Skrevet av Emne: Furs trenger jobb. Help?  (Lest 11248 ganger)

Tellos

• Administrator
  • Senior Fur
  • Rev.. as if anyone was wondering..
    • Vis profil
    • Tellos.us (under construction)
Furs trenger jobb. Help?
« på: 15. jun, 2010, 02:03 »
Dette er en tråd dedikert til furs som trenger en jobb. Viktige ting å skrive er f.eks. generell utdanning og hva man er god på, kan folk poste info eller linker om de ser noe som kunne vært aktuelt.

Tellos

• Administrator
  • Senior Fur
  • Rev.. as if anyone was wondering..
    • Vis profil
    • Tellos.us (under construction)
Sv: Furs trenger jobb. Help?
« Svar #1 på: 15. jun, 2010, 02:06 »
Jeg trenger jobb. jobber for tiden i Kiwi, men kommer til å si opp denne stillingen snart da jeg bare ikke klarer den jobben mer :p

Dette betyr at hvis jeg ikke har fått en ny jobb innen iallefall 1. oktober må jeg relokalisere tilbake til trønderlag. Help!

Utdanning innen generell multimedie og er god på manus, konsept, tegning, 3D, lyssetting (for sett), kan å snakke for meg og god teamleader.

Om noen kommer over noe, vennligst si fra, helst i Oslo, evt i Nord-Trønderlag eller Trondheim.

Ønsker å jobbe innen media som film, spill, TV, konsept, reklame, (insert hva som helst av kreative jobber her)
« Siste redigering: 15. jun, 2010, 02:08 av Tellos »

Ziggy Wolf

• Über Fur
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
« Svar #2 på: 15. jun, 2010, 12:37 »
Først og fremst ville jeg ambefale deg å søke hva enn
du får tak i, i alle fall midlertidig, til du kommer
deg på labbene. Jeg  har hatt nødt til å gjøre mye
jeg ikke ville for å overleve. "grøsser" Eventuelt er
det skrallt med cash, har du jo alltid Ebay/qxl/Finn etc,
om du har noe du kan selge, vurderer å selge en del stasj
selv bare jeg får overikt. Så, sjekk Nav, Finn, Zett og
alle de sidene der og se om det er noen stillinger.
Vet du om et sted du kunne tenke deg å jobbe,
så send en åpen søknad da vell, de trenger ikke å ha
 lyst ut en stiling, og det går alltid an å høre.
Kanskje de vet om noen som trenger noen?

Uansett har du vurdert å søke jobb som Illustratør?
Jeg har sett mye av det de har på illustrasjons linja
og jeg tror jeg trygt kan si at du banker de fleste der.

Skal du innen for film, spill, TV, konsept, reklame,
eller gennerell media,  så må du ha mer utdannelse.
Ja det er kanskje kjipt å byne på noe sånt nå, jeg veit,
er i samme dilemma selv. Men du får F ikke jobb som
vaskehjelp uten utdanning i dag. Vil du jobbe med noe
kreativt bør du ta noe utdanning spesifikt for den
bransjen du vill inn i, men pass på å få en bred
utdannelse som mulig, speialiser deg først når du
har funnet en nisje.

Registrer deg hos alle bemanningsbyråene.
man har blandt annet Manpowerty, Pofitt, Agekko,
her har du en liste
http://www.nettkatalogen.no/bransjelist/bemanning_oslo/1.htm

CV og søknad er drit viktig, så lag en mal som di
tilpasser hver enkelt sted du søker.
Og pas på at alt på CVen står på linje og ser ryddig ut.
Husk at de fleste steder tar imot søknater på mail,
Så der kan du spare masse penger på porto.
Hvis du vill kan jeg sikkert sette opp en for deg
så den ser helt rå ut.

Men vill du innen media/reklam, fåreslår jeg du først
googler disse og finner mer info.
Så sender du en åpen søknad.

Mission Design
Inkognitogata 16, 0258 Oslo
24 10 35 00
God design inspirerer, engasjerer og
blir et verktøy for økt salg. Mission
jobber med grafisk design og identitetsutvikling.
Byrået har siden oppstarten i 2001 skapt
resultater for flere ledende merkevarer,
og nyter anerkjennelse for sitt arbeid også
utover Norges grenser.
Ta kontakt, så kan vi diskutere dine behov.

Sukker Design AS
Rådhusgata 4, 0151 Oslo
24 14 62 00
Postadresse: Postboks 408 St Olavs pl, 0130 Oslo
ÅPNER SNART!

ColorMaster Norge
Thv Meyers g 64, 0552 Oslo
22 80 64 80
Lang erfaring med høykvalitets digitalprint i alle størrelser.
En maskinpark tilpasset for å dekke kundenes
behov, messevegger, plakater, bannere,
lysreklame, gulvreklame og bildekor.
Når det haster som mest kommer vår maskinpark til nytte.

Konsis Grafisk AS
Økernveien 121, 0579 Oslo
23 24 34 00
Konsis utarbeider og produserer salgs-
og markedsmateriell for en rekke selskaper
 i Norge/Skandinavia. Med både kreative og
 produksjonsmessige ressurser under samme tak
, har vi de beste forutsetninger
 for å jobbe kostnadseffektivt og raskt.

Digitalkopi AS
Sandstuveien 70A
0680 Oslo
Tel: 2228 4444
post@digitalkopi.no

Reporter Kommunikasjonsdesign
Raschs vei 2 A, 1178 Oslo
22 74 33 70
Kommunikasjonsrådgivning, tekst, oversettelse,
reklame, grafisk design, logo,
navn, designmaler, dm, annonser,
forretningstrykksaker, kundemagasiner,
brosjyrer, årsrapporter, webdesign,
flash, publiseringsløsninger,
kampanjer, internettløsninger,
fotografering, illustrasjoner,
plakater, messeutstillinger, reklamefilm.

Millimeterpress AS
Kongens gate 3, 0153 Oslo
22 19 40 00
Våre tjenester omfatter rådgiving,
konseptutvikling, design, journalistikk,
foto, evaluering og løpende
produksjon av magasiner, bøker, avis og internett.

Blanke ark & fargestifter
Oscars gate 92, 0256 Oslo
23 08 67 30

Fete Typer AS
Pløens gate 2 B, 0181 Oslo
400 04 290

Cox Oslo AS
Storgata 33 B, 0184 Oslo
22 86 73 00

Design et cetera AS
Rådhusgata 26, 0151 Oslo
913 90 915

Månelyst AS
Akersveien 20, 0177 Oslo
920 60 377

Polyesterland AS
Hoffsveien 13, 0275 Oslo
22 44 03 38

Tank Design AS
Sagveien 18, 0459 Oslo
23 12 17 50

Rayon Visual Concepts AS
Blindernveien 5, 0361 Oslo
22 93 25 55

Ps: Er du helt desp kan jeg sansynnligvis skaffe deg jobb som telefonselger.
Enten i Oslo eller Drammen.

Zomfg, wall of text! , håper dne hjelper [w-happy]
« Siste redigering: 15. jun, 2010, 12:47 av Ziggy_wolf »

Aikho

• It's me...
  • Hyperaktiv Fur
  • It's me...
    • Vis profil
    • It's me...
« Svar #3 på: 15. jun, 2010, 13:13 »
Gjør noe funky med søknaden, ikke skriv en standard en, uansett hvor perfek den er så har 99% av de andre søkerne også skrevet på den måten, gjør noe nytt. Eksempel, lag et DVD cover av søknaden din.
Du vet, slike anmeldelser som er på covrene, bruk attestene fra tidligere arbeidsgivere og legg på et terningkast, skriv selve søknadsteksten på baksiden som om det er handlingen i en film.

Selvfølgelig kan du bomme med en slik søknad, men når du treffer så treffer du så innmari godt også.

Ziggy Wolf

• Über Fur
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
« Svar #4 på: 15. jun, 2010, 13:13 »
Oh bra råd Aikho, har lagd noe lignende faktis, men den med DVD var god.

Vell så var det for mitt vedgående.
Jeg er utdanna Grafisk designer, jeg kan alstså lage hva sonhelst innen trykk, og grafikk til webb, men kan ikke kode, så jeg prøver desperat å lære meg det.

Sååå, jeg ser etter noe innen design, illustrasjon, reklame, consptart etc..

Jeg må også finne meg jobb asap siden jeg har over 200k i lån jeg må finne en måte å få betalt.  Dessuten skal jeg på con i år!

Vell finner jeg ikke noe innen grafisk, kan jeg vell ta en midlertidig jobb,
Jeg er lei, alt som har med, lager, kasse, og passe på snørrunger å gjøre.
Og jeg takkler rett og slett ikke å jobbe på gammlehjem.
Så jeg veit ikke helt hva jeg skal søke på?  [w-confused]

Vell om noen vet om noe, rundt Oslo-Buskerud så sleng det ut.
« Siste redigering: 15. jun, 2010, 13:16 av Ziggy_wolf »

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
« Svar #5 på: 15. jun, 2010, 14:50 »
Når det gjelder søknad/CV så har vi allerede jobbet litt med saken.
Totalt har meg og Tellos brukt litt over 7 timer på å lage en søknad som passer han.

Sitat
Selvfølgelig kan du bomme med en slik søknad, men når du treffer så treffer du så innmari godt også.
Er enig med Aikho her. Selv om jeg mer kaller det et effektivt filter.
Jeg tror at i de tilfeller hvor jeg har mistet jobb pga. søknad så er det fordi jeg sannsynligvis ikke vil passe inn.
Jeg har sett arbeidsgivere gi både positive og negative tilbakemeldinger over de samme tingene i CV/søknadene mine.
MEN de som har vært positive har oftest endt opp med ganske gode og positive intervjuer.

Driver selv fortsatt jobbsøking, men samtidig ble fjoråret brukt til å samle opp reserver.
Derfor har jeg valgt å være litt ekstra selektiv på jobber. Prøve meg på drømmejobber og holder meg unna jobber hvor jeg rett og slett ikke passer.
Har allerede jobbet i tyngre IT-miljøer, og ser nå etter senior/rådgiver stillinger innenfor drifting, sikkerhet og systemutvikling/prosjektledelse.
Det er godt å kunne fokusere på drømmejobber, men hater usikkerheten mangel på jobb bringer.

Chen

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #6 på: 15. jun, 2010, 19:30 »
tl; dr

Det virker som du trenger jobb litt sånn asap-ish..
Adecco, Manpower, Vikarhjelpen etc har domener av dått-enno typen. Man får jobb som er grei nok til å holde seg der du er :P
I mellomtiden kan man søke mer komfortabelt om andre jobber.
Why wasn't I informed?

Cyrio

• Aktiv Fur
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: 16. jun, 2010, 01:29 »
Godt tips til dere som er på utkikk etter ny jobb.
aldri noen gang bruk bemanningsbyråer som F. eks Proffice.

Dette gjorde jeg når jeg søkte min nåværende jobb.
På denne jobben er det 133 kroner i timen, null tillegg for og jobbe på natten, 24kroner tillegg for og jobbe helg og overtid får du bare etter 10 timer. Da er det 50% ekstra betalt. (100% på helligdager)

Dette bemanningsbyrået får 250 kroner av min egentlig arbeidsgiver per time jeg jobber.
Litt bittert? JA!

Så med mindre du A) har lyst på myye lavere lønn, myye dårligere skiftplaner enn de som er direkte ansatt og i tillegg er førstemann som blir oppringt og kalt inn på meget kort varsel. (ofte under 12 timer)

B) Virkelig trenger en jobb meget fort

Anbefaler jeg virkelig og styre unna.

Miles T.F. Baxxter

• Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Enda en tl;dr
« Svar #8 på: 16. jun, 2010, 01:58 »
Så! Får vel følge i potesporene til Tellos...

Da jeg nylig fikk fullført min mastergrad, er det på tide å finne en god måte å få seg litt penger på, og det virker som denne jobb greia er en populær måte å gjøre det på. Men, er en komplett arbeidslivs n00b, og vet ikke helt hva slags jobb det er jeg ser etter eller egner meg for heller. Regner ikke med at noen her har ledige jobber å by på, og har jo sett en del råd bli gitt så langt, men litt ekstra hjelp er jo alltids hyggelig.

Utdannelse består av en bachelorgrad og en mastergrad i filosofi, og jeg har spesialisert meg i etikk.

Har tidligere jobbet som tegneserieanmelder for et TV-program, humor spaltist i en lokalavis, og vært sekretær og gruppelærer ved universitetet. Har også holdt en håndfull frivillige foredrag og seminar vedrørende dyreetikk. Har i tillegg fått utgitt og solgt CDer og diktsamlinger.

Har gode skriveferdigheter, både norsk og engelsk, og er god på kreative ting som involverer skriving. Som de fleste furs så er jeg ganske grei med datamaskiner, men jeg er ingen ekspert (i motsetning de fleste furs).

Er i utgangspunktet ikke særlig utadvendt, ikke særlig høyrøstet, og ikke særlig begeistret for å måtte ha mye med så mange andre mennesker å gjøre.

Drømmejobben ville vel vært å drevet med forskningsarbeid rundt dyreetikk, eller "vanlig" etikk; kanskje jobbet med tegneserier eller TV-spill på en eller annen måte, som er to av mine større hobbyer; eller noe generelt akademisk eller kreativt. Og jeg spekulerer i om det er noen legater som det hadde vært mulig å søkt på så jeg kunne vært heltids kreativ, da Egil Hegerberg spøkte med at han fikk så bra betalt av staten for å lage musikk. Jeg kunne også prøvd å fått en stipendiatstilling og da fått betalt for å ta en doktograd, men slike stillinger er svært vanskelig å faktisk få, man må bla. ha en god prosjektskisse, og det er også uklart hvor man ender opp etterpå.

I retrospekt burde jeg nesten ha tatt en utdannelse slik at jeg kunne blitt en biblotikar eller arkivar. Liker å holde styr på og å sortere ting, og å arbeide rolig.

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
« Svar #9 på: 16. jun, 2010, 03:54 »
Miles: Jeg må være litt slem. Du får ikke lov til å skrive søknader sånn.
Du skal finne jobbene som passer til dine begresninger, og så kun fokusere på dine positive sider.
Noen av tingene som du trakk frem som negative (jeg kan ikke..) kan også være positive i riktige sammenhenger.

Eksempel var setningen din med 3x "ikke særlig".
Høyrøstet er en bakdel i arbeidsmiljø som trenger konsentrasjon eller ro. Jobber som krever masse tung tenking, biblioteker og mye av helsetjensten trenger et stille miljø.
Utadvent kan også være en bakdel. Mange miljøer/stillinger krever at man holder en gitt avstand. Bare for å bruke et gammelt ordtak ifra ledelse: "Sjefen er ikke vennen din".
Liker ikke å ha for mange rundt seg. Det betyr at du kan jobbe i små/konsentrerte miljøer, eventuelt at du er veldig god til å jobbe selvstendig. Enkelt folk kan få noia bare ved at resten av avdelingen er bort en dag.

Samtidig så motbeviser du deg selv, for du har allerede nevnt at du har holdt forelesninger/seminarer.
Dette betyr at når du er engasjert så kan du holde en klar stemme (høyrøstet), forholde deg til forsamlinger (mange personer samtidig) og tør å få oppmerksomhet (utadvent). Også stillingene du nevner motbeviser dine "negative" sider :)

Finn også 2-3 ting ved deg som du har virkelig lyst å selge. Ting som hvor du føler deg sterk. Ting som mange andre ikke tør/kan.
I mine øyne så tør du å ha oppmerksomhet (spaltist, programvert på tv, foreleser, koordinator for furtreffer), har høy fokus på etikk, god sans for humor og du er veldig flink til å gi andre en tryghetsfølelse når du er rundt dem (rolig, stille, behersket, overreagerer ikke, høflig). For den sistenevnt henviser jeg til samtalen vi hadde natt til onsdag. Noen av samtalene ville vi ikke ha hatt hvis jeg var en anelse utrygg på reaksjonene eller fortroligheten din. Det er en sterk evne veldig få personer har.

Tror jeg må gi deg samme overhøvling som Tellos fikk gitt.
**crack knuckles**
Lage en jobbsøker ut av deg.
« Siste redigering: 16. jun, 2010, 03:59 av Dax Cyro »

Miles T.F. Baxxter

• Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
« Svar #10 på: 16. jun, 2010, 12:28 »
Miles: Jeg må være litt slem. Du får ikke lov til å skrive søknader sånn.

Vel, dette var jo ikke akkurat en søknad; bare kastet ut mine credentials for å se om noen hadde noen råd til overs. Er ikke så begeistret over dette med å selge seg selv, men det er vel det man skal gjøre til en potensiell arbeidsgiver.

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
« Svar #11 på: 16. jun, 2010, 15:50 »
Det kan fikses.

Aikho

• It's me...
  • Hyperaktiv Fur
  • It's me...
    • Vis profil
    • It's me...
« Svar #12 på: 21. jun, 2010, 22:31 »
Sendte i forrige uke inn en søknad til Platekompaniet, den var ikke av standard typen søknad, den var lagd for å skille seg ut og det hjalp, jeg ble på Fredag oppringt og de ville ha meg på intervju. Intervjuet er i morgen litt over 1, ønsk meg lykke til! :D

Miles T.F. Baxxter

• Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
« Svar #13 på: 21. jun, 2010, 22:38 »
Lykke til! Av nysgjerrighet, hva gjorde du for å skille deg ut?

Har halvveis vurdert om en slik jobb kunne vært noe for meg selv, men det har virket som de ønsker folk som kan mye om relativt populær musikk. Pluss at dette med å jobbe bak en kasse med så mange mennesker virker litt slitsomt.

Vaskebjørn

• Aktiv Fur
  • **
  • *krafse snuse krafse* ooh! En chillinøtt! *yum*
    • Vis profil
« Svar #14 på: 21. jun, 2010, 23:07 »
Sendte i forrige uke inn en søknad til Platekompaniet, den var ikke av standard typen søknad, den var lagd for å skille seg ut og det hjalp, jeg ble på Fredag oppringt og de ville ha meg på intervju. Intervjuet er i morgen litt over 1, ønsk meg lykke til! :D

Gratulerer og lykke til! ;)

Jeg sendte sent en kveld for litt siden inn en helt standard søknad på en annonse på NAV som barnehageassistent. Neste morgen klokken ni ringte telefonen: "Hei, kan du komme og jobbe på barnehagen nå med én gang?" Snakk om å bli kasta inn i noe...

Aikho

• It's me...
  • Hyperaktiv Fur
  • It's me...
    • Vis profil
    • It's me...
« Svar #15 på: 21. jun, 2010, 23:23 »
Lykke til! Av nysgjerrighet, hva gjorde du for å skille deg ut?

Dette er søknaden min, jeg har byttet ut mitt navn med Aikho og noen andre ord (dere ser fort hvilke) med ting som forklarer litt bedre for dere, bare for moroskyld.

Aikho ble født sommeren i 1989, han var omgitt av høyt musikkintereserte på sin fars side av familien og musikere på sin mors side av familien. Hans far introduserte han tidlig til mange forskjellige typer musikk fra rock og blues til tidlig elektronisk musikk gjennom hans store samling av LP-plater og CD-er. Når de var på besøk hos noen fra mors del av familien var det alltid et eller flere instrumenter å holde på med.

Ved siden av barneskolen var fritiden fylt med fotball, venner, musikk, tegning og TV-Spill. Når ungdomsskolen kom skiftet han ut fotball med dans på Kulturskolen og venner og musikk ble viktigere. Musikken hans utviklet seg sakte fra dårlig produsert Techno til mye bedre produsert melodisk Hardstyle igjennom de kommende årene. Samtidig kom han stadig nærmere målet om fagbrev innen "data-nerd-faget".

Etter han hadde nådd målet om fagbrev innen faget sitt hadde han allerede en jobb i en liten dataforetning i "lite-ubetydelig-tettsted-du-ikke-har-hørt-om-før". I denne jobben var hans hjelpsomme og positive holdning perfekt. Han fikk en mengde erfaring med mange forskjellige situasjoner og hans kreative side ble brukt til reklame, webdesign og T-skjorter.

Når 2010 viste seg tok han en sjanse og fulgte kjærligheten til "stor-ubetydelig-by-som-en-gang-var-norges-hovedstad". Det førte til at han ble arbeidsledig. Han kom da ikke til en ønskedrøm, men han klarte å få tak over hodet nærme sentrum, han hadde også allerede erfaring med å jobbe i butikk og han vokste opp med musikk, film og spill. Dette gjorde derimot at han var et godt valg for mange bedrifter i byen.

Jeg sendte selvfølgelig med vedleggene de krevde, CV, attester og slikt.