Skrevet av Emne: Hjelp med router (solved)  (Lest 3258 ganger)

Velvian

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 369
    • Vis profil
Hjelp med router (solved)
« på: 14. apr, 2014, 17:42 »
Heisann.

Lurer på om det er non eksperter eller non som har peiling på routere og trådløs oppkobling her som er villig til å hjelpe meg litt?

Har problemer med å koble en laptop til routern (Er en dlink router), får bare opp begrenset eller ingen tilgang.
Jeg har sjekka rundt på nettet e stønd og finner bare masse random løsninger som ikke hjelper.

Ut ifra hva jeg kan gjette ere noe med ip'n som skaper problemet, at laptop'en ikke får all info den trenger for å koble seg til eller no xP
Ekke no ekspert sjøl hvis ikke det var obvious xD

Men jo, hvis noen veit hva som kunne vært årsaken eller hva som kunne fiksa det hadde jeg sotti stor pris på all hjelp =)
« Siste redigering: 15. apr, 2014, 20:53 av Velvian »

NooK

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 369
  • I AM THE LAW
    • Vis profil
    • Furaffinity
Sv: Hjelp med router
« Svar #1 på: 14. apr, 2014, 19:14 »
Har ikke fiklet så mye med Dlink men... noen generelle spørsmål:

Har laptopen vært tilkoblet denne ruteren før (successfully)?. Eller koblet til andre trådløse nettverk uten problem?

Eventuelle saker som kan være verdt vell å merke er:
1. Kjører ruteren DHCP?
2. Sjekke om du må aktivere MAC adressen for trådløse enheter i ruter
3. Kjører laptopen automatisk oppsett for ip (altså, at den ikke er manuelt konfigurert)? (kjør ipconfig /all i command promt, sjekk hvilket nett wifi er koblet på)
4. Sjekke om router kjører IP reservasjoner, og at du ikke har brukt opp alle adressene... Kan eventuelt prøve å sette opp en reservasjon for denne laptopen
5.Oppgradere driver til nettverkskort
6. Oppdatere firmware på router
7. Kjør antispyware/antivirus på laptop (superantispyware, malwarebytes, spybot)

Dette jeg finner på i farta :P
Life is boring when you don't know how to live it.

Smiling

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 443
  • Jeg er også kjent som VCR Thunder og Jayce
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Hjelp med router
« Svar #2 på: 14. apr, 2014, 20:03 »
Har du prøvd å feilsøke dette problemet med å høyreklikke på nettverks ikonet ? Windows vil da ofte prøve å løse problemet eller gi en mer konkret tilbake melding om hva som er feil.
                                                                                         
Sjekk om DHCP er aktivert på rutern med å logge inn på den, sannsynligvis 192.168.0.1 gå inn på Setup så Network Settings derretter DHCP Server Settings. (har du logget deg på den før er den nokk på)

Sett en statisk ip.
secpol.msc ?
ping ruter
deaktiver nettverkskortet og aktiver det igjenn
                                                                       

Velvian

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 369
    • Vis profil
Sv: Hjelp med router
« Svar #3 på: 15. apr, 2014, 13:57 »
Har ikke fiklet så mye med Dlink men... noen generelle spørsmål:

Har laptopen vært tilkoblet denne ruteren før (successfully)?. Eller koblet til andre trådløse nettverk uten problem?

Eventuelle saker som kan være verdt vell å merke er:
1. Kjører ruteren DHCP?
2. Sjekke om du må aktivere MAC adressen for trådløse enheter i ruter
3. Kjører laptopen automatisk oppsett for ip (altså, at den ikke er manuelt konfigurert)? (kjør ipconfig /all i command promt, sjekk hvilket nett wifi er koblet på)
4. Sjekke om router kjører IP reservasjoner, og at du ikke har brukt opp alle adressene... Kan eventuelt prøve å sette opp en reservasjon for denne laptopen
5.Oppgradere driver til nettverkskort
6. Oppdatere firmware på router
7. Kjør antispyware/antivirus på laptop (superantispyware, malwarebytes, spybot)

Dette jeg finner på i farta :P


Laptop'en har vært kobla til før ja, har funka helt fint.
Det her skjedde etter jeg la til passord på nettverket, en eller annen i huset hadde resatt routern så det ikke var no passord og andre folk hadde leecha litt trur jeg xP
Men ja, etter passordet var lagt til så fikk laptop'en begrenset tilgang.

1. Ja
2. Det veit jeg ikke.
3. Den får det automatisk, har prøvd å skrive inn manuelt og, funka like dårlig.
4. Det veit jeg ikke no særlig om.
5. Done.
6. Er oppdatert.
7. Har jeg ikke sjekka faktisk xP

Velvian

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 369
    • Vis profil
Sv: Hjelp med router
« Svar #4 på: 15. apr, 2014, 14:08 »
Har du prøvd å feilsøke dette problemet med å høyreklikke på nettverks ikonet ? Windows vil da ofte prøve å løse problemet eller gi en mer konkret tilbake melding om hva som er feil.
                                                                                         
Sjekk om DHCP er aktivert på rutern med å logge inn på den, sannsynligvis 192.168.0.1 gå inn på Setup så Network Settings derretter DHCP Server Settings. (har du logget deg på den før er den nokk på)

Sett en statisk ip.
secpol.msc ?
ping ruter
deaktiver nettverkskortet og aktiver det igjenn
                                                                       

Jepp vært mye innom der.

DHCP er aktivert, og ja, vært innpå routern og.
Som jeg sa til Nook så blei det begrensa tilgang etter jeg oppretta nytt passord på routern etter noen hadde resetta'n så det forrige blei fjerna.

Trur ikke jeg veit åssen jeg setter statisk ip xP

secpol.msc? Den der man sjekker status for client'n og stopper og starter den?

How and why? =P

Ikke prøvd, ekke sikker hvor jeg gjør det.

NooK

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 369
  • I AM THE LAW
    • Vis profil
    • Furaffinity
Sv: Hjelp med router
« Svar #5 på: 15. apr, 2014, 16:03 »
Så etter at det ble nytt passord på ruteren, fikk du beskjed på laptopen om ny pålogging?
Eventuelt det du sa om at ruteren var resatt, kan det hende du må aktivere en annen form for kryptering (en som nettverkskortet fungerer mot), eventuelt sjekke om kanalene er korrekt (skal forsvåvidt fungere på automatisk, men du kan prøve ut kanalene 1, 6 eller 11).
Life is boring when you don't know how to live it.

Velvian

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 369
    • Vis profil
Sv: Hjelp med router
« Svar #6 på: 15. apr, 2014, 17:36 »
Så etter at det ble nytt passord på ruteren, fikk du beskjed på laptopen om ny pålogging?
Eventuelt det du sa om at ruteren var resatt, kan det hende du må aktivere en annen form for kryptering (en som nettverkskortet fungerer mot), eventuelt sjekke om kanalene er korrekt (skal forsvåvidt fungere på automatisk, men du kan prøve ut kanalene 1, 6 eller 11).

Det har vært passord på routern før og laptop'en har funka fint, noen resatte routern og passordet var borte, laptop'en funker fortsatt fint.
Setter opp samma passordet på akkurat samma måte, begrenset tilgang.

Passordet er WEP, basic security hvis det har noe å si.
Prøvde å endre kanaler og, no dice.

NooK

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 369
  • I AM THE LAW
    • Vis profil
    • Furaffinity
Sv: Hjelp med router
« Svar #7 på: 15. apr, 2014, 18:19 »
Hm... eneste jeg kan tenke meg er om du kan være sikker på at laptopen kommer på det nettet det skal (sjekk om du får ip). Får den en annen ip kan det muligens være at laptopen har problemer med SSID (eventuelt at du må fjerne cachen for nettverkskortet/fjerne trådløse nettverk fra windows profilen)
Life is boring when you don't know how to live it.

Velvian

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 369
    • Vis profil
Sv: Hjelp med router
« Svar #8 på: 15. apr, 2014, 20:51 »
Hm... eneste jeg kan tenke meg er om du kan være sikker på at laptopen kommer på det nettet det skal (sjekk om du får ip). Får den en annen ip kan det muligens være at laptopen har problemer med SSID (eventuelt at du må fjerne cachen for nettverkskortet/fjerne trådløse nettverk fra windows profilen)

DET var alt som skulle til!
Glemme/slette netverket og legge det til på nytt xD

Fatter ikke hvorfor jeg ikke sjekka det tidligere *facepalm*

Jaja, tusen takk for all hjelp og endelig løsningen =D

*Highfive*

NooK

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 369
  • I AM THE LAW
    • Vis profil
    • Furaffinity
Sv: Hjelp med router
« Svar #9 på: 15. apr, 2014, 20:55 »
Hm... eneste jeg kan tenke meg er om du kan være sikker på at laptopen kommer på det nettet det skal (sjekk om du får ip). Får den en annen ip kan det muligens være at laptopen har problemer med SSID (eventuelt at du må fjerne cachen for nettverkskortet/fjerne trådløse nettverk fra windows profilen)

DET var alt som skulle til!
Glemme/slette netverket og legge det til på nytt xD

Fatter ikke hvorfor jeg ikke sjekka det tidligere *facepalm*

Jaja, tusen takk for all hjelp og endelig løsningen =D

*Highfive*

Kjempebra at du fikk det til å fungere :)
Begynte å lure på hva dette kan være til problem... men er forsåvidt litt slike problemstillinger jeg jobber med til daglig så :)
Jeg sender faktura :P
Life is boring when you don't know how to live it.

Velvian

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 369
    • Vis profil
Sv: Hjelp med router (solved)
« Svar #10 på: 16. apr, 2014, 01:24 »
Hm... eneste jeg kan tenke meg er om du kan være sikker på at laptopen kommer på det nettet det skal (sjekk om du får ip). Får den en annen ip kan det muligens være at laptopen har problemer med SSID (eventuelt at du må fjerne cachen for nettverkskortet/fjerne trådløse nettverk fra windows profilen)

DET var alt som skulle til!
Glemme/slette netverket og legge det til på nytt xD

Fatter ikke hvorfor jeg ikke sjekka det tidligere *facepalm*

Jaja, tusen takk for all hjelp og endelig løsningen =D

*Highfive*

Kjempebra at du fikk det til å fungere :)
Begynte å lure på hva dette kan være til problem... men er forsåvidt litt slike problemstillinger jeg jobber med til daglig så :)
Jeg sender faktura :P

Ja har hatt problemet mange ganger før og å nå blei jeg litt drita lei og ville få det fiksa =P
Hehe xD

Takker for hjelpa igjen ^^