Skrevet av Emne: Jeg har bestemt meg for å kjøpe fursuit!  (Lest 3338 ganger)

Irie

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 496
  • Telegram: Purrtail
    • Vis profil
    • Min furaffinity!
Jeg har bestemt meg for å kjøpe fursuit!
« på: 29. des, 2011, 12:14 »
Lage prosjektet mitt går ikke så bra, pelsen jeg kjøpte er dårlig.
Siden jeg fikk litt penger til jul og skal få meg jobb etter jul, har jeg bestemt meg for å kjøpe!

Men jeg har noen spørsmål;
Hvor mye må jeg regne med at det koster, inkludert frakt og toll osv?
Hvem bør jeg bestille hos? Helst noen med relativt kort leveringstid (ikke over et år, under et halvår hadde vært ideelt.), og noen som er gode på kattedyr.
Er det dumt å kjøpe fullsuit første gang, eller spiller det noen rolle?
Er det noe annet jeg bør vite?


Suiten min vil jeg helst skal være:
Halvtoony, med follow me øyne
Laang hale, litt som denne: http://www.furaffinity.net/view/5378090
Den skal ha en lang man og mange flekker, som kan være vanskelig/tidkrevende og legge på litt på prisen
Helst både ute og innepoter.
Moveable jaw (kanskje)
Ref: http://www.furaffinity.net/view/6707169

Vurderer også å kjøpe en suit nummer to, men det får vente til jeg har kjøpt den første x3
Mow!

Wolf

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 574
  • | (• ◡•)| ノ\(❍ᴥ❍ʋ) ~ADVENTURE
    • Vis profil
Sv: Jeg har bestemt meg for å kjøpe fursuit!
« Svar #1 på: 29. des, 2011, 12:56 »
Hei! Fursuit makere er veldig forkjellig i pris! og prisen går opp når det er flere farger :3
Så her er noe fursuit makere du kanskje kan sjekke ut: http://www.norwegianpaws.org/forum/index.php?topic=477.0
Husk at prisen det står er nesten alltid begynnelses prisen og kan gå opp.
Håper det hjelper deg :3

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Jeg har bestemt meg for å kjøpe fursuit!
« Svar #2 på: 29. des, 2011, 13:42 »
Alle spørsmålene dine svares litt i hvem du vil commissione. Pris varierer en del fra builder til builder noe som gjør at frakt/forsikring også varierer.
Fullsuit vs. Partial er ditt valg. Ser det ikke som ulempe eller fordel med noen av delene. Så finn ut hva du syns er kulest/penest.
 Og en del gode har laaaang vente tid, så se deg rundt etter suiter du liker.

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Jeg har bestemt meg for å kjøpe fursuit!
« Svar #3 på: 29. des, 2011, 15:15 »
Pris vil variere fra builder til builder, kvaliteten på materialet som blir brukt og på kompleksitet.
Tid vil variere på hvor kjent byggeren er og kvaliteten på det ferdige produktet.

For fullsuit havner oftest i området 10-15 tusen. Deretter kommer frakt (avhengig av hvor byggeren bor) og toll (beregn 25% av totalprisen).
Det beste vil være å kontakte noen byggere og sjekke om de er åpne for å gi et estimate. Husk reference sheet og andre spesifikasjoner.

Det vil nok være veldig vanskelig å finne noen som kan levere på under et år.
Siden alle suits er skreddersydde blir tid alltid det mest usikre aspektet ved bygging.
Sikreste ville da vært noen som har laget et 2-3 suits, og som har ledig commission der og da. Men da kan du ikke være kresen på hvem som lager den.

Fullsuit går helt fint første gang. Min først (og eneste) er en fullsuit.
Det har mer å si på pris (fullsuit krever mer tid/material og har færre byggere), og om man ønsker at sin fursona skal ha klær eller ikke.

Annet:
- Bare gå for rene utepoter. De funker like greit inne og ute.
- Pass på at du har noen til å hjelpe deg med måling og/eller ducttape dummy.
- Hold deg til en suit inntil videre. De er veldig mye vedlikehold så greit å starte "rolig". Trust me, vasking av en fullsuit er noe herk :p
- Skaff deg superundertøy pluss balaclava. Det gjør renhold enklere pluss du kan bruke den oftere uten problem.
- Personlig vil jeg ikke anbefale for lang hale. Det er best hvis den stopper før den når bakken. Da unngår du slitasje og møkk pga. den blir dratt langs bakken.
- Start i fursuit databasen. Finn byggere du liker stilen til, og se på hvilken andre suits de har laget. Post noen av dem her.

Forslag:
Tidsforventningen din må du se bort i fra. Man bør forvente at det kommer til å ta et år.
Da er du sikret at du får riktig type pels, og at byggeren har tid til å gjøre et ordentlig arbeid.
Dog en måte du kan sikre at kostnader/tid ikke blir for mye blir å gå for partial.

Uansett lykke til ^^
Legg inn en post når/hvis du finner noen byggere du synes er interessante.

Mally Azure

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 698
  • Energydrink Connoisseur
    • Vis profil
    • DeviantArt
Sv: Jeg har bestemt meg for å kjøpe fursuit!
« Svar #4 på: 29. des, 2011, 23:54 »
Tror det meste er blitt sagt her! Så tenkte å "reklamere litt" for suitmakeren som lagde min suit siden hun er åpen for comissions: http://www.furaffinity.net/user/sparkycando
og har forresten billig fullsuit comission for auksjon! http://www.furbuy.com/auctions/1028486.html $1500 i motsetning til vanlig pris $2000

Stilmessig er jo helt opp til deg, ville bare anbefale en som eg har god "experience" med, og var åpen currently!

Wolf

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 574
  • | (• ◡•)| ノ\(❍ᴥ❍ʋ) ~ADVENTURE
    • Vis profil
Sv: Jeg har bestemt meg for å kjøpe fursuit!
« Svar #5 på: 30. des, 2011, 09:31 »
Tror det meste er blitt sagt her! Så tenkte å "reklamere litt" for suitmakeren som lagde min suit siden hun er åpen for comissions: http://www.furaffinity.net/user/sparkycando
og har forresten billig fullsuit comission for auksjon! http://www.furbuy.com/auctions/1028486.html $1500 i motsetning til vanlig pris $2000

Stilmessig er jo helt opp til deg, ville bare anbefale en som eg har god "experience" med, og var åpen currently!
Ja, faktisk hadde jeg tenkt til å sende den auksjonen >w< Ganske rimelig!

FreesTyler

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
Sv: Jeg har bestemt meg for å kjøpe fursuit!
« Svar #6 på: 30. des, 2011, 16:13 »
Jeg synes det er kjempegøy og se etter fursuitmakere, og å sjekke forskjellen på prisen, og forskjellige stiler.
Det er utrolig mye forskjellig der ute, og jeg tenker at det som er viktigere enn tid og pris, er at  du finner noen
som lager suiten i den stilen DU liker. Fursuits er dyrt, og du har ikke lyst til å bruke mye penger på noe du vil
være missfornøyd med.
Men igjen, noen makere er veldig dyre, men da vil du som regel få veldig bra kvalitet. Og forskjell på fullsuit og
partial.. vel, varmen er jo forskjellig. Det tar mindre plass med en partial, og det er mindre å vaske. Til nå har
jeg bare hatt partials, men det skal nok endre seg x)
Den personen her http://www.furaffinity.net/user/isqueakypinky/ lager toony suits og er ganske billig,
samtidig som de ser bra ut.

Men du må nok forvente at du må bruke en del tusen ja.

Irie

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 496
  • Telegram: Purrtail
    • Vis profil
    • Min furaffinity!
Sv: Jeg har bestemt meg for å kjøpe fursuit!
« Svar #7 på: 30. des, 2011, 23:51 »
Tusen takk for svar!

Jeg har egentlig tenkt litt på en spessiel fursuit maker, hovedsakelig fordi suitene er billige og kan lages raskt.

Noen som vet noe som helst om HindPaws som fursuit maker?
http://web.mac.com/hindpaws/Hindpaws_Den/Welcome.html

En fullsuit der koster 900 USD, og en halvsuit 600 USD. Det er sykt billig i forhold til mye av det jeg har sett  [eek]
Og med produksjostid på en til to måneder  [eek]

Suitene jeg har sett av den personen ser helt greie ut, er det noe jeg bør se opp for siden de er billige?
Mow!

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Jeg har bestemt meg for å kjøpe fursuit!
« Svar #8 på: 31. des, 2011, 01:18 »
Tror jeg har sett 2 av Hindpaws suitene på EF. Vet ikke helt hvordan kvaliteten er.

Noen ting man bør ha i bakhodet:
- Produksjonstiden stemmer ganske overens med andre byggere, men spørsmålet er om dette er inkludert ventelisten og materialanskaffelse.
  Hoveddelen er ventingen skyldes ikke selve produksjonen, men ventelister og anskaffelse av riktig pels/etc.
- Husk også at prisene kun er estimat, og at prisen kun er for selve produksjonen. Frakt og MVA kommer i tillegg, så sett av en reserve på 50% av produksjonskostnadene for sikkerhetskyld :)
- Hvis du lurer på hvor godt de holder så kan du eventuelt kontakte noen av de eksisterende eiere. Vedlagt link går til 6 treff i fursuit databasen.

Siden stilen til byggeren er ganske enkel, så kan nok det være grunnen til den lave prisen.
Evetuelt sjekk med nåværende eiere om hvordan godt pelsen er festet sammen, hvor godt ventilerte hodene er og hva total ventetid ble.
Sjekk også hvordan halen er festet. Blir de sydd fast til kroppen eller kan de taes av? Siste er veldig greit på fullsuit hvis man skal vaske den. Spesielt ved store haler.
Dog der har jeg sett suit som har kostet opp mot 15 tusen som har slitt med at sting fort går opp og/eller tette hoder med lite syn.

Virker som du er godt på vei nå :)


Update: Fursuit database linken ble litt feil pga. ugyldige tegn. Fant en litt bedre link nå.
« Siste redigering: 31. des, 2011, 02:22 av Dax Cyro »

Irie

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 496
  • Telegram: Purrtail
    • Vis profil
    • Min furaffinity!
Sv: Jeg har bestemt meg for å kjøpe fursuit!
« Svar #9 på: 31. des, 2011, 02:00 »
Tusen takk igjen for svar!

Tror jeg skal vente til jeg får meg deltidsjobb, så jeg får se hvor mye penger jeg kan spare ^w^

Kunne egentlig tenkt meg en stil med litt mer uthevet feline ansikt og litt andre typer hale, men vi får se hva jeg får råd til.



Dilemmaet med hale er at den MÅ være lang, men jeg vil heller ikke at den skal sope i bakken hele tiden. Så enten får jeg lage den så lang at den soper og håpe at det går bra, lage den så lang at den akkurat ikke soper (men da blir den egentlig for kort), eller lage den ferdig formet så den er lang men alikevel ikke soper i bakken.
Mow!

Chimchar582

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 789
  • tsuna ^^ :3 , jeg har dykleksi. så mye feil ord
    • Vis profil
Sv: Jeg har bestemt meg for å kjøpe fursuit!
« Svar #10 på: 31. des, 2011, 13:33 »
her er en :) bilige og fine http://www.hybridfursuits.com/commissionprices.htm  350+ for pratic fursuit altså hode laber hale
tsuna ^^

FreesTyler

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
Sv: Jeg har bestemt meg for å kjøpe fursuit!
« Svar #11 på: 31. des, 2011, 16:15 »
Det som går ann med en lang hale er at når du går ute (eller om det er noe vann eller stein på gulvet) så kan du bare løfte
opp halen og bære den. Halen min soper ikke helt i bakken, bare litt av pelsen, men den blir ikke så skitten og fæl når du går
inne. Bare pass på å gre pelsen.

Kaoskatten

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 503
  • yes.. you may call me Mittens...
    • Vis profil
    • Kaoskåken
Sv: Jeg har bestemt meg for å kjøpe fursuit!
« Svar #12 på: 31. des, 2011, 21:04 »
Jeg har litt samme problem med halen til min fursona... MEEEN tror jeg begynner å nærme meg et smart gjennombrudd som gjør at den typ bøyes nok til å ikke sope i bakken ^^
Drømmen er jo seff å få til en animatronisk hale... *drømme* sometime in the future... yeeees
My personal space, respect it!