Skrevet av Emne: VGS forskningsprosjekt om furries  (Lest 1753 ganger)

Narm

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 344
  • Det er relativt realistisk.
    • Vis profil
VGS forskningsprosjekt om furries
« på: 19. mar, 2014, 11:08 »
Hei hei norwegianpaws. Tror jeg plasserer dette i riktig del av forumet.
 
Dette kommer kanskje litt brått på, men jeg kunne trengt hjelp av noen, eller helst så mange som mulig på dette forumet til å svare på noen enkle spørsmål om fanedommen.
Det er for et prosjekt i faget sosiologi på vgs, eller mer presist for Holbergprisen.

Hvis det høres greit ut for deg, ville det vert supert om du svarte på spørsmålene under for så å sende det på epost: miligi@outlook.com, eller eventuelt i en melding på dette forumet.
Du kan også kommentere her selvfølgelig.

Dette er spørsmålene:
1.   Hva er furry og hva er ikke furry for deg? (Gi gjerne eksempler og forklar)
2.   Hvilke gjenstander og symboler er viktige for deg? (Gi eksempler)
3.   Hvilke Tradisjoner, aktiviteter, sammenkomster, møter osv. er viktige i fandommen?
4.   Har du en følelse av at fandommen vokser? (Hvorfor, hvorfor ikke?)
5.   Hvorfor tror du at folk ønsker å være medlemmer av furry fandommen?
6.   Hva mener du kjennetegner et medlem av furry fandom?
7.   Hvordan oppfatter du at andre / utenforstående ser på furry fandom?
8.   Har det skjedd noen endringer etter The fox musikkvideoen til Ylvis?
9.   Hvor mye tid bruker du på noe som har med fandommen å gjøre ukentlig?
10.   Hva er det som gjør furry unikt for deg? (Hvilke andre nettsamfunn kan ligne og hva skiller furry fra disse?)
11.   Ville du sagt at furry fandom er en subkultur?

Takk igjen til de som velger å delta, det er til stor hjelp! Og bare spør hvis det er noe dere lurer på.
PS: All data vil bli anonymisert!
« Siste redigering: 26. mar, 2014, 17:00 av Narm »
-Sett inn morsom signatur her-
http://www.furaffinity.net/user/narmenia/

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Prosjekt om furries sosiologi
« Svar #1 på: 19. mar, 2014, 11:46 »
Hva er tidsfristen?
Hva går prosjektet egentlig ut på. Skrive om en subkultur, eller utføre en undersøkelse?

Punkt 1, 2, 3, 6, 10 og 11 er nok spørsmål du bør kunne svare på selv uten en undersøkelse :)

Narm

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 344
  • Det er relativt realistisk.
    • Vis profil
Sv: Prosjekt om furries sosiologi
« Svar #2 på: 19. mar, 2014, 11:53 »
Tidsfristen er om ca. 1 måned. (Vet ikke den eksakte datoen på dette tidspunktet) Men ville vert greit med et svar så fort som mulig
Jeg skal svare på en problemstillingen "Hvilke ulike oppfatninger har medlemmer av furry kulturen om sin egen identitet?".
Så det er begge deler, både skrive om subkulturen og bruke undersøkelsen som basis.
Nei jeg kan ikke få svar på de spørmålene ved et enkelt søk, fordi hele poenget med undersøkelsen er å finne ut hva medlemmene selv faktisk mener om det.
De spørsmålene du pekte ut er faktisk de som er mest essensielle.  :D
Jeg har endret litt på spørsmålstillingen så dette kommer tydeligere fram, som for eksempel i spørsmål 1 og 2.
« Siste redigering: 26. mar, 2014, 15:44 av Narm »
-Sett inn morsom signatur her-
http://www.furaffinity.net/user/narmenia/

Narm

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 344
  • Det er relativt realistisk.
    • Vis profil
Sv: VGS forskningsprosjekt om furries
« Svar #3 på: 26. mar, 2014, 17:05 »
Hei igjen, takk til dere to som har svart.   :)
Hadde vert supert om ihvertfall en til hadde svart på spørsmålene, om ikke alle.
(Beklager dobbel post, men fikk ikke åpnet de andre postene mine plutselig lenger o.o'')
-Sett inn morsom signatur her-
http://www.furaffinity.net/user/narmenia/

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: VGS forskningsprosjekt om furries
« Svar #4 på: 26. mar, 2014, 21:04 »
1.   Hva er furry og hva er ikke furry for deg? (Gi gjerne eksempler og forklar)

Furry: person som har interesse for anthropomorfiske skapninger av dyr og menneske sammensetning, også en beskrivelse av den skapningen interessen er for.
Furry har også en spirituell side, ved at man: identifiserer seg med et gitt dyr og anser instinktet i som en viktig del av det å være i live.


2.   Hvilke gjenstander og symboler er viktige for deg? (Gi eksempler)

Smykker:  Halsbånd, pote/ dyremotiv. Figurer/ kosedyr: anthropomorfiske actionfigurer/ skulpturer (elsempelvis varulver og drager.
Disse er gjenstander jeg bruker ofte for å identifisere meg med fandommen. Som i realiteten har utvikklet seg til en subkultur. Dette begrunner jeg i følgende: på 80-90 tallet hadde fandommen en klar kontakt med tvprogrammer og tegneserier produsert uternfor selve fandommen. Fra 2000 og utover har det vert en utvikkling at det meste av inspirasjonen kommer innen fra fandommen. Det har også kommet aspekter hvor man bruker dette som en aktiv livsstil. Ergo vil det være mer korekt å omtale furryfandomen som en furrykultur, som kan sammenlignes med punken, newage bevegelsen eller andre subkulturer.

Tilbehør: haler, ører etc.
Selv bruker jeg kun kostyme "fursuit" når jeg er på treff.

3.   Hvilke Tradisjoner, aktiviteter, sammenkomster, møter osv. er viktige i fandommen?

Det viktikste er kongresser, hvor hundrevis av likesinnede møtes. Møter, såkalte furmeets i lokalmiljøet er også svært viktig. Det har vært spesdielt i den Norske fandommen åpenhet og aksept for alle type mennesker, og vi drar mye hjelp av hverandre.


4.   Har du en følelse av at fandommen vokser? (Hvorfor, hvorfor ikke?)

Jeg har fulgt fandommen siden 1994. Den største endringen jeg ser er en trend til å ta inspirasjon fra innenfor og i andre fandommer I,e Anime, fantsy og science fiction. Fandommen etter hva jeg har observert, har gått lengere vekk fra oprinnelsen tilknyttet tegneserie figurer, noe som bekjymrer meg.

5.   Hvorfor tror du at folk ønsker å være medlemmer av furry fandommen?

Grunleggende er en interesse fir anthropomorfiske dyr. Noen kommer på grunn av interesse for kostymene vi bruker. En tredje mindre nevnt gruppe kommer av spirituelle årsaker og  har en åndelig tilknyttning til dyr, ie shamanisme, animalisme.


6.   Hva mener du kjennetegner et medlem av furry fandom?

In interesse for anthropomorfiske dyr, vi kommer i alle aldere og alle lag i samfundet, dog med en overvekt av "outcasts"


7.   Hvordan oppfatter du at andre / utenforstående ser på furry fandom?

På grun av negativ media eksponering har en del, soesdielt amerikanere en negativ holdning til fandommen fordi sexualiteten har blitt sterkt overdrevet i media. I skandinavia er dette ikke et så stort problem.


8.   Har det skjedd noen endringer etter The fox musikkvideoen til Ylvis?

Enkelte med reve-kostymer har blitt anklaget for gå i kostyme på grun av den. De fleste av oss liker den sangen, skammelig nokk.

9.   Hvor mye tid bruker du på noe som har med fandommen å gjøre ukentlig?

Som kunstner bruker jeg flere timer per dag, og ser venner i fandommen på ukentlig basis, det skal også nevnes at flere i familien min også anser seg som medlemmer av fandommen.

10.   Hva er det som gjør furry unikt for deg? (Hvilke andre nettsamfunn kan ligne og hva skiller furry fra disse?)

Furryfandommen er veldig aksepterende og kreativ. Noe lignende kan sies om anime og tegneserie-fandommen, men har dog ikke den samme grad av aksept.

11.   Ville du sagt at furry fandom er en subkultur?

Subkultur, se tidligere begrunnelse.