Skrevet av Emne: hvordan syr man sammen bitene?  (Lest 1866 ganger)

fiesen

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 65
  • heyo
    • Vis profil
    • min furaffinity bruker :3
hvordan syr man sammen bitene?
« på: 04. mai, 2013, 20:34 »
såååå fursuithodet mitt er veldig snart klart for furring, men jeg bare lurer på hvordan man burde sy sammen bitene?
når man klipper ut bitene som skal syes sammen, skal man da klippe litt større biter så man kan sy utifra den ekstra plassen?
eller skal man klippe bitene ut akkurat så store de skal være og sy de sammen sånn akuratt på kanten?
dette var veldig vanskelig å forklare, men jeg håper noen skjønner xD

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: hvordan syr man sammen bitene?
« Svar #1 på: 04. mai, 2013, 20:39 »
Vi får si hva de erfarne byggerne anbefaler.
Naturligvis må man klippe ut større biter enn det man trenger.
Det er lettere å fjerne overflødige kanter i etterhånd, enn å oppdaget at man har sydd sammen for små biter.


Morisith

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 506
    • Vis profil
    • Furiffic
Sv: hvordan syr man sammen bitene?
« Svar #2 på: 04. mai, 2013, 23:03 »
På hodet er det to måter å gjøre dette på :D

På begge metodene så klipper du bitene 1cm større enn de skal, men tegn opp langs kanten hvor den centimenteren går. Det er nemlig her sømmen skal komme :D

første metode er en mange makere bruker, klipp ut delene, sy de sammen enten for hånd eller maskin med rettside mot rettside. Deretter vrenger du pelsen riktig vei og trer den på som en sokk. gjerne bruk litt lim/limpistol til å feste pelsen i hodet.

Den Andre metoden er å klippe ut alle delene, og så legge de oppå hodet med en klatt lim under som et puslespill. Deretter syr du sammen kantene men en såkalt "teddybjørn-søm". Dette er metoden eg bruker, da du er sikker at pelsen passer 100% med hodeformen ettersom du kan tilpasse bitene underveis.

Teddybjørn søm /invisible ladder stitch= http://www.craftster.org/forum/index.php?topic=13016.0#axzz2SMNX9yFO  forklart med tegning

http://quilttaffy.blogspot.no/2008/07/invisible-closing-seam-tutorial.html forklart med bilder.

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: hvordan syr man sammen bitene?
« Svar #3 på: 04. mai, 2013, 23:49 »
Et annet tips er å først prøve med noe billig non-fur material. Så du kan finne ut hvor store biter du trenger.