Flokksimulering skrevet i Python (vedlagt .zip + screenshot)
Mulig at dere må
laste ned og innstallere Python (link) for å kunne kjøre skriptet.
Skriptet simulerer fugler som har en tendens til å samle seg i flokker.
Fuglene kan også ete mat og bli drept av rovdyr.
Filer:config.py | Modul som inneholder konstanter, kan endres (i notepad e.l) for å konfigurere simuleringen |
script.py | Kjørbart skript, lager en simulering |
diverse bilder | Bilder brukt til animasjoner o.l. Kan byttes ut, men vil nok føre til underlig grafikk. |
Kontroller:escape | Avslutt simuleringen |
mellomrom | Bytt mellom automatisk og manuell spawning |
venstre piltast* | Spawn mat |
øvre piltast* | Spawn fugl |
høyre piltast* | Spawn rovdyr |
* piltaster kun brukbare i manuell modusSimuleringen starter i manuell modus med null objekter på skjermen, dette kan endres i avsnittet "starting variables" i
config.py filen.
Simuleringen må avsluttes enten ved keyboard input (escape) eller avbryting via terminal.
Den implementerte timingen er basert kun på å begrense frame-rate, dermed er f.eks hastighet til fugler gitt ved piksler per oppdatering (ikke piksler per tidsenhet, som er normalen). Dette gjør at simuleringen kan bli veldig treg om det er for mange objekter samtidig.
Have fun, bun.
edit: Animasjonen til fuglene er litt shaky.
Jeg har og glemt å legge til noe som viser om en er i manuell eller automatisk modus, slik det er nå må en bare vente og se om det dukker opp noe en ikke ba om..