Skrevet av Emne: Hva er en hacker?  (Lest 3089 ganger)

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Hva er en hacker?
« på: 28. nov, 2011, 22:04 »
Sorry, ble litt fasinert av den ene diskusjonen i mediatråden så ønsker å dra den bort hit. Nemlig hacking, og alle dens forskjellige definisjoner.

For de som ikke vet har jeg selv en ganske utstrakt IT sikkerhetsbakgrunn. Jeg har vært veldig engasjert i informasjonssikkehet helt siden jeg fikk min første PC (16 år siden). Er utdannet innenfor informasjsonssikkerhet, og mine fleste jobber har inkludert en eller flere sikkerhetsfunksjoner. Jeg har krystalklart rulleblad, jeg har søkt og vært i intervjue innenfor flere sikkerhetsklarerte jobber og jeg er enormt interessert i hacker kulturen. Makes sense? It actually does :)
Når aviser skriver "En eller annen side ble hacket" så er jeg siste person i denne stripen og kan nevne 10 måter det kan løses på.

Først la meg bare klarifisere en ting:
Hacker kulturen er ikke det nyheter omtaler som hackere, og i media generelt er det et skille mellom hvordan hackere blir fremvist.
Nyheter har en tendens til å vise kriminelle som har brukt dataverktøy for å gjøre jobben (wow, de gjorde det ved å følge en brukanvisning), mens filmbrasjen foretrekker "hacker = hero" vinkelen.
Hvis man har lyst å bli kjent med den egentlig kulturen vil jeg anbefale og starte med wikipedia sin artikkel om hacker ethics.

RegaFox

  • Gjest
Sv: Hva er en hacker?
« Svar #1 på: 28. nov, 2011, 23:08 »
En hacker er vel en som bryter seg inn i datasystemer?
Og en cracker er en som gjør software brukbar uten betaling? o3o
 [eek]

Catya

  • Gjest
Sv: Hva er en hacker?
« Svar #2 på: 28. nov, 2011, 23:27 »
En Hacker er en data nerd med for mye fritid som de bruker på å ødelegge PC'en til andre folk, bare for pure faen. Personlig syns jeg de burde begraves levende under alt datautstyret deres.

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Hva er en hacker?
« Svar #3 på: 28. nov, 2011, 23:36 »
En hacker er vel en som bryter seg inn i datasystemer?
Og en cracker er en som gjør software brukbar uten betaling? o3o

**Ondt blikk**
Neida, det kommer mest an på hvem man spør.
Det eldste bruken av ordet hacking stammer fra MIT i USA, og henviste til geniale løsninger på komplekse problemer.
En hacker var derfor personer som var ekspert på forskjellige IT baserte felter. Mange av løsningene innenfor IT er laget av hackere :)
En cracker er ... tja... den slemme lillebroren som løp etter å fant den lille brikken som måtte fjernes for å ødelegge alt.

Dog de fleste tilfeller man hører om hacking i dag er enten script kiddies (personer som kan lite data, men har kjøpt verktøy til å bryte seg inn) eller kriminielle nettverk (ansetter it eksperter for å lage angrepsverktøy).
Dvs. så langt unna it eksperter (de gamle hackerne) som du kan komme :p

En crack = program/metode som fjerner sjekkrutiner fra et system. F.eks. CDrom sjekk i spill.

Wolf

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 574
  • | (• ◡•)| ノ\(❍ᴥ❍ʋ) ~ADVENTURE
    • Vis profil
Sv: Hva er en hacker?
« Svar #4 på: 01. des, 2011, 07:24 »
Kjenner en hacker tror jeg.. Egentlig hater jeg hackere men hun er grei.
Første gang hun sa det = Im a hacker ouo
All in class = Wut you are?? o.o
Me = >___> wut?

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Hva er en hacker?
« Svar #5 på: 01. des, 2011, 11:45 »
Kjenner en hacker tror jeg.. Egentlig hater jeg hackere men hun er grei.

Kommer an på hvilken terminologi man bruker.
De fleste som kaller seg hacker er ikke mer enn personer som fått tak i et script/program som gjør jobben for dem (Script kiddies). Det gjør de ikke mindre farligere, snarer tvert i mot, men de har fortsatt ingen peiling på hvordan det fungerer.

Selv bruker jeg denne regelen: Hvis de kaller seg en hacker så er de sjeldent det.
En ordentlig hacker er kjent for det han/hun har utviklet/forsket seg til, ikke at han/hun kaller seg hacker. Man sier ikke "Carmack" uten å tenke på løsningene og triksene han utviklet for spill. Det er i min bok en hacker. :)

Vizaari

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 64
    • Vis profil
Sv: Hva er en hacker?
« Svar #6 på: 01. des, 2011, 20:13 »
Kjenner en hacker tror jeg.. Egentlig hater jeg hackere men hun er grei.

Kommer an på hvilken terminologi man bruker.
De fleste som kaller seg hacker er ikke mer enn personer som fått tak i et script/program som gjør jobben for dem (Script kiddies). Det gjør de ikke mindre farligere, snarer tvert i mot, men de har fortsatt ingen peiling på hvordan det fungerer.

Selv bruker jeg denne regelen: Hvis de kaller seg en hacker så er de sjeldent det.
En ordentlig hacker er kjent for det han/hun har utviklet/forsket seg til, ikke at han/hun kaller seg hacker. Man sier ikke "Carmack" uten å tenke på løsningene og triksene han utviklet for spill. Det er i min bok en hacker. :)

QUAKE :D
Vel, jeg foretrer ikke å bruke cracking på alle folk som gjør f, bare de som bruker scripts. Det er jo andre måter å cracke seg inn på.

Wolf

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 574
  • | (• ◡•)| ノ\(❍ᴥ❍ʋ) ~ADVENTURE
    • Vis profil
Sv: Hva er en hacker?
« Svar #7 på: 08. des, 2011, 15:44 »
Hva med en som sender søppelpost fra din egen hotmail da, er det en hacker? o3o

Zoxeb

  • Gjest
Sv: Hva er en hacker?
« Svar #8 på: 08. des, 2011, 15:53 »
Hva med en som sender søppelpost fra din egen hotmail da, er det en hacker? o3o

Nei

RefleXio

  • Gjest
Sv: Hva er en hacker?
« Svar #9 på: 19. des, 2011, 17:14 »
Hva med en som sender søppelpost fra din egen hotmail da, er det en hacker? o3o

En slik type angrep utføres som oftest på maskiner som er dårlig beskyttet, eller der hvor brukeren ikke sikrer seg selv på nettet.
Det som ofte skjer er da at for eksempel en keylogger blir installert på datamaskinen din, som logger tastetrykk. Deretter blir informasjonen keyloggeren laster opp til en host, filtrert gjennom enkle søkealgoritmer, og vil da bruke informasjonen til å logge seg inn på en hotmailkonto for å sende automatisk søppelpost via en mailklient på hosten.

Så i bunn og grunn, dette er brukerens skyld, som ikke er varsom på det store internettet.

Jeg har da bygd en slik veldig enkel keylogger på IKT Servicefag kun for utfordringen sin del =p
Deploya den via et man-in-the-middleangrep, der denne ble lastet opp og autostartet i windows xp ved tilkobling til It'sLearning
« Siste redigering: 19. des, 2011, 17:17 av RefleXio »

Wolf

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 574
  • | (• ◡•)| ノ\(❍ᴥ❍ʋ) ~ADVENTURE
    • Vis profil
Sv: Hva er en hacker?
« Svar #10 på: 19. des, 2011, 17:26 »
Hva med en som sender søppelpost fra din egen hotmail da, er det en hacker? o3o

En slik type angrep utføres som oftest på maskiner som er dårlig beskyttet, eller der hvor brukeren ikke sikrer seg selv på nettet.
Det som ofte skjer er da at for eksempel en keylogger blir installert på datamaskinen din, som logger tastetrykk. Deretter blir informasjonen keyloggeren laster opp til en host, filtrert gjennom enkle søkealgoritmer, og vil da bruke informasjonen til å logge seg inn på en hotmailkonto for å sende automatisk søppelpost via en mailklient på hosten.

Så i bunn og grunn, dette er brukerens skyld, som ikke er varsom på det store internettet.

Jeg har da bygd en slik veldig enkel keylogger på IKT Servicefag kun for utfordringen sin del =p
Deploya den via et man-in-the-middleangrep, der denne ble lastet opp og autostartet i windows xp ved tilkobling til It'sLearning
Ja, det var egentlig ganske mye min skyld. Passordet var det samme som bruker navnet XD Føler meg litt dum o.o