Skrevet av Emne: Bry deg: antimobbedagen 15 februar.  (Lest 2615 ganger)

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Bry deg: antimobbedagen 15 februar.
« på: 15. feb, 2011, 14:11 »
Ja kanskje ikke det mest furry av emner jeg vet, men ettersom en del her på forumet har opplevd mobbing vil jeg bare sette et lite søkelys på denne dagen, og oppfordre til debatt. (Som anarkist er jeg svært lite samfundsengarsjert, men dette er virkelig noe som setter sinne i kok)

Som personen i artikkelen har jeg selv vært nødt til å ty til vold for å få slutt på mobbing ved flere anledninger.Dette er ikke noe jeg skryter av eller er stolt av, men som jeg som på som en nødvendighet der og da. Spørsmålet er er man berettiget til å respondere med vold når man bli utsatt for mobbing?
Jeg mener det, og anbefaler foreldre til å sende barna på kampsport trening.
(Det hjalp meg og jeg akter å gjøre det samme med min hvalp når den blir gammel nokk.)

Her er en link til Vg siden for bry deg:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/brydeg/

Anbefaler dere som bryr dere å signere underskrift kampanjen.
http://www.facebook.com/brydeg/posts/198176063526964#!/brydeg


« Siste redigering: 15. feb, 2011, 14:16 av Ziggy_wolf »

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Bry deg: antimobbedagen 15 februar.
« Svar #1 på: 15. feb, 2011, 14:22 »
Tror ikke vold er den beste løsningen selv om det funker i enkelte tilfeller. har sett på de som har gått i den smellen å tyd til vold og plutselig har ikke bare 1 person, men opp til 4-5 personer hevet seg over personen. Vold avler vold.

Dog, tror jeg det er viktig å gjør en form for motsatt, selv om det ikke alltid er lett. Min løsning var rett og slett å få holdningen "Hva så?"/"Yeah, right" og bare gå bort.
Tror også at mange ganger kunne mobbing, vært avverget hvis folk (de som ser på) hadde tørt å sagt i fra - både til mobberen og til lærer/arbeidsgiver.

Igjen, alle saker er ikke like og heller ikke like enkle å håndtere.

 Selv har vi hadde en leder her på jobben som trakasterte flere folk ned til bunn, og det ble ikke rettet opp før vi nesten gikk rett til direktøren siden de andre kanalene ble stengt av lederen.
*strekke på beina*

Freke

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 963
  • Hvorfor mure seg inne når man kan more seg ute?
    • Vis profil
    • To my Furaffinity!
Sv: Bry deg: antimobbedagen 15 februar.
« Svar #2 på: 15. feb, 2011, 14:34 »
med en gang jeg leste dette fikk jeg flashback fra ungdomskolen hvor det ble kastet egg og is klomper på huset mitt... :'(

å herre gud så usansynelig mye dumt folk gjør for å føle seg bedre........


sorry for å gå all depressive over denne tråden den bare trykket på noen visse spotter i huet mitt
"Life is like a dogsled team. If you ain't the lead dog, the scenery never changes." ~ Lewis McDonald Grizzard, Jr.

Skype navn: Loniler       (hvis dere skal sende meg venne inv på skype plz merk den men forumnavnet ditt eller noe xP)

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: Bry deg: antimobbedagen 15 februar.
« Svar #3 på: 15. feb, 2011, 14:57 »
med en gang jeg leste dette fikk jeg flashback fra ungdomskolen hvor det ble kastet egg og is klomper på huset mitt... :'(

å herre gud så usansynelig mye dumt folk gjør for å føle seg bedre........


sorry for å gå all depressive over denne tråden den bare trykket på noen visse spotter i huet mitt

"Klappe på ryggen til" Yeah been there done that, skaffa meg luftgevær, "kremt"

Kixt

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1049
  • Maritime Engineer
    • Vis profil
Sv: Bry deg: antimobbedagen 15 februar.
« Svar #4 på: 15. feb, 2011, 15:11 »
Jeg responderte med vold tilbake, fikk dem til og holde kjeft og trekke seg tilbake  [w-happy]

Ukamii Wolf

  • Gjest
Sv: Bry deg: antimobbedagen 15 februar.
« Svar #5 på: 15. feb, 2011, 16:22 »
med en gang jeg leste dette fikk jeg flashback fra ungdomskolen hvor det ble kastet egg og is klomper på huset mitt... :'(

å herre gud så usansynelig mye dumt folk gjør for å føle seg bedre........


sorry for å gå all depressive over denne tråden den bare trykket på noen visse spotter i huet mitt

Jeg fikk kastet håndball store isklumper etter meg fordi noen trodde jeg hadde tatt lua til en jeg ikke likte, hadde seff ikke gjort det

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Bry deg: antimobbedagen 15 februar.
« Svar #6 på: 15. feb, 2011, 16:50 »
Jeg har blitt mobbet hele livet. den eneste gangen jeg tydde til vold, var faktisk i barnehagen. en annen drittunge kalt Espen dreiv å sparka meg i flere uker til jeg eksploderte, og knalla till han midt på nesa. jeg ble sendt hjemm den dagen xD Fadern var stolt da, han sa til meg at om noen mobba meg skulle jeg bare slå tilbake, which I did. men det hjalp kun den gangen. Ellers har jeg ikke turt å slå tilbake <_<

Og, jeg bor oppi gokk som sakt. så Tae Kwon Do, Karate, boksing eller hva som helst er ikke aktuelt her, finnes ingen plasser jeg kan lære noe slikt >:I
Men joa! jeg er ganske rapp i kjeften. så om jeg eier folk hardt, så holder de kjeft.
 

x3 jeg skulle ønske jeg kunne skyte alle som mobbet/mobber meg i leggen med noe som svir hardt.

Svinepelz

  • Gjest
Sv: Bry deg: antimobbedagen 15 februar.
« Svar #7 på: 15. feb, 2011, 16:55 »
Søskenbarnet mitt ble mobba som liten og begynte med kampsport. Kan huske at pappa fortalte meg at han var hos onkelen min den ene dagen da søskenbarnet mitt kom hjem å sa: "Jeg bare smurte dem oppetter veggen, så holdt dem kjeft!" Etter det har ingen mobba ham mer. (han er en del år eldre enn meg.)

Så tror nok at i enkelte tilfeller vil mobberene gi seg, når du viser at de ikke bør kødde for mye med deg. For da kan værre ting skje om offeret tilslutt sprekker..
__

Men vold i seg selv kan jo føre til mer vold tilbake om mobberen/ mobberene tror de er så utrolig harde >_>  
Grunnet for at personen blir mobba er jo forskjellig, men at noen skal plage deg dag inn og dag ut bare fordi du har lærevansker (som søskenbarnet mitt) er litt uforstålig...

En venn av meg ble også plaget til det sprakk for ham på barne- og ungdommskolen. Grunnen der var ganske simpel, terget du ham nok så klikka det for han og han fløy i tryne på deg. Godt å se at han er komt i en mye bedre klasse en de forferdelige vi var i før...
___

Selv har jeg ikke blitt mobbet, men kan tenke meg at det er helt forferdelig!

Kixt

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1049
  • Maritime Engineer
    • Vis profil
Sv: Bry deg: antimobbedagen 15 februar.
« Svar #8 på: 15. feb, 2011, 17:19 »
Jeg ble mobbet for at jeg var operert som liten og hadde en venstre arm som ikke funker som den skal (du ser ikke at det er noe galt med den i det hele tatt.).

Ble mobbet fra førsteklasse til fjerdeklasse, som seksåring sto jeg mot syv syvendeklassinger alene..Di ble aldri tatt di som mobbet meg, så når søskenbarnet mitt lærte meg å sloss..

Var en dag jeg fikk nok, for di andre gangene tokk jeg ikke så mye igjen, var forsiktig, ville ikke skade dem..Men etter di knakk venstrearmen min "For å lære meg ossen man skulle vri den riktig"..Når jeg var tl mitt fullefem og tdi tok etter venstrearmen min klikka det for meg.
Holdt ikke igjen noe, knakk to neser og ga en av dem en kraftig hjernerystelse etter jeg slo hodet hans hardt mot en murvegg..JEG ble tatt selvførgelig..Di prøvde seg igjen ett par uker senere, tokk dem igjen og jeg ble tat..

Så har vært litt urettferdig på den måten, når jeg forsvarte meg ble jeg tatt og fikk all skyld, når di knakk armen min og allt det der, di fikk ikke noe skjeft. Eneste bra jeg gjorde ar at jeg lagde den blodigste og største slosskampen på skolen, men det var med en jeg ble venn med etter ungdomsskolen. Men ja, etter jeg lærte og ta igjen har jeg ikke latt noen trampe på meg med vold uten at di går fra det uten noe og vise for det.

Som han ene sa for ett par uker siden over MSN, vi endte og prate om mobbing..Han sa han skapte sitt eget helvette på den tiden og jeg var demon som kom ut av det x3!!!

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Bry deg: antimobbedagen 15 februar.
« Svar #9 på: 15. feb, 2011, 18:33 »
Vold hjelper ikke når man er 1 mot mange. I min gamle klasse brukte enten folk meg som verbal punching bag eller trakk seg tilbake for å unngå å havne i samme gruppe. Det verste kom fra en ganske dårlig familie hvor han ble selv sterkt hakket på av storesøstre, og slet derfor med aggresjonskontrol. Det passet dårlig med min enorme rettferdigshetssans da jeg stoppe han første skoledag i å denge opp en annen elev.
Men i mitt tilfelle skyldtes det også mye et alt for slapt skolestyre. De totalnektet å hjelpe mobbeofre, mobbere og andre "problembarn".

Tok 10 år+ å reparere de største skadene, og det gjenstår fortsatt en del. But fuck that, når psyken din har opplevd mental sandblåsing i 9 år så gjenstår kun diamantene. Jeg har fortsatt svakheter (veldig selvkritisk og tør sjeldent spørre/kreve ting av andre), men samtidig har det gitt meg en styrke man kun kan få ved å møte virkelige utfordringer i livet. Jeg har gjort og tør å gjøre mange positive ting andre folk tror er for utfordrende. Utfordrende? Prøv å gå hver dag til en skole i 9 år hvor ingen var venna dine og du viste aldri når den neste "smellen" ville komme.

De som mobbet meg gir jeg blanke i. De fikk aldri meg som venn, og de kommer aldri få vite hvor mye de gikk glipp av pga. den tabben. Tidligere medelever blir jeg kun bekjent med som om det er nytt bekjentskap. Et dårlig skolemiljø skal ikke påvirke mitt inntrykk av hvordan den personen egentlig. Personen skal selv få vise om hvem hun/han er. Er det "hallo <insert diverse nedlatende kallenavn her>" vil personen aldri bli kjent med snille, støttende og gavmilde Dax :)


Men nå er jeg litt kynisk ovenfor sånne kampanjer. Minner meg alt for mye om lærere som kom i etterkant og sa "nei nei, sånn skal dere ikke gjøre, fy fy" og så gå videre. Det gav meg en friuke, men så var det tilbake til SSDD (Same shit, different day). Når et problem ikke får oppfølging faller det fort tilbake i gamle spor.

For de av dere andre som har slitt eller fortsatt sliter med mobbing. Jeg har troa på dere og vet egentlig hvor fantastiske mennesker dere er. Det å måtte stå i mot et flertall krever mot få mennesker kan prestere og overleve. Aldri ta snarveien og mange folk vil faktisk se opp til dere, i først omgang meg selv.

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Bry deg: antimobbedagen 15 februar.
« Svar #10 på: 15. feb, 2011, 18:38 »
Og, jeg bor oppi gokk som sakt. så Tae Kwon Do, Karate, boksing eller hva som helst er ikke aktuelt her, finnes ingen plasser jeg kan lære noe slikt >:I
Men joa! jeg er ganske rapp i kjeften. så om jeg eier folk hardt, så holder de kjeft.

He he. Det minner meg litt om meg selv. :)
Jeg er ikke fysisk sterk, men jeg kan oftest løpe tjueganger rundt en person hvis jeg skal dytte han i en ønsket retning. Jeg har også endt opp veldig flink med å finne rette ord til ting.


Som han ene sa for ett par uker siden over MSN, vi endte og prate om mobbing..Han sa han skapte sitt eget helvette på den tiden og jeg var demon som kom ut av det x3!!!

Jupp, og du er en demon. Det er de eneste som kan vasse gjennom flammer og komme ut med en tent sigar mens han gliser :)
« Siste redigering: 15. feb, 2011, 18:45 av Dax Cyro »

Kixt

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1049
  • Maritime Engineer
    • Vis profil
Sv: Bry deg: antimobbedagen 15 februar.
« Svar #11 på: 15. feb, 2011, 19:00 »
<3