Egentlig så er det ikke så vanskelig som dere vil ha det til så lenge man vet småting om kroppen. Som at albuen skal være der ribbeina slutter,at fingrene har tre ledd, at halsen må være stor nok til å kunne holde hodet oppe osv. Om dere lar være å tegne kroppen vil dere aldri komme noe sted med tegningen deres.
Just sayin' yo.
Ja, det er sant, er nok egentlig bare latskap fra min side å ikke ville begynne på helfigurer. Bra tips det der om albuen, det har jeg aldri tenkt på. Jeg har en plan om å kopiere over positurer over fra forografier, skulpturer osv. hva angår anatomien, og gradvis rive meg løs fra referansematerial, og håpe på at forholdene sitter.
Mitt største problem, dog, med anatomien, er at jeg er litt i overkant pirkete, og har en tendens til å bruke meg helt opp på små detaljer som ser... rare ut. Enkelte bilder ender ofte opp som en stor smørje (hvilket minner meg på at jeg virkelig kunne tenkt meg et tegnebrett)
Har du noen tips mht perspektiv, f.eks. et ben eller en arm som strekker seg vekk fra objektet, som for meg ofte ender opp med å bare se "krympet" ut, som en eller annen misdannelse?