Skrevet av Emne: Dataproblemer: The Rebootening  (Lest 5252 ganger)

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Dataproblemer: The Rebootening
« på: 20. apr, 2012, 14:13 »
De siste par-tre månedene har min PC blitt glad i å reboote spontant, og jeg aner ikke hvorfor. Ingen blå skjerm, bare en svart / død skjerm, før den starter seg selv opp igjen. Litt som om strømmen plutselig forsvant.

I det siste har den også fryst noen ganger i stedet for å reboote. Bildet blir helt stille, musepekeren kan ikke beveges, og Ctrl Alt Del gir ingen reaksjon. Reset knappen fungerer heller ikke; må holde inne på-knappen til den skrur seg av. Deretter skrur den seg enten på igjen automatisk, eller jeg må gjøre det manuelt.

Det har virket som dette skjer relativt spontant - ikke noe spesielt som aktiverer det - men det pleier som oftest å skje når jeg faktisk jobber på datamaskinen og gjør ting. Men nylig fant jeg ut at den konsekvent rebooter hvis jeg spiller av en lydfil i Sony Sound Forge. Hvis jeg trykker på play, så vil jeg etter noen sekunder få en svart skjerm, og den vil reboote. Prøvd det flere ganger med ulike lydfiler i fra ulike harddisker, og det skjer hver gang. Det virket også som den ikke var særlig glad i at jeg prøvde å spille point-and-click spillet Gray Matter, men Team Fortress 2 går fint.

Så, noen som vet hva problemet kan være? Er det noe hardware som holder på å dø, eller har Vista fått krøll på noen drivere og må reinstalleres?

Cyber Sheppie

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 754
  • May the music of my soul never fade
    • Vis profil
    • Furaffinity
Sv: Dataproblemer: The Rebootening
« Svar #1 på: 20. apr, 2012, 14:19 »
hvilken type PC er det?
In Soviet Russia, table flips you.
┬─┬ ︵ /(.□. \)

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Dataproblemer: The Rebootening
« Svar #2 på: 20. apr, 2012, 14:24 »
Denne typen:

MSI P35 NEO-F, P35, Socket-775, DDR2,
1333FSB, ATX, GbLAN, PCI-Ex16

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz
Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400
Kit w/two matched CM2X1024-5400C4 Dimm's

Asus 8800GTS 500M 320MB (fått fra Svedge!)

Med Windows Vista Home Premium (Norsk) som operativsystem.

Cyber Sheppie

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 754
  • May the music of my soul never fade
    • Vis profil
    • Furaffinity
Sv: Dataproblemer: The Rebootening
« Svar #3 på: 20. apr, 2012, 14:29 »
kan være at Sony Sound Forge er skadet elle korrupt, hvis problemet oppstår bare da. dessuten er ikke Vista så veldig stabil heller :I
In Soviet Russia, table flips you.
┬─┬ ︵ /(.□. \)

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Dataproblemer: The Rebootening
« Svar #4 på: 20. apr, 2012, 14:33 »
Nei, problemet oppstår i alle slags situasjoner, så vidt jeg vet - når jeg surfer, chatter, hører på musikk (med Winamp), redigerer video, osv. Men det skjer konsekvent med Sony Sound Forge. Annet enn det kan jeg egentlig ikke forutsi når det skjer, men virket som det ikke likte Gray Matter spillet heller som nevnt (men testet det bare ut et par ganger).

Gray Fang

  • Gjest
Sv: Dataproblemer: The Rebootening
« Svar #5 på: 20. apr, 2012, 15:12 »
Du kunne jo prøvd oppdatere alle drivere, ellers ville jeg nok først prøvd en reinstall men kan også våre minne eller harddisk feil det er de 2 vanligste feilene med slike resultater. Hvis det ikke er det er det mulig CPU eller hovedkontor kan ha feil.

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Dataproblemer: The Rebootening
« Svar #6 på: 20. apr, 2012, 15:15 »
Høres ut som HW feil ja.

Prøv som fangz forslår (driver) hjelper ikke det blir det sparing til ny PC på deg.

Gray Fang

  • Gjest
Sv: Dataproblemer: The Rebootening
« Svar #7 på: 20. apr, 2012, 15:25 »
Nei, problemet oppstår i alle slags situasjoner, så vidt jeg vet - når jeg surfer, chatter, hører på musikk (med Winamp), redigerer video, osv. Men det skjer konsekvent med Sony Sound Forge. Annet enn det kan jeg egentlig ikke forutsi når det skjer, men virket som det ikke likte Gray Matter spillet heller som nevnt (men testet det bare ut et par ganger).
leste ikke denne for etterpå men høres ut som kan ha med lyd eller nettverk da så jeg ville oppdatert lydhørt og nettverks drivere første også directx og netframework windows oppdateringen også deaktivert og reaktivert nettverks tilkoblinga. Er ikke sikkert hjelper men det er ihvertfall noen enkle ting å starte med som kan hjelpe :-)

Tirga

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 665
  • Not used
    • Vis profil
Sv: Dataproblemer: The Rebootening
« Svar #8 på: 20. apr, 2012, 17:00 »
Det hadde kanskje vært ein ide, å gitt oss litt info om strømforsyningen også;
Asså, merke, og alder...

hadde også vært en ide, å kjørt Memtest86, for å ikke utelukke et lite ram problem.
skal nesten banne reva mi på, at det er et ram problem, siden jeg har hatt lignede problemer selv.
og da var det ramen, som fysket noe så indi helvete...
« Siste redigering: 20. apr, 2012, 17:09 av Tirga »
"Counting down. All functions nominal. All functions optimal. Counting down. The center holds. The falcon hears the falconer. Infrastructure, check. Wetware, check. Everyone hang on to the life bar, please."

 Characters:   Tirga(Fox-cat) || Snowspott(Cat-cyborg-human) || Drak(Pony)

Laurence

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 44
    • Vis profil
Sv: Dataproblemer: The Rebootening
« Svar #9 på: 21. apr, 2012, 03:54 »
Interressant, som oftest er reboot problemer sporet til strømforsyningen som ikke klarer å levere nok strøm og sender ikke PWR_Good signalet til hovedkortet.
Dette forårsaker hovedkortet til å sette igang med en restart, løsningen erå bytte ut strømforsyningen, men jeg anbefaler helst test i en annen maskin for å sikre at problemet ligger der.
Alternativt kan du få lignende problemer om det er feil med minnebrikkene, i allefall frys type problemer, her har du programmet memtest86+ (MERK plussen! Versjonen uten pluss skal du IKKE bruke) og  du skal ha null feil i testen etter noen timer.
Får du feil så må du prøve testen i 3-4 timer med en RAM brikke av gangen til du finner synderen og får byttet den ut.

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Dataproblemer: The Rebootening
« Svar #10 på: 21. apr, 2012, 04:13 »
Mange råd her! Men litt kinkig, siden det tilsynelatende kan være alt, og jeg er ikke tilstrekkelig datakyndig til å utføre en del av disse testene...

Etter råd fra en annen lagde jeg en Memtest86 CD-R (den øverste versjonen her), men aner ikke hvordan jeg bruker den.

Forresten: virker som datamaskinen ikke liker Winamp, Pidgin, eller Trillian for tiden heller. Den rebooter ikke like konsekvent som når jeg spiller av noe i Sony Sound Forge, men det virker som de fleste re-bootene skjer når jeg har et av disse programmene kjørende (men ikke bare når jeg bruker disse programmene). VLC ser ikke ut til å provosere den.

Laurence

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 44
    • Vis profil
Sv: Dataproblemer: The Rebootening
« Svar #11 på: 21. apr, 2012, 11:05 »
Ser du glemte +'n Miles, dette er versjonen du vil bruke: http://www.memtest.org/
Memtest er en CD plate du får maskinen til å starte opp ifra, ala det samme som om du skulle reinstallere Windows så tar den over derifra og går rett på test, og alt du trenger å gjøre er å se om den spretter opp med noen feil.

Er mye som kan være feil, eneste måten å finne synderen er å bruke eliminasjonsmetoden til du finner synderen for å så bytte denne ut.

Zingo

  • Gjest
Sv: Dataproblemer: The Rebootening
« Svar #12 på: 22. apr, 2012, 16:32 »
Event manager!

Her ser du hva som skjer, neste gang pcn restarter seg spontant, åpne kjør boksen når den starter opp igjen og skriv "eventvwr.msc"



så trykker du på 'Windows Logs', deretter 'System', her er det ganske sikkert en lang liste over skumle ting, det er normalt



Høyretrykk på 'System' og trykk på 'Filter Current Log'



Sett filteret til siste time, med 'Critical' og 'Error' aktivert



Se etter ting som ser relevant ut, det kan for eksempel være 'Kernel-Power', dobbeltklikk på det du finner



Så trykk du på 'Details', deretter 'XML View' og til slutt 'Copy'



Og lim inn her så finner vi ut hvorfor pcn din tar kvelden

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Dataproblemer: The Rebootening
« Svar #13 på: 23. apr, 2012, 14:55 »
Hva er forskjellen på + versjonen og den jeg brente ut, Laurence? Og jeg vet dessverre ikke hvordan jeg skal få den i gang... Ikke noe som skjer når jeg putter den i, ei heller når jeg rebooter. Regner med at jeg må boote i fra den når jeg rebooter, på en eller annen måte.

Takk for guiden, Zingo! Hadde nettopp en reboot (satte på en lydfil på Sony Sound Forge, og et par sekunder senere begynte systemet å reboote), og fulgte dine steg. Det eneste jeg fant innenfor det relevante tidsrommet var disse to:



Log Name:      System
Source:        Service Control Manager
Date:          23.04.2012 14:40:46
Event ID:      7000
Task Category: None
Level:         Error
Keywords:      Classic
User:          N/A
Computer:      Eivind-PC
Description:
The Automatisk LiveUpdate-planlegging service failed to start due to the following error:
The system cannot find the path specified.
Event Xml:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
  <System>
    <Provider Name="Service Control Manager" Guid="{555908D1-A6D7-4695-8E1E-26931D2012F4}" EventSourceName="Service Control Manager" />
    <EventID Qualifiers="49152">7000</EventID>
    <Version>0</Version>
    <Level>2</Level>
    <Task>0</Task>
    <Opcode>0</Opcode>
    <Keywords>0x80000000000000</Keywords>
    <TimeCreated SystemTime="2012-04-23T12:40:46.000Z" />
    <EventRecordID>1768081</EventRecordID>
    <Correlation />
    <Execution ProcessID="0" ThreadID="0" />
    <Channel>System</Channel>
    <Computer>Eivind-PC</Computer>
    <Security />
  </System>
  <EventData>
    <Data Name="param1">Automatisk LiveUpdate-planlegging</Data>
    <Data Name="param2">%%3</Data>
  </EventData>
</Event>



Log Name:      System
Source:        EventLog
Date:          23.04.2012 14:40:31
Event ID:      6008
Task Category: None
Level:         Error
Keywords:      Classic
User:          N/A
Computer:      Eivind-PC
Description:
The previous system shutdown at 14:37:22 on 23.04.2012 was unexpected.
Event Xml:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
  <System>
    <Provider Name="EventLog" />
    <EventID Qualifiers="32768">6008</EventID>
    <Level>2</Level>
    <Task>0</Task>
    <Keywords>0x80000000000000</Keywords>
    <TimeCreated SystemTime="2012-04-23T12:40:31.000Z" />
    <EventRecordID>1768027</EventRecordID>
    <Channel>System</Channel>
    <Computer>Eivind-PC</Computer>
    <Security />
  </System>
  <EventData>
    <Data>14:37:22</Data>
    <Data>23.04.2012</Data>
    <Data>
    </Data>
    <Data>
    </Data>
    <Data>2916</Data>
    <Data>
    </Data>
    <Data>
    </Data>
    <Binary>DC070400010017000E00250016008103DC070400010017000C00250016008103600900003C000000010000006009000000000000B00400000100000000000000</Binary>
  </EventData>
</Event>



Ellers fant jeg også denne, som var litt tidligere i dag og som ser litt mer relevant ut. Men hvis det er dette som er problemet, så er det rart at den ikke kom på nytt nå nettopp.



Log Name:      System
Source:        disk
Date:          23.04.2012 13:27:42
Event ID:      7
Task Category: None
Level:         Error
Keywords:      Classic
User:          N/A
Computer:      Eivind-PC
Description:
The device, \Device\Harddisk8\DR8, has a bad block.
Event Xml:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
  <System>
    <Provider Name="disk" />
    <EventID Qualifiers="49156">7</EventID>
    <Level>2</Level>
    <Task>0</Task>
    <Keywords>0x80000000000000</Keywords>
    <TimeCreated SystemTime="2012-04-23T11:27:42.992Z" />
    <EventRecordID>1767911</EventRecordID>
    <Channel>System</Channel>
    <Computer>Eivind-PC</Computer>
    <Security />
  </System>
  <EventData>
    <Data>\Device\Harddisk8\DR8</Data>
    <Binary>030068000100000000000000070004C0000100009C0000C000000000000000000000000000000000BD17040000000000FFFFFFFF00000000400000C40200000000200A1240022000000000003C0000000090C484201608BA00000000C82503850830F9C30000000028000000000000000100000000000000F00003000000000A00000000110000000000000000000000</Binary>
  </EventData>
</Event>

Laurence

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 44
    • Vis profil
Sv: Dataproblemer: The Rebootening
« Svar #14 på: 23. apr, 2012, 17:37 »
+'n og den du har er forskjellen alderen.
Den gamle versjonen du har brent ut er ikke beregnet på hovedkort som er såpass nytt som det du har, + derimot er siste skrik og støtter en god del av det nye, du ødelegger ikke noe ved å bruke den men du vil få en del feil som skyldes programvaren og ikke hardware feil i RAMen din.
For å bruke Memtest så må du få maskinen din til å boote fra CD først istedet for harddisk, dette må du gjøre i BIOS eller om det står noe annet på skjermen din under oppstart...
Jeg skal sjekke manualen til hovedkortet ditt og se hva jeg finner ut for deg angående prosedyren da dette ikke er standardisert over hovedkort.

Det står i manualen du fikk med hovedkortet og som ligger en plass hos deg hvordan dette gjøres, dessverre sliter jeg med å finne den elektroniske varianten for både ASUS og MSI er med i en konkurranse om hvem som kan ha tregeste nettside virker det som :(

Okay, om jeg har fått riktig manual så skal du når du starter om maskinen og før Windows starter bare hamre på delete tasten på tastaturet til du får en blå skjerm med noe hvit skrift på.
Dette er BIOS skjermen, herifra skal du gå under "Advanced BIOS Features" og deretter bla ned til "Boot Sequence" og trykke deg inn der.
1st Boot device skal du forandre til CD / DVD drevet ditt så kan du sette harddisken som nr 2, hva som er hva kan jeg ikke svare deg på her, du får om du virkelig står fast notere ned navnene du får i den lista der og legge dem hit.
Uansett, når du har forandret denne boot rekkefølgen og sagt ifra til maskinen at den skal snakke med CD-ROMen før harddisken så går du tilbake til hoved menyen i BIOS og velger Save and restart eller noe lignende.
Så gjenstår det å gratulere med din første tur i BIOSen :P men ikke lek deg for mye her, går du for mye beserk med visse innstillinger så kan du risikere å miste data som ligger på harddisken (Korrupsjon)
« Siste redigering: 23. apr, 2012, 17:58 av Laurence »

Ariin

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 170
  • Yo, what's up? :3
    • Vis profil
Sv: Dataproblemer: The Rebootening
« Svar #15 på: 23. apr, 2012, 18:59 »
Miles, er du hendig nok til å vite hvordan du tar ut minnet fra maskinen? :)
Jeg ville tatt ut alt minnet og satt det inn igjen (også kalt reseatig reseating).

Edit: Typo :c
« Siste redigering: 24. apr, 2012, 10:23 av Ariin »
=============================
//Ariin

Ravusy Wolf

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 733
  • Awrooo!
    • Vis profil
    • Ravusy @ FA
Sv: Dataproblemer: The Rebootening
« Svar #16 på: 23. apr, 2012, 19:22 »
Se fysisk over hovedkortet om alle kondensatorene hele, omtrent det samme skjedde meg for lenge siden og da var det hovedkortet som holdt på å dø.

Zingo

  • Gjest
Sv: Dataproblemer: The Rebootening
« Svar #17 på: 23. apr, 2012, 23:34 »
Loggen din ga dessverre ikke så mye info som jeg hadde håpa den skulle, så jeg må over til generelle tips og råd.

1. Temperaturer, blir pcn din varm?
Speedfan hjelper deg med å finne ut av dette.

2. Drivere, har du alle?
Skriv "devmgmt.msc" i kjørboksen og se om det er noe der som er driverløst.

3. Støv, hvordan ser pcn din ut inni? på tide med en runde støvsuger?
Hvis temperaturene er høye i punkt 1, kan dette være årsaken.

4. Registeret ditt, er det ok?
CCleaner kan sjekke dette.

5. Infeksjon! En mulig forklaring.
Ja, virus kan gi slikt utfall, sjekk pcn med f.eks AVG Free.

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Dataproblemer: The Rebootening
« Svar #18 på: 25. apr, 2012, 14:47 »
Skal se om jeg får prøvd Memtest86+ senere i dag / kveld!

Miles, er du hendig nok til å vite hvordan du tar ut minnet fra maskinen? :)
Jeg ville tatt ut alt minnet og satt det inn igjen (også kalt reseatig reseating).

Med minnet så mener du RAM, ja?

Se fysisk over hovedkortet om alle kondensatorene hele, omtrent det samme skjedde meg for lenge siden og da var det hovedkortet som holdt på å dø.

Sist jeg så over det så jeg ikke noe som så ødelagt ut. Men er jo usikker hva det er jeg skal se etter.

@ Zingo:

1. Temperaturen pleier å ligge på rundt GPU: 65C og CPU: 57C.

2. Hvordan ser jeg om det er noe som er driverløst?

3. Har avstøvd den litt et par ganger, så tror ikke det er noe problem.

4. Kan gjøre et forsøk.

5. Har Norton! Kan la det søke i gjennom systemet en gang, og se om det finner noe.

FluffyDraco

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 110
  • Blue Fuzzy Puffy Dragon =D
    • Vis profil
Sv: Dataproblemer: The Rebootening
« Svar #19 på: 25. apr, 2012, 15:33 »
Hei jeg søkte opp på feilen du fikk på disk loggen hvor det står \Device\Harddisk8\DR8, has a bad block.

etter å puta det i google og søke litt, var det noen som nevnte det kan være kabel problem, ellers er det en fysisk skade på disken =s

Fant svaret her http://www.tek-tips.com/viewthread.cfm?qid=1242964

Zingo

  • Gjest
Sv: Dataproblemer: The Rebootening
« Svar #20 på: 25. apr, 2012, 17:22 »
Se fysisk over hovedkortet om alle kondensatorene hele, omtrent det samme skjedde meg for lenge siden og da var det hovedkortet som holdt på å dø.

Sist jeg så over det så jeg ikke noe som så ødelagt ut. Men er jo usikker hva det er jeg skal se etter.

Kondensatorene er de fine små sylindriske tingene, de har nesten alltid tre streker trykt ned i aluminiumen på toppen, hvis du finner noen som det buler ut på, er de defekte



@ Zingo:

1. Temperaturen pleier å ligge på rundt GPU: 65C og CPU: 57C.

2. Hvordan ser jeg om det er noe som er driverløst?

3. Har avstøvd den litt et par ganger, så tror ikke det er noe problem.

4. Kan gjøre et forsøk.

5. Har Norton! Kan la det søke i gjennom systemet en gang, og se om det finner noe.

Temperaturene ser normal/høye ut, kan du teste en ting til i forbindelse med temperatur?

last ned OCCT og kjør en stresstest på CPU, hvis temperaturene går over 75'c relativt med en gang, stopp testen, hvis ikke, kjør den i 15 minutter, stopp hvis den går over 80'c (mener den gjør det selv).

57'c hvis pcn ikke bruker mye CPU er høyt, spesielt på standardfrekvenser, derfor denne testen, blir CPUen din varm med en gang, er kjølepastaen mellom CPU og kjøler tørr, og restartene kan være derfor.

Tirga

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 665
  • Not used
    • Vis profil
Sv: Dataproblemer: The Rebootening
« Svar #21 på: 27. apr, 2012, 04:00 »
Hei jeg søkte opp på feilen du fikk på disk loggen hvor det står \Device\Harddisk8\DR8, has a bad block.

etter å puta det i google og søke litt, var det noen som nevnte det kan være kabel problem, ellers er det en fysisk skade på disken =s

Fant svaret her http://www.tek-tips.com/viewthread.cfm?qid=1242964

miles dette er et problem du ikke trenger å bry deg om.
faktisk hadde du fått dette problemet med "bad blocks" på en ny hardisk så hadde ikke gått på garantien før du hadde hadd en viss prosent andrel med bad blocks, på den.
Jeg hadde en 1,2Gb hardisk i min tid yngre tider, der det var en del baad blocks, men det ble ikke tatt som en garanti/byttesak siden det var under 10%...
Bad Blocks kjer hele tia.. hardisker er laget slikt at de nå bare forflytter de "gale" blokkene til en annen del av hardisken du ikke bruker (for å forklare det på et mindre teknisk måte)


Det jeg ville ha gjort er å følge Zingo sitt prosedyre.
Ellers sitter vi her og venter på at du skal oppdatere oss xD
"Counting down. All functions nominal. All functions optimal. Counting down. The center holds. The falcon hears the falconer. Infrastructure, check. Wetware, check. Everyone hang on to the life bar, please."

 Characters:   Tirga(Fox-cat) || Snowspott(Cat-cyborg-human) || Drak(Pony)

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Dataproblemer: The Rebootening
« Svar #22 på: 15. jun, 2012, 14:06 »
En litt forsinket takk til Emphy! Viste seg å være hovedkortet som var litt vrient. Etter bytte av hovedkort virker PC'en relativt reboot fri.

Men akkurat nå sliter jeg med å få koblet på DVD-ROM'en! [mad]