Skrevet av Emne: Fysisk helse  (Lest 9169 ganger)

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Fysisk helse
« på: 18. mai, 2014, 01:08 »
Jeg har ingen anelse om jeg kommer til å faktisk gjøre dette, men tenkte jeg kunne dele det in case noen er i samme situasjon og sliter litt!

Jeg har villet trene og bli i bedre form LENGE men har aldri kommet i gang siden jeg har ikke hatt noen anelse hva jeg burde gjøre. Men det gikk opp for meg for noen dager siden at jeg har venner og familie som driver aktivt med trening og er i god form, så nå siden disse familiemedlemmene er på besøk, så skulle jeg spørre dem.

I tillegg har jeg gjort noe googling, og lagd meg en plan for hva jeg skulle gjøre vær uke for å komme i bedre form, mest for å få mer muskler. Om man skal gå ned i vekt så er å gå/jogge eller sykle kanskje et bedre alternativ.

Har også en god venn som anbefalte å bruke en "Abroller"; http://www.beastskills.com/ab-wheel-rollout/
De kan koste fra 150-300 kroner på så og si alle sportsbutikker. De er ganske populære, fant ingen da vi var i Alta siden de var solgt ut, lol.

Anyhow! Jeg har funnet en shedule som burde funke veldig fint!

Klikk på bildet for å få det større/printbart! - Planen var å gjøre dette to ganger vær mandag, onsdag og fredag. Noen få minutter pause mellom øvelser og kanskje en litt lengre pause mellom sett.

Det er ganske lurt å sette opp et klokkeslett til når du vil gjøre det, så kan du liksom ikke bare pushe det til senere, også blir det aldri gjort. Det har jeg hatt en tendens til å gjøre :p Sette alarm på telefon eller noe sånt er også lurt. Tenkte jeg skulle henge planen opp på døren min så jeg husker det når jeg våkner om morgenen.

Utenom det var planen å eventuelt bruke abroller, sykle og gå turer i fjellet etc. Kanskje dra på storbutikken for mor, som da er 5 kilometer unna #MidtPåVidda

Jeg fant også en fin tumblrblog her om dagen, som er kjempeflink til å motivere. Den er litt grunnen til at jeg tok dette opp nå med en gang istede for å vente med det til jeg blir frisk eller til mandagen for eksempel. Håper den hjelper til dere andre og!
http://fitnesstipsonly.tumblr.com/


Muligens jeg poster bilder og oppdateringer om hvordan det går med meg om en måned eller to. Vil ikke poste noe nå i og med at jeg ikke liker hvordan jeg ser ut personlig. MEN kan jo si jeg er litt chub, veldig bleik og svak. Normal nerd her... ugh. Tøft om andre poster sin utvikling, om noen andre henger seg med! Jeg blir å starte for fult på Mandag, men skal prøve meg litt i morgen tidlig ^^

btw sorry er ikke helt sikker på hvor jeg skulle poste topicet, får flytte det om jeg bomma forferdeligt!

EDIT: glemte nesten av hvor viktig det er å varme opp!!
http://www.mayoclinic.org/healthy-living/fitness/multimedia/stretching/sls-20076840
her er iaff noen av tingene vi gjorde på skolen :p
« Siste redigering: 19. mai, 2014, 23:55 av Skyee »

NooK

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 369
  • I AM THE LAW
    • Vis profil
    • Furaffinity
Sv: Fysisk helse
« Svar #1 på: 18. mai, 2014, 02:29 »
Jeg syns dette høres bra ut :) Keep it up :D

Min rutine så langt baserer seg på å gå en 30-60 min tur hver dag. Tirsdager og Onsdager kan også inneholde speedwalk/jogging. Disse dagene har også mer trening, som er ca 10-15 pushups, 2*20 situps, samt noen andre typer situps, planking så lenge jeg klarer (rundt 30-45 sek :P), samt noe vektløfting. Vil også påpeke at all denne "trimmingen" ikke foregår på helsestudio.
Foruten dette, også kuttet mye ned på karbohydrater og sukker (potetgull, brus, øl, ferdigmat). Har kanskje hatt litt problemer i det siste i det å faktisk få i meg mat :/
Men siden desember har jeg nå gått ned 21 kg.
Life is boring when you don't know how to live it.

Trash

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1773
  • Remigus Varg
    • Vis profil
    • Remigus Varg
Sv: Fysisk helse
« Svar #2 på: 18. mai, 2014, 19:14 »
Prøver å gå på treningssenter tre ganger i uken (varierer veldig hva jeg trener der), pluss at jeg prøver å gå mest mulig istedenfor å bruke offentlig transport :3 Ellers så fokuserer jeg en del på hva jeg spiser, og liker å tro at jeg har en grei diett x)

Eltanin

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1179
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Sv: Fysisk helse
« Svar #3 på: 19. mai, 2014, 21:42 »
Det som er ekstremt viktig når du skal begynne og trene og aldri har gjort det før er å få teknikken inn riktig. Ikke ha som mål å klare så så mange push-ups eller løfte så så tungt før du vet HVORDAN du skal ta push ups og løfte. Om du ikke får inn dette først ender du opp med å trene feil, noe som både kan gå ut over helsen og utseendet ditt. (Skeiv six-pack anyone?) Så hør med folk som kan, dra på et treningsstudio og få inn det grunnleggende korrekt. Og det er naturligvis positivt om du får en treningsplan som er satt sammen av noen med kunnskaper og som er laget for deg og ditt nivå. :)

SpiceyFeline

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 891
    • Vis profil
Sv: Fysisk helse
« Svar #4 på: 19. mai, 2014, 21:59 »
Det Eltanin sier er kjempeviktig. Om du vil ha mer markerte muskler må du trene tung styrketrening, helst på et studio eller i hvert fall få hjelp av en profesjonell som kan hjelpe deg å sette opp et program som er tilpasset deg. De aller fleste treningsstudio har gratis treningsveiledning om du blir medlem.
Ting som er kjekt å ha hjemme er en god treningsmatte, kettlebells og ankelvekter.  Å bli "fit" og bygge muskler er 80% diett, og muskler krever proteiner. Kyllingfilet, div. meieriprodukt, fisk, nøtter og egg er gode kilder til disse. Lavere fettprosent vil gi mer markerte muskler, men her er dietten også kjempeviktig. Når du kommer inn i det å trene vil du trenge mer mat, og burde ikke  være redd for å spise. Det vil ikke gi noe godt utslag.

Den første uken er et helvete om man aldri har trent før, men etter den første uken har man fått smaken på det, og da handler det om å opprettholde og lage en variert, fast rutine.

Jeg har trent i 1 1/2 år nå og begynte på 74 kg/174cm. Nå er jeg 65kg/174cm, løper mila på 45 minutter. Har vært syk i fire uker nå, så har bare trent bittelitt intervall, men trener fast kjernemuskulaturen 3 ganger i uken, og intervalltrening minst 1 gang i uken.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Fysisk helse
« Svar #5 på: 19. mai, 2014, 23:32 »
Har en tante og dattera hennes på besøk som kan dette som skal prøve å sette meg i gang med trenings rutiner. Begge har vært lærere på skolen jeg brukte å gå på innenfor gym og andre fag for elever på vgs og under, og ifølge det jeg husker fra vgs så hadde vi om akkurat dette. Noe som da også minner meg på at den læreren vi hadde der også viste oss hvordan vi skulle gjøre det, og jeg gjorde som regel alt rett. Har også en far som trente mye da han var yngre.

I tillegg hadde jeg planer om å stikke innom det lokale treningssenteret og snakke med noen som kanskje har litt peiling etterhvert, men skal gå utifra familien og læreren min først for å komme i gang.

Har også en del venner som jobber med kroppen sin som har vist meg en del oppskrifter til ting som er kjekt å spise.

Ville absolutt ikke starte tidligere i og med at jeg ikke hadde peiling på hva jeg gjorde. Men nå som familien er på besøk så kan de vise meg og hjelpe meg.

Utstyr burde ikke være noe problem å få tak i vil jeg tro.


Fåreløig har jeg litt issues med influensa, pluss folka i huset har vært veldig opptatt i hele dag, så har ikke fått gjort noe helt enda. De lovte meg at vi skulle prøve å sette i gang i morgen, hvis ikke så tvinger jeg dem bare. Forhåpentligvis så blir det å gå seg til, spesielt siden jeg er i så dårlig form fysisk (og psykist idk) :p

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Fysisk helse
« Svar #6 på: 21. mai, 2014, 00:38 »
Tok en tur på fjellet i dag selv om jeg var sjuk og egentlig var ganske tappa for energi. Var fint selv om det regna og blåste, godt gammeldags finnmark-vær :p

tok et bilde siden jeg er snill


er tatt fra facebook, så om det ikke funker kan du sikkert se det på instagrammen min :B http://instagram.com/p/oOrI30xYrK/

Arrius

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1161
    • Vis profil
Sv: Fysisk helse
« Svar #7 på: 21. mai, 2014, 21:03 »
en god plan du har dær, og virker som en god idé som du skriver, å bruke planen på fks mandag, onsdag og fredag og resten kan du jogge i ish 60 mins :)

det er også en veldig god idé å få en makker til å hjelpe på motivasjon og til andre øvelser som fks "spider-walk", som er at en makker holder deg i føttene, og du skal gå fremmover på hendene mens du tar et push for hvert skritt.. utrolig slitsomt men så morsomt :D

så anbefales at makker brukes, mest fordi makker kan brukes til så mangt, alt fra liggende hang-ups til ekstra vekt på ryggen når man skal bære litt tungt :)
The more i learn about people, the more i like my dog.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Fysisk helse
« Svar #8 på: 22. mai, 2014, 00:48 »
fikk meg en Abroller i dag, og fikk tak i noe trenings klær og en yogamatte. I tillegg vannflaske jeg kan dra med meg når jeg går på fjellet (ekstremt tung bakke, så litt flatt, så opp på fjellet/klatre litt).



Gjorde en del ekstremt tunge øvelser som kusina mi viste meg, en hvor jeg sitter mer eller mindre på kne, og pusher meg selv til å ikke sitte, og ikke "stå" på knærne. Midt i mellom hele tida, veldig tungt! men effektivt, kjente det godt i låret :p

Også en annen øvelse hvor jeg trener biceps, baksiden av armen. Legger meg ned med strake armer, løfter dem så mye og så fort jeg klarer, ser nesten ut som en pingvin som sliter med å komme seg opp xDD

annet enn det brukte jeg abrolleren. Klarte ikke komme helt ut med den, men gjør ikke så mye. Får ta det litt etter litt. Kjente det godt i armer, bryst og skuldre.

Etter det ble det planken i cirka 1 minutt. Dæven steike det var vondt!

Ellers har jeg vært på nordkapp platået i dag, og ellers vært litt i byen og gådd. Prøvd å spise lite og ofte ^^ Fant ut at jeg ikke egentlig trenger å spise stort og svært til lunsj, så ble ett glass biola på meg.


(skal liksom være bilde av globen der, men var så mye skodda! :V)

I morgen blir jeg nok å ta en tur på fjellet etter middag med mindre kroppen min protesterer helt. Så blir det flere øvelser som i dag på fredag ^^


Gikk plutselig opp for meg at dette blir nesten som en sånn mammablogg elns der de dokumenterer treninga si. Oh well... Burde kanskje heller lage en sånn blogg :S idk

Ildri

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 100
  • Per aspera ad astra. . .
    • Vis profil
Sv: Fysisk helse
« Svar #9 på: 23. mai, 2014, 00:50 »
Eg har no også begynt å trena, og synes det er fantastisk morosamt. Det er diett som øves på her hos meg mest no, men får meir energi viss eg spis rett. Merkverdig. Har aldri vore noko aktiv før, og blir motarbeida av konstant utmattelse, men synes no det er artig likevel. Fysisk form må til om ein skal få hund.
Vola con me, più altamente, - più altamente; per sempre.

ToraLily

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2291
  • A Author of Hombrew DnD Content
    • Vis profil
    • torafurry
Sv: Fysisk helse
« Svar #10 på: 23. mai, 2014, 10:07 »
^3^ slutter aldri med trening, veldig viktig å bare forsette....
kroppen er ikke vant til å sitte stille for mye. >w<
1 gang i uka med trening er helt OK for meg.
resten av dagene tar jeg vanlig spasertur til venner eller bare går i byen halvparten av dagen. sånn ' 12 til 14 ? ' sånn cirka.

=D *veldig aktiv pus*

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Fysisk helse
« Svar #11 på: 31. mai, 2014, 20:18 »
Har allerede nå begynt å se endringer i kroppen min! Er skikkelig rart siden jeg altid har vært som ei pute, mjuk og pudgy. Snodig å begynne å få muskler og miste fett fra kroppen.

annet enn det har jeg vært mer sosial også, tror ikke det har noe med at jeg har begynt å trene, men still :p

stronk!

CTL

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 169
  • No free hugs!
    • Vis profil
    • Facebook side.
Sv: Fysisk helse
« Svar #12 på: 31. mai, 2014, 23:17 »
Jeg får aldri sånn kosemage folk skryter av :( Har prøvd alt untatt å trene mindere. Noen som har forslag til trening som bygger kosemage?
+

Ace The Fox

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 117
    • Vis profil
    • Facebook
Sv: Fysisk helse
« Svar #13 på: 11. jun, 2014, 09:11 »
Fysisk helse, hva er set fornoe? Neida xD
Har neste. Aldri trent i mitt hele liv, så jeg er VELDIG svak. Selv om jeg har sotte inne foran en skjerm i 3 år, så er jeg likevel tynn.

Sondring

  • Gjest
Sv: Fysisk helse
« Svar #14 på: 11. jun, 2014, 22:11 »
Rund er en form!

<.<

Men ja, utholdenhet er det som er viktig for meg. Er jeg blant venner, så skal ikke jeg være den som må melde pass tidlig fordi jeg har mistet pusten!
EF trening med dansetrening og turer i marka :)

Zoxeb

  • Gjest
Sv: Fysisk helse
« Svar #15 på: 14. jun, 2014, 21:02 »
Driver med 30 day squat challenge, tar calf raises i stedet for å stå stille, og 30 sek planke ti ganger. Går og raskt i 7 km hver dag til skole.

Ikke så mye, men er egentlig ganske fornøyd med kroppen min atm. Vil bare bli litt fastere :P


Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Fysisk helse
« Svar #16 på: 24. jun, 2014, 23:27 »


Kom meg helt på toppen av fjellet i dag. Sykt sliten! Sorry at jeg ser ut som en nisse på bildet though, har en tendens til å bli sånn når man har gått tur :p



Fin utsikt var det og ^^

UsagiKun

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 828
  • PLUR <3
    • Vis profil
    • tumblr
Sv: Fysisk helse
« Svar #17 på: 25. jun, 2014, 00:34 »
En ting som kanskje kan motivere er denne appen: https://www.fitocracy.com/
Der kan man registrere det man trener, og gjøre "quests" som går ut på forskjellige aktiviteter. Når man gjør dette får man XP og går opp i lvl og får achievements og sånt 8D ganske kult hvis man er litt geek som meg x3 Man kan bruke nettsiden, eller app på iPhone eller Android C: Se den videoen som er på forsssiden der, forklarer mye bedre enn meg..
« Siste redigering: 25. jun, 2014, 00:36 av UsagiKun »

Koob

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 849
  • Duran
    • Vis profil
Sv: Fysisk helse
« Svar #18 på: 25. jun, 2014, 08:22 »
Har FYFO en til to ganger i uka, men prøver å trene litt på fritiden også. Skal ta litt styrketrening litt senere idag, og det er utrolig gøy når man først har startet og man ser forbedringene. Makker er også fint å ha da.

Når man først har gleden av å trene bør man egentlig aldri slutte, for da kan det ta lang tid før den samme følelsen kommer tilbake.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Fysisk helse
« Svar #19 på: 25. jun, 2014, 09:02 »
En ting som kanskje kan motivere er denne appen: https://www.fitocracy.com/
Der kan man registrere det man trener, og gjøre "quests" som går ut på forskjellige aktiviteter. Når man gjør dette får man XP og går opp i lvl og får achievements og sånt 8D ganske kult hvis man er litt geek som meg x3 Man kan bruke nettsiden, eller app på iPhone eller Android C: Se den videoen som er på forsssiden der, forklarer mye bedre enn meg..

Jeg hadde brukt den hadde jeg orka. Men jeg orker ikke, så you know xD Jeg syns uansett å trene i segselv er motivasjon nok.


Det er kjekt å trene, spesielt når man ser og føler endringer i både humør og kropp. I tilleg er det gøy å nå visse mål man har satt seg.

Veldig god antidepresiv! Man får en humørboost, selvtillitsboost og i tilleg blir man jo sterkere/mer utholden.

SpiceyFeline

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 891
    • Vis profil
Sv: Fysisk helse
« Svar #20 på: 25. jun, 2014, 14:33 »
Når vi er inne på treningsapps, Run, Zombies! er den beste jeg har prøvd. For alle som går tur/jogger/sykler. Du begynner på mission 1, og er en "runner" i en zombiapokalypse. Etter hvert som du løper missions plukker du opp ting som du kan bruke til å bygge opp basen din med når du kommer hjem igjen. Appen bruker GPS og alle gangene du løper blir lagret på profilen din på nett, så du kan se hvor langt og fort du løp, også kan man bruke det for å se hvor mye man forbedrer seg ^_^ De har også en mode man kan aktivere som heter "zombie chase", der zombielyder blir aktivert randomly under musikken, også skal man løpe fra de.
Den koster 50kr, men den er så verdt det. https://www.zombiesrungame.com/

Kosedragen

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 145
  • Pink and fluffy
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Fysisk helse
« Svar #21 på: 25. jun, 2014, 15:34 »
Når vi er inne på treningsapps, Run, Zombies! er den beste jeg har prøvd. For alle som går tur/jogger/sykler. Du begynner på mission 1, og er en "runner" i en zombiapokalypse. Etter hvert som du løper missions plukker du opp ting som du kan bruke til å bygge opp basen din med når du kommer hjem igjen. Appen bruker GPS og alle gangene du løper blir lagret på profilen din på nett, så du kan se hvor langt og fort du løp, også kan man bruke det for å se hvor mye man forbedrer seg ^_^ De har også en mode man kan aktivere som heter "zombie chase", der zombielyder blir aktivert randomly under musikken, også skal man løpe fra de.
Den koster 50kr, men den er så verdt det. https://www.zombiesrungame.com/
Wow, det høres faktisk morsomt ut. Det burde jeg kanskje sjekke ut en gang.

Det eneste jeg gjør er å spise sunt og gå turer mer eller mindre regelmessig. Jeg liker å holde meg i ro tho :c Funker uansett.

Sigre

  • Gjest
Sv: Fysisk helse
« Svar #22 på: 27. jun, 2014, 13:12 »
Det er ganske enkelt å trene egentlig. Du trenger bare å finne noe som motiverer deg, start med det. Og så går resten av seg selv. Motivasjon til å ville trene og på en måte ha det gøy er ganske hjelpsomt. Ganske herlig følelse av den gleden man kan få ^^

UsagiKun

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 828
  • PLUR <3
    • Vis profil
    • tumblr
Sv: Fysisk helse
« Svar #23 på: 06. jul, 2014, 15:17 »
Siden jeg er litt geeky og liker tech-stuff, tenkte jeg her om dagen å begynne å ta i bruk flere apper og gadgets til å motivere meg selv til å bli mer aktiv! Det jeg fant ut er at disse appene fungerer bra sammen fordi de blir synkronisert mellom hverandre. Jeg tror alle appene finnes til både iPhone og Android:

- Når jeg er ute å jogger bruker jeg Runkeeper til å holde styr på tid, avstand, kalorier osv, pluss at det er et kart som viser hvor man har løpt.
http://runkeeper.com/

- Med Myfitnesspal registerer jeg alt jeg spiser iløpet av en dag enten ved å søke opp matvarer eller scanne strekkoden på det jeg spiser. Man kan f.eks. sette opp et mål om å gå ned i vekt, så sier appen hvor mye du må spise hver dag for å nå målet innen x antall uker. Myfitnesspal og Runkeeper er koblet opp mot hverandre slik at all info om trening og forbrenning stemmer med det jeg spiser.
http://www.myfitnesspal.com/

- Jeg kjøpte et Fitbit Flex armbånd som jeg hele tiden har på meg. Den teller antall skritt jeg går hver dag, hvor langt jeg har gått, antall kalorier, hvor lenge jeg har vært i aktivitet iløpet av en dag osv. Armbåndet synkroniseres opp mot en egen app som viser all info og de målene man har satt seg (f.eks 10 000 skritt om dagen). Man kan også bruke den som vekkeklokke hvor den vibrerer når den "ringer", og den kan også vise deg hvor godt du sover hver natt. Fitbit kan også kobles opp mot Myfitnesspal og Runkeeper.
http://www.fitbit.com/uk/home

- For å samle alt sammen og samtidig motivere meg litt bruker jeg Pact. Dette er en app som registrerer all aktivitet fra appene over og faktisk betaler deg ekte penger hvis du klarer å nå dine egne mål. Hvis du er lat og ikke gjør det, må du betale en liten sum inn til en felles pott som går til de som faktisk klarer sine mål. Man kan f.eks. sette opp mål som å trene minst 3 ganger i uka, eller ha noen dager i uka hvor man ikke spiser kjøtt, eller at man hver dag eller noen dager i uka skal registrere all mat man spiser. Det er ikke snakk om mye penger, men er en morsom liten motivasjon.
http://www.gym-pact.com/

I og med at jeg ikke har noen vekt hos meg ennå tenker jeg også å kjøpe en Fitbit Aria-vekt som fungerer bra med disse appene. Det er liksom en smart-vekt som hele tiden registrerer vekten din, BMI og fettprosent. Dette blir lagret som grafer og sånt både i appen og på nettsiden.

Jeg kan virke litt gæærn som gjør alt dette, men jeg synes det er litt gøy. Jeg er egentlig ikke så glad i trening, idrett og sport, så for meg er det ihvertfall viktig å gjøre noe gøy ut av treningen som motiverer meg til å faktisk gjøre det! :3