Skrevet av Emne: Tegnebrett / Drawpad hjelp plox!  (Lest 5614 ganger)

Piro

  • Gjest
Tegnebrett / Drawpad hjelp plox!
« på: 22. nov, 2013, 19:33 »
Hey ho skogen, savannen, fjellet, havet og resten av stedene :p

Jeg har endelig mulighet til å kjøpe meg et ordentlig tegnebrett og da kommer jeg jo til dem samlede gruppen som har mest peiling på nettopp dette. Har et per nå, men (les under) det er meh. Så den digitale tegningen har blitt alt for mye utsatt.

Jeg tenker det skal være i _helst prisklassen under 2000,- men jeg kan nok strekke meg til 3000 +- hvis det er nødvendig for en betydelig forskjell. Jeg vil også ha et relativt stort tegnebrett. Det jeg har nå er et utrolig lite Wacom cintiq 260 (elns) og da mister jeg lysten på å tegne fordi å bruke det lille brettet tilsvarende en hel skjerm er forferdelig imo.

Erfaringer med tegnebrett dere har brukt e.l. blir satt stor pris på! Tanker rundt hvorfor nettopp det tegnebrettet er "bra" osv. Generelle anbefalinger etc. etc.

*venter i spenning*

Eltanin

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1179
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Sv: Tegnebrett / Drawpad hjelp plox!
« Svar #1 på: 22. nov, 2013, 20:28 »
Det første tegnebrettet mitt var et Wacom Bamboo pen i størrelsen a6, så jeg forstår deg når du snakker små tegnebrett! Nå har jeg Intuos5 og er storfornøyd, så jeg vil jo naturligvis anbefale deg å holde deg innenfor wacom-familien. Jeg syns du bare skal se på de forskjellige wacombrettene, og finne noe som passer i både pris og størrelse for deg! Tror de fleste nye wacombrettene vil funke veldig fint for deg. C:

Edit: Oh. Jeg ser Wacom har byttet om på produktnavnene. Wacom Bamboo er nå Intuos, og Intuos5 er nå Intuos Pro.
« Siste redigering: 22. nov, 2013, 20:34 av Eltanin »

AntiVanter

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 518
  • Wolfamute
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Tegnebrett / Drawpad hjelp plox!
« Svar #2 på: 22. nov, 2013, 21:14 »
Mitt første, og eneste, tegnebrett er et Wacom Bamboo Fun Pen and Touch i størrelse medium. Dette kjøpte jeg på Humac på Oslo City i 2011 til opp mot 1900 kr, tror jeg.

Jeg er veldig fornøyd med det. Det er et fint tegnebrett med stort virkefelt for pennen. Pennen trenger ikke å lades. :)

Jeg vet ikke hvor mye du har tenkt til å bruke tegnebrettet ditt, men for meg som ikke tegner noe voldsomt mye har dette tegnebrettet fungert supert, mest fordi det er stort, god penn med "viskelær" på toppen (husker ikke om dette er standard for alle, det er trolig det den dag i dag), og enkle knapper på siden for navigering. Prisen var også overkommelig, synes jeg. Det er rett og slett et fint verktøy for de som liker det enkelt.

Det eneste jeg synes er litt negativt er at selve tegneoverflaten er litt "ru". Eller, ikke ru, men det er litt motstand når du tegner. Dette gir en slags følelse av å tegne på papir, og dog det er vel og bra, så slites "nibsen" på tuppen av pennen ganske fort..

Og som Eltanin sa over her, så oppdaget jeg også at Wacom har tatt og mekka litt på navnene til produktene sine, så da antar jeg at Wacom Intuos Pen & Touch i størrelse Medium tilsvarer mitt tegnebrett. Tok en kjapp titt på pris, og her i Norge går det visst for rundt 1800 kroner.

Husk å tenke på at min lille "anmeldelse" kanskje ikke gjelder for det brettet som i dag tilsvarer mitt. Snart tre år er lang tid, og det har trolig kommet masse forbedringer i forhold til mitt. Det ser til og med veldig annerledes ut, skal du tro bildene!

Dette var da bare mine... idk. Råd. Tips. Vet ikke om det hjalp så mye, men ja.

Lykke til i jakten på tegnebrett! :D

Avatar by Fujoshiprincess <3

Piro

  • Gjest
Sv: Tegnebrett / Drawpad hjelp plox!
« Svar #3 på: 22. nov, 2013, 22:24 »
Ooooh, svar allerede, så bra!

Jeg vet ikke hvor mye jeg kommer til å bruke tegnebrettet, men håper det blir mye. Viskelærfunksjonen er allerede 15 hakk over det jeg har nå :p Men hvis tuppen blir slitt så er vel det uansett kjipt, enten man bruker det mye eller lite.

*hopperstraksinnpåwacomshjemmesideogsernærmere*

Noen som vet om et sted der det er "billigere" enn andre steder å bestille brett? Eller er det like greit å bare kjøpe via wacom?

Exodai

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1299
  • Marinadeknarken
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Tegnebrett / Drawpad hjelp plox!
« Svar #4 på: 22. nov, 2013, 22:27 »
Noen som vet om et sted der det er "billigere" enn andre steder å bestille brett? Eller er det like greit å bare kjøpe via wacom?

Søk på Wacom produktet du vil ha på http://www.prisjakt.no
Sida finner billigste nettbutikken i Norge. :)
FurAffinity          DeviantArt


AntiVanter

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 518
  • Wolfamute
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Tegnebrett / Drawpad hjelp plox!
« Svar #5 på: 22. nov, 2013, 22:42 »
Men hvis tuppen blir slitt så er vel det uansett kjipt, enten man bruker det mye eller lite.

Glemte å nevne at det følger med ekstra nibs! Eller, det burde gjøre. Det gjorde med mitt. :)

Avatar by Fujoshiprincess <3

Eltanin

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1179
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Sv: Tegnebrett / Drawpad hjelp plox!
« Svar #6 på: 22. nov, 2013, 22:53 »
Men hvis tuppen blir slitt så er vel det uansett kjipt, enten man bruker det mye eller lite.

Glemte å nevne at det følger med ekstra nibs! Eller, det burde gjøre. Det gjorde med mitt. :)

Det skal gjøre det på alle varianter. På de billigste variantene følger det bare med helt vanlige nibs, mens på intuos pro følger det med forskjellige typer nibs med fjæring og andre fancy ting. :3

Og nibsene blir slutt uavhengig av hvilket tegnebrett du kjøper, så ikke se på det som en make or break-faktor

Piro

  • Gjest
Sv: Tegnebrett / Drawpad hjelp plox!
« Svar #7 på: 22. nov, 2013, 23:16 »
skjøønner. Men da ser jeg for meg at det går ann å kjøpe nye nibs for en ikke alt for stor mengde penger uansett? Troooor jeg midlertidig har landet på Intuos Pro (Large). hmmm...

Blir vurdert i et par dager til, bestemmer meg og bestiller etter det :D
*gledesegpaa*

Eltanin

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1179
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Sv: Tegnebrett / Drawpad hjelp plox!
« Svar #8 på: 22. nov, 2013, 23:19 »
skjøønner. Men da ser jeg for meg at det går ann å kjøpe nye nibs for en ikke alt for stor mengde penger uansett? Troooor jeg midlertidig har landet på Intuos Pro (Large). hmmm...

Blir vurdert i et par dager til, bestemmer meg og bestiller etter det :D
*gledesegpaa*

Jeg har Intuos Pro medium, og tegneflaten der er på samme størrelse som et A4-ark, så hele brettet er naturligvis litt større enn det igjen. Anbefaler deg å rydde unna en del plass på pulten din om du lander på large!

Piro

  • Gjest
Sv: Tegnebrett / Drawpad hjelp plox!
« Svar #9 på: 23. nov, 2013, 00:07 »
skjøønner. Men da ser jeg for meg at det går ann å kjøpe nye nibs for en ikke alt for stor mengde penger uansett? Troooor jeg midlertidig har landet på Intuos Pro (Large). hmmm...

Blir vurdert i et par dager til, bestemmer meg og bestiller etter det :D
*gledesegpaa*

Jeg har Intuos Pro medium, og tegneflaten der er på samme størrelse som et A4-ark, så hele brettet er naturligvis litt større enn det igjen. Anbefaler deg å rydde unna en del plass på pulten din om du lander på large!

hoooow?
Active Size: 224 x 140 mm (http://www.wacom.com/en/us/creative/intuos-pro-m)

Siste jeg målte var det mindre enn størrelsen på et a4 ark >_>

Eltanin

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1179
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Sv: Tegnebrett / Drawpad hjelp plox!
« Svar #10 på: 23. nov, 2013, 01:16 »
Jeg har medium i hvert fall, og det er A4. x3 Mulig de har byttet om på størrelser også.

Piro

  • Gjest
Sv: Tegnebrett / Drawpad hjelp plox!
« Svar #11 på: 23. nov, 2013, 07:41 »
Kan nesten virke sånn da, sjekket målene på XL og de er ca. tilsvarende en a4 side ^^ Hvertfall det det står. Det finner jeg vel ut når jeg evt. får den i posten :)

Takker uansett for nyttig hjelp folkens! :D
*paw five*

FreesTyler

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
Sv: Tegnebrett / Drawpad hjelp plox!
« Svar #12 på: 23. nov, 2013, 08:45 »
Jeg har en Intuos4 Large, og den funker helt supert den! Fin og stor, og gir mye bevegelse i armen.
Eneste er vel at noen Wacom produkter ser ut til å ha det lille problemet at de noen gang kombler seg
av om du plugger dem ut og inn mens datan er i gang, så man må restarte pc'n for at det skal funke igjen.
Er ikke jeg som er den eneste med det problemet med intuos i hvertfall. Men hos meg skjer det veldig skjeldent.
Bare passer på å ha tegnebrettet plugget inn når datan startes opp XD

Wacom er nok et dyrere alternativ, og det har kommet flere typer tegnebrett der ute som er like bra og billigere,
men jeg vet ikke hva de heter, eller hva levetiden på dem er.

Intuosen min er kjøpt på komplett med en fin garanti, så om brettet streiker, kan man levere den inn til "reprasjon" som
ofte ender med et splitter nytt tegnebrett XD

Piro

  • Gjest
Sv: Tegnebrett / Drawpad hjelp plox!
« Svar #13 på: 23. nov, 2013, 20:26 »
Aaaah, godt å vite Frees!

Skal passe på å undersøke på komplett for en pris sammenligning :)
Og det at det kobler seg ut og er litt teit klarer jeg nok evt. å leve med ^^

rattie

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 20
  • Squeak squeak squeak!
    • Vis profil
    • Furaffinity profil
Sv: Tegnebrett / Drawpad hjelp plox!
« Svar #14 på: 10. des, 2013, 22:41 »
Jeg har også en Intuos 4 men i størrelse medium (A5 format). Den virker fint, ingen problemer med at den kobler af i utide. Det er smart at knapperne på siden kan 'customizes'. Jeg bruger den sammen med min (ældgamle) MacBook Pro og Autodesk Sketchbook Pro.

Piro

  • Gjest
Sv: Tegnebrett / Drawpad hjelp plox!
« Svar #15 på: 10. des, 2013, 23:05 »
Det endte med at jeg bestilte en Intuos Pro Large (a4 format) fra DustinHome samtidig som jeg bestilte den nye laptopen min. Venter som en unge på julaften på at henteslippen skal dukke opp i postkassa nå ^^ Kanskje det blir noen updates i tegnetråden min her på forumet også, evt at jeg lager en ny / rydder opp når jeg har kommet litt i gang digitalt. *glederseg*

laogeng

  • Nykommer
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Sv: Tegnebrett / Drawpad hjelp plox!
« Svar #16 på: 20. nov, 2018, 04:36 »
XP-Pen merke er bra og ikke så dyrt

Jeg har en XP-Pen DECO 03 Graphic Tablet , den var rimelig og for mitt bruk funker den strålende. Jeg tegner dog en del mer, ikke mye maling her i gården.

Er strålende fornøyd med den for min del, selv om jeg hadde foretrukket og ha et brett hvor jeg kan se hva jeg tegner på brettet.

Bruker det sammen med Gimp, har ikke tatt meg råd til et program og gimp er gratis. Liker den også!

https://www.xp-pen.com/goods/show/id/314.html

https://www.storexppen.com/buy/56.html

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Sv: Tegnebrett / Drawpad hjelp plox!
« Svar #17 på: 28. nov, 2018, 21:37 »
XP-Pen merke er bra og ikke så dyrt

Jeg har en XP-Pen DECO 03 Graphic Tablet , den var rimelig og for mitt bruk funker den strålende. Jeg tegner dog en del mer, ikke mye maling her i gården.

Er strålende fornøyd med den for min del, selv om jeg hadde foretrukket og ha et brett hvor jeg kan se hva jeg tegner på brettet.

Bruker det sammen med Gimp, har ikke tatt meg råd til et program og gimp er gratis. Liker den også!

https://www.xp-pen.com/goods/show/id/314.html

https://www.storexppen.com/buy/56.html
Hello!
Skjønner at du mener vel, men dette emnet er 5 år gammelt. ^^" Da er det like greit å lage et nytt om du vil diskutere tegnebrett. =)