Skrevet av Emne: Husdyr = Anti-depressiv  (Lest 7019 ganger)

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Husdyr = Anti-depressiv
« på: 17. jul, 2014, 00:42 »
Jeg er nesten 140% sikker på at jeg ikke er alene om akkurat dette. Tenkte kanskje folk ville dele noen hyggelige historier de selv har vært med på hvor dyr har hjulpet med en vanskelig situasjon.

Har hatt dyr helt siden jeg var født. Da jeg vat liten var hundene våre altid der for å passe på meg når jeg var lei meg/redd. Jeg var ofte redd/utrygg som barn pga kjeftende foreldre og en litt småabusive bror, fint lite venner og mye vold/generell mobbing på skolen, mye svik, etc. Følte meg altid ekstra trygg rundt hundene våre, spesifikt siden de tok vare på meg når jeg var redd. Da de var borte var det plutselig litt vanskeligere å deale med alt dette her.



Aikka, bilde tatt etter at den andre ble syk.

Vi fikk oss katt i 2008 (jeg var 12) etter at jeg hadde mast på papsen om et kjæledyr, spesifikt noe jeg kunne prøve å ha ansvar for selv. En måned senere hentet vi den siste katten fra samme kull, siden ingen ville ta henne inn (Bitteliten, korthåra grå pusekatt i en samling av langhårete norske skogskatter.. yep) Hankatten vår var i ekstase da hun kom hjem til oss, han holdt fast på henne helt til dagen etterpå, lol.


Kiwi (Langhåret hannkatt) og Nala (korthåret hunnkatt) :3

Either way. Pga alt som har skjedd som er trist og leit har jeg issues med ganske mange ting. Når alt er på det mørkeste, har jeg funnet ut at den beste "anti-depresiv medisinen" min er å være sammen med katten min. Trenger ikke være så veldig mye, bare å se henne gjør meg glad og tryggere på situasjonen jeg er i. Hun er jo ikke akkurat som hunden vår som faktisk tok affære når jeg var truet, men hun gjør enda samme effekt på meg.

Håper det var hyggelig og ikke for mye å lese :3
« Siste redigering: 17. jul, 2014, 00:54 av Skyee »

Elmer

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 345
  • My Fursona's: Elmer, milo, and (D)Jay
    • Vis profil
Sv: Husdyr = Anti-depressiv
« Svar #1 på: 17. jul, 2014, 09:55 »
Har 1 hund, hadde 2 rotter (skal få nye rotter!) [ureshii]
Har ingen bilder av rottene! [sad]

Dragon_Pancake

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 636
  • Hurr durr imma dragonurr
    • Vis profil
    • DeviantArt profilen min
Sv: Husdyr = Anti-depressiv
« Svar #2 på: 17. jul, 2014, 11:22 »
Kan bekrefte at fisker og pinnedyr dessverre ikke har helt samme effekten. Ikke på meg iallefall. Har lenge ønsket meg hund eller katt, men fordi jeg er allergisk går ikke det :c

nokiakiller

  • Gjest
Sv: Husdyr = Anti-depressiv
« Svar #3 på: 17. jul, 2014, 12:47 »
Balderdyr funka supert for meg :)

men så er det også mye ansvar og ha et dyr, men angrer ikke et sekund :D

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Husdyr = Anti-depressiv
« Svar #4 på: 17. jul, 2014, 14:08 »
Kan bekrefte at fisker og pinnedyr dessverre ikke har helt samme effekten. Ikke på meg iallefall. Har lenge ønsket meg hund eller katt, men fordi jeg er allergisk går ikke det :c

Hva med et leopard gekko? Tror de blir lovlige veldig snart o: Har hatt veldig lyst på en sånn en, men tror ikke jeg takler å mate den levende kakelakker... <_< De er veldig søte, da!!

Balderdyr funka supert for meg :)

men så er det også mye ansvar og ha et dyr, men angrer ikke et sekund :D

Awww! Jeg har en veldig weakspot for svarte hunder med hvite tær og hvitt i brystet (obvious reasons, maybe?)

Pax

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 824
    • Vis profil
Sv: Husdyr = Anti-depressiv
« Svar #5 på: 17. jul, 2014, 16:40 »
Vokst opp med katter :3 da jeg var liten hadde vi en katt som het baltus, vær kveld ropte jeg på han når han skulle inn, sa aldri navnet hans riktig så kalte han for Bappo x3
En dag når jeg sto og ropt etter Bappo kom søsteren min bort til meg og fortalte meg at baltus var død, jeg trodde ikke på hun(ville ikke tro på hun) så sto og ropte etter han og ventet veldig lenge. Husker det veldig godt..

Noen år senere fikk vi en hun katt som het sofie x3 hun var den snilleste, skjønner fortsatt ikke at hun taklet tre kattegale jenter xD vær gang bestemor kom på besøk satt hun alltid på fanget hennes ( jeg og søstrene mine var alltid veldig sjalu) hahaha. hun fikk to unger men den ene var død født og den andre døde en uke etter, tok bare et år fra da hvor vi fant femlinger under sofaen :3 tre oransje gutter og to fargerige jenter ^^ stella, sirkeline, gosin, gullbrann, og malergutten frans x3 vi ga bort fire og beholdt Malergutten ^^

han har hjulpet meg veldig mye de siste årene, tviler på han vet det selv. Var ofte han jeg snakket til hvis det var noe jeg ville få ut, eller hvis jeg var stresset satt jeg og klappet og koste han, roer meg alltid ned. flere ganger hvis jeg har vært nedfor så han han kommet bort til meg og begynt og kose :') tror katter er smartere en det folk skal ha det til. Han blir tolv nå i september og viser tegn på at han blir gammel. Skal gå tre år på videregående og er ikke sikker på at jeg greier det uten han. Pappa liker ikke dyr no serlig så vet ikke om vi får en ny katt etter han. Selv om ingen kan måle seg med Malergutten x3

Poster bilder når jeg kommer hjem :3

Exodai

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1299
  • Marinadeknarken
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Husdyr = Anti-depressiv
« Svar #6 på: 19. jul, 2014, 19:50 »
Hadde en svart schæfer som het Lea og kan bekrefte at humøret ble bedre med henne. :)

Når jeg var stressa eller lei meg pleide hun å komme til meg for å "passe" på!

Dessverre måtte vi avlive henne i Desember pga aggresjon mot barnevogner, var for farlig å gå tur. :(

Savner å ha et dyr i huset.
FurAffinity          DeviantArt


FreesTyler

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
Sv: Husdyr = Anti-depressiv
« Svar #7 på: 21. jul, 2014, 21:41 »
Tror det som gjorde størst inntrykk på meg var den episoden hvor jeg hadde fått vite at bestefar ikke hadde lenge igjen å leve,
og etter å ha gått hele dagen med pokerfjes, knakk jeg sammen på kvelden. Selv om pappa var der, var det som trøstet meg mest at hunden vår, Kaisa kom, og satte seg ned ved siden av meg og begynte å sleike meg på kneet. Hun forlot meg ikke før jeg hadde det bedre igjen.
Kjæledyr har nok i de fleste tilfeller en veldig god effekt på folk. Tar du vare på dem, tar de vare på deg.

Pax

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 824
    • Vis profil
Sv: Husdyr = Anti-depressiv
« Svar #8 på: 21. jul, 2014, 22:13 »
Tar du vare på dem, tar de vare på deg.
:'3

Yakamaru

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 207
  • Offense is never given, it's taken
    • Vis profil
Sv: Husdyr = Anti-depressiv
« Svar #9 på: 23. des, 2015, 14:30 »
Eh. Litt necro, men:

Husdyr er definitivt anti-depressiv. Hadde en katt som het Applejack(AJ) for ikke lenge siden. Var alltid hyggelig å ha henne rundt i kåken. Var aldri noe bråk med henne. Vel, litt tullete når hun ville kose, men ellers aldri noe styr. Hun visste at hun ville få kos da jeg alltid plukket henne opp og holdt henne på en litt spesiell måte helt siden hun var ganske liten.

Var det ikke for at jeg måtte flytte til et nytt sted hvor dyr ikke er lov i det hele tatt(kan ikke ha en fisk en gang..) så hadde jeg tatt henne med meg. Var dessverre nødt til å avlive henne rundt mars i år. Når jeg flytter til et annet sted skal jeg definitivt skaffe meg en katt om jeg så må flytte hundre mil for å få det til.
There are two kinds of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Koto Wolfir

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 111
    • Vis profil
    • Wolfir's Pride Site
Sv: Husdyr = Anti-depressiv
« Svar #10 på: 23. des, 2015, 18:47 »
For meg så har husdyr alltid vært antdepresiv. Jeg vokste opp med "Doffen"

Doffen var med meg og støttet meg når jeg ble mobbet og kom hjem så var han alltid der og koste. Han døde desverre når jeg var 12 år. Samtidlig som gullfisk reklamen "Doffen har daua" kom ut.

Rundt 4 år senere skaffet vi Junia, som nå er blant annet Norsk, Svensk og Dansk utstillingschampion, og en hel haug andre titler som jeg ikke kommer på i farta.



Ja det er meg på bildet for en del år tilbake. Noen år etter vi fikk Junita, så hadde samme oppdretter ett nytt kull valper, omtrent tantebarn til Junita, og vi falte pladask for en valp, så vi skaffet en til.. ^^



Jeg hadde en del medisiner pga ADHD, og resten av alfabetet, at hund og hundehold/hundehobby har vært en meget stor anti depressiv, sluttet med medisiner og koser med hundene, funker knall. Nå driver mamma og "valpen" i rødekors hjelpe hunder på sykehjem og sykehus og gamle hjem, og gir gamle "ungdommer" noe å se fram til, når hunden kommer inn og hilser på dem. ^^

Trina

  • Gjest
Sv: Husdyr = Anti-depressiv
« Svar #11 på: 24. des, 2015, 23:36 »
Dyr er ikke direkte alt. Men jeg liker dyr. Men folk er også greie. Jeg synes verden er et flott sted om man ser på den fra et annet synspunkt. Men jeg er glad å høre at noe kan hjelpe å trøste deg på en måte.

Tenker mobbing og sånt kan hende om man ikke skaffer seg venner eller prøver å nå frem til folk. Altså nå skal jeg ikke direkte definere mobbing. Men er uansett lei at alt ikke gikk som det skal. Det å skaffe seg venner kan kanskje skaffe et nytt syn på livet. Men ellers er det trist at folk har det leit, eller fått det slikt som påvirker livet deres.
« Siste redigering: 24. des, 2015, 23:40 av Trina »

felixcani

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1334
  • <3 Imma red panda
    • Vis profil
    • Felixcani dA
Sv: Husdyr = Anti-depressiv
« Svar #12 på: 24. des, 2015, 23:51 »
Dyr er ikke direkte alt. Men jeg liker dyr. Men folk er også greie. Jeg synes verden er et flott sted om man ser på den fra et annet synspunkt. Men jeg er glad å høre at noe kan hjelpe å trøste deg på en måte.

Tenker mobbing og sånt kan hende om man ikke skaffer seg venner eller prøver å nå frem til folk. Altså nå skal jeg ikke direkte definere mobbing. Men er uansett lei at alt ikke gikk som det skal. Det å skaffe seg venner kan kanskje skaffe et nytt syn på livet. Men ellers er det trist at folk har det leit, eller fått det slikt som påvirker livet deres.

 litt urelevant?

Nonetheless.  mistet dessverre katten min for 15 dager siden nå.

Hun fulgte meg gjennom hele barneskoletiden, ungdomsskoletiden og videregående.  Hun var en fantastisk katt. Og i stunder jeg var trist kom hun opp i senga mi og la seg der.

Det var fint og beroligende.

Savner henne dypt.

Trina

  • Gjest
Sv: Husdyr = Anti-depressiv
« Svar #13 på: 25. des, 2015, 00:27 »
Dyr er ikke direkte alt. Men jeg liker dyr. Men folk er også greie. Jeg synes verden er et flott sted om man ser på den fra et annet synspunkt. Men jeg er glad å høre at noe kan hjelpe å trøste deg på en måte.

Tenker mobbing og sånt kan hende om man ikke skaffer seg venner eller prøver å nå frem til folk. Altså nå skal jeg ikke direkte definere mobbing. Men er uansett lei at alt ikke gikk som det skal. Det å skaffe seg venner kan kanskje skaffe et nytt syn på livet. Men ellers er det trist at folk har det leit, eller fått det slikt som påvirker livet deres.

 litt urelevant?

Nei. Det er trist om noe slikt skjer. Men livet påvirker folk rundt deg også. Det å medvirke og få folk til å føle seg utenfor gruppen er grunnen til at noen skyver folk unna for at de ikke vil ta del i noe de ikke kjenner seg igjen i. Derimot kan de finne trøst i dyr som nevnt, fordi dyr dømmer deg ikke. Og det er det som er trist at folk har opplevd slikt og føler vibber av den enda som de ikke har kommet seg ut av.
« Siste redigering: 25. des, 2015, 00:28 av Trina »

Sleek

  • Gjest
Sv: Husdyr = Anti-depressiv
« Svar #14 på: 26. des, 2015, 11:15 »
Jeg har hatt mange katter og dyr opp igjenom livet mitt. Kan skrive under for min del i allefall at de har vært anti-depressiv når jeg har vært lei meg. Spesielt "anti-depressiv" var Sol og Ivan, de to kattene jeg hadde lengst. Ivan var ett av kullene til en av hunkattene våre, så hadde han siden han ble født.
Har ikke noen dyr nå, og ikke hatt det på noen år, og det virkelig kjennes. Jeg savner å ha ett dyr, siden jeg har vært vant med å ha ett nesten hele livet.

Wolfheart

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 254
  • AaooOOoooOOoooååh!
    • Vis profil
Sv: Husdyr = Anti-depressiv
« Svar #15 på: 27. des, 2015, 21:24 »
Jeg har siden jeg mista min kjære Rime, en Grønsky(Grønlandshund-Siberian Husky blanding), i sommer vært dyrløs for første gang sia 1980.. Ikke en tilværelse som er særlig holdbar så jeg håper om ting og tang ordner seg i 2016 for meg at jeg kan ta med meg hjem enten en Grønlandshund-, Siberian Husky-, eller Alaskan Malamutevalp. Evt en omplasseringshund om den er vant til å være med på ski uten å antaste andre folk eller skvette skremt ut i løssnøen når det kommer andre skiløpere..
Det fine med natur og dyr er at de ikke bryr seg om om du er adm.dir eller sosialklient, bare du setter pris på det og de - klare til å gi deg opplevelser, støtte, og trøst!
Dyr har en dokumentert virkning på blodtrykket og stress, de senker begge faktorene. Og ikke minst at dyr en er en fantastisk flott interesse! Og flott å se de trives, akk -for et savn.... [w-cry]
"Hvis en skapning ikke kan leve i pakt med sin sanne natur, så dør den - det samme gjør mennesket" - Henry David Thoreau

BIOS

  • Gjest
Sv: Husdyr = Anti-depressiv
« Svar #16 på: 06. feb, 2016, 17:57 »
I dag har jeg 1 hund og 3 katter.
I vår familie har det altid vært husdyr og jeg har aldri kunnet se for meg eit liv uten. Dei lyser opp dagen din og gjer deg glad.
Hunden min, Kaisa har jeg vært med på og oppdra siden hun var liten. Den søteste kosehunden nokon sinne. Hun var ein drøm som blei sann. Jeg hadde aldri hat ein slik hund før. Den er altid på pletten når jeg trenger støtte. Hun forstår altid situasjonen. Etter min meining vet dyr når folk trenger trøst eller ikkje, dei er ganske smart. Eg trur dei forstår meir en vi veit.
Det er sikkert andre som forstår hva eg meiner.
 ;)
« Siste redigering: 06. feb, 2016, 20:45 av BIOS »