Skrevet av Emne: Dataproblemer: Installasjon av grafikkort  (Lest 3142 ganger)

Miles T.F. Baxxter

• Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Dataproblemer: Installasjon av grafikkort
« på: 19. sep, 2012, 02:59 »
Noe før EF bestemte mitt grafikkort seg for å dø på seg igjen. Men heldigvis klarte jeg å skaffe meg det følgende grafikkortet fra en utenlandsk rufs under EF: GeForce GTX 260.

Men dessverre har jeg ikke fått det til å fungere enda.

Skjermen klarte ikke å fange opp noen signaler, og det virket som datamaskinen ikke helt startet på vanlig måte (lagde ikke de vanlige lydene som pleier å bety at den henter frem Windows), og jeg hadde problemer med å skru av datamaskinen. Vanligvis vil datamaskinen skru seg av hvis jeg holder inne power-knappen. Men i dette tilfellet skrudde datamaskinen seg på igjen med en gang jeg slapp ut power-knappen. Reset-knappen fungerte heller ikke. Så jeg regner med at det var noe som ikke helt stemte.

Legger ved noen bilder av det installerte skjermkortet, og hovedkortet mitt.

Noen tanker om hva det er som kan være galt?

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Dataproblemer: Installasjon av grafikkort
« Svar #1 på: 19. sep, 2012, 07:46 »
Hmm, høres ut som noe går feil under POST (Power On Self Test).
Vet du hva slags hovedkort du har? Vi må sannsynligvis lese av noe status lys/lyd fra hovedkortet, men dette varierer fra kort til kort.

Norwegian Kitsune

• Fur
  • *
  • Scaltro Von Vulpes
    • Vis profil
    • Furaffinity
« Svar #2 på: 19. sep, 2012, 12:46 »
Virker som om BIOS'en ikke er helt bra, enten så er firmwaren skadet eller så finner den ikke grafikkkortet.
Kva som skjedde med det gamle grafikkortet, fekk du samme lyd fra pc'en, da kan det vere skade på chipsettet.
Du kan også prøve og starte med grafikkortet i  den andre PCIExpress porten.
Vist du ikkje har noke spesielle instillinger på BIOS'en kan du prøve og nullstille den.
Er det et GIGABYTE hovudkort, har du modell nummeret?

Pycnopodia

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #3 på: 20. sep, 2012, 00:53 »
Rart at et grafikkort dør, og så et til like etterpå?

Du sa at grafikkortet døde før EF igjen - betyr dette at enda et grafikkort tok kvelden før dette?
Det er isåfall ganske sjelden slikt skjer, tror du kan ha et problem med andre komponenter i maskinen..

Det jeg tenker:

Feilen kan ligge i noe annet enn grafikkortet, f.eks. i strømforsyningen.
Kan være en kortslutning på maskinen, f.eks. en strømledning som er borti kabinettet
Det du kan prøve, er å koble ut strømledningene til grafikkortet og se om det kommer skjermbilde under oppstarten som sier "PLEASE CONNECT POWER CABLE".

Vet ikke hvilke deler og alternative maskiner du har til å feilsøke med, men det du hvertfall kan gjøre er å prøve med 1 og 1 rambrikke og se hva som skjer.

Miles T.F. Baxxter

• Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
« Svar #4 på: 21. sep, 2012, 00:21 »
Hovedkortet er muligens et Gigabyte GA-EP45-DS3P hovedkort.

Mine to forrige grafikkort var begge 8800 GTS 320MB. (Kan lese mere om det her.) Virket som det ikke var så uvanlig at de gikk kaputt etter noen år. Fikk det samme problemet med det andre som med det første.

Norwegian Kitsune

• Fur
  • *
  • Scaltro Von Vulpes
    • Vis profil
    • Furaffinity
« Svar #5 på: 21. sep, 2012, 00:36 »
Har en 8800 GTS  som hadde samme problema, det var dårlege kondenstorar på VRAM som stoppa kortet mitt.

Pilosus Crinitius

• Lokal Moderator
  • Senior Fur
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 på: 21. sep, 2012, 00:45 »
Har du noen andre maskiner du kan prøve grafikkortet i?
Gamle maskiner pleide å pipe når noe var galt, og forsåvidt når alt var greit også. For nyere maskiner tror eg dette er noe du kan delvis skru av, alt avhengig av merke og produsent.

Det med powerknappen betyr definnetivt at maskinen gir opp å laste selv det grunnleggende av Windows, altså som Dax sier, det som går galt feiler under POST. Hva skjer hvis du prøver å starte maskinen uten skjermkort i det hele tatt?

Hva som skjer under POST er at det kjøres et stykke kode som tester det grunnleggende av hovedkortet, minne, grunnleggende komponenter, og så kjøres noe kode som befinner seg på selve grafikkortet. Hvis alle testene går greit, så booter den hardisken og laster operativsystemet.
« Siste redigering: 21. sep, 2012, 00:50 av Pilosus »

Laurence

• Fur
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 på: 21. sep, 2012, 02:22 »
Bakgrunns info, kan skippes
Vell skjermkortene før og med GT200 serien hos Nvidia (GTX 260-285) hadde en feil med bumpsene (loddepunktene for brikken) som gjorde at de røk ganske mye tidligere enn andre skjermkort.
Stikkordet for de som skrur av maskinen sin hver kveld er ca 2 år, problemet forekommer ved at maskinen varmes opp og at metall utvider seg, og trekker seg sammen igjen når det kjøles ned.
Vanligvis skal loddingen være fleksibel slik at dette håndteres, men Nvidia hadde brukt en alt for stiv sort slik at det ble brudd over tid, ala metalltretthet (Du kan bøye en binders fram og tilbake, den vil knekke til slutt)

Produsentene av hardware har i den senere tid blitt svært kyniske dette også grunnet lite konkurranse fra AMD ved å la hardwaren dø etter ca 2 år, dette spiller ingen rolle for oss her til lands med 5 års reklamasjonsrett, men i USA og Asia hvor de bare er dekket med ett halv år til ett år's reklamasjon / garanti så sier det seg selv at de må ut å kjøpe nytt.
Dette er også gjort for å sørge for at folk som hopper over Intel's neste produkt også må handle fordi produktet de hadde som var kanskje bare litt dårligere, har sagt takk for seg.

Har du dette i bakhodet så vil du ca kunne forutsi når noe hardware kommer til å dø, og bruk reklamasjonsretten din flittig, resultatet blir da at du vil "lease" maskinen din og du får "gratis" oppgraderinger, leasekostnaden blir da kun frakten tilbake til butikken du handlet fra.

Mulige løsninger på problemet
Om du finner ut at 260'n din funker (Test i en maskin som er i orden) er din neste synder hovedkortet ditt, disse to komponentene er de som ryker oftest i en maskin hvorav harddisker følger ganske tett etter, CPUen er den mest pålitlige, får du en død CPU så har du like store sjanser for å vinne i Lotto og du skal bare kjøpe deg en kupong først som sist.

Miles T.F. Baxxter

• Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
« Svar #8 på: 24. sep, 2012, 18:57 »
Har sendt avgårde grafikkortet for problemtesting hos Emphy, men fikk / fikk låne et annet grafikkort, et ATI Radeon HD 5700, som han mente skulle være enda bedre.

Så får se hvordan ting utvikler seg!

Skarpen

• Global Moderator
  • Hyperaktiv Fur
  • pu5
    • Vis profil
« Svar #9 på: 24. sep, 2012, 20:52 »
Om det trengs har jeg en 500w psu liggende om det er det som er problemet.