Skrevet av Emne: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.  (Lest 85884 ganger)

Elmer

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 345
  • My Fursona's: Elmer, milo, and (D)Jay
    • Vis profil
Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« på: 10. jun, 2014, 15:27 »
Hei furs!
Jeg tipper att de fleste har asbergersyndrom, ADHD, dysleksi...
Jeg har foreksempel: asbergersyndrom!
Hilsen Elmer.

P.S
Dere må ikke skrive om
det vis dere ikke
vil!
« Siste redigering: 11. aug, 2015, 12:43 av Elmer »

AntiVanter

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 518
  • Wolfamute
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, dysleksi...
« Svar #1 på: 10. jun, 2014, 15:35 »
Hei Kimba! :)


Jeg tror ikke det er slik at de alle her har ADHD/Aspergers syndrom/dysleksi, men jeg tror dette er et miljø hvor det er veldig lett og greit å kunne være åpen om slike ting, og da kan det kanskje fremstå litt slik.

Jeg synes det er veldig bra at du er åpen om det! Det er viktig å kunne være åpen om slike ting, for det er med på å bekjempe sosiale stigmaer og fordommer. :)


Avatar by Fujoshiprincess <3

ToraLily

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2291
  • A Author of Hombrew DnD Content
    • Vis profil
    • torafurry
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, dysleksi...
« Svar #2 på: 10. jun, 2014, 18:04 »
Aspergers og ADD har jeg ^^
heheh =D

Arrius

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1161
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, dysleksi...
« Svar #3 på: 10. jun, 2014, 20:16 »
Huh, leste meg opp på Aspergers og det stemmer jo prikk likt med oppførselen min.. så regner med jeg også har det da! :D jeg som trodde jeg bare var ekstremt vimsete og "unormal" !

Eneste jeg faktist har bevist er Dyskalkuli ^^ men frykter også dysleksi, mest på grunn av at jeg bli faktisk dårligere med årene å skrive og stave... :/


Personeligheten min er også INFP >

Introverted  (I) – prefer solitary activities, think before speaking, get exhausted by social interaction.
Intuitive      (N) – imaginative, rely on their intuition, absorbed in ideas, focus on what might happen.
Feeling        (F) – sensitive, follow their hearts, focus on harmony and cooperation.
Prospecting (P) – very good at improvising, prefer keeping their options open, relaxed about their work, seek freedom.

Mer om dette her > http://www.16personalities.com/infp-personality om man er i tvil, så kan det være lurt/morsomt å se hva man er, og om det stemmer :)
« Siste redigering: 11. jun, 2014, 00:45 av Arrius »
The more i learn about people, the more i like my dog.

Kosedragen

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 145
  • Pink and fluffy
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, dysleksi...
« Svar #4 på: 10. jun, 2014, 20:22 »
Hei Kimba! :)


Jeg tror ikke det er slik at de alle her har ADHD/Aspergers syndrom/dysleksi, men jeg tror dette er et miljø hvor det er veldig lett og greit å kunne være åpen om slike ting, og da kan det kanskje fremstå litt slik.

Jeg synes det er veldig bra at du er åpen om det! Det er viktig å kunne være åpen om slike ting, for det er med på å bekjempe sosiale stigmaer og fordommer. :)
^ This.

Lider ikke av noe, og de fleste jeg kjenner lider heller ikke av de nevnte sykdommene. Much respect though. Det er ikke lett. Samboeren min har ganske kraftig dysleksi og har akkurat skrevet ferdig bacheloroppgave i musikkpedagogikk! Jeg er veldig stolt :D

Azeliah

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 164
  • Time to run, kid!
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, dysleksi...
« Svar #5 på: 10. jun, 2014, 21:33 »
Hej Kimba!

I løbet af mine år i fandommen (jeg er fra Danmark, bare så du er opmærksom på det), der har jeg bemærket, at der er en langt større koncentration af furs, der har en eller anden psykisk diagnose, end hvad der er i den generelle befolkning. Jeg tror, at det hænger sammen med et behov for at kunne eksistere i en fantasiverden, da mange, der har slike diagnoser, har sværere ved at fungere på almindelig vis og dermed ofte bliver lidt socialt udstødt.

Jeg er selv asperger og jeg kender langt flere gennem fandommen end i den generelle befolkning, der har den diagnose.

Jeg er ganske enig med AntiVanter og mener dermed også, at det er super, at du er åben omkring det.
"It's too bad that stupidity isn't painful." -Anton Szandor LaVey

In math, I see beauty. In complexity, I see simplicity. In chaos, I see order. You might miss that which is beautiful, but if you do see it, then embrace it.

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, dysleksi...
« Svar #6 på: 10. jun, 2014, 21:46 »
Det er fult mulig at du har rett Kimba, men du burde være forsiktig med å si slikt fordi folk kan bli lei seg.

Og med så mange forskjellige diagnoser som finnes nå til dags, tror jeg også at de fleste i befolkningen ville fått en eller annen om de gikk til en lege.

felixcani

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1334
  • <3 Imma red panda
    • Vis profil
    • Felixcani dA
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, dysleksi...
« Svar #7 på: 10. jun, 2014, 22:15 »
Har ingen diagnose på noe jeg. Er furry og, ja. Åpen for folk uansett om de har det ene eller det andre.  : ) <3

Exodai

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1299
  • Marinadeknarken
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, dysleksi...
« Svar #8 på: 10. jun, 2014, 23:18 »
Er ingen selvfølge at alle furs skal ha en av de nevnte diagnosene.

Ironisk nok som jeg sier det så har jeg ADHD, men ganske svak og medisinert. På papiret er det der, men praktisk messig kan jeg styre det ved hjelp av en pille. :P
Ganske greit egentlig å kunne skru en diagnose av og på. xD
FurAffinity          DeviantArt


Elmer

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 345
  • My Fursona's: Elmer, milo, and (D)Jay
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, dysleksi...
« Svar #9 på: 11. jun, 2014, 20:48 »
Er ingen selvfølge at alle furs skal ha en av de nevnte diagnosene.

Ironisk nok som jeg sier det så har jeg ADHD, men ganske svak og medisinert. På papiret er det der, men praktisk messig kan jeg styre det ved hjelp av en pille. :P
Ganske greit egentlig å kunne skru en diagnose av og på. xD
Jeg hvet det!

Kairon

  • Gjest
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #10 på: 12. jun, 2014, 06:47 »
Det er nokk litt farlig å annta at alle her inne har en av de diagnosene. Jeg vil ikke sidet er et vanlig trekk blandt furs, men trolig kan det være vanligere enn man anntar.
Har personlig ingen diagnose,  men jeg vil si jeg trolig kan trekke likheter til personlighets trekk.
Desverre er jeg nokk en som faller litt utenfor den kategorien.

felixcani

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1334
  • <3 Imma red panda
    • Vis profil
    • Felixcani dA
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #11 på: 12. jun, 2014, 07:34 »
Er ingen selvfølge at alle furs skal ha en av de nevnte diagnosene.

Ironisk nok som jeg sier det så har jeg ADHD, men ganske svak og medisinert. På papiret er det der, men praktisk messig kan jeg styre det ved hjelp av en pille. :P
Ganske greit egentlig å kunne skru en diagnose av og på. xD
Jeg hvet det!

Tror bare han refererte det til at du ordla deg litt sånn at det virka som du mente de fleset her hadde det
"Jeg tipper att de fleste har asbergersyndrom, ADHD, dysleks..."

Men ja. Mange folk her som er veldig åpen om ting og slik  :)

Kereshni

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 536
  • http://kerayne.com/
    • Vis profil
    • Kerayne
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #12 på: 12. jun, 2014, 10:33 »
Jeg har ADHD, Svak aspergers og svak Dyselexi!

Pilosus Crinitius

  • Lokal Moderator
  • Senior Fur
  • *
  • Innlegg: 694
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #13 på: 13. jun, 2014, 01:31 »
https://sites.google.com/site/anthropomorphicresearch/past-results/anthrocon-2013
Spørreundersøkelser kan gi rimelig bra innsikt hvis du vil ha tall å forholde deg til.

Det største problemet når man begynner å nevne diagnoser er hva en diagnose er. Vitenskapen har en trang til å klasifisere, altså sette lignende observasjoner i navngitte "båser". Når man klasifiserer er det også veldig lett å generalisere, ved å glemme at det er naturlige variasjoner involvert.

En del diagnoser skyldes teknisk sett moderate eller ekstreme variasjoner av det som kan klasifiseres som normalt. Altså et avvik fra det normale på en eller annen måte. Det er ikke alltid like lett å definere et punkt for hvor mye variasjon som kreves for å sette en diagnose, så det er fullt mulig for tilfeller å ligger på vippepunktet mellom å kvalifisere eller å ikke kvalifisere for en diagnose.

Det er også viktig å ta i betraktning hvilken effekt det å ha en diagnose kan ha på ens liv. Hvis man ikke har nytte av å ha en diagnose så kan det ofte være direkte nedsettende. Vi i furry miljøet vet veldig godt hvordan folk har en tendens til å generalisere, og med en gang man har en diagnose (og går ut med den) så blir man veldig lett alienert av folk flest. Diagnose er i dagens samfunn assosiert med lidelser, problemer og seriøse handicap. Du kan fint være en "original" blant vanlige folk og samtidig være i godt selskap, men med en gang folk vet du har en diagnose så blir du som regel sett på som "en sånn en".

Det har de siste årene blitt flere og flere diagnoser. I dag så har selv helt naturlige adferdsmønstere fått egene diagnoser, da riktignok adferdsmønstere som normalt er funksjonsløse eller lite brukbare i dagens samfunn. Det er lett å glemme at vi alle er et resultat av naturen, som har tatt oss hvor vi er i dag, og vil fortsette å ta oss videre; Hva vi regner som "normalt" er ikke mindre enn resultatet av en kontinuerlig serie med variasjoner - noen ekstreme og noen mindre ekstreme.
« Siste redigering: 13. jun, 2014, 01:38 av Pilosus Crinitius »

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #14 på: 13. jun, 2014, 08:53 »
Det har de siste årene blitt flere og flere diagnoser. I dag så har selv helt naturlige adferdsmønstere fått egene diagnoser, da riktignok adferdsmønstere som normalt er funksjonsløse eller lite brukbare i dagens samfunn. Det er lett å glemme at vi alle er et resultat av naturen, som har tatt oss hvor vi er i dag, og vil fortsette å ta oss videre; Hva vi regner som "normalt" er ikke mindre enn resultatet av en kontinuerlig serie med variasjoner - noen ekstreme og noen mindre ekstreme.

Beklager, men må bare være meg selv å henge meg opp i en detalje her.
Diagnoser kan også være med på å styrke folk. Samfunnet vårt er ikke så flat at en type tenking er den perfekte måten :)
Dagens syn på diagnoser er mer tilnærmert vårt syn på evolusjon. Dvs. vi trenger variasjonene, og at variasjoner kan være en styrke.
Og når jeg tenker tilbake på Toras egne diagnose var den langt fra å sette henne i en bås.
Snarer motsatt. Det var mange og lange undersøkelser hun måtte i gjennom, og den ferdige rapporten var en lang blekke.
Den var mer fokuser på hvem hun var som person, hva hennes styrker var og tok veldig stor høyde til hennes egne preferanser og ønsker.

Selv synes jeg meg og Tora er et veldig godt eksempel på hvordan disse variasjonene du nevner kan brukes som styrke fremfor svakhet.
Jeg er selv helt blåst når det kommer til kunst/pynting og impulsive handlinger. Hjernen min er spesialisert mot planlegging og logisk analyse.
Tora er derimot min rakke motsetning. Så hva gjør vi? Tvinge hverandre til å tilpasse oss til en forventet mal? Nei.
Vi har fordelt oppgaver og ansvar basert på hva vi er flinke med. Jeg håndterer de oppgaver som krever planlegging og logik (f.eks. økonomien/regninger), mens hun tar seg av artistiske oppgaver og impulsivitet (pynting/aktiviteter).
Vi utnytter det faktumet at hun og meg tenker og ser verden på 2 helt forskjellige måter.

Kort sagt: Jeg syntes du hengte deg litt for mye opp i den gamle tenkingen for diagnoser. Det har blitt fler og fler diagnoser i dag, men synet på diagnoser har også endret seg.

Pilosus Crinitius

  • Lokal Moderator
  • Senior Fur
  • *
  • Innlegg: 694
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #15 på: 13. jun, 2014, 13:50 »
Kort sagt: Jeg syntes du hengte deg litt for mye opp i den gamle tenkingen for diagnoser. Det har blitt fler og fler diagnoser i dag, men synet på diagnoser har også endret seg.
Det er flott om dette er tilfellet, men desverre har vestlendinger en tendens til å henge litt etter i tiden :-\

felixcani

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1334
  • <3 Imma red panda
    • Vis profil
    • Felixcani dA
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #16 på: 13. jun, 2014, 16:02 »
Det har de siste årene blitt flere og flere diagnoser. I dag så har selv helt naturlige adferdsmønstere fått egene diagnoser, da riktignok adferdsmønstere som normalt er funksjonsløse eller lite brukbare i dagens samfunn. Det er lett å glemme at vi alle er et resultat av naturen, som har tatt oss hvor vi er i dag, og vil fortsette å ta oss videre; Hva vi regner som "normalt" er ikke mindre enn resultatet av en kontinuerlig serie med variasjoner - noen ekstreme og noen mindre ekstreme.

Beklager, men må bare være meg selv å henge meg opp i en detalje her.
Diagnoser kan også være med på å styrke folk. Samfunnet vårt er ikke så flat at en type tenking er den perfekte måten :)
Dagens syn på diagnoser er mer tilnærmert vårt syn på evolusjon. Dvs. vi trenger variasjonene, og at variasjoner kan være en styrke.
Og når jeg tenker tilbake på Toras egne diagnose var den langt fra å sette henne i en bås.
Snarer motsatt. Det var mange og lange undersøkelser hun måtte i gjennom, og den ferdige rapporten var en lang blekke.
Den var mer fokuser på hvem hun var som person, hva hennes styrker var og tok veldig stor høyde til hennes egne preferanser og ønsker.

Selv synes jeg meg og Tora er et veldig godt eksempel på hvordan disse variasjonene du nevner kan brukes som styrke fremfor svakhet.
Jeg er selv helt blåst når det kommer til kunst/pynting og impulsive handlinger. Hjernen min er spesialisert mot planlegging og logisk analyse.
Tora er derimot min rakke motsetning. Så hva gjør vi? Tvinge hverandre til å tilpasse oss til en forventet mal? Nei.
Vi har fordelt oppgaver og ansvar basert på hva vi er flinke med. Jeg håndterer de oppgaver som krever planlegging og logik (f.eks. økonomien/regninger), mens hun tar seg av artistiske oppgaver og impulsivitet (pynting/aktiviteter).
Vi utnytter det faktumet at hun og meg tenker og ser verden på 2 helt forskjellige måter.

Kort sagt: Jeg syntes du hengte deg litt for mye opp i den gamle tenkingen for diagnoser. Det har blitt fler og fler diagnoser i dag, men synet på diagnoser har også endret seg.

Skader ikke å lære av hverandre  ; ) Hun lærer økonomi og slik å du lærer slikt hun kan.

CrissyKatt

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 348
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #17 på: 13. jun, 2014, 16:49 »
Transseksualitet, F64.0 i andre ord.
Kamilrazee

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #18 på: 13. jun, 2014, 20:04 »
Jeg har ikke fått noe diagnose, men jeg tror jeg kan ha noe i den duren I suppose.

Jeg klarer kun å skrive på PC, om jeg skriver på ark blir det alltid feil, eller ekstremt stygt. Skriften min er ikke så veldig pen om jeg må skrive mye, den er forståelig da, noe som er et pluss xD

Også har jeg store problemer med konsentrasjon, spesielt i fag på skolen som jeg ikke bryr meg stort om. Jeg følger best med i for eksempel Engelsk, fordi jeg liker språket og vil gjerne lære mer om det. Men historie er noe jeg absolutt ikke klarer å lese på selv om jeg vil. Jeg bryr meg ikke så mye om hva som har skjedd før jeg ble født, så you know.

I tillegg klarer jeg ikke lese mye tekst, det blir bare tull x3 Og om jeg klarer å lese, sitter det ikke etterpå så jeg ender opp med å måtte lese samme side fem ganger +++ og enda sitter det ikke. Er ganske teit og irriterende, spesielt når det er så mange fine bøker jeg vil lese :(


Er ikke så rart jeg sliter på skolen, egentlig xP

Arrius

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1161
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #19 på: 13. jun, 2014, 20:52 »

I tillegg klarer jeg ikke lese mye tekst, det blir bare tull x3 Og om jeg klarer å lese, sitter det ikke etterpå så jeg ender opp med å måtte lese samme side fem ganger +++ og enda sitter det ikke. Er ganske teit og irriterende, spesielt når det er så mange fine bøker jeg vil lese :(


sliter med å huske hva jeg har lest.. så ender opp at jeg må lese teksten sånn 3-4 ganger før jeg går videre i fks en bok..
The more i learn about people, the more i like my dog.

Sivi Rabbynx

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 419
  • :3
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #20 på: 14. jun, 2014, 16:01 »
Det eneste jeg har fått diagnose er litt angst, ellers har jeg sjukdomen epilepsi som det er snakk om ikke er en sykdom lenger.



Elmer

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 345
  • My Fursona's: Elmer, milo, and (D)Jay
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #21 på: 16. jun, 2014, 15:37 »
Har tatt epilepsi prøve, men har ikke epilepsi.

SpiceyFeline

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 891
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #22 på: 16. jun, 2014, 19:17 »
I løbet af mine år i fandommen (jeg er fra Danmark, bare så du er opmærksom på det), der har jeg bemærket, at der er en langt større koncentration af furs, der har en eller anden psykisk diagnose, end hvad der er i den generelle befolkning.

"En diagnose er en beskrivelse på plager du har eller oppførsel som forhindrer deg i å fungere i hverdagen". Alle kan få en diagnose, fordi spekteret for plager og lidelser er så bredt, men mange psykiske plager, som ikke er rett frem sykdommer, kan bli lindret eller forsvinne helt med behandlig, medisin, eller bare over tid.

Har nettopp kommet ut av utredning for PTSD(Post Traumatic Stress Disorder) og moderat/alvorlig depresjon, men det er jo ikke innenfor autisme-spekteret i det hele tatt da. Måtte gjennom en haug av tester, og fikk 0% på asperger-testen :p

Sivi Rabbynx

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 419
  • :3
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #23 på: 16. jun, 2014, 22:06 »
Har tatt epilepsi prøve, men har ikke epilepsi.

Har du hatt en form for anfall?



Elmer

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 345
  • My Fursona's: Elmer, milo, and (D)Jay
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #24 på: 17. jun, 2014, 17:48 »
Ja en slaks, ikke anfall anfall, men sint om kveldene og...