Skrevet av Emne: hvordan fant du fandommen ?  (Lest 5706 ganger)

Warius

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 446
  • Tromsø drage.
    • Vis profil
hvordan fant du fandommen ?
« på: 12. aug, 2015, 20:55 »
jada. dragen fra Tromsø er litt nygjerrig på hvordan folket her inne fant ut av furry fandommen.

jeg kan jo starte å fortelle hvordan jeg fant fandommen  ;D

jeg har bestandig likt drager. reptiler. ya name it. da jeg først fikk interessen så spilte jeg en del pokemon. men var ikke noe gamer. spilte pokemon fordi jeg likte designet til charizard og flygon. har alltid hatt en interesse for metal og hard rock. husker godt noen som laget musikk videoer av dragonforce sin sang ''where dragons rule'' syns det virket meget kult. ja jeg ble mobbet på skolen fordi jeg likte drager. jeg ga f*** i hva de sa. men i 6 klasse så viste de en film og det var jo seffølgeli den CSI episoden og jeg tenkte ''det CSI sier er bare en stor dunge med dritt'' men ja. var nygjerrig så når jeg kom hjem så søkte jeg opp furries på google og syns det var awesome. jeg begynte med tegning, tegnet masse drager og reptil lignende. men når jeg flyttet til Namsskogan i nord-Trønderlag. mobbingen tok fullstendig av og jeg fikk laget meg en facebook konto. så i 8 klasse fant jeg en person som da hadde en egen drage karakter (fra usa) og den personen viste meg alt om fandommen. da var jeg solgt :P så jeg laget min egen karakter som da er Warius. det er faktisk en grunn til det navnet. fordi vennene mine kalte meg ''krigeren'' siden jeg aldri lot mobberne vinne. etter at min venn fra usa fortalte meg om fandommen så brukte jeg meget mange timer om dagen på youtube og jeg så da furry cons og masse furry stuff. det beste minne jeg har fra fandommen var da det var en dokumentar på nrk basert på cosplay. den var jo på nrk i år faktisk. beste med det hele var det at min søster satt å så på det. jeg kom akkurat ut av dusjen da jeg hørte henne hyle ''dawwwwwwwww! så søt!'' så gikk jeg inn i stua og der satt søstra mi å så den dokumentaren og hun så noen fursuitere. satt meg ned med henne og hun ble mer og mer fasinert av fursuiterne. så etter den dokumentaren forklarte jeg om fandommen til henne og hun sa ''furry fandommen er bare så utrolig kult. alle som er furries har jeg respekt for''

i min familie er det kun min søster som vet hva furries er. men jeg liker at hun tenker positivt om fandommen.

så her er et lite spørsmål til dere andre  8) hvordan fant dere fandommen? ikke vær redd for å fortelle. vi alle er jo trossalt venner med en felles interesse  8)
rererere i'm a tromso dragon. rawr

Sivi Rabbynx

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 419
  • :3
    • Vis profil
Sv: hvordan fant du fandommen ?
« Svar #1 på: 12. aug, 2015, 21:03 »
Takket være Disney og andre animasjoner har jeg alltid hatt en interesse for menneskelignende dyr. Rundt 2006 fant jeg noen videoer på youtube med furryer men ble ikke med Furry fandomen før rundt 2007 da jeg undersøkte mer om fandomen.

Kort og godt forklaring på hvordan jeg fant fandomen ja [laugh]



vinde

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 386
  • kinda hard to learn how to drwa :P
    • Vis profil
Sv: hvordan fant du fandommen ?
« Svar #2 på: 12. aug, 2015, 21:51 »
eg har alltid hatt sansen for anthropomorphic karakterer men hadde ikkje ført om furry, som alle elder scroll spillene så har ver bare spilt khajiit og samme med swtor der var eg bare cathar.     Eg har og alltid brukt bilder med varulver som skrivebords bakgrunn 
eg hørte først om furry pga youtube     etter at eg såg på random filmer og hanvet på fwa 2015 dance contest   og då var eg solgt :P
grunnen til at eg valgte ulv kommer av ein tur eg var med på nor eg var på folkehøgskole i namdal   der eg var ca 50 meter fra ein vill ulv og han bare sto der og studerte meg og eg studerte han tilbake :P siden den turen så har eg vert fasinert av ulver

Dragon_Pancake

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 636
  • Hurr durr imma dragonurr
    • Vis profil
    • DeviantArt profilen min
Sv: hvordan fant du fandommen ?
« Svar #3 på: 13. aug, 2015, 00:05 »
Om det var dokumentaren "Supernerd" dere så, er jeg med i den i sånn 5 sec haha *veldigstoltavåværepåtv*

Egentlig lagde jeg min første fursuit før jeg viste om fandommen. Til et con her i Tromsø var temaet fantasy, og da skulle jeg selvfølgelig være drage. Etter litt surfing på youtube for å finne tutorials, kom jeg over en del fursuit videoer. Likevel ble jeg ikke helt klar over begrepet "furry" før et halvt år etter. Det var Denster som kinda introduserte meg tror jeg. Men da jeg først ble kjent med fandommen, var jeg sikkert på at jeg var furry (eller scaley om du vil).

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: hvordan fant du fandommen ?
« Svar #4 på: 13. aug, 2015, 01:11 »
Jeg drev å tegna ulver og dyr generelt og la ut på dA før jeg viste hva furries var.

Så fikk jeg en melding på dA fra noen på forumet som delte en link til hit. Lagde bruker uten å vite hva furries var haha :'D

Wolfheart

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 254
  • AaooOOoooOOoooååh!
    • Vis profil
Sv: hvordan fant du fandommen ?
« Svar #5 på: 13. aug, 2015, 02:14 »
Det som utløste min nysgjerrighet for fandomen var nrk-artikkelen og dokumentarfilmen "Frelst av pels" med Templa, Sayh (om jeg husker navnet rett), Dax Cyro m.fl. Men egentlig så ble jeg først oppmerksom på fenomenet furry gjennom et tv-program jeg så for noen år sia, et fint program som ikke var av negativ karakter som enkelte scener i fra noen tv-serier(tv har stor gjennomslagskraft så det er synd de framstiller fandomen på en negativ måte, mange får det med seg og får et feil bilde) eller drittkasting-videoer på JuTjuub. Jeg fikk et godt inntrykk da av furrys som glade i dyr, tegneserier og som hadde en sterk interesse for dette og lagde seg forskjellige karakterer og inntok former for roller med de. En interesse som ikke burde skade noen, en interesse som alt anna men selvsagt ikke helt gjennomsnittlig i befolkningen - og at folk "tør" å ha en spesiell interesse som ikke alle har. Men det er kanskje det som fascinerer også. For meg er det iallefall slik.
Jeg velger å ikke fokusere på det negative men jeg må si jeg misliker alle de hatevideoene på JuTjuub, så ser helst ikke på de(utenom at jeg har sett noen for å få innblikk i hva folk sier..).

Donald, Mikke og de andre fra Disney leste jeg mye som barn og oppover litt. Ble så et opphold men har igjen fått fornya interesse for de tegneseriene. Ellers må jeg si jeg for lite peiling ellers på div tegneserier, filmer og blader, men det er jo bare å undersøke. Ellers sett endel div furryvodeoer på JuTjuub. Uten at jeg skal påstå at det definer meg som furry, det er kanskje litt opp til de mer innvidde her å utyale seg om kanskje.. Min far på 81 år liker å se på tegnefilmer når det sendes på tv, Tom og Jerry feks, leser Donald også ser jeg, veit ikke om en kan kalle han furry av den grunn men..  [w-happy]

Sjøl er jeg fascinert av ulv, vært i veldig, veldig lang tid. Veldig sterke følelser for det dyret. Har også sett ulv gjennom å ha jobbet og bodd på Langedrag Naturpark, fóra mm de parkulvene der og fått villulv på 6-7meters hold. Var der mitt i viraken da villulven kom over fjellet dit og seinere ble sluppet inn i innhegninga da den var på søk etter ny flokk og fant til de grader tonen med de andre der. Dét nærmøtet var en sterk opplevelse, flott, trur faktisk pulsen min gikk ned - fikk en veldig beroligende følelse inni meg da husker jeg. Dessverre var jeg midt oppi viraken da den samme villulven stakk av fra innhegninga, var jeg som oppdaga det først. Noe som egentlig bare var en trist hendelse og en tragisk slutt for livet dens. Jeg strøk "Vilde", som den het, over pelsen da den var bedøvd og skulle tragisk nok avlives. Det må jeg si var et hardt slag, har ikke glemt det fortsatt. Vi plasserer dyra inn i vår verden, vil de ikke så skyter vi dem..
Det er virkelig noe med det dyret som jeg føler visse paralleller ved. Og øynene dems er spesielle, de ser nesten gjennom deg!

Men for meg så synes jeg denne videoen summerer opp hva furry og fursuiting kan være ved siden av tegneinteresse og forskjellige kreative sysler eller personlige tilknytninger til dyr (therian), som på forskjellige arrangementer, på eget initiativ eller for veldedighet til dyr eller trengende barn i alle aldre - for å spre litt glede:

https://youtu.be/R55FOJAMl9o

Og denne videoen liker jeg også godt til tross for at jeg egentlig ikke er interessert i dans, men tross for min i utgangspunktet fraværende danseinteresse - fascinerende at folk er så kreative og gjør noe ut av interessen sin som feks dette:

https://youtu.be/7qbmkv03obw 

"Hvis en skapning ikke kan leve i pakt med sin sanne natur, så dør den - det samme gjør mennesket" - Henry David Thoreau

yeahsure0

  • Gjest
Sv: hvordan fant du fandommen ?
« Svar #6 på: 13. aug, 2015, 21:54 »
Hmm, jeg husker ikke helt eksakt hvordan jeg fant fandommen. men det begynte nokk med at jeg fasinerte meg over ulver og andre dyr

Lang historie kort: Liker ulver -> Begynner å tegne ulver (prøve å tegne) -> Ser på andre folk som tegner ulver på YouTube
-> Finner ut at folk også tegner anthro karakterer ->  Etter hvert finner jeg ut at det er en hel fandom som liker antro karakterer,
lager fursuits, snakker på forums, har furmeets og masse mer.


Eltanin

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1179
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Sv: hvordan fant du fandommen ?
« Svar #7 på: 13. aug, 2015, 22:44 »
Jeg var skapfurry/visste ikke hva furry var i flere år, også møtte jeg Atrox som bare "schnooo joine forumet. schnoooo + furry = sant. schnoooo joINE FORUMET SCHNOO JOIN NÅ."

Og siden Atrox kan være skummel endte jeg opp her.

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Sv: hvordan fant du fandommen ?
« Svar #8 på: 13. aug, 2015, 23:07 »
Jeg fant ut om forumet(og dermed også om fandommen) via venner(Zaty og Pumzie, f.eks.) som pleide å henge på andre forum før, men som migrerte hit da de forumene døde ut.

Jeg liker dyr(d'uh, har gått på dyrepasserskole i Danmark) og tegning, så det ble naturlig for meg å bli her.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: hvordan fant du fandommen ?
« Svar #9 på: 14. aug, 2015, 05:51 »
Jeg fant ut om forumet(og dermed også om fandommen) via venner(Zaty og Pumzie, f.eks.) som pleide å henge på andre forum før, men som migrerte hit da de forumene døde ut.

Jeg liker dyr(d'uh, har gått på dyrepasserskole i Danmark) og tegning, så det ble naturlig for meg å bli her.

*host* I remember

those were dark ages (for me atleast) *host*

mystery eggs *host* pokemonforumet *host* tinapika *host*

Ravusy Wolf

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 733
  • Awrooo!
    • Vis profil
    • Ravusy @ FA
Sv: hvordan fant du fandommen ?
« Svar #10 på: 15. aug, 2015, 02:28 »
En gang i tiden kom jeg over kunst forumet til Kelly Hamilton / Fernblossom. Det var min inngang til fandommen. Jeg fant ut at å tegne mennesker ikke var greia mi, så furry tegninger var løsningen min, ikke lenge etterpå kom jeg forumet vårt. Siden da har jeg hengt med her og vært flere treff. Hadde en lang pause fra fandommen under studietiden min, men kom tilbake igjen og conventions ble mine høydepunkter i året (angrer på at jeg ikke dro på cons tidligere >.<).

domino

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 156
  • Tiny polar bear ʕ◉ᴥ◉ʔ
    • Vis profil
    • Min Furaffinity
Sv: hvordan fant du fandommen ?
« Svar #11 på: 25. sep, 2015, 14:53 »
Jeg har alltid likt dyr, helt siden jeg var liten. Kanskje derfor jeg passer så bra i furry fandommen.
Har tegnet dyr helt siden barnehagen. (mest katter, varulver, drager og dinosaurer).

Leste ofte tegneserie blader om Tom og Jerry. Husker at jeg hadde en stor haug med dem.

På en måte kom in i furry fandommen ute å vite det når jeg var ca. 13 år gammel. Tegnet en del kunst og puttet det ut på deviantart. Fant ut etterhvert at dyr som gikk på to bein ble kalt "anthros". Jeg syntes det var interresant så jeg lagde meg et par anthro karakterer og en fursona.

Det var ikke før rund 16-17års alderen at jeg fant ut hva furry egentlig var og begynte å identifisere meg som en furry (eller en pels/rufs som dere kaller det?) En venn av meg som ikke er i furry fandomen, men som hvet mye om det siden de tegner commissions for mange furries lærte meg også litt om det.

Lagde min Furaffinity account for et år siden (2014). Har begynt å bli litt mer aktiv i fandommen siden da. c:




Woofi

  • Gjest
Sv: hvordan fant du fandommen ?
« Svar #12 på: 25. sep, 2015, 20:50 »
Har alltid elsket alt av filmer, bøker, tegneserier, spill osv som er anthro
broren min og jeg har sett Løvenes Konge latterlig mange ganger.
så fant broren min fandommen
så viste han den til meg
også bare oh maj gawd AWESOMMEEEEEEEEEEEEE

Sondring

  • Gjest
Sv: hvordan fant du fandommen ?
« Svar #13 på: 26. sep, 2015, 14:53 »
Tegneserier var min inngangsbillett - jeg fant meg en del anthro serier ala FreeFall (http://freefall.purrsia.com/) og Sabrina Online (http://www.sabrina-online.com/).
En del av artistene som lagde webcomics hadde også sitt tegnearkiv på Yerf eller VCL, så fra der av var jeg hekta på denne anthro greia.

Jeg gadd aldri være særlig aktiv innad i fandomen - fra et utenforstående synspunkt så virket hele fandomen veldig opphengt i å danne hver sin subgruppe som var bedre/verre enn alle andre. Nyhetsgruppene Alt.Fan.Furry var på strupen på Alt.Lifestyle.Furry, Burned Furs hata alle, og de eneste som virka likandes var rollespill gjengen. Som bare virka fullstendig sprø.
Så jeg fortsatte lurkinga, uten å involvere meg så mye.

Studentiden var uansett over, jobbing tok over det meste av fritiden, Battlefield og World of Warcraft tok resten (selv om jeg spillte shapeshifters så ofte jeg kunne :P).

Spol fremover ~10 år, og jeg har hatt en dårlig sommertur til Tyskland. Regn medførte at jeg snudde på danskegrensen - så i planleggingen av neste års tur, begynner jeg da å se meg om etter en by jeg kan ha som mål og gulrot for turen.

Tilfeldigheter gjør at jeg finner ut at Eurofurence går samtidig som jeg har planlagt å dra på ferie - hotellprisene var ok, og Magdeburg nokså genial base for små dagsturer; Så der reiste jeg, og EF ble min første con, uten så mange dagsturer ut fra Magdeburg som jeg hadde tenkt meg.

Cookie

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 48
  • Gaming and space plz!
    • Vis profil
Sv: hvordan fant du fandommen ?
« Svar #14 på: 26. sep, 2015, 15:44 »
Eg har alltid likt ideen av dyr som snakker og går siden eg var liten, eg tror dette starta veldig idleg når eg såg på disney. Eg pleidde alltid å late som om eg var ein rev, det var no der furry-me starta. Når eg blei eldre, fant eg anime og manga som bare bygde på denne reven inni meg. Så fant eg ut, for ikkje så veldig lenge siden, om furries. Eg var så glad, og forvirret, at måtte gjøre meir research. Til slutt så fant eg denne siden, og såg at andre folk følte som eg. Eg registrerte, og her er eg! [laugh]
SPACE! Yeah!

Koto Wolfir

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 111
    • Vis profil
    • Wolfir's Pride Site
Sv: hvordan fant du fandommen ?
« Svar #15 på: 28. sep, 2015, 19:26 »
Har alltid følt furry delen min, som ble sterkere av disney. Jeg hadde og sterk spirituell tilknytting til ulven, og alltid vært godvenn med selv agressive hunder.. Jeg loket litt rundt på nettet og fant Norwegian Paws og mine første venner i 2012 ^^ Siden lagde jeg en ny fursona, gjorde en del endringer og er tilbake nå i 2015 med nytt navn og ett nytt utsende basert på min gamle fursona ^^

Micael

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 46
  • m3m3s
    • Vis profil
Sv: hvordan fant du fandommen ?
« Svar #16 på: 29. sep, 2015, 21:34 »
Startet da i slutten 3. klasse når vennen min viste meg på NRKsuper.no at vi kunne lage en bruker der og spille spill og skrive på forum osv. Så jeg kom en dag helt randomly over et spill som heter Hundeparken og spilte det et års tid til det ble flyttet til en annen nettside ettersom NRK la ned hundeparken[w-sad] så jeg så inn på forumet og klikket meg inn på "Fan Art" hvor basicly du kan ta bestillinger, art trades, collabs etc og så hvordan folk tegnet nydelige tegninger og ville selv prøve.. ooog dere kan se hvor jeg er hen i dag XD men ja siden er: http://hundeparken.dk/ og er oversatt til norsk og svensk hvis noen her vil prøve seg. [w-happy]

Otorium

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 134
  • Pack wolf
    • Vis profil
Sv: hvordan fant du fandommen ?
« Svar #17 på: 03. okt, 2015, 20:35 »
Jeg husker ikke nøyaktig når jeg fant furry fandommen, men jeg har alltid likt dyr.
Var en stor fan av løvenes konge og robin hood da jeg var liten og sikte også tegneserier med furies.
Jeg tror jeg vant ut om fandommen med å søke på google om robin hood eller noe slikt, men fant fort ut at detter var noe for meg.
Første på videregående fikk jeg en venn som var furry og vi har vært gode venner siden.
Jeg viste ikke at det var noen andre furies i bergen før 2012 da jeg tok noen bilder på raptus.
Jeg var tidligere i en cosplay gjeng og sa jeg likte furies, men ble møtt med negativ kritikk.
Det var ikke før i fjor jeg først ble kjent med andre furies i norge og ble raskt medlem på dette forumet.
Kan vel si jeg er ivrig med å bli kjent med flere i furies nå som jeg vet dere er her x3

Ulvi Yuitza

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 133
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: hvordan fant du fandommen ?
« Svar #18 på: 25. okt, 2015, 13:08 »
Kan huske det som om det var i går :P Det helle skjedde nok da jeg lagde en Myspace profil. Hadde vist hatt interesser for dyr og noe annet art som viser anthro med klær på. Etter å ha vært aktiv på Myspace, endrett navn til Wolfy og et avatar bilde, så endte jeg opp med å få en tilfeldig venneforespørsel fra en person som utgir seg til å være en furry. Merkelig nok, etter jeg fikk han på listen, så ble det full av venneforespørsel senere på dagen. Det var nesten som at man ville tro at man er den eneste furrien som eksisterte :P Men ble ganske overrasket av hvor mange av dem fantes. Senere forlot Myspace ettersom det var mye annet som foregikk der. Så endte jeg opp med Second Life, og det ble spådd flere overraskelser... og til slutt, FA. Der jeg traff flere, og noen av dem var nære området der jeg kommer fra. Men eventyret med å møte flere furs her i Norge har nettopp begynt.
Life is too short. Enjoy it to the fullest. Keep doing what makes you happy~