Skrevet av Emne: Hvilke tre politiske saker er viktigst for deg?  (Lest 6770 ganger)

Foxen

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 220
    • Vis profil
Hvilke tre politiske saker er viktigst for deg?
« på: 01. mai, 2014, 18:56 »
Emnetittelen sier alt! Hvilke tre politiske saker er viktigst for deg når du stemmer (evt. om du kunne ha stemt)?

For min del er det:
Bedre og billigere kollektivtransport
InterCity-trianglet bør bygges ut.
Jernbanen bør forlenges til Nord-Norge.
Honnørbilletter bør behovsprøves og større rabatter bør tillegges unge.


Mindre teoritung skole
Diktanalyse, tredjespråk også videre er ikke nødvendig for de som søker seg til et praktisk yrke.

Gratis tannhelse
Tennene er også en del av kroppen. Få det inn i folketrygden.

Aldrig vidende at ville vige fra Ret og Retfærdighed, mindre raade nogen til ufornødne Processer eller i andre Maader med sine Raad befordre nogen uretvis Sag eller Intention.

Arrius

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1161
    • Vis profil
Sv: Hvilke tre politiske saker er viktigst for deg?
« Svar #1 på: 01. mai, 2014, 19:55 »
Emnetittelen sier alt! Hvilke tre politiske saker er viktigst for deg når du stemmer (evt. om du kunne ha stemt)?

For min del er det:
Bedre og billigere kollektivtransport
InterCity-trianglet bør bygges ut.
Jernbanen bør forlenges til Nord-Norge.
Honnørbilletter bør behovsprøves og større rabatter bør tillegges unge.


Mindre teoritung skole
Diktanalyse, tredjespråk også videre er ikke nødvendig for de som søker seg til et praktisk yrke.

Gratis tannhelse
Tennene er også en del av kroppen. Få det inn i folketrygden.



^This, tror faktisk ikke jeg kunne ha vært mer enig! og jernbanen går litt i Nord-Norge, men det skulle vært MINST 2 spor, ett opp og ett ned.
The more i learn about people, the more i like my dog.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Hvilke tre politiske saker er viktigst for deg?
« Svar #2 på: 01. mai, 2014, 20:19 »
toget stopper i Bodø, fins ikke tog her oppe i nordkapp.

such sad very cry wow

Alliha

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 613
    • Vis profil
Sv: Hvilke tre politiske saker er viktigst for deg?
« Svar #3 på: 01. mai, 2014, 20:43 »
Skule: meir rekruttering til yrker med fagbrev og lærar-yrket. Har sjølv opplevd mykje "propaganda" (om ein skal kalla det det) når det kjem til å ta høg utdanning, men eg følar det er mange som er litt ute av plass i studiene.

Internett: Eit fritt og åpent internett utan inngrep av store selskap som tar vekk innhald med ein gong dei kjenne lukta av noko dei eige.

Religion: Ei stats-styrt kristen kyrkje, samt klare retningslinjer for andre religionar. Eg vil ha eit mangfold av religionar, men ikkje la ekstremistane kunne styre som dei vil.

Sondring

  • Gjest
Sv: Hvilke tre politiske saker er viktigst for deg?
« Svar #4 på: 01. mai, 2014, 20:54 »
Fordelingspolitikk mellom rike og fattige er nok det jeg ser mest etter når jeg velger parti.
Sekundært synes jeg det burde det være unødvendig med 40 km/t på veinettet mellom de største byene våre.
Det tredje punktet for meg blir frihet - og da særlig mhp på overvåkning på nett.

Eltanin

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1179
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Sv: Hvilke tre politiske saker er viktigst for deg?
« Svar #5 på: 01. mai, 2014, 23:51 »
Frihet, særlig med tanke på internett, som flere her har nevnt. Men også ellers i hverdagen.
Satsing på infrastruktur, både vei og kollektivt.
Mindre enhetsskole, mer tilpasning til hver enkelt elev. Mindre glorifisering av høyere utdanning, og mer informasjon om yrkesfag. (Selv skal jeg ta høyere utdanning, men føler veldig mange valgte den retningen fordi vi på ungdomsskolen rett og slett ble fortalt at studiespesialiserende var mye bedre enn yrkesfaglig, noe som selvfølgelig er bs.)

Så, frihet, infrastruktur og bedre skole er vel de tre jeg bryr meg mest om.

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Sv: Hvilke tre politiske saker er viktigst for deg?
« Svar #6 på: 02. mai, 2014, 00:07 »
De tre -viktigste-? That's a hard one.

JA TIL HOLD AV REPTILER

Mer satsning på kollektivtrafikk/gjøre det billigere å reise kollektivt.
Billigere helsetjenester?

Hm.

Eltanin

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1179
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Sv: Hvilke tre politiske saker er viktigst for deg?
« Svar #7 på: 02. mai, 2014, 00:13 »
Jeg hopper på Atrox sin første der. x3

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Hvilke tre politiske saker er viktigst for deg?
« Svar #8 på: 02. mai, 2014, 10:29 »
Jeg jukser litt siden jeg egentlig har 4 kampsaker:
- Mye mer til helse. Korridorpasienter har blitt en vanlig ting (fucked up), vanlig pasienttilsyn har de ikke tid til og legevakter/leger har for lange køer.
- Mer tilpassing av skolegang. Altfor mange elever blir "dårlige" fordi de ikke får nok eller riktig utfordring/oppfølgning.
- Mer fokus på kollektivtransport. Osloområdet har god kollektiv, men ellers i Norge er det elendig.
- Mer skatt til de med høy inntekt og/eller formue. Seriøst, det er for mange med sikker inntekt som tåler en økt skatt.
  2+biler, svære nyhus, hytte med innlagt whatever, minst 1 utenlandsreiser i året, utspekulert feiringer ved bryllup/konfirmasjon/ol. Bare 20 år siden var det "forget it" for de fleste.

Dog bunnlinjen er at jeg synes fortsatt Norge er et herlig land med vakker kultur :)
Vi har en enorm trygghet som veldig få land kan konkurrere mot. Fysisk, psykologisk og sosialt.

Arrius

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1161
    • Vis profil
Sv: Hvilke tre politiske saker er viktigst for deg?
« Svar #9 på: 02. mai, 2014, 10:59 »
Det er alltid noe å klage på i et velferds land, men noe norge er jævli dårlige på er å ta vare på de eldre. Det som gjør meg lettere forbanna er tanken på at folk som sitter i Norske fengsel har det bedre en de stakkarne som sitter på gammlehjem.. de som bygde og forsvarte landet vårt! er bare trist å høre på historier fra folk som jobber på slike plasser, som ikke får penger til å kjøpe is til pensjonistene på en varm sommerdag, så de tar av sine egne lommer å kjøper is til de privat!

Greit nok at statistisk så funker Norske fengsler utmerket, fordi det er rehabilitering og vi skal ha folk ut i arbeidslivet, dette er vel og bra, men det er litt feil at vi skal ta inn alt og alle fra alle land, også gir vi de alt gratis? sorry ass, men i mine øyne blir bare det feil. Ja, om vi får kriminelle ut i arbeidslivet og får livet deres på rett kjør så er dette det aller beste. men om det slår feil så har staten betalt en drøss cash, som ikke kommer til nytte..
The more i learn about people, the more i like my dog.

VVolfsong

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 398
  • Rawr
    • Vis profil
Sv: Hvilke tre politiske saker er viktigst for deg?
« Svar #10 på: 02. mai, 2014, 11:54 »
Meh, politikk er noe jeg har ekstremt liten interesse for, men om jeg må velge 3 saker så blir det vel:

Rovdyr: Ja til ulv.

Klima: Slutte å syte om at det ikke er vits å gjøre noe her hjemme fordi alle andre forurenser mer, samt å snart sette i gang reel forskning på alternativer til olja; Finn ut om Thorium er så bra som de håper, og hvis så go for it...

Byråkrati: Kunne vært effektivisert ganske kraftig over omtrent hele linja. Nav f.eks. er jo til tider helt ubrukelige.
« Siste redigering: 02. mai, 2014, 11:56 av VVolfsong »

FreesTyler

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
Sv: Hvilke tre politiske saker er viktigst for deg?
« Svar #11 på: 02. mai, 2014, 14:27 »
Jeg er jo ikke veldig politisk av meg, jeg bare vet at det er noen ting jeg synes kunne skjedd.
1. At skatten kunne betalt for tannlegebesøk også, slik som hos legen.
2. Billigere og bedre kollektiv trafikk muligheter.
3. At de holder ulven fredet og lar den være i fred, og at det er straffbart å skyte den uansett om den spiser dumme sauer eller ikke.

Coast Wolf

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 297
  • Sover aldri til riktig tid...
    • Vis profil
Sv: Hvilke tre politiske saker er viktigst for deg?
« Svar #12 på: 02. mai, 2014, 14:49 »
ja har da for mange saker å bry meg om :P

med de tre hoved sakene jeg ville kjempet for de neste 20 år må vel være
Bedre Helsetjeneste. tenker da på eldre politikken, tannhelsepolitikken og psykisk helse politikken.

Mindre byråkrati Man trenger ikke å se lenger enn til NAV og sykehusene for å finne disse feilene

Økonomisk likestilling Fordi forskjellen mellom rik og fattig er for stor :P JA til større mellom klasse

 
Ask and u shall receive. var det noen som sa, og det gjør jeg å :3
FA - Twitter

NooK

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 369
  • I AM THE LAW
    • Vis profil
    • Furaffinity
Sv: Hvilke tre politiske saker er viktigst for deg?
« Svar #13 på: 06. mai, 2014, 09:05 »
1. Justis
Strengere straffer for mord, voldtekt, overfall, mishandling (også dyremishandling) etc.
Mindre luksus i fengsel (de skal straffes, ikke belønnes).
Få på plass et Dyrepoliti.
Utvisning av inkompetente/korrupte politikere og storledere (statoil, norges bank, oljefondet, NSB, telenor etc)

2. Helse
Mener egentlig det samme som de andre her. Mer bør bli satset på eldreomsorg, og få bort korridorpasienter.

3. Infrastruktur
Utbygging/oppgradering/sikring
Fiber til folket
Life is boring when you don't know how to live it.

felixcani

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1334
  • <3 Imma red panda
    • Vis profil
    • Felixcani dA
Sv: Hvilke tre politiske saker er viktigst for deg?
« Svar #14 på: 06. mai, 2014, 09:10 »
toget stopper i Bodø, fins ikke tog her oppe i nordkapp.

such sad very cry wow

Er jo økonomiske grunner for det dessverre.  Ikke nok folk til at det blir en økonimisk gevinst og grunnen til at vi har en så lang togbane til å begynne med er jo pga 2. verdenskrig.

Foxen

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 220
    • Vis profil
Sv: Hvilke tre politiske saker er viktigst for deg?
« Svar #15 på: 07. mai, 2014, 03:39 »
Er jo økonomiske grunner for det dessverre.  Ikke nok folk til at det blir en økonimisk gevinst og grunnen til at vi har en så lang togbane til å begynne med er jo pga 2. verdenskrig.
Om man leser utredningsrapporten for Tromsøbanen (Fauske-Tromsø), så finner man ut at en eventuell Tromsøbane vil være svakt samfunnsøkonomisk lønnsomt (ligger rundt 0 dog). Med tanke på myndighetenes klima- og miljømas så bør ikke dette holde tilbake en eventuell utbygging.

Operatunnelen i Oslo, den er ikke samfunnsøkonomisk lønnsom, men ble likevel bygd. Gardermobanen mellom Oslo og Gardermoen kommer ikke til å tjene seg inn igjen på flerfoldig hundrevis av år (ergo den er samfunnsøkonomisk ulønnsom).

Grunnen til at en Tromsøbane ikke er vedtatt har nok en nærmere sammenheng med at Nord-Norge ikke opptrer som en samlet politisk enhet. Utrolig mye kjekling mellom fylkene og fullstendig fravær av samarbeid. I tillegg må norsknorske politikere sies å være heller usynlige i rikspolitikken. Det eneste Nord-Norge har stått samlet om er NEI TIL OL i Oslo 2022.
Aldrig vidende at ville vige fra Ret og Retfærdighed, mindre raade nogen til ufornødne Processer eller i andre Maader med sine Raad befordre nogen uretvis Sag eller Intention.

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: Hvilke tre politiske saker er viktigst for deg?
« Svar #16 på: 09. mai, 2014, 21:31 »
1 Mer hjelp til de svakeste i samfundet:
Psykriatrien, eldldre og rusomsorgen må styrkes. Konkret må det bygges flere omsorgsboliger og tilrettelegges  mer i arbeid og utdanningslivet, mer må også gjøres fra myndighetene til å hjelpe ungdom ut i jobb. Fortsetter trenden slik den gjør i dag vil vi ha alt for mange på sosialhjelp og svært for få til å betjene eldrebølgen. Som følge av dette er det ikke bare mulig, men sansynelig at samfundet slik vi kjenner det vil kollapse. Det er også slik i dag at det stadig blir flere som lever under fattigdomsgrensen, mens toppsjeger tar ut flere millioner i utbytte og lønn. Jeg sikter her til Statoil og DNB ledelsen og ikke minst våre egene stortingsrepresentanter som tjener mer i året en det et gjennomsnittlig menneske tjener i løpet av et liv.
Detter gjør meg både forergret og forbannet!

2 Infrastruktur:
Vi har per i dag en veistandard og standard på offentlige bygg og tjenester som er lavere en våre naboland.
Dette er helt forkastlig når Norge omtales som verdens rikeste land. Enkelte av veiene er direkte farlig å kjøre på. Sykehusene har fler årige køer for ingrep som kan gjøres på et par timer. Jer er derfor for at private skal kunne slippe til for å få dekket dette livsnødvendige behovet.


3 Innvandring:
 Jeg er på ingen måte rasist men ser at spessielt grupper med islamsk bakgrunn har store problemer eller er lite villig til å integrere seg i samfundet. En tettere dialog og mer forsøk på integrering bør iverksettes. Disse gruppene forlanger endringer av norske tradisjoner, slik som juleavsluttninger og krever egen skole, noe som vil skape enda større avstand og problemer i intigreringen. Flere lever også i lukkede samfund der det praktiseres kvinneundertrykkelse, kjønnslemlestelse indoktrinering og fysisk avstraffelse. Dette er uakseptabelt! Som FRP vil jeg også gå inn for lukkede asylmottak etter Dansk modell.
 

Øvrig:
Mot:
Datalagrings direktivet
EU
Diverse latterlige forbud


For:
Dyrepoliti i Norge
Redusering av byrokrati
borgerlønn
freding av rovdyr (så sant de ikke volder urimelig skade)
At privatpersoner skal få mer å si over sine egene valg.


I påvente av samfundets uungålige kolaps og påfølgende borgekrig, har jeg flyttet in i en bunker og begynt å lagre mat og våpen, dere bør gjøre det samme.


STEM FORNUFT
STEM ANARKI!
« Siste redigering: 09. mai, 2014, 21:37 av Ziggy Wolf »

Warius

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 446
  • Tromsø drage.
    • Vis profil
Sv: Hvilke tre politiske saker er viktigst for deg?
« Svar #17 på: 28. sep, 2016, 11:58 »
toget stopper i Bodø, fins ikke tog her oppe i nordkapp.



such sad very cry wow

vel. Finnmark har jo 17 mai tog.. samma det vel. tog e tog
rererere i'm a tromso dragon. rawr

Snowtail

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 71
  • Heisann alle sammen
    • Vis profil
Sv: Hvilke tre politiske saker er viktigst for deg?
« Svar #18 på: 30. nov, 2016, 09:27 »
Blir sikkert veldig populær nå siden de fleste her er ganske liberale av seg men...

1. Innvandring : Få en stopp på alt av det. De som ikke hører hjemme her har ingenting å gjøre her.. De sitter på mottakene sine og tørker seg med pengene de får av staten.
                        Fiks problemene der nede isteden for å la Europa oversvømmes av folk.. Bare se på Sverige.

2. Nord Norsk satsing : Sats mer på nord.. Infrastruktur, kollektivtransporten og bo plasser.. Vi har så utrolig masse muligheter her oppe. Det e forresten en grunn tel at vi kjøre så mye her
                                  Oppe ingen andre valg.. Uten bil så kommer jeg meg ikke på jobb.. Det går rett og slett ikke buss.

3. Anti EU/EØS og schengen : Få Norge ut av alle stående avtaler med den over liberaliserte EU gjengen.. Vi følger lover å regler satt av folk i Brussel.. Og schengen er en sikkerhetsrisiko Det
                                            gjør at grensene mot Sverige og Finland nesten aldri blir kontrolert.. En kar med onde intensjoner mot Norge, kan kjøre Europa rundt uten å bli stoppa..
                                           
Det er min mening.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Hvilke tre politiske saker er viktigst for deg?
« Svar #19 på: 02. des, 2016, 10:01 »
^ Enig med deg på innvandring og nord norsk satsing jeg. Har ikke brukt så mye tid på å lære meg om EU/EØS og så videre, vet bare at kjæresten min har mulighet til å jobbe her når noe slikt eksisterer.

Men kan jo si det slik at jeg syns flotte oppegående folk fra andre land godt kan komme inn hit, men unge menn fra syria/somalia og hvor enn som ikke har noe annet plan enn å voldta damer og lage helvette er jeg ikke interessert i. Jeg er forsåvidt også lite glad i folka som surrer rundt på torvet og maser etter penger. En var teit at han spurte først etter penger til en organisasjon, så kom han tilbake og spurte etter penger til en kopp kaffe. Excuse me... den dagen hadde jeg ikke penger til buss hjem en gang. Måtte gå :P

Etter å ha kikket inn i hva immigrantene fant ut de skulle gjøre i Ungarn, via nyhetsartikler og videoer og intel fra kjæresten, kan jeg si at de faen bare kan forbli der de er, om så i krigssoner. I ungarn ble de tilbytt mat og vann og tepper veldig fint av folk som skulle jobbe med dem, men alt innvandrerne gjorde var å ta i mot, og slenge alt i bakken igjen, og be de som hjalp til med å reise til helvette. Etterhvert ble de nødt til å bare lage en bås, og kaste maten på dem som om de skulle være en unødvendig masse med pushende griser, except griser er søte... Får ikke ungarn respekt fra innvandrerne, så får ikke invandrerne respekt fra de heller...
^Kan legge til sources når kjæresten vokner til igjen, i og med at mye av det var på ungarnsk.

Når det gjelder i nord da, kan jeg jo si at vær gang jeg måtte på sykehuset i *host*stygge*host* Hammerfest, måtte jeg bli kjørt i 3 timer, eller sitte i buss i 4 timer for å nå timen. Det vil si at om timen var klokka 10, så måtte jeg vokne og gjøre meg klar rundt 5 eller 4. Hadde jeg kunne tatt tog, så hadde det sluppet meg ganske mye tid. I tillegg er været ofte helt nisse der oppe også, så noen ganger måtte vi være oppe ganske tidlig for å passe på at vi har tid til kolonner, snøstorm, ulykker osv.