Skrevet av Emne: Furry FAQ  (Lest 16757 ganger)

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Furry FAQ
« på: 14. des, 2007, 22:32 »
FURRY FAQ

Hva vil det si å være en fur?

Å gi et altomfattende svar på hva det vil si å være en fur eller furry er vanskelig å gi. For å gi en tentativ definisjon, kan man si at en fur er en person som har en interesse for antropomorfiske dyr. Antropomorfiske dyr vil si dyr med mennesketrekk. Man finner mange eksempler på dette i animasjonsfilmer, som f.eks. Disneys Løvenes Konge og Robin Hood, og i eventyr og sagn.

Som andre personer, er alle furs forskjellige, og definisjonen gitt ovenfor kan passe dårlig for flere. Noen furs mener at de selv er et dyr, og har blitt født inn i feil kropp. Andre furs har trosretninger som involverer totem dyr. Det er ikke uvanlig at furs har en viss tilknyttelse til dyr, men for noen furs kan deres interesse ligge mer hos alminnelige dyr snarere enn antropomorfiske dyr.

De fleste furs har personlig dyreart. Dette vil si en art de identifiserer seg med, og ofte fremstiller seg selv som på nettet og kanskje også til en viss grad i den virkelige verden. Noen velger dyrearter som er krysning mellom dyr uavhengig om disse dyrene faktisk kan frembringe avkom, og noen velger også dyrearter som aldri har eksistert - f.eks. drager eller enhjørninger. Det er ikke uvanlig at furs betaler andre furry tegnere for en tegning av dem selv som deres dyreart.

Kan jeg bli en fur?

Ja da!

Hvordan kan jeg bli en fur?

Det finnes ingen oppskrift på hvordan man blir en fur. Det vanlige er at man liker det man finner ut om furryhet, og deretter bestemmer seg for at "Ja, jeg tror jeg vil bli en fur!" Og vips, du er en fur! Velkommen! Det er heller ikke uvanlig at man prøver å bli litt aktiv i det internasjonale eller nasjonale furry samfunnet samtidig, og prøver å bli kjent med andre furs, men til hvilken grad man gjør eller ønsker å gjøre dette varierer.

Ordliste

Det internasjonale furrymiljøet har etterhvert fått flere særegne slangord som kan være vanskelig å forstå for de uerfarne. Derfor har vi her samlet noen av de, med litt informasjon om mening og bruk.

  • antropomorf/antropomorfisk - Noe ikke-menneskelig som har menneskelige aspekter. Blandt furs blir ordet hovedsakelig brukt om dyr som har en delvis menneskelig form, typisk at de går på to ben og kan bruke forlabbene som hender. Det brukes også om dyr som kun snakker og oppfører seg som mennesker uten at de har en menneskelignende form, slik som for eksempel Simba i Løvenes Konge.
  • fur/furry - En person som er interessert i antropomorfiske dyr. Det kan også referere til faktiske antropomorfiske dyrekarakterer, eller noe som inneholder slike karakterer eller som appellerer til en som er interessert i antropomorfiske dyr. Eks: "Er du en fur?" "Denne tegneserien var veldig furry."
  • furmeet - Et offentlig arrangert og åpent møte mellom flere furs. Eks: "Kanskje vi skulle hatt et furmeet snart?"
  • fursona - Den furry karakteren eller den personlige dyrearten til en person. Eks: "Min fursona er en katt." "Min fursona er en tenåringsløve med magiske krefter og en mørk fortid."
  • fursuit - Dyrekostyme.
  • IRL - Forkortelse for in real life, altså i den virkelige verden. Ikke et unikt uttrykk til furrymiljøet, men blir ofte brukt da mange furs har nett-venner. Eks: "Har du møtt ham IRL?"
  • pels - Norsk variant av ordet furry, brukes på samme måte. Eks: "Det norske pelsmiljøet er i stadig utvikling." "Jeg er en pels."
  • pote - Norsk slangord for furry, brukes noenlunde på samme måte. Eks: "Jeg er en pote." "Var du på det forrige potemøte?"
  • rufs - Nok et norsk slangord for furry, brukes også på noenlunde samme måte. Eks: "Er du en rufs?" "Det forrige rufsemøte var veldig moro!"

Det er heller ikke uvanlig at furs bytter ut ord som refererer til noe som har med mennesker å gjøre med det ekvivalente for om det skulle omhandlet dyr. Hender og føtter kan bli omtalt som labber eller poter, hår som manke, rumpe som hale, barn som valper, hjemmet sitt for et hi eller et rede eller en grotte, osv.

Furry lenker

Surf gjerne mer rundt på nettet selv for å finne ut mer om furry fenomenet. Nedenunder er noen lenker til nettsteder som kanskje vil kunne gi deg en bredere og dypere forståelse av temaet.

PeterCat's Furry InfoPage
WikiFur, the furry encyclopedia
Wikipedia: Furry fandom
YouTube: Culture Shock, Furries
« Siste redigering: 22. feb, 2010, 15:58 av Miles T.F. Baxxter »