Skrevet av Emne: Akvarium anyone?  (Lest 3442 ganger)

Morisith

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 506
    • Vis profil
    • Furiffic
Akvarium anyone?
« på: 11. aug, 2015, 19:35 »
Etter valpen min døde av alderdom (valp for alltid vettu :D ), så fant vi ut at det var veldig stille i huset.
og vi tenkte å skaffe oss et dyr som "tok litt mindre tid og plass" enn en 70kg hund.  Så ikke hund eller katt, så lurte jeg på gnagere eller andre smådyr men jeg kjenner meg selv rett og vet at eg elsker å kjemme bort gnagere, så jeg hadde aldri blitt fornøyd med levevilkårene dies med mindre de fikk sitt eget hus.

Så, valget landet på fisk - det er lett og greit tenkte vi. (hahahaha) Så vi kjøpte en 60liter tank, 3 gullfisk og en pleco (bunnspiser). Ett år senere og masse nybegynner feil så har vi 1 gedigen gullfisk og 2 pleco'er.  Så var spørsmålet - noen andre som har falt i akvariums fellen? 

Fiskene er fantastiske å se på og jeg planlegger å oppgradere tanken - trodde ikke jeg kunne bli så knyttet til noe jeg spiser nesten hver dag :P

Sivi Rabbynx

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 419
  • :3
    • Vis profil
Sv: Akvarium anyone?
« Svar #1 på: 11. aug, 2015, 20:44 »
Gullfisker skal ha 100l+ avhengi av art. Hva pleco er det? Finnes så mange.

Har to kar akkuratt nå:

En voksen platy hunne med masse avkom (skal gis bort på grunn av jeg skal prøve ny art)
2 khulii åler(hadde 7 men døde en etter en :c)
4 Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´ (3 skal vekk i løpet av høsten)
6 Salt & Pepper dvergpansermalle
1 Militærhjelm snegle
1 Eplesnegle (kjøpt idag)


2 amanoreker
Ukjent antall Kirskebærreker



Morisith

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 506
    • Vis profil
    • Furiffic
Sv: Akvarium anyone?
« Svar #2 på: 11. aug, 2015, 21:07 »
jepp! vi oppgraderer til 125liter på slutten av mnd til gullfisken :) Vil gjerne ha 2 til så stakkers Dalek ikke er helt alene. Han er en Oranda redcap, så en fancy - og blir da ikke så sinnsyk svær som de med en halefinne, men fikk beskjed at 145 l for en fullvoksen en + 40-50 liter per voksen fancy gullfisk  så må nok oppgradere igjenn om et år eller to om jeg vil at de skal trives ^^

og tror det er den vanligste arten av Pleco, mener det er den som blir diger. Men har fått vite nå at plecoer og gullfisk ikke bør være i samme tank siden gullfisk elsker kaldt vann og plecoen er tropisk :S Helt elendig at ingen dyrebutikker gidder å informere om dette, for jeg sa hva jeg hadde når jeg kjøpte de. Så skal flytte Dalek i den nye 125l tanken og beholde plecoene i 60 literen så langt (de er jo knøttsmå ennda), og gi de litt varmere vann så de trives bedre :) Og så får de 125literen når eg oppgraderer Dalek til en forhåpentligvis 200+ liter tank.

Sivi Rabbynx

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 419
  • :3
    • Vis profil
Sv: Akvarium anyone?
« Svar #3 på: 12. aug, 2015, 11:26 »
Var heldig og jobbet på en dyrebutikk med en som driver med akvarium selv(mest reker) som ga meg  en god start innen akvarium.
Bli medlem av Akvaforumet, de har masse artikler på mye av akvariefisker på hva de trenger og ca hvor mye liter arten trenger. Ellers er jeg med på en del akvarie grupper på FB som også har hjulpet meg når jeg fikk hvitprikk på fiskene.



Morisith

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 506
    • Vis profil
    • Furiffic
Sv: Akvarium anyone?
« Svar #4 på: 12. aug, 2015, 13:32 »
Ahh I see.
Sluttet å gå på ene dyrebutikken for når jeg var innom akvariavdelingen dies var det masse døde halvspiste fisk :S   (den på sartor, tror den var ok før men både service og dyrehold gikk kraftig ned, ihvertfall før de flyttet plass).

Er med på myaquariumclub.com og de har masse nyttig info og raske svar :D så klart en del ting som må endres siden f.ek springvannet ikke inneholder de samme stoffene i norge som i usa. Men skal joine Akvaforum også :D tror dette kan bli en skummel hobby - spesielt når eg begynner å gå over 100l xD

Sivi Rabbynx

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 419
  • :3
    • Vis profil
Sv: Akvarium anyone?
« Svar #5 på: 12. aug, 2015, 15:30 »
Slet så grådig i starten med mitt første 20l og ble ikke stort bedre på 55l men har ett ganske bra vannverdi og ikke hatt noe tegn til flere sjukdommer. Vet det på grunn av platyhunnen som ikke går tom for yngel.