Skrevet av Emne: Alternative måter på å lage fursuit?  (Lest 2907 ganger)

Koob

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 849
  • Duran
    • Vis profil
Alternative måter på å lage fursuit?
« på: 11. okt, 2011, 03:13 »
Jeg har sett en god del med FAQ's og tips på om hvordan man lager en fursuit, men har også tenkt litt selv rundt det.
Jeg har jo ikke tenkt til å lage fursuit enda, men det hadde jo vært gøy å prøve en eller annen gang i livet.
Har bare noen forslag, eller spørsmål om hva som ville vært bra.

1 I steden for daffedress, hvorfor ikke bruke en dykkerdrakt? (altså sånne man har på seg når man er på vannski, eller bare ute i kaldt vann)
2 Mer surring av plastiknetting, hardplast, gips, og og andre harde varianter for hodet? (Mindre skummgummi vil vel jo teoretisk sett varme mindre)
3 I steden for varme skatesko, hvorfor ikke bare lage en lett "sokk" med en god såle i? (Skatesko er varme fra før av, så man kan jo prøve med noe sandaler eller lignende, og så gjøre bittelitt av det samme som i punkt 2)

Jeg har jo ikke noe erfaring i å lage noe plagg da, men jeg liker jo å tenke litt fritt om ting.
Det største problemet jeg har hørt om, er jo varmen, og det er jo litt utrolig at folk orker å påføre seg selv dette problemet.
Fursuiting er jo fantastisk, men det ser jo egentlig litt ut som det ikke er så mange som prøver nye ting.

Skarpen

  • Global Moderator
  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1958
  • pu5
    • Vis profil
Sv: Alternative måter på å lage fursuit?
« Svar #1 på: 11. okt, 2011, 05:49 »
Det er mange som bygger suits på type tettsittende plagg som en zentai suit som ikke er like tung eller tykk som en dykkerdrakt, når det kommer til sko er det flere måter å bygge en pote på, og jeg tror at de fleste typer sko kan brukes men at den typen sko har blitt favorisert fordi de er enkle å få foten nedi uten hjelp fra hender.

Også når det kommer til materialet så er netting allerede ganske godt i bruk, men de fleste bruker skumgummi fordi det er et mykt og lett materiale som er lett å forme sånn som du vil ha det.
Gips er ikke noe jeg ville gått for siden det tåler så lite.

men det er vel sånn nye ting kommer inn på markedet, byggere som eksperimenterer :)

Prøv og feil, det funker for alle :)

KIBRO

  • Gjest
Sv: Alternative måter på å lage fursuit?
« Svar #2 på: 11. okt, 2011, 06:10 »
jæ brukte lego og gaffatape

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Alternative måter på å lage fursuit?
« Svar #3 på: 11. okt, 2011, 10:40 »
Litt korrigeringer angående selve bodyen:
Selve bodyen blir sydd i sammen av pelsdeler. Man syr det ikke på noe eksisterende material.
Sannsynligvis så blander du med et annet tips.
For å få svette bort fra kroppen, og unngå at for mye samler seg i pelsen, så er det anbefalt å samtidig ha på seg sportsundertøy. Her er også drakten dykker bruker UNDER tørrdrakten anbefalt, da den er designet for å samle opp svette. Selve dykkerdrakten (både tørr og våt) er derimot mot sin hensikt da den er designet for å holde på varme :)

Hodematerial:
Det beste er enten veldig tynt stoff (balaklava), skumgummi, cast resin og/eller plasthønsenetting.
Viktigste er at materialt tåler 1) en støyt, 2) vann og 3) slipper luft igjennom/har mulighet for "luftehull".
Men antagelsen din er riktig. Hvis man bruker skumgummi bør det være så lite som mulig, pluss åpninger i skumgummien så varmen har steder som går rett ut i pelsen.
God åpning i kjeven, øynene (eventuelt snuten/ørene) hjelper også enormt.

Sko:
Hender og føtter er der jeg har opplevd minst problem med varme.
Mesteparten av varmen blir produsert i brystregion/hodet, og stiger som varmt luft mot hodet.


Varme er et problem, men kroppen tilpasser seg og det finnes masse bruk/bygge tips på hvordan man unngår det. Det beste tipset er derimot å treffe fursuitere og se hvordan suitene deres er. "Hand's on experience" slår alt.
« Siste redigering: 11. okt, 2011, 10:42 av Dax Cyro »

Zoxeb

  • Gjest
Sv: Alternative måter på å lage fursuit?
« Svar #4 på: 11. okt, 2011, 15:13 »
Hønsenetting er dumt som f*en. Tenk hvis en skarp kant treffer øye ditt.
Plastnetting er også dumt fordi plasten blir smuldrete etter hvert og da skraper du opp ansiktet ditt når du tar den på.
jæ brukte lego og gaffatape
Gaffateip kan avgi skadelige gasser og den råtner etter hvert.

Hvis du vil ha noe som ikke skader deg og som ikke har skumgummi, lag en cast resin maske.

Hvis du vil ha noe mindre varmt enn en skatesko, kjøp en tynn tekstilsko som http://http://www.ellos.no/dv/20-Sko-Tekstilsko/_/N-fkp?Nr=225692

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Alternative måter på å lage fursuit?
« Svar #5 på: 11. okt, 2011, 16:45 »
Plastnetting er også dumt fordi plasten blir smuldrete etter hvert og da skraper du opp ansiktet ditt når du tar den på.

Hvis det er bekymmer kan man sikkert feste små skumgummibiter på strategiske plasser som beskyttelse.
Byggere som baserer seg mye på animatronikk er avhengig av plastnetting (a la typen som brukes for å unngå at løv fester seg ned i vannrør).

Dog viktigste er at man ikke bruker et material som er for isolerende, reagerer med vann/svette eller for tungt.
Gaffateip og papp blir ofte brukt som skrekkeksempel. Man ender opp med noe som er helt lufttett, avgir farlige avgasser og råtner av kroppssvetten. Urk..

Chimchar582

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 789
  • tsuna ^^ :3 , jeg har dykleksi. så mye feil ord
    • Vis profil
Sv: Alternative måter på å lage fursuit?
« Svar #6 på: 11. okt, 2011, 16:56 »
Hønsenetting er dumt som f*en. Tenk hvis en skarp kant treffer øye ditt.
Plastnetting er også dumt fordi plasten blir smuldrete etter hvert og da skraper du opp ansiktet ditt når du tar den på.
jæ brukte lego og gaffatape
Gaffateip kan avgi skadelige gasser og den råtner etter hvert.

Hvis du vil ha noe som ikke skader deg og som ikke har skumgummi, lag en cast resin maske.

Hvis du vil ha noe mindre varmt enn en skatesko, kjøp en tynn tekstilsko som http://http://www.ellos.no/dv/20-Sko-Tekstilsko/_/N-fkp?Nr=225692

Eller hva med sonn dere dyker sko eler Kroks  [w-happy]  [ureshii]
tsuna ^^

KIBRO

  • Gjest
Sv: Alternative måter på å lage fursuit?
« Svar #7 på: 11. okt, 2011, 17:34 »
jæ bruker ikke gaffa tape rundt hue jæ bruker det på tuppen av snuta for å feste skomgummi delen til lego biten, så gaffa teipen ungår fuktighet og svette