Skrevet av Emne: Tenkte jeg skulle skaffe meg en fursuit da  (Lest 2632 ganger)

Cyrio

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 146
    • Vis profil
Tenkte jeg skulle skaffe meg en fursuit da
« på: 26. apr, 2010, 21:59 »
Men siden jeg er minimalt teknisk anlagt og hadde trengt minst 5 forsøk på det+ at jeg er en person som alltid har 10 andre prosjekter på gang tviler jeg på at jeg noengang kunne ha laget min egen.

Så har surfet litt rundt da, sett på priser osvosv.
Men en ting jeg lurer litt på..

Er det slik at "butikkene" lager suits annerledes enn privatpersoner?
Altså at med en gang folk ser deg gå rundt på en con så skjønner de at du har kjøpt denne drakten?

Og isåfall.
Er det noen uskrevne regler som sier at det egentlig er litt "fyfy" og kjøpe draktene fremfor og lage dem selv?

Jeg tviler egentlig litt, men man vet aldri. =)

Trash

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1773
  • Remigus Varg
    • Vis profil
    • Remigus Varg
Sv: Tenkte jeg skulle skaffe meg en fursuit da
« Svar #1 på: 26. apr, 2010, 22:33 »
Nå er det vel strengt tatt lite med fursuit-"butikker" ute og går, og de fleste som tar commisher der ute er privatpersoner. Det følger ikke med noe sosialt stigma ved å kjøpe suits.

Alliha

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 613
    • Vis profil
Sv: Tenkte jeg skulle skaffe meg en fursuit da
« Svar #2 på: 26. apr, 2010, 22:44 »
Eg opplev det iallefall slik at det går greit uansett kva ein har, så lenge det ikkje er ekta pels.

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Tenkte jeg skulle skaffe meg en fursuit da
« Svar #3 på: 26. apr, 2010, 23:24 »
Som TrashWolf nevner er så og si alle fursuits skreddersydde/"custom made".
De største virksomhetene kan ikke kalles mer enn enkelmanns- eller tomannsforetak.

Men det er noen ting du bør passer på.
Som ellers så lønner det seg å bruke kjente byggere. Her kan du finne en liten liste.
Alternativt kan du poste navn på byggeren når du finner en, så kan vi sjekke han/henne opp.

Hvis du skal ha bygger, så start med en ref sheet. Denne kan du lage selv, eller bestille ifra diverse tegnere/designere.
Siden jeg selv er en elendig tegner så fikk jeg min egen tegnet av noen andre. Se linken for resultatet og navn på tegneren.

Litt vær varsom punkter rundt suit bygging/design:
1: Ikke kopier andres suit/fursona. Du kan låne/la deg inspirere av enkelt elementer, men ren kopi er fy.
For mange er designet veldig unikt og personlig. Jeg tror heller ingen profesjonelle byggere vil gå med på kopi.
2: Hvis du får en laget, så vær ærlig. De fleste byggerne har veldig spesifikke stiler og er lette å kjenne igjen.
Noen fursuits er også mer kjent for byggeren enn selve eieren ;)
3: Som Alliha nevner, KUN fuskepels. Det er ligger både etiske og rent praktiske grunne bak det. Praktisk skyldes at fuskepels skal være kjøligere.
4: Siste er ganske åpenbar (siden det gjelder alle typer kostymer), men tar den uansett med. Man forventer at en suit egner seg til offentlig bruk.
Dette gjelder både selve suiten og eventuelle tilleggsgjenstander.

Men utenom det er det tutt og kjør når det gjelder design/bygging.
Det finnes også noen veiledninger for bruk, men det kan taes senere hvis du ønsker.
« Siste redigering: 26. apr, 2010, 23:28 av Dax Cyro »

Cyrio

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 146
    • Vis profil
Sv: Tenkte jeg skulle skaffe meg en fursuit da
« Svar #4 på: 27. apr, 2010, 16:48 »
hehe, ja jeg er veldig dårlig på formuleringer. =P

Når jeg sier "butikker" betyr det egentlig det dere kaller byggere.
(jeg fant bare ikke de rette ordene=)

Men flott og høre at dette ikke er noe som blir uglesett.
Vi får se hva som skjer videre.
Takk for den listen forresten.
(credz til Dax Cyro. Hmm, navnelikhet ute og går gitt. ^^)

Forøvrig tviler jeg sterkt på at dette blir noen kopi av en annen suit uansett om jeg lager den selv eller ikke. Har nemlig noen ganske fantastiske tanker om hvordan den skal bli med tanke på klær osvosv. =)

Tellos

  • Administrator
  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 993
  • Rev.. as if anyone was wondering..
    • Vis profil
    • Tellos.us (under construction)
Sv: Tenkte jeg skulle skaffe meg en fursuit da
« Svar #5 på: 27. apr, 2010, 22:37 »
Får vel egentlig bare rante for å dekke alle baser.

En hjemmelaget suit blir nøyaktig så avansert og så høy kvalitet som det arbeidet man legger inn i de. "bedriftene" har større sjanser for å lykkes hver gang med tanke på mye erfaring, men det fins enkeltpersoner som på første forsøk lager bedre suits enn "bedriftene". Det skal sies slik at ofte blir folk spurt hvor de fikk tak i suiten sin.. hvis man da kan si de har laget den selv står det litt status i det :p Det er veldig varierende kvalitet på suits på cons fra hyper-realistiske til folk som egentlig bare har på seg karnevalmaske. En får blikk etter kvaliteten, men det er ingen skam da det strengt tatt følelsen man har i suiten som burde være utslagsgivende, ikke hva andre mener og tror.

Det finnes faktisk opp til flere registrerte selskaper innen denne industrien hvor de betaler skatt og har ansatte som en hvilken som helst annen industri, men for det meste er det enkeltpersoner eller grupperinger av venner eller partnere som produserer suits.

Sist, men ikke minst.. jeg driver jo og lager meg suit. Og slik det ser ut nå har jeg to intereserte potensielle "kjøpere/commissioners". Vi får se :p

Cyrio

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 146
    • Vis profil
Sv: Tenkte jeg skulle skaffe meg en fursuit da
« Svar #6 på: 28. apr, 2010, 19:23 »
En hjemmelaget suit blir nøyaktig så avansert og så høy kvalitet som det arbeidet man legger inn i de.

Ja, arbeidet du legger ned i suiten er nok med og bestemme litt ja.
Men jeg er litt skeptisk til og handle inn en haug med pels osv når jeg egentlig ser for meg at jeg kommer til og ødelegge hele prosjektet første kvelden eller noe. (Har for vane og ikke klare ting de første gangene, hehe)

Men takk for langt og utfyllende svar! =)
*går baklengs inn i skyggen igjen*