Generelt > Dyr og natur

Valpetrening?

<< < (2/4) > >>

Wolftale:
Tidlig positiv trening er god ting, og hvor tidligere de lær jo bedre er det :) Meld hunden gjerne på valpekurs! Hunden din skulle ikke være for ung til det. Det sikrer riktig innlæring :)

For kom: Gobiter! Gjerne to personer og lang line. Den ene holder hunden, mens den andre tuller med hunden enten med godbit eller leke for deretter løper et stykke unna. snur seg, roper kom. Det har funket på de 2 jeg har trent. Men godbiten/leken må være så interessant at alt annet blir uinteressant. Også ikke så stor avstand på en gang - f.eks en fotballbane-lenge kan være litt døfødt...

 Hvis du har en hund som stikker når man har den løst ville jeg kun hatt hunden løs i lokket områder, husk at de fins folk som ikke liker dyr - samt at det fins hunder som ikke takler valper. Ha heller med for mye godbiter frem til hunden kan kom/innkalling enn å håpe at den kommer.

For biting. Det jeg har gjort med mine er rett og slett "AU!" og dra bort hånda når de har bitt meg. Hvis de gjør det under turgåing, stopper jeg opp og ser en annen vei. Men alder har også hjulpet så klart, selv om ho nest minste har noen rarheter for seg til tider.0
Biteleker er også fint hvis dere ikke alt har det, og ha gjerne flere.

Hunden må være 6 eller 12 måneder (avhengig av størrelse) for å kunne begynner på agility, men enkle ting som gå rundt piner, gå igjennom tunnell (veldig korte), gå mellom vingene til hoppehinderet og starte på allé slalom f.eks -tror det fins forslag på hvordan man kan starte på forskjellige nettsider (den jeg har sagt er det jeg har sett andre har gjort på treningen med helt nye hunder - og alle har ulik mening om hva som er bra). Husk innkalling,  bli og kontroll over hunden er viktig i agility.
 Selv gjorde jeg ikke noe spesiell trening med mi hund før jeg hadde gått et agiility kurs og ho er super flink den dag i dag (dog så henter jeg som fører litt etter).

Friskusis:
Tusen takk for utrolig mye informasjon! Tror dette kommer til å være til stor nytte! Med bitingen har vi startet med "AU-teknikken" (fant noen som foreslo det på en annen nettside, og bestemte oss for å prøve), hvor vi "klynker" som han ville gjort om moren hans straffet ham eller om han skadet seg på en eller annen måte. Deretter går vi bare bort og ignorerer han i ett minutt eller to, før vi starter å leke/kose igjen. Håper virkelig det hjelper, han ser veldig forskrekket ut når vi hyler til. Så langt har bitingen fortsatt, men jeg håper "treningen" hjelper etterhvert.

Får prøve å finne en godbit han er spesielt glad i. Så langt er han veldig glad i griseører, men det er litt vanskelig å gi små mengder av det... ;P Tror jeg tar en tur innom dyrebutikken neste uke. Har et jorde vi lar ham løpe fritt på når vi går tur, kunne starte der eller eventuelt ute i hagen.

Så langt har vi ikke møtt noen som er fiendtlig mot at vi lar hunden gå uten bånd, men jeg skjønner at det kan være ubehagelig... Jeg har hatt ubehagelige opplevelser med større hunderaser selv som gjør at jeg kvepper til hver gang en hund bjeffer. Skal diskutere saken med mamma, som er veldig fast bestemt at han bør få gå fritt mest mulig også. Har tenkt på valpekurs, men uheldigvis har vi ikke funnet noen i området vi bor i, og vi vil helst ikke reise med ham alt for langt (Trondheim blir noen timer unna, og han blir fort rastløs). Får søke litt rundt, vil gjerne ta ham med på et kurs å bli bedre kjent med ham gjennom treningen. ^^

Ok, skal skjekke ut noen av sidene om agility. Holder på å lære ham "fri" kommandoen, så han skjønner at han må sitte til vi sier i fra osv., vet ikke om dette funker like bra som bli?

Wolftale:
Griseører jeg jo litt mer enn en liten gobit :)
Hva med så enkelt som biter av kylling/pølser ved innlæring? Er også fint å finne andre også, men ved innlæring skal alt være stas!

Fri er jo det motsatte av bli, Fri er det samme som å avslutte en øvelse - altså at hunden får gjøre det vil etter belønning. (er i hvertfall det jeg har lært).

(PS. husk at det er båndtvangt det meste av året, fins jo selvfølgelig utentak)

Friskusis:
Vi har tenkt på å bruke restemat som godbiter, men vil helst være forsiktige med å gi "menneskemat" siden vi har hørt at noen ting ikke er bra for hunden... Må i alle tilfeller finne noe han liker spesielt godt. Kan hende han er an de kresne hundene som ikke liker pølse. P: Han spiser faktisk kattemat over hundemat om vi setter fram skåla til pus!

Sant, men da blir jo hunden sittende til kommandoen fri blir gitt..? Da må de jo bli i den posisjonen de er i til eieren sier det er klart. Hm.
Båndtvangen er nok ikke så sterk her ute på bygda, de fleste hunder jeg ser er løse med mindre folk går langs veien.

Dax Cyro:
Restmat ville jeg selv unngått, så den ikke tror at "vår mat = dens mat" :)
Fungert fint på vår katt. Han holder seg unna vår mat, men for mer enn nok godsaker. F.eks rå kylling.
Han gidder ikke å tigge når vi lager middag, men du skal høre han når noen finner frem rå kylling til han.

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

[*] Forrige side

Skift til full visning