Skrevet av Emne: 17.Mai + andre kulturer  (Lest 4119 ganger)

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
17.Mai + andre kulturer
« på: 26. apr, 2013, 12:29 »
Jeg fikk denne artikkelen i fjeset da jeg logga inn på fjesboka tidligere i dag, og den fikk meg til å tenke litt.
http://www.fyret.nu/2013/04/25/norske-flagg-onskes-fjernet-fra-17-mai-tog/
takk julian you silly goose.

Jeg er langt fra i mot innvandrere. Men det er da litt ille å ikke gå med norskt flagg på den norske nasjonaldagen?
Det er som å ta sukkeret ut av kaka, eller burgeren ut av hamburgeren, eller stripene av en stripete tiger, spør du meg.

Jeg har også fått det for meg at noen vil vise at de er fra et annet land, og supporter Norge. Det er jo fint og flott, men jeg syns fortsatt det blir litt feil. Er det ikke da bedre at man har på seg et badge of some sort der deres nasjonalflagg vises, også svaier de norske flagg i været?

Og ja, det irriterer meg bittelitt. Sånn in case noen har veldig lyst til å kommentere "lol u mad" xDD

Hva er så deres meninger? For/mot?

Edit: jeg var litt usikker på hvor jeg skulle poste emnet, men regner med jeg traff? o:

felixcani

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1334
  • <3 Imma red panda
    • Vis profil
    • Felixcani dA
Sv: 17.Mai + andre kulturer
« Svar #1 på: 26. apr, 2013, 13:04 »
Vel der gikk Norge i rødt hvitt og blått , hva nasjonen er bygget på og alt slik rett i dass........ Geeze for da være måte på hvor mye man sku "tilpasse" seg etter andres "behover".........

Jeg tipper at om nordmenn hadde dratt til et annet land så hadde nok ikke de prøvd å tilpasse seg oss : I

Min mening er at politikerne er for bløte og redde for å få rasisme stemplet over seg og mange innvandrere er for kravstore til hva de kan forente i et nytt land.
Om ikke Norge ikke orker å være Norge lenger ja så hjelpe meg!

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Sv: 17.Mai + andre kulturer
« Svar #2 på: 26. apr, 2013, 13:07 »
Det er latterlig. Jeg er ganske skeptisk til fremmede flagg generelt på 17. mai, det er Norges nasjonaldag.

Å feire nasjonaldagen uten norske flagg? Hallo? Noe som ikke rimer her i det hele tatt.

FreesTyler

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
Sv: 17.Mai + andre kulturer
« Svar #3 på: 26. apr, 2013, 13:18 »
Det er greit at Norge lhar mange folk fra andre land, men 17.mai er jo nationaldagen vår,
vi skal ikke feire andres land da! Da skal vi feire Norge, og da skal vi ha norske flagg! Greit
at folk vil vise at de liker sitt eget land altså, men de skal jo ikke feire sitt land på vår nationaldag?
Hele denne ideen henger ikke på greip, og det blir nok ikke stort av, for tviler på at det
norske folk vil legge fra seg flagget hjemme og gå i tog uten.

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Sv: 17.Mai + andre kulturer
« Svar #4 på: 26. apr, 2013, 13:42 »
Det må sies at kilden som brukes er dårlig. Den viser til en veldig ensidet sak:

http://www.smp.no/nyheter/article7457099.ece er en bedre artikkel.

fiesen

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 65
  • heyo
    • Vis profil
    • min furaffinity bruker :3
Sv: 17.Mai + andre kulturer
« Svar #5 på: 26. apr, 2013, 14:20 »
det blir ganske feil at norge skal tilpasse seg absolutt alle andre som kommer hit, de må jo tilpasse seg vår kultur egentlig. man skal respektere hverandre, men ikke overdrive helt.

det med 17. mai, vi feirer jo norges nasjonaldag, så man burde jo svaie det norske flagget xD hvis noen vil vise at de er fra et annet land kan de jo ha et flagg fra hjemlandet sitt og et norskt, eller så kan de jo bruke nasjonaldrakten fra landet sitt og ha et norskt flagg :P

passera

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 210
    • Vis profil
Sv: 17.Mai + andre kulturer
« Svar #6 på: 26. apr, 2013, 14:24 »
well der er jo våres dag og ikke deres dag XD hvorfor skal de vifte noe som ikke har så mye med dagen å gjøre? x3 shure et badge eller noe sånt er jeg for , eller kanskje et mindre flagg i hjørnet av våres x3 her får de samme rettigheter osv som vi har så syns egentlig det er generøst i seg selv x3 og bare fordi jeg kan så : u mad bro ? xD 420 blaze it trollzor , lik omg u noob xD

Eltanin

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1179
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Sv: 17.Mai + andre kulturer
« Svar #7 på: 26. apr, 2013, 16:26 »
Så et fint utsagn på facebook om det.

"Blir som om noen andre blåser ut lysene på din bursdagkake."

Arrius

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1161
    • Vis profil
Sv: 17.Mai + andre kulturer
« Svar #8 på: 26. apr, 2013, 18:17 »
ble rett og slett sint, av å se dette på face i dag. det er NORGE sin NASJONAL dag, ikke en feriedag hvor man spiser så mye pølser og is man bare orker å stappe i hølet.
The more i learn about people, the more i like my dog.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: 17.Mai + andre kulturer
« Svar #9 på: 26. apr, 2013, 21:00 »
Vi har en del utlenninger her oppe i nord og, men most likely ikke like mange som det er lengre sør.

Jeg vil ikke gå i tog (har ikke gått i tog de siste årene fordi jeg har rett og slett ikke villa, liker ikke mengden folk) om det er alle andres flagg jeg ser, og ikke det norske. Det blir så feil at jeg kommer til å bli sint, og meg sint er ikke gøy. Spesielt på en sånn dag som 17.mai.

UsagiKun

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 828
  • PLUR <3
    • Vis profil
    • tumblr
Sv: 17.Mai + andre kulturer
« Svar #10 på: 26. apr, 2013, 23:37 »
Har ikke set noe annet enn dette på Facebook idag, haha. Men jeg sier som de fleste andre; det er Norge sin dag vi feirer, så da synes jeg at det kun bør være norske flagg. Trodde det var en selvfølge, men det er det visst ikke ._. Hvis innvandrere ikke vil feire 17. mai fordi det er norske flagg, så får de bare la være. Men å kreve å bruke et annet flagg bare fordi de er fra et annet land blir helt feil >_o Da får de se å integrere seg bedre. Hvis det er et stort problem for dem at man skal feire Norge med norske flagg, gtfo :3

Sarrukh

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 754
  • transdimensjonal mårpølse
    • Vis profil
    • weasyl
Sv: 17.Mai + andre kulturer
« Svar #11 på: 26. apr, 2013, 23:41 »
Det her er jo en relativt lokal sak, og setter neppe noen presedens. Er litt interessant å se hva slags nasjonalistiske sympatier det blusser opp under dog, og viser ganske tydelig hvor svak mentalitet det egentlig er rundt integrering i dette landet. Blir veldig fort oss og dem. Ærlig talt, dette er da virkelig ingen trussel mot norsk identitet. På det meste er det en vennligsinnet gest, om at innvandrere ønskes velkommen i det norske samfunnet.

Sitat
I tilknytning til 90-årsjubileet skolen markerer i år har de henvendt seg til 17. mai-komiteen i Ålesund med spørsmål om å få bruke flagg fra elevenes opprinnelsesland i 17. mai-toget. Rektor Ann Elin Haadem forklarer at de har laget flaggene selv.

– Dette er flagg i papir med norsk flagg på én side, og et annet flagg på andre sida, for elevene som ønsket det, sier hun.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk går sånn i harnisk over dette, høres ut som en feelgood "åå for et lykkelig fellesskap vi har" type sak. Selv om en eller annen fyr snakker om presedens, handler saken on et engangstilfelle.

..og hvis papirflagg er nok til å ryste grunnvollene i det norske samfunnet, er det kanskje på tide å begynne å dyrke noe litt mer substansiellt på nasjonaldagen vår.

Dwoofie

  • Gjest
Sv: 17.Mai + andre kulturer
« Svar #12 på: 27. apr, 2013, 07:29 »
Det er slik "moderne" vestre land har blitt. Miljøet skal tilpasses personene, ikke personene som skal tilpasse seg miljøet.

De eneste som faktisk tilpasser seg et miljø, istedenfor å forvente at miljøet blir tilpasset dem er hvite menn.

Hvorfor det er blitt slik, vet jeg ikke. Men interresant å se på hvordan hvite menn har gått fra å undertrykke alle for 50-150 år siden, for så og si la seg bli undertrykket nå av alt og alle.

Kan man ikke finne en mellomting?

Pilosus Crinitius

  • Lokal Moderator
  • Senior Fur
  • *
  • Innlegg: 694
    • Vis profil
Sv: 17.Mai + andre kulturer
« Svar #13 på: 28. apr, 2013, 02:23 »
Hvis man flagger med en fremmed nasjons flagg er det egentlig skikk å ha et lite nasjonalt flagg på toppen, uansett hvilken dag det er. Den artikkelen som det linkes til er, som Atrox nevner, svært ensidig og forvrenger en del på faktaene. Flaggene som skolen planlegger å bruke er norske på ene siden og internationale på den andre.

På nationaldagen her i landet er det grunnloven vi feirer. At dette ikke formidles klart nok til dagens barn synes eg er ett mye større problem en at en skole har lyst til å gjøre ett lite engangsuntak/stunt i barnetoget ett år.

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: 17.Mai + andre kulturer
« Svar #14 på: 28. apr, 2013, 12:34 »
Jeg har dessverre hørt om fyret før, og kjenner til at de holder en veldig invandrerfiendtlig holdning.
De kaller seg uavhengige og at de vil bringe usensurerte nyheter, men i virkeligheten sensurer de ved å kun vinkle saker fra en side.
Den retorikken er typisk trekk for ytterliggående elementer fra begge sider. Vennligst vær kildekritisk på alt man leser.

Det er spesielt interessant at de rett frem går ut å sier de er villig til å bryte et av medias viktigste prinsipper.
Sitat: "Vi bryr oss ikke om journalistenes Vær Varsom-plakater, men gir den usensurerte sannheten."

"Vær varsom plakaten" er laget for å hindre at media misbruker makten sin og sikrer oss en nøytral platform å diskutere saker på.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: 17.Mai + andre kulturer
« Svar #15 på: 28. apr, 2013, 13:08 »
Jeg fikk denne artikkelen i fjeset da jeg logga inn på fjesboka tidligere i dag, og den fikk meg til å tenke litt.

Legg merke til at den kun fikk meg til å tenke litt, jeg sa null om at artikkelen og hva den inneholder hadde noe med hva jeg sa under.

Bare sånn at det er thrown out there.

Shuffleton

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 255
    • Vis profil
Sv: 17.Mai + andre kulturer
« Svar #16 på: 30. apr, 2013, 18:20 »
Kun norske flagg.
Vi kunne heller opprettet en egen flaggdag for immigranter, om de vil peive med noe annet enn et norskt et. Med tog og greier, sikkert.

Sitat fra: artikkelen
Aspøy skole er en såkalt fokus-skole som mottar asylsøkere og innvandrerbarn som ikke kan norsk.
...
Nå ønsker rektor ved skolen å fjerne norske flagg fra 17. mai feiringen.

this is fine
for min del kunne de heller hatt en teoretisk gjennomgang av norske feiringer eller noe, ettersom de ikke kan språket engang
« Siste redigering: 30. apr, 2013, 18:22 av Shuffleton »