Skrevet av Emne: Din status!  (Lest 4828465 ganger)

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Sv: Din status!
« Svar #18450 på: 03. okt, 2014, 17:05 »
Puma: hvorfor Oslo i november, den ene måneden i året jeg er borte? ;-;

On-t: På vei hjem fra legen. Fikk skikkelig hostesaft, så jeg sovner om kvelden, men ellers må kroppen helbrede seg selv.
« Siste redigering: 03. okt, 2014, 17:07 av Atrox »

SpiceyFeline

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 891
    • Vis profil
Sv: Din status!
« Svar #18451 på: 03. okt, 2014, 17:35 »
Jeg har et problem. Innspill please.
Jeg solgte unna et gammelt Intuos A3 for 400kr + det det kostet for nytt strømadapter, siden kjøperen ba meg om det da vedkommende bor i gokk. Det viser seg av personen har for dårlig PC til å kunne kjøre det, selv om jeg har kjørt det smertefritt på både Mac+Parallells og stasjonæren, og selv om jeg fikk kjæresten til å innstallere det for personen via fjernstyring. Nå ber vedkommende meg om vi kan heve kjøpet, og personen vil at jeg skal betale for porto+pengene de betalte for utstyret. Fordi PCen deres er for dårlig. Wtf I do?

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Din status!
« Svar #18452 på: 03. okt, 2014, 18:38 »
Jeg har et problem. Innspill please.
Jeg solgte unna et gammelt Intuos A3 for 400kr + det det kostet for nytt strømadapter, siden kjøperen ba meg om det da vedkommende bor i gokk. Det viser seg av personen har for dårlig PC til å kunne kjøre det, selv om jeg har kjørt det smertefritt på både Mac+Parallells og stasjonæren, og selv om jeg fikk kjæresten til å innstallere det for personen via fjernstyring. Nå ber vedkommende meg om vi kan heve kjøpet, og personen vil at jeg skal betale for porto+pengene de betalte for utstyret. Fordi PCen deres er for dårlig. Wtf I do?

Hvis PCen deres er SÅ dårlig, at de ikke kan bruke en Intous, da gråter jeg. Da kan de likså godt bare få seg ny datamaskin.

kan vi bare snakke om at jeg kunne kjøre min intous4 large fint på min gamle XP pc fra 2006?

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Sv: Din status!
« Svar #18453 på: 03. okt, 2014, 18:43 »
Spicey: Ja til å heve kjøpet, nei til porto. Er ikke din feil at de ikke sjekket speccs på sin egen pc.

Kinjara

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 306
  • jervling
    • Vis profil
    • FA
Sv: Din status!
« Svar #18454 på: 03. okt, 2014, 18:48 »
Jeg har et problem. Innspill please.
Jeg solgte unna et gammelt Intuos A3 for 400kr + det det kostet for nytt strømadapter, siden kjøperen ba meg om det da vedkommende bor i gokk. Det viser seg av personen har for dårlig PC til å kunne kjøre det, selv om jeg har kjørt det smertefritt på både Mac+Parallells og stasjonæren, og selv om jeg fikk kjæresten til å innstallere det for personen via fjernstyring. Nå ber vedkommende meg om vi kan heve kjøpet, og personen vil at jeg skal betale for porto+pengene de betalte for utstyret. Fordi PCen deres er for dårlig. Wtf I do?
Kjøpsloven gjelder, det er sant det, men du har ikke solgt en vare med en mangel. Om kjøperen ikke sjekket at dette var kompatibelt med sin PC (men det du beskriver er jo veeelldig sært, er jo ikke mange krav på en sånn intuos) er det galt nok å skulle be om heving (eller reklamasjon, som det egentlig blir).
Jeg vurderer av lovdata at du ikke har solgt et produkt som oppfyller kravene om vesentlig kontraktbrudd (§39). Dersom du har lovet at varen skulle fungere godt på hans maskin, og det i produktbladet skulle stå noe om at den -ikke- ville fungere på hans maskin tror jeg imidlertid du står på tynn is og bør ta tilbake varen.

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Din status!
« Svar #18455 på: 03. okt, 2014, 20:56 »
Kjøpsloven gjelder, det er sant det, men du har ikke solgt en vare med en mangel. Om kjøperen ikke sjekket at dette var kompatibelt med sin PC (men det du beskriver er jo veeelldig sært, er jo ikke mange krav på en sånn intuos) er det galt nok å skulle be om heving (eller reklamasjon, som det egentlig blir).
Jeg vurderer av lovdata at du ikke har solgt et produkt som oppfyller kravene om vesentlig kontraktbrudd (§39). Dersom du har lovet at varen skulle fungere godt på hans maskin, og det i produktbladet skulle stå noe om at den -ikke- ville fungere på hans maskin tror jeg imidlertid du står på tynn is og bør ta tilbake varen.

Jeg sier meg uenig der. For å kunne ta i bruk §39 må du ta med hva loven anser som mangel. Paragraf 30 sier:
"Dersom det foreligger mangel og denne ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 31 til 40 kreve retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42."

Noter setningen "...eller forhold på hans side". Jeg anser "For dårlig PC" som forhold på kjøperens side.

Så det blir mest opp til SpiceyFeline om hun ønsker å kjøpe den tilbake eller ikke. Det er derfor butikker skiller på garanti og reklamasjon.
Reklamasjon er lovpålagt bytte grunnet faktisk mangel. Garanti er fritt bytte på butikkens premisser (kortere tidsfrist, men kan bytte uten mangel).
Det er derfor man kan få byttet mangelfulle varer selv om garantien har gått ut.

En annen viktig ting er at kunden kan ikke kreve at selger skal dekke porto.
Selv ved faktiske mangler (reklamasjon) må kjøper selv dekke porto for tilbakesending.
Jeg har gjort nok reklamasjoner selv til å kjenne til dette. Selger sender tilbake eller bytter tilsvarende porto for sending og varen.

MEN siden varen ikke inneholder en faktisk mangel (etter lovens definisjon) vil jeg si at det er helt opp til SpiceyFeline.
Mest reelle vil være at kjøper kan sende den tilbake, og få tilbakebetalt varens sum. Gitt at problemet ble meldt innen rimelig tid.

Kinjara

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 306
  • jervling
    • Vis profil
    • FA
Sv: Din status!
« Svar #18456 på: 03. okt, 2014, 21:14 »
Dax: Jeg tror du leser 30 feil, dvs motsatt. Det står, om man holder seg til teksten vi er opptatt av, "Dersom det foreligger mangel og denne ikke skyldes (...) forhold på kjøperens side (...) kan han kreve" etc. Det foreligger ingen mangel (se under), men om det forelå en mangel som skyldtes forhold på kjøperens side, ville det ikke gi grunnlag for heving.

Der §17 beskriver mangler sier den en del som er viktig, siden det avhenger mye av hva Spicey har fortalt kjøperen og hva kjøperen kan ha forventet av produktet. Selv om det er litt åpent her er det denne som gjør at jeg enkelt sier kjøperen ikke har et produkt med noen mangler.

Sitat
(1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.
(2) Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen:
(a)   passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til;
(b)   passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, unntatt når forholdene viser at kjøperen for så vidt ikke bygde på selgerens sakkunnskap og vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det;
(c)   ha egenskaper som selger har vist til ved å legge fram prøve eller modell;
(d)   være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen.
(3) Tingen har mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene i paragrafen her.

« Siste redigering: 03. okt, 2014, 21:16 av Scaeh »

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Din status!
« Svar #18457 på: 03. okt, 2014, 21:31 »
Pax? ;)

Takk for rettelsen. Paragraf 17 sier mer tydelig hva som er mangel og ikke.
Men jeg blir litt forvirret av forklaringen din. Du mener det ikke foreligger noen mangel?
Hvis så er vi enige og kjøper vil ikke kunne påberope seg paragraf 39. Paragraf 30 sier at paragraf 39 kun gjelder ved faktisk mangel.
Som var hovedargumentet mitt. Beklager hvis dette ikke kom tydelig nok frem :)

Kinjara

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 306
  • jervling
    • Vis profil
    • FA
Sv: Din status!
« Svar #18458 på: 03. okt, 2014, 21:59 »
Ja ok! Nei nå ser jeg :) Jada, vi er nok stemte. Jeg glemte å sette sånn [ u ] under lovdata når jeg linket §17 i førsteposten min.
(endret Pax-Dax ganske fort følte nå jeg, men du fikk det med deg...)

Leophan

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2746
  • Rawr!
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Din status!
« Svar #18459 på: 03. okt, 2014, 23:05 »
Husk at det er egne lover for salg over nett, blant annet 14 dagers ubetinget angrefrist. Men usikker på hvordan den spiller inn her.

SpiceyFeline

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 891
    • Vis profil
Sv: Din status!
« Svar #18460 på: 03. okt, 2014, 23:11 »
For å gjøre det klart, det er snakk om en førstegenerasjons A3 Intuos som fungerte perfekt hos meg over TRE maskiner. Jeg ga beskjed om at den strømkabelen som var ganske ødelagt, og at det burde bli kjøpt en ny, noe som jeg gjorde.
Dermed solgte jeg brettet billigere enn jeg hadde tenkt, og langt under det den er verdt. Jeg har valgt at jeg ønsker ikke å kjøpe den tilbake, da jeg føler at det er noe rart på gang? Jeg demonstrerte at brettet fungerte hos meg før jeg solgte det, og leverte det personlig hos vedkommendes kjæreste, som tilfeldigvis toget forbi.
Hvis brettet ikke virker nå, så er det kjæresten eller kjøperen som har ødelagt det, eller så har vedkommende rett i at pcen deres er for dårlig. Det at kjøperen mener jeg skal betale for varene + porto synes jeg er urimelig,  fordi varen virket samme dag som jeg ga det fra meg, og hvis det nå er ødelagt er det ikke lengre mitt problem.  Hvis det er sant at pcen er for dårlig, så mener jeg kjøperen kan selge det videre istedenfor,  og de kan få mye mer enn 550kr for det.

Kinjara

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 306
  • jervling
    • Vis profil
    • FA
Sv: Din status!
« Svar #18461 på: 04. okt, 2014, 00:26 »
Jada, tror nok du har det greiest slik som dette. =)

FreesTyler

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
Sv: Din status!
« Svar #18462 på: 04. okt, 2014, 00:46 »
Hvor eledig er den pcn egentlig er det jeg lurer på <.<.....

Ether way, filmkveld var gøy, pizzaen var nom, og nå er jeg skikkelig trøtt XD

Broadway

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 191
  • Keka~
    • Vis profil
Sv: Din status!
« Svar #18463 på: 04. okt, 2014, 02:04 »
Bruce the bat har endelig blitt sluppet fri etter en fæl rift i vingen C: Now he can join his other bat friends out in the night!

-*-

Trener mye til Norgesmesterskapet i Go, håper på en god plassering i år! Heldigvis er det stille på uni atm så jeg får tid til å trene c:
~Wahuu
Takk til Freestyler for avatar og signatur <3

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Din status!
« Svar #18464 på: 04. okt, 2014, 02:26 »
denne stolen er helt på trynet

ikke lenge før jeg får seriøse rygg problemer. Vurderer å flytte i sofaen min selv om det er vanskelig å jobbe/holde seg våken i den >:v

other than that så farmer jeg leather i wow fordi jeg har et liv promise

Kinjara

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 306
  • jervling
    • Vis profil
    • FA
Sv: Din status!
« Svar #18465 på: 04. okt, 2014, 02:44 »
Bruce the bat har endelig blitt sluppet fri etter en fæl rift i vingen C: Now he can join his other bat friends out in the night!

-*-

Trener mye til Norgesmesterskapet i Go, håper på en god plassering i år! Heldigvis er det stille på uni atm så jeg får tid til å trene c:
Åh! Go er jo faktisk litt artig. :)

Bird

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 396
  • Gnarly
    • Vis profil
Sv: Din status!
« Svar #18466 på: 04. okt, 2014, 12:01 »
Kom endelig hjem etter en 8 timers kjøretur i går, nå skal jeg kose meg i ferien og besøke venner <3

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Din status!
« Svar #18467 på: 04. okt, 2014, 14:02 »
Jeg syns det er fint når andre mennesker er varmere enn meg og de gir meg en klem eller varmer hendene mine.

men så innser jeg hvor ille det må være for alle andre i og med at jeg er en isbit på to bein.

uff haha

Saifer

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 100
  • Aldri la meg klage, for jeg lever veldig godt!
    • Vis profil
Sv: Din status!
« Svar #18468 på: 04. okt, 2014, 17:52 »
Tja... Jeg har kjøpt meg Gjeld! 350 000 For å finansiere en 40 Kvadrats leilighet på strømmen.
Jeg har sakt opp jobben min for så å gå i en bedre betalt jobb på nyåret!
Og... jeg forventer å være blak fram til nyåret... jay <.<

Men alt dette koker sammen til noe som gjør meg ganske glad så jeg klager ikke : )
Det finnes ingen problemer som er så store at du ikke kan ta deg en pause å se på de andre som sliter mer enn deg.

Broadway

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 191
  • Keka~
    • Vis profil
Sv: Din status!
« Svar #18469 på: 05. okt, 2014, 00:11 »
Trener mye til Norgesmesterskapet i Go, håper på en god plassering i år! Heldigvis er det stille på uni atm så jeg får tid til å trene c:
Åh! Go er jo faktisk litt artig. :)

Åh! Spiller du? Om du gjør er jeg Clade på gokgs og tygem! C:
~Wahuu
Takk til Freestyler for avatar og signatur <3

Dawn

  • Gjest
Sv: Din status!
« Svar #18470 på: 05. okt, 2014, 03:07 »
Føler meg innesperret, tanker om å flytte ut slår meg hele tiden.

Corona

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2294
  • Queen Bitch
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Din status!
« Svar #18471 på: 05. okt, 2014, 05:02 »
Føler meg innesperret, tanker om å flytte ut slår meg hele tiden.
Hva skjer? :c

Arrius

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1161
    • Vis profil
Sv: Din status!
« Svar #18472 på: 05. okt, 2014, 06:51 »
trøtt, men sammtidig ikke trøtt.. i wanna sleep heeeelp me D:
The more i learn about people, the more i like my dog.

UsagiKun

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 828
  • PLUR <3
    • Vis profil
    • tumblr
Sv: Din status!
« Svar #18473 på: 05. okt, 2014, 11:20 »
Skole tidlig på en søndag... Whyyy??? =_=

Dawn

  • Gjest
Sv: Din status!
« Svar #18474 på: 05. okt, 2014, 14:08 »
Hva skjer? :c
Er litt mye forskjellig egentlig, i hovedsak at jeg ikke fungerer med de nye roomiene mine her jeg bor nå. hue
___

Prøver å skrive på bacheloroppgaven, kommer ingen vei og innleveringsfristen er i morgen kl 12.00 o_o''
Blir det ikke godtkjent risikerer jeg å må vente til neste skoleår før jeg får prøve meg igjen, no pressure ._.
« Siste redigering: 05. okt, 2014, 14:10 av Miva »