Skrevet av Emne: Generell info og faq - "offentlig" ordbruk  (Lest 8631 ganger)

Felix

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 598
  • I'm a nomnivore. If it's nom, i'll eat it!
    • Vis profil
Generell info og faq - "offentlig" ordbruk
« på: 23. des, 2007, 11:51 »
Det er virkelig flott at info seksjonen er oppe igjen. Mye bra der, og sikkert mye som kan legges til etter hvert.

Men, det er en ting jeg iallefall vil nevne, så får de på toppen bestemme om det er noe vits å ta tak i eller ikke.
Steder som dette blir fort en ressurs for utenforstående som prøver å finne ut hva furries er. Dette kan være alt fra potensielle furries til troll. Den siste tiden har jeg sett at flere furry ressurser har fokusert på å holde ting som kan gi negative assosiasjoner vekk fra generell info. Slik som å ikke nevne sex eller sex relaterte uttrykk i intervjuer eller i "ordbøker".
Jeg personlig synes dette er en bra holdning. Bare tenk på det.. Hadde dette vært et forum for sykler, og vi hadde hatt en ordliste som forklarte "krank" og "nav" etc. så hadde vi ikke skrevet om sex, selv om sykellister hadde laget seg et eget ord for det.

Mitt forslag er; hold informasjon om alt som opplagt kan brukes som negativ publisitet vekk fra generell info. Det er ingen som trenger å vite at det finnes et eget ord for sex som furries bruker når de leter opp info.
Og ikke for å gå etter spesifikke personer her på forumet, men flertallet av de jeg har snakket med som ikke har noen relasjoner til babyfur miljøet pleier i utgangspunktet å se på det som noe negativt. Folk er veldig flinke til å trekke sluttninger på manglende/feil grunnlag, noe de aller fleste furries er klar over.

Så poenget mitt er; ha for all del en ordliste for furries, men del den opp. Ha en enkel, generell liste åpen for alle som er nysgjerrige, og ha en litt mer omfattende liste kun tilgjengelig for medlemmer.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Generell info og faq - "offentlig" ordbruk
« Svar #1 på: 23. des, 2007, 12:45 »
Skjønner poenget, og den har min stemme...
 Jo mindre negativt om furries som kommer i media, jo bedre er det [cool]

Regandor

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 884
  • Kittyfox =3
    • Vis profil
Sv: Generell info og faq - "offentlig" ordbruk
« Svar #2 på: 23. des, 2007, 13:14 »
Enig.
Det høres ut som en bra ide.

Kal

  • Administrator
  • Aktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 249
  • Teknisk grevling
    • Vis profil
Sv: Generell info og faq - "offentlig" ordbruk
« Svar #3 på: 23. des, 2007, 13:18 »
Jeg har gjort de ønskede endringene nå. Det er greit at ordlisten holder seg til mainstream furryord.

Har noen forslag til flere ting som bør komme med? Jeg la til en definisjon av antropomorfisk som jeg syntes manglet.

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Generell info og faq - "offentlig" ordbruk
« Svar #4 på: 23. des, 2007, 14:41 »
Selv må jeg si at jeg er litt negativ til sensurering av denne typen - f.eks. er yiff et ganske utbredt og vanlig ord blant furs - men synes det er helt fint at ting ofte kan tones ned litt og på den måten ufarliggjøres. Men man bør ikke la seg styre for mye av hva eventuelle utenforstående kan mene.

Bør da informasjonen om Yiff-underforumet, hvor tilgangen er begrenset og derav må søkes om, fjernes fra forumets FAQ?

En kun for medlemmer ordliste kunne være mulig, men vet ikke helt hvor mange andre ord og betegnelser det er som bør holdes hemmelig, annet enn yiff og babyfur.
« Siste redigering: 23. des, 2007, 14:57 av Miles T.F. Baxxter »

Felix

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 598
  • I'm a nomnivore. If it's nom, i'll eat it!
    • Vis profil
Sv: Generell info og faq - "offentlig" ordbruk
« Svar #5 på: 23. des, 2007, 16:15 »
Mitt ønske var ikke å direkte sensurere dette, bare flytte informasjonen vekk fra hvor den er lett tilgjengelig for de som ønsker å bruke den som underholdning.
Og i en ideell verden så burde vi ha kunnet poste alt dette her på forsiden og ikke brydd oss, men nå er det jo sånn at media har kommet oss i forkjøpet (mener da hovedandelen av de norske pelsene), og vi har nå et rykte vi må rette opp.

Når det gjelder "yiff" underforumet, så kan det gjøres såpass enkelt at informasjonen om det legges i "kun for medlemmer", men jeg personlig er ikke ute etter å gjøre det offentlige forumet kjemisk fritt for slike uttrykk, så å ha den informasjonen der den er/slik den er i dag gjør ikke meg noe. Vi trenger bare ikke å utbrodere detaljene rundt det i den åpne delen av forumet.

Når det gjelder en "kun for medlemmer-ordliste" så kommer det ann på hvor detaljert man skal være. Det er mange ord og uttrykk relatert til yiff som kan trenge en forklaring, men spørsmålet blir da hvor mye slikt skal vi ha med?
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Kal

  • Administrator
  • Aktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 249
  • Teknisk grevling
    • Vis profil
Sv: Generell info og faq - "offentlig" ordbruk
« Svar #6 på: 23. des, 2007, 16:35 »
spørsmålet blir da hvor mye slikt skal vi ha med?
Og så må vi finne noen som kan alle disse ordene til å skrive lista  [laugh]

Men.. jeg vet ikke hvor nødvendig det vil være. Hvis noen begynner å snakke om at han/hun er en #####fur så kan man bare spørre hvis man ikke vet hva det er?
Vi behøver ikke å holde ord som "yiff" og "babyfur" hemmelige, men det er ikke noe vi trenger å ha på "introduksjon til fandomen"-siden heller.

En grei løsning er kanskje å ha en link til http://furry.wikia.com/wiki/Category:Terms på bunnen av ordlista vår. Hva synes folket?

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Generell info og faq - "offentlig" ordbruk
« Svar #7 på: 28. des, 2007, 00:31 »
En grei løsning er kanskje å ha en link til http://furry.wikia.com/wiki/Category:Terms på bunnen av ordlista vår. Hva synes folket?

En interessant liste, men snodig nok står hverken yiff eller babyfur oppført der, så vidt jeg kan se.