Skrevet av Emne: Spørsmål om ørkenrotter  (Lest 8029 ganger)

Bluetwoen

  • Gjest
Spørsmål om ørkenrotter
« på: 22. mai, 2011, 22:19 »
Er det noen her som vet om det er vanlig at ørkenrotter spiser på hverandre? Da snakker jeg ikke om biting i pels, men å spise opp mye av den ene.

Jeg hadde to ørkenrotter. Gjennom hele livet har de fått nok mat og stell, og de har hatt et rent bur, så jeg tviler sterkt på at den ene ørkenrotta mi var så desperat etter mat at den spiste den andre når den var død.

Så når jeg kom hjem i dag og skulle se til dem, var de døde begge to, den ene var nesten helt spist opp.
Er kannibalisme hos ørkenrotter vanlig? o.o

R.I.P Anne og Kari.


FurryFur

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 187
    • Vis profil
Sv: Spørsmål om ørkenrotter
« Svar #1 på: 22. mai, 2011, 23:23 »
Har selv to ørkenrotter, og jeg har aldri sett eller hørt om at noe sånt kan forekomme hos ørkenrotter.
I'm Dr Rockzo, the Rock 'n' Roll clown. I do cocaine!

Zaty

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1366
  • <3 Jinnai <3
    • Vis profil
Sv: Spørsmål om ørkenrotter
« Svar #2 på: 24. mai, 2011, 05:23 »
http://no.wikipedia.org/wiki/Ørkenrotter

Nopp, ser ikkje slik ut.
Kondolerer :/ R.I.P. Anne og Kari.

Klikketiklikk :D

ambrosa

  • Nykommer
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Sv: Spørsmål om ørkenrotter
« Svar #3 på: 26. des, 2011, 00:18 »
Isj dette skjedde med den ene ørkenrotta her også den ene spiste nesten hele magepartiet til den som døde så lurer færlt på hvorfor og om det er vanlig???? :'(

Leophan

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2745
  • Rawr!
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Spørsmål om ørkenrotter
« Svar #4 på: 26. des, 2011, 00:38 »
Har hatt til sammen 6 ørkenrotter og aldri opplevd noe sånt, med untak av en heller uheldig fødsel.

Mest logisk høres det ut som om det kan være et instinkt om å bli kvitt liket så ikke rovdyr skal lukte det.


Også har det jo også vært dokumentert at dyr i fangenskap kan utvikle psykoser selv om de har det godt.

Edit:
Fant dette på et forum etter litt googling:

The cannibalism is normal in gerbils, although obviously it's a horrible thing to see. When a cage mate dies it can happen that the survivor will nibble at the body. It's not always the case but they don't form attachments to each other the same way as we do, meaning that once they die the survivors might just view the body as a protein source. They aren't really domesticated like dogs are, they're still semi-wild. So what you saw would be what would happen in the wild.
« Siste redigering: 26. des, 2011, 00:44 av Leophan »

FurryFur

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 187
    • Vis profil
Sv: Spørsmål om ørkenrotter
« Svar #5 på: 27. des, 2011, 22:28 »
Hadde helt glemt denne. For noen måneder siden, så døde den ene ørkenrotta min, og når jeg da fant den død så var han halv spist. Ikke akkurat noe hyggelig syn.
I'm Dr Rockzo, the Rock 'n' Roll clown. I do cocaine!

Catya

  • Gjest
Sv: Spørsmål om ørkenrotter
« Svar #6 på: 31. des, 2011, 01:08 »
Det hender at gnagere spiser hverandre. Nybakte Hamster mødre og andre små gnagere pleier å spise ungene sine. Og rotter dreper hverandre, så når det ligger en død rotte i buret, tar de seg gjerne en bit siden de er altetende.

Animalgirl

  • Nykommer
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Sv: Spørsmål om ørkenrotter
« Svar #7 på: 22. des, 2014, 03:55 »
Hei den ene ørkenrotta mi har mistet halen den har enten satt seg fast i noe eller den andre har bitt den av. Kan ørkenrotter bli kanibaler om den spiser halen eler noe. De er adskilt nå til den er bra igjen men jeg vil vite det før de blir satt sammen igjen når den er frisk.

SpiceyFeline

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 891
    • Vis profil
Sv: Spørsmål om ørkenrotter
« Svar #8 på: 22. des, 2014, 14:59 »
1. Denne tråden er tre år gammel
2. Den har mest sannsynlig sluppet halen fordi den har klemt den, blitt skremt eller at noen har tatt den etter halen. Ørkenrottene vil ikke spise hverandre med mindre den andre er død, som allerede er blitt sagt, eller hvis de kommer fra forskjellige kull og har blitt satt sammen for tidlig kan de krangle og sloss, men da kan du holde de i separerte bur ved siden av hverandre i noen dager for at de skal bli "kjent".