Skrevet av Emne: Wacom Cintiq  (Lest 4909 ganger)

Foxen

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 220
    • Vis profil
Wacom Cintiq
« på: 09. jun, 2011, 16:11 »
Vet ikke om det er noe annet forum som passer bedre, men la gå!

Jeg vurderer å kjøpe meg en Wacom Cintiq - for de som ikke vet hva det er, så er det et tegnebrett, bare at det er skjerm i selve brettet.
Koster 8 000,- for 12"-utgaven, og jeg begynner å bli litt lei mitt tegnebrett uten skjerm.

Noen som har erfaringer med et Cintiq-brett og vil dele de?

Aldrig vidende at ville vige fra Ret og Retfærdighed, mindre raade nogen til ufornødne Processer eller i andre Maader med sine Raad befordre nogen uretvis Sag eller Intention.

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Wacom Cintiq
« Svar #1 på: 09. jun, 2011, 20:59 »
Vi har enormt mange tegnere her så du vil garantert få et godt svar, men skal poke et par for å minne dem om posten. :)

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: Wacom Cintiq
« Svar #2 på: 11. jun, 2011, 14:24 »
Prøv på komplett eller på Itum data.
Kjøpte et A3 tegnebrett på Itum til 1200kr
Har så vidt fått prøve Tellos sin, har sååå lyst på.
Er som å tegne vanlig, helt herlig.

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Wacom Cintiq
« Svar #3 på: 11. jun, 2011, 14:35 »
Har bare prøvd Tehlolz sin, og jeg digga det.
Jeg syns det er lettere å tegne på en et vanlig tegnebrett i hvertfall.
Nå igjen kjenner ikke jeg til de spesielle egenskapene da jeg knapt prøvde den i noen minutter - men har selv vurdert å kjøpe en :3 (når jeg finner ut at jeg har råd til å kjøpe en)

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Wacom Cintiq
« Svar #4 på: 13. jun, 2011, 04:22 »
jeg har rå til en sånn en o3o
men jeg har Wacom Bamboo MTE-450 og Wacom Intous4, og ingen av de har skjerm, men jeg liker de uansett :) ville ikke bytta de bort xD <3
jeg er så offtopic det går ann, eller hva? xD sorri..

FlameTheReadFox

  • Gjest
Sv: Wacom Cintiq
« Svar #5 på: 13. jun, 2011, 18:26 »
Oh, nei har ikke prøvd det, men hørtes kult ut, har et  stort tegnebrett  som fungerer bra, fikk av Ziggy, hadde nokk ikke hatt råd til et slikt, blakk ut hele sommeren pga diversse konserter og ting :)

Tellos

  • Administrator
  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 993
  • Rev.. as if anyone was wondering..
    • Vis profil
    • Tellos.us (under construction)
Sv: Wacom Cintiq
« Svar #6 på: 14. jun, 2011, 07:31 »
*rasle rasle* yoh..

Kjøpte meg en sånn for et par - tre år siden og jeg er avhengig.. veldig sådan. Om du kalibrerer riktig så har du en tegneerfaring farlig nærme det å tegne i virkeligheten.

Cintiqen er et tegnebrett fra wacom som ligger i "pro" klassen. 12" versjonen er noen år nå, men har kommet i remake og gjennomgått en del forbedringer siden jeg kjøpte min.
I bunnen ligger et intuos tegnebrett, men det som gjør den spesiell er at den fungerer også som en skjerm. Den har fotstøtte, 10 knapper på tegnebrettet (to på pennen pluss penn delen og viskelæret) og har lest den skal ha en sensor som registrerer 512 nivåer av trykk i pennen. Med kommer også en pennholder, 3 ekstra pennspisser, spiss bytter klype, kabler og koblingsutstyr pluss internasjonal strømkabler :p

+
Tegneerfaringen er faktisk magisk... noe av det beste jeg har kjøpt noensinne... enkelt og greit. Dette er det nærmeste man kommer å tegne på et ark og har problemer med å gå tilbake til tradisjonelle tegnebrett. (bortskjemt)
Ekstreme bragging-rights.
+
-
Skjermen er litt mørk
Fargekalibrering på den er vanskelig
Skaffer du den med pleksiglass skjerm, leste jeg på nett at den har lett for å ripe, men da legger du bare over en sånn beskyttelsesfilm (burde du gjøre uansett)
Har punkter langs kantene som distorter plaseringen litt. Dette hjelper det ikke å kalibrere heller.
-

Om du føler du har behov for et slikt tegnebrett, anbefaler jeg STERKT å kjøpe det, men vær forberedt. Dette er et tegnebrett med noen veldig åpenlyse feil. Kan hende de har fikset dette i de nyere versjonene, men ut fra hva jeg har lest, tror jeg ikke det. Tross i sine feil er dette tegnebrettet uvurderlig og er et myst have. Sjekk om du klarer å finne den billigere, har hørt rykter om at den finnes der ute et sted for bare 6 000kr nå (kjøpte min for 10 000 for tre år siden og var en bargain da)

*koser med Cintiqen sin* I wuv yoo...

FreesTyler

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
Sv: Wacom Cintiq
« Svar #7 på: 14. jun, 2011, 15:04 »
Jeg leste litt sånn tilbakemedlinger fra folk som har kjøpt cintiq, men jeg har ingen selv, så jeg kan jo ikke si
om det er sant eller ikke. Men det var en del som klaget på at det var så mange ledninger, og en som mente
det var veldig vanskelig å installere.
Jeg ser selv etter en ny tablet siden min døde, men jeg har bestemt meg for en Wacom Intuos4 L.

Tellos

  • Administrator
  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 993
  • Rev.. as if anyone was wondering..
    • Vis profil
    • Tellos.us (under construction)
Sv: Wacom Cintiq
« Svar #8 på: 17. jun, 2011, 03:50 »
cintiqen krever en del kabling, men er veldig enkel å sette opp. boksen med omformer og strømtilførsel kan gjemmes bak hovedskjerm eller andre steder og eneste ekstra er strengt tatt egentlig bare en ekstra skjermkabel. Det er det enkleste å installere noen sinne. Installer ved å klikke på driverfila og resten går stort sett av seg selv.

Templa

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 254
    • Vis profil
    • Templa Creations
Sv: Wacom Cintiq
« Svar #9 på: 14. jul, 2011, 13:42 »
har ganske nettop fått min nå. Jeg var veldig skeptisk med engang XD ( men den har grodd  på meg)
Jeg hadde store problemer med at skjermen ble så "liten" (for lav og bred) men det fikset jeg ved å rotere bildet 90 grader så jeg fikk et mer arklignende format på den.
jeg syntes også at skjermen ble mørk, MEN det var fordi sjermen jeg vanligvis sitter på er for lys, når jeg samenlignet et ferdig trykt bilde i forhold til de to sjermene , så var det faktisk cintiq som var mest lik. ( men den er fortsat bittelitt blass )

Jeg syntes det var kult at man kan bytte mellom skjerm og tegnebrett via et lite knappetrykk ( på shortcut knappene på brettet ), jeg er avhengi av å kunne bruke brettet som et vanlig tegnebrett "uten skjerm" også, og ble glad da jeg slapp å sitte med to stykker på bordet. ( skjermen er fortsatt aktiv men pekeren er aktiv på skjermen)

Jeg kommer til å skaffe meg et pitttelite mini tastatur som jeg skal bruke vedsidenav brettet, det er såpass mange shortcuts i Photoshop at jeg ikke får nok plass på knappene som er på brettet ( men hvis man ikke er vant med å bruke tastaturet til slikt så er det ikke vits, da kan man kjapt hente tools og velge fra menyen rett på brett :P )

Tegner man mye digitalt, så vil jeg anbefale dette brettet.

For min del som nesten 100% har tegnet for hånd hittil, så skal jeg faktsik være så kjip å si at jeg ikke var helt overbegeistret, ( men det er sikkert fordi jeg ikke er vandt med den ennå, Jeg mister oversikt over plasering på "arket" og mister følelsen med hvor stort motivet er, Men det har noe med at jeg alltid har jobbet på ark og dette er nytt og uvant for meg )
Men igjenn det er meg.
En STOR fordel  da, mange ganger går jeg over å retter og endrer på tegninger etter at de er scannet inn, og da er det ikke lett å få en pen strek  med vanlig tegnebrett, men nå, NÅ blir det andre boller :D

jah... Det var mitt syn på den hittil, litt blandede følelser hittil, men når jeg blir vandt med den så er jeg sikker på at jeg ALDRI vil gi slipp på den :D


Sånn masse bla bla bla, håper det ga noe mening X)

Astrid/ Templa @;3

manwei

  • Nykommer
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Sv: Wacom Cintiq
« Svar #10 på: 16. nov, 2018, 09:26 »
Vil sterkt anbefale XP-Pen DECO 01 og XP-Pen Artist 12 Tablet Monitor  . Fantastisk brett til en hyggelig pris. Jeg har selv to stykk  – ett på jobb og ett hjemme.

XP-Pen tegnebrett billigere enn Wacom , Selv testet XP-Pen Artist 12 12" endel. Den er sykt behagelig å bruke men den koster deretter.

Gå heller for den uten skjermløsning.  XP-Pen DECO 01 er et veldig godt valg, knappene som sitter på den er mer behagelig enn forrige versjon og brettet er mer presist på følsomheten.

xp-pen offisiell butikk : https://www.storexppen.com