Skrevet av Emne: Hermelinkanin/New Zealand Red  (Lest 14253 ganger)

Arrius

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1161
    • Vis profil
Hermelinkanin/New Zealand Red
« på: 03. mai, 2014, 20:47 »
ADVARSEL: Bildene dere kommer til å se er så sukkersøte at det er en potensiell fare for diabetes. Sightseeing på eget ansvar!


Hei og hå, nå har det seg slik at søsteren min driver oppdrett på Hermelinkanin og derfor vil jeg "reklamere" litt :p



Først vil jeg bare si litt om kaniner, og håper dere leser dette FØR dere bestemmer dere for å kjøpe en.
kaniner er kjempesøte når de er små, men de krever oppmerksomhet og stell.Tenk deg om før du kjøper! :)

Så om du har lyst på et dyr, vær sikker på at du virkelig har lyst på det, og ikke at du har lyst på det fordi nabo A eller bestekompis B har det. Det er tross-alt et levende vesen vi snakker om her og ikke "bruk og kast"

Disse kaninene har det veldig godt sammenlignet med mange andre dyr, jeg har vært med å hjelpe til i stallen og det første kaninene gjør når man åpner dørene er å løpe bort til handa får å lete etter noe godt :P jeg blir like glad hver gang jeg kommer inn der :D

Over til hovedpoenget i denne tråden:
Selve nettsiden hvor det står litt om kaninene etc: http://ganzie.net/Solglott.html
Hun skal også starte med avl av New Zealand Red så mer info om dette kommer.

Du finner forøvrig flere bilder her om du vil vite mer om kaninene http://bloggen.ganzie.net/#category6

Og litt på si, hun tar også fotooppdrag! (dyr only!) http://ganzie.net/Oppdrag.html



Vil også beklage dårlig formulering, men jeg er nok desverre ikke noen skribent :)

Men er det noen som har spørsmål angående kaniner, hunder el så er det bare å sende PM så skal du få svar :)



                             ^Kaninens navn: Fat Albert  :)
The more i learn about people, the more i like my dog.

S.Z.

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 200
    • Vis profil
    • FA
Sv: Hermelinkanin/New Zealand Red
« Svar #1 på: 04. mai, 2014, 01:10 »
Skriver under på det Arrius har skrevet, er nok ikke noen oppdretter her, men tør å påstå at jeg vet litt om kaniner, siden jeg tross alt hadde en kanin i 13 år. Visste temmelig lite om kaniner når vi fikk den, men lærte mye om kaninhold etterhvert, og ganske mye av det folk mener er selvsagt om kaninhold tør jeg påstå er feil.

Vil spesielt nevne det om å ha utekaniner, folk flest ser på dem som dyr du har ute i et bur, noe som jeg vil sterkt fraråde om en har mulighet til å ha den inne, kaniner er veldig sosiale dyr og kan faktisk bli deprimerte om de ikke får nok stimulering, dette er spesielt viktig om du bare skaffer en kanin. Dessuten gjør dette det lettere å se om noe er galt med kaninen, tegn som f.eks. mangel på matlyst er faresignaler som er mye mer dramatiske hos kaniner, enn f.eks. hunder å katter p.g.a. at tarmsystemet til kaniner er mye mer følsomt.

Selv om kaninen min startet som en utekanin i bur, så endte den til slutt opp med å ha et eget teppe som den holdt til i stua, og den lærte fort å bli stueren, noe som den etterhvert slet litt med når den kom opp i seniorårene, men sånt er det å bli gammel. :)

Click anywhere above to view szgoesbananas's stream.