Skrevet av Emne: Kjønnsvalg ved registrering  (Lest 4998 ganger)

SarahLynx

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1496
  • Glorious 3D lynx waiting for the winter to go away
    • Vis profil
    • LynxLynxLynx
Kjønnsvalg ved registrering
« på: 30. apr, 2013, 11:06 »
Jeg har blitt oppmerksom på at det kanskje kunne være ønskelig for medlemmene å ha flere valg en biologisk/genetisk definisjon av kjønn på forumet når de registrerer seg, i tillegg til andre måter en kan identifisere seg på.

Jeg foreslår følgende for "Kjønn":
jente/dame
gutt/mann
annet
intet


Kanskje med et ekstra tillegsvalg i sin egen kolonne "Trans":
Ikke trans / ikke vis på profil
Transperson
Transeksuell FtM
(Female-to-Male)
Transeksuell MtF
Transvestitt FtM
Transvestitt MtF
Interseksuell
Transkjønnet


Og kanskje en tredje kolonne der en kan skrive 16 tegn for å beskrive ditt kjønn, ev transe-valg, din seksuelle identitet og personlige stil.

I tillegg til hvem kjønn skal vises for:
Kun admins/mods,
Kun admins/mods/medlemmer

Alle (inkluderer gjester)
Ingen

Disse valgene kan bidra til å styrke individe medlemmers identitet og kan hjelpe dem å uttrykke seg og bli oppfattet deretter.

Edit: Husk det er forskjell på kjønnsidentitet og seksuellidentitet
« Siste redigering: 01. mai, 2013, 14:37 av SarahLynx »

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Kjønnsvalg ved registrering
« Svar #1 på: 30. apr, 2013, 11:13 »
Genderfluid/genderqueer

:3

SarahLynx

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1496
  • Glorious 3D lynx waiting for the winter to go away
    • Vis profil
    • LynxLynxLynx
Sv: Kjønnsvalg ved registrering
« Svar #2 på: 30. apr, 2013, 11:22 »
Genderfluid/genderqueer

:3
Takk for forslaget. Jeg tror da det går under Annet, og om en trenger å utdype det kan man bruke kolonne 3 :3

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Kjønnsvalg ved registrering
« Svar #3 på: 30. apr, 2013, 12:37 »
Enig at det dagens valg kan utvides. Bare Mann og Kvinne som valg er litt tynt, men det pluss 2 ekstra koloner høres ut som overkill.
Hovedspørsmål mitt er hvor stor prosent som vil ha nytte av de 2 ekstra kolonnene.
Jeg selv må ærlig si at jeg sliter med å vite hva forskjellen på en del av kategoriene er.

Jeg er enig at kategorien "kjønn" bør utvides, men masse underspesifikasjoner blir litt spesifikt på et forum med fokus på furry kultur.
Da ville jeg heller hatt utvidet valg for artister, fursuitere og lignende først.

Det hadde passet bedre med en diskusjonstråd/introduksjontråd under bakrommet. Eventuelt med linker til forum dedikert til transseksuelle. Gi en plass hvor både folk utenfor og innenfor trans kategoriene kan snakke/finne ut om det.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Kjønnsvalg ved registrering
« Svar #4 på: 30. apr, 2013, 13:13 »
Genderfluid/genderqueer

:3
Takk for forslaget. Jeg tror da det går under Annet, og om en trenger å utdype det kan man bruke kolonne 3 :3

Genderfluid er ikke noe mindre viktig en transkjønnet MtF eller FtM (eller noe annet som du nevnte) though. Så skjønner ikke helt hvorfor det skal gå under "annet" ._.

Edit: er en viss sjans for at jeg missforstår. hue.

Sånn som jeg oppfatta det så trodde (og tror enda o-o) at du mente den nedtrekkningsfila når du registrerer deg, der du velger "mann" eller "kvinne", og at du ville lage et større utvalg.

Personlig så syns jeg at det for eksempel kunne vært noe man skreiv selv, og ikke måtte velge i en nedtrekkningsfil. Som på Weasyl.
« Siste redigering: 30. apr, 2013, 13:23 av Skyee »

Chuziku

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 174
  • HurrDurr
    • Vis profil
    • Furaffinity
Sv: Kjønnsvalg ved registrering
« Svar #5 på: 30. apr, 2013, 13:43 »
I approve of this!

Vet liksom aldri hva jeg skal velge når det bare står Gutt eller Jente XD

Leophan

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2745
  • Rawr!
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Kjønnsvalg ved registrering
« Svar #6 på: 30. apr, 2013, 13:47 »
Holder det ikke med gutt/jente/annet? Så kan man heller spesifisere i signaturen eller personelig tekst hvis man føler for det

felixcani

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1334
  • <3 Imma red panda
    • Vis profil
    • Felixcani dA
Sv: Kjønnsvalg ved registrering
« Svar #7 på: 30. apr, 2013, 17:08 »
Føler meg egentlig ganske trangsynt under slike situasjoner og vet liksom ikke så mye om slik >_> For meg er gutt en gutt og jente en jente. Ikke så mye utover det.
Enig med Leo her. Kan personlig ikke halvparten av disse begrepene heller.

Også enig i det med å sette opp en sånn om man er fursuiter, artist evnt begge deler osv.  :)

Tirga

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 665
  • Not used
    • Vis profil
Sv: Kjønnsvalg ved registrering
« Svar #8 på: 30. apr, 2013, 17:30 »
Kan forstå både annet og intet...

Men føler ikke at det er så store behovet for andre ting..
Hadde som sagt vært noe helt annet vis dette var et datings sted..
Da hadde jeg nok foretrukket å valgt noe annet selv
"Counting down. All functions nominal. All functions optimal. Counting down. The center holds. The falcon hears the falconer. Infrastructure, check. Wetware, check. Everyone hang on to the life bar, please."

 Characters:   Tirga(Fox-cat) || Snowspott(Cat-cyborg-human) || Drak(Pony)

Zoxeb

  • Gjest
Sv: Kjønnsvalg ved registrering
« Svar #9 på: 30. apr, 2013, 22:59 »
Tror ikke mer enn dame, mann, annet og intet er nødvendig. Ftm og mtf går under mann/kvinne og de andre går under annet eller intet. Skulle man føle at det er nødvendig å spesifisere mer enn det, kan man vel bruke personelig tekst eller no.

Eller så kunne vi hatt en liten biografi på hver profil hvor vi kunne skrive litt om oss selv :3

Emphy

  • Global Moderator
  • Overaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 320
    • Vis profil
Sv: Kjønnsvalg ved registrering
« Svar #10 på: 01. mai, 2013, 20:27 »
Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke kan så mye om de forskjellige alternativene her, sett i forhold til hva jeg føler jeg burde\ønske å vite.
Men det er vel en god nok idé som kun har positive sider. Jeg vet ikke om det er\burde være første prioritet. MEN, jeg skulle gjerne tatt meg tid til å implementere dette :)

Men må i tilfelle pønske ut beste måte å gjennomføre det på.

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Kjønnsvalg ved registrering
« Svar #11 på: 02. mai, 2013, 15:35 »
Å implimentere alle vil nok bli litt mye, og man risikerer at noen vil føle seg ekskludert hvis deres spesifikke kjønnssituasjon ikke er representert. Men en eller annen form for utvidelse er jo mulig, f.eks. legge til "annet" som et alternativ for de som ønsker å benytte det.

Vi får se hvilke muligheter det er i Norwegian Paws v.3!

SarahLynx

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1496
  • Glorious 3D lynx waiting for the winter to go away
    • Vis profil
    • LynxLynxLynx
Sv: Kjønnsvalg ved registrering
« Svar #12 på: 03. mai, 2013, 15:36 »
Kjønn er jo viktige for mange, kanskje ikke flertallet her på forumet, men mange ellers. Men det trengs ikke å tvinges på bakrommet eller være en del av signaturen.

Og som furry fandom som er et relativt åpent miljø burde jo ikke være negative til det vel? Den Norske stat lar jo ikke mennesker registrere seg akkurat som det passer dem, så hvorfor kan ikke vi gi de som føler noe "annet" ikke passer få uttrykke det som er nødvendig i profilen sin.

Så hvorfor ikke gi medlemmene disse alternativer? Litt spillrom til å utfolde seg istedet for å må finne på en signatur eller må legge seg ut på bakrommet skader vel ingen. Jeg har ikke akkurat lyst til at noen skal måtte paradere det i ansiktet mitt, med signaturer. Det vet jeg jo folk ikke liker det her, selv om det for det meste gjelder seksualitet og store flashy greier, som ikke er temaet her.

Å implimentere alle vil nok bli litt mye, og man risikerer at noen vil føle seg ekskludert hvis deres spesifikke kjønnssituasjon ikke er representert. Men en eller annen form for utvidelse er jo mulig, f.eks. legge til "annet" som et alternativ for de som ønsker å benytte det.

Vi får se hvilke muligheter det er i Norwegian Paws v.3!

Til Miles. I løpet av de årene som er gått, har vi opplevd en sosial dekonstruksjon av forestillinger om kjønn, som tidligere ble oppfattet som sannheter. Det finnes nå flere underkategorier av kjønn enn noen ganger før, og listen jeg har gitt dere dekker så å si alle. Med "trans" kategorien vil ingen gå unevnt. Jeg har tillogmed forhørt meg med bekjente som er mer opphengt i dette enn meg selv, så er rimelig sikker på at alt er tatt med.

Det eneste jeg ikke har inkludert er de som identifiserer seg som "dem" ettersom dette er en vanskelig måte å definere seg på.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Kjønnsvalg ved registrering
« Svar #13 på: 03. mai, 2013, 15:39 »
Syns du overdriver nå, Sarah. Barnslig av deg.
EDIT: Sarahmor endra signaturen sin, så det over gir lite mening.

Som sakt, hvorfor ikke gjøre sånn at folk kan skrive hva de selv vill i "kjønnsfeltet" når man registrerer seg? Altså, at det ikke er en nedtrekkningsfil, men et felt der man skriver hva som måtte passe enselv? Spesielt siden det er så viktig for Sarah, det virker slik iallefall.
« Siste redigering: 03. mai, 2013, 15:45 av Skyee »

SarahLynx

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1496
  • Glorious 3D lynx waiting for the winter to go away
    • Vis profil
    • LynxLynxLynx
Sv: Kjønnsvalg ved registrering
« Svar #14 på: 03. mai, 2013, 17:21 »
Syns du overdriver nå, Sarah. Barnslig av deg.
EDIT: Sarahmor endra signaturen sin, så det over gir lite mening.

Som sakt, hvorfor ikke gjøre sånn at folk kan skrive hva de selv vill i "kjønnsfeltet" når man registrerer seg? Altså, at det ikke er en nedtrekkningsfil, men et felt der man skriver hva som måtte passe enselv? Spesielt siden det er så viktig for Sarah, det virker slik iallefall.

Det var en kjap edit litt uavhengig til denne tråden for å poengtere noe til en moderator.

Jeg er for at en skal kunne skrive det en vil, men når listen ovenfor i from av nedtrekkningsfil vil dekke alt, fungerer jo det best. For når det kommer til å skrive akkurat det en vil i et felt vil det skape følgende problemer; Sortering og søkefunksjonen av meldemmer vil bli vanskeligere, folk kan lett skrive til, det er lettere å forskrive seg når en endrer det for en feiltolker kanskje seksualitet- og kjønnsidentitet da.

Vi risikerer at nye og gamle, hypotetiske medlemmer skriver slik om de identifiserer seg som menn da og statistikken på forumet blir plutselig vanskelig å ha med å gjøre:
HypotetiskFurryperson 1: Male
HypotetiskFurryperson 2: Mann
HypotetiskFurryperson 3: man
HypotetiskFurryperson 4: M
HypotetiskFurryperson 5: Mannehore
HypotetiskFurryperson 6: ♂
HypotetiskFurryperson 7: gentleman/bro