Generelt > Dyr og natur

Valpetrening?

(1/4) > >>

Friskusis:
Håper denne tråden havnet under rett kategori... [ureshii]

Fikk nettopp tak i en herlig liten valp, som har fått navnet Fávru (samisk for "vakker", oppdretterens valg). Han er en renraset Lapsk Vallhund, eller som vi kaller ham; Løpsk Villhund.

Saken er den at valpen har fått for seg en vane for å bite i oss, selv når vi bare koser... Når vi gr tur kan han finne på å hoppe for å ta tak i vottene våre, og biter eller ganske mye i jakker osv., som definitivt ikke er bra når halve husets jakkebesetning består av dunjakker! Han har allerede revet hull i min søsters dunjakke, som min mor flittig prøvde å sy igjen. Vi har også problemer med å få ham til å lystre "kom". Han er bare 3 måneder gammel, men jeg har hørt det er lurt å begynne tidlig? Og vet noen om noen triks for å trene lydighet/agility? Hadde vært gøy å prøve med ham!

På den positive siden kan han "sitt", "nei" og "flink". Han er så godt som stueren (skjer noen uhell gjennom natta, men han blir fort tilgitt!), og har lært seg at stua skal han holde seg unna (bestemte oss for å ha en "hundefri" sone). Trenger bare noen gode råd til hvordan vi kan lære ham tingene jeg skrev om i andre paragraf. :3

På forhånd, takk!

Kesmon:
Bite problemet kan komme av at valpen er ung og vil forsvinne med tid.
Vis det fortsetter å være problem så må du bare vise veldig tydelig at oppførselen ikke er akseptabel vær gang du ser det. Vær veldig tydelig og bestemt.

Har ikke noe erfaring med agility trening, men i lydighet trening gjelder det samme med å være presis og bestemt på hva du vil han skal gjøre og ros nå han klarer det.
Gå grundig oppover med mange små mål mot de store, sammen med repetisjon
 

Friskusis:
Leste at kunne være på grunn av at valpen får nye tenner, og at de biter fordi det irriterer dem. Jaja, får krysse fingrene for at det er tilfellet! Problemet vårt er vel at alle i huset er forskjellige, og noen er ikke flinke nok til å være strenge. Søstra mi er blitt en "bitepute" for hunden, som har funnet ut at den ikke blir skjennet på like mye av henne.

Ok, har du noen tips til hva vi burde starte med? Han setter seg ganske fort så snart vi gir kommandoen til ham, men vi er litt usikre på hva neste steg burde bli, og om det er for tidlig å begynne med slikt når han bare er 3 måneder gammel. Har veldig lyst til å trene ham opp til å bli en lydig og flink bisk, men sist vi hadde hund var jeg bare 2 år gammel og mamma brydde seg ikke mye om lydighet den gangen og vil gjerne at denne hunden blir mer lydig enn den forrige. :) Takk for svar, uansett!

NooK:
Jeg henger meg på svaret til Kesmon her.
Biting vil antagelivis avta når valpen blir eldre. Iallefall det som skjedde med de 2 forrige hundene vi hadde, samt det som skjedde med den eldste hunden vi har nå. Valpen vi har nå derimot er glad til å bite, og hoppe opp på folk, men det har det blitt mindre av. Ettersom hun blir eldre forstår hun regler bedre, og koser seg mer med lekene sine istedet for å gå rabiat på andre ting :)

Er det en ting jeg har funnet at hundene våre liker, så er det mat... og de hører som regel på deg hvis du bruker det som lokkemiddel :)

Friskusis:
Ok, kommer til å satse på at denne valpeatferden tar slutt snart, før tennene hans blir store nok til å gjøre ordentlig skade... P: Han bet en del på ledninger en stund også, men vi fant en løsning på det. Juletreet fikk mirakuløst nok lov til å stå forholdsvis i ro.

Ja, har funnet ut av det, men problemet er at vi ikke kan ha men en godbit hvor hen vi går... Hadde en liten episode hvor valpen møtte på en hund som var 5 ganger større enn seg selv. Hun var en snill og gammel hund, men han ble likevel opphisset. Vi lot ham være fri, og år vi skulle dra brukte vi fort ett kvarter på å fange ham igjen. Hehe, hørt at det ikke er lurt å jage hunden (siden det blir en "lek"), så jeg snek meg heller opp bak ham og fikk fanget ham til slutt. Det verste var vel når han fulgte etter en skiløper vi møtte, og nektet å følge oss, eller høre etter. Til slutt kom skiløperen tilbake med ham. ^^; Kunne trengt en måte å lære ham "kom" som gjør at han lystrer bedre, for vi kan ikke ha ham løst (som mamma gjerne vil) om han ikke stikker av hver gang vi møter noen. :/

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

Skift til full visning