Skrevet av Emne: Hva er: Otherkin og Therian  (Lest 4888 ganger)

Tellos

  • Administrator
  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 993
  • Rev.. as if anyone was wondering..
    • Vis profil
    • Tellos.us (under construction)
Hva er: Otherkin og Therian
« på: 14. aug, 2013, 21:19 »
Så, det har vært mye snakk om denne gruppen og hva det innebærer, deres syn, tro og livsstil, men desverre vet jeg alt for lite om det. Er det noen innen miljøet/livsstilen som kan gi oss litt opplæring? Forklare oss litt hva dette innebærer? I tillegg hadde det vært fint å vite hva liknende retninger som finnes da kanskje ikke "otherkin og therian" en gang er riktig navn på forumet. Anyone?

CaldCat

  • Gjest
Sv: Hva er: Otherkin og Therian
« Svar #1 på: 14. aug, 2013, 22:36 »
Tenkte jeg kunne gjøre et ærlig forsøk på å forklare litt da. Og lat som jeg er, så begynner jeg med å slenge inn et sitat fra en tråd i "Bjeff, Mjau, Mø"-underforumet, som forklarer det ganske kort og greit:

Sitat
Begrepet "Therianthropy" vil kort sagt si å identifisere seg selv med et dyr. Man kan si at therians er av den oppfatningen at de er et "dyr i en menneskekropp", altså at de på utsiden er et menneske, men på innsiden er et dyr. Hva dette vil si for den enkelte varierer veldig, da noen mener det ligger noe spirituelt bak, mens andre (som meg) mener det er mentale/psykologiske årsaker til at man føler seg slik.

Husk på at de aller fleste oppegående therians IKKE tror på at det går an å fysisk forvandle seg til et dyr. Mange "trolls" på nettet sier kanskje at de har "mystiske" krefter som gjør at de kan forvandle seg fysisk til et annet vesen, men dette er jo selvsagt bare tull, og overhodet ikke noe therians flest står for :P Therians er helt vanlige og oppegående mennesker; eneste forskjellen er at de har en personlig oppfatning om at de er et dyr på innsiden.

Når det gjelder otherkins, går det forøvrig for det samme som med therians. Eneste forskjellen er at otherkins ser på seg selv som vesener som ikke finnes i virkeligheten, for eksempel alver, drager, m.m.

I bunn og grunn er ikke begrepene "therianthropy" eller "otherkin" noe særlig mer komplisert enn dette. Hva det vil si å være det ene eller det andre kommer helt an på hvem du spør. Man har altså en personlig oppfatning av en selv som innebærer at en er, mer eller mindre, en ikkemenneskelig skapning - som i therians sine tilfeller er dyr. Dette dyret er kjent som ens "theriotype", som kan sammenlignes med hvordan fursonaer er for furries. Man har også den generelle oppfatningen om at man er "født sånn, ikke blitt sånn", selv om dette ikke gjelder alle.

Kanskje også verdt å nevne at ordet "therian" er en nedkorting av "therianthrope", som er den engelske betegnelsen.. Bare for å unngå forvirring rundt det :)

Selv om jeg personlig ikke er så stor fan av merkelapper, så finnes det forskjellige kategorier av therians. Den ene er suntherian, som vil si at dyret man er funker som en intern del av ens personlighet, som vil si at det er tilstede hele tiden, tjuefire timer i døgnet. En annen type er polytherians, som har flere enn ét dyr man identifiserer seg med - for eksempel en bjørn og en ørn. Det finnes mange andre typer også, men det er viktig å huske på at de fleste befinner seg i en kategori av flere typer, og man trenger ikke nødvendigvis være kun en av dem.

En annen ting som er felles for mange therians og otherkins er at man opplever såkalte "skifter" (på engelsk kalt "shifts"). Skifter kan være så mangt, men her er noen eksempler:

Mentale skifter: Man "trer inn i" sin theriotype mentalt - man er altså i en tilstand hvor man begynner å tenke og/eller oppføre seg som det dyret man er. For noen skjer dette frivillig og kontrollerbart, for andre gjør det ikke det.

Fantomskifter (phantom shifts): Kan på noen måter minne om fantomsmerter, som personer med manglende lemmer ofte har. Man kjenner altså kroppsdeler som fysisk ikke er der. For therians/otherkins sin del betyr dette en hale, en snute, pels eller andre ting.

Drømmeskifter: Ligger i ordet. Man drømmer om at man er seg selv i dyreform.

Husk på at det er mange therians og otherkins som ikke får noen skifter i det hele tatt. De er ikke noen krav, for å si det sånn :P

Her har man i korte trekk en liste over hva "therianthropy/otherkin" IKKE er:

Klinisk lykantropi - en psykisk lidelse som går ut på at man tror at man er en ulv/varulv, og at man er overbevist om at man kan forvandle seg fysisk.

Totemisme/totemdyr - av indiansk opprinnelse, som dreier seg om å ha et dyr som veileder deg i livet, og som har en viss innvirkning på ditt liv og din personlighet, og som man mottar beskyttelse fra. Dette skiller seg fra therianthropy i den grad at totemdyr er noe eksternt, mens therians ser på sitt indre dyr som en integrert del av sin egen identitet og personlighet. Ellers er jeg ikke så kjent med totemdyr, men tror jeg har dekket det meste :P

Religion/livssyn - som det allerede er sagt, så har ikke dette noe å gjøre med å tro på noen som helst gud eller spirituell kraft. Therianthropy har heller ingen form for leveregler eller hellig skrift som religioner gjerne har en tendens til å ha. Vi finner mange therians som er kristne, for eksempel.

Rollespill - som er utbredt i furry-fandomen. Therians og otherkins later ikke som de er denne skapningen for moro skyld, men er seriøse i oppfatningen om at de ER denne skapningen - noe som kan ha sine fordeler og ulemper i dagliglivet.

Helt til sist vil jeg bare anbefale de som er interessert i å se dette foredraget, som gir et rimelig akademisk innblikk på alt sammen. :) Ellers kan jeg eller noen andre sikkert svare på spørsmål hvis det er noen som lurer på noe. Kan hende at denne posten blir oppdatert etter hvert som folk kommer med innspill.

Tellos

  • Administrator
  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 993
  • Rev.. as if anyone was wondering..
    • Vis profil
    • Tellos.us (under construction)
Sv: Hva er: Otherkin og Therian
« Svar #2 på: 16. aug, 2013, 18:12 »
Jeg må si meg imponert.. Dette var en veldig grundig gjennomgang.. Og erfaringer? Har du? eller noen andre her spesielle erfaringer eller fantomlemmer eller liknende? Har vært i samtale med en del therians og virker veldig individuelt hvordan det utarter seg. (kanskje jeg skal starte en tråd på dette)

CaldCat

  • Gjest
Sv: Hva er: Otherkin og Therian
« Svar #3 på: 19. aug, 2013, 16:16 »
Ble litt mer omfattende enn jeg hadde tenkt kanskje... :P Men tenkte den kunne brukes for fremtidige referanser, muligens som en slags miniguide.

Har ingen spesielle erfaringer med fantomlemmer egentlig, det må isåfall være veldig lite. :)