Skrevet av Emne: Ressurser  (Lest 3924 ganger)

Sarrukh

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 754
  • transdimensjonal mårpølse
    • Vis profil
    • weasyl
Ressurser
« på: 06. jan, 2016, 17:16 »
Det slo meg da jeg postet et par timelapse-videoer av en tegner jeg liker, at jeg ikke kan huske å ha sett noen slags samletråd for å dele ressurser rundt billedkunst! Tutorials, studier, verktøy, prosesser (som disse timelapsene for eksempel), software og lignende. Jeg vet at det er mange kunstnere her på forumet på forskjellige nivåer og med forskjellige tilnærmelser, så jeg tenkte jeg burde starte en slik tråd! Med min begredelige hukommelse og generelle surrehuekvaliteter har jeg dog ikke så fryktelig mye å begynne med, men jeg vil sette noe i bevegelse okkesom. Skulle det bli litt aktivitet her, kan jeg gjøre dette første innlegget om til en kategorisert masterpost.

Jeg kan jo begynne med videoene som fikk meg til å lage denne tråden. Jeg synes disse er utrolig nyttige og lærerike - og dessuten underholdende og jordnære, og jeg har sett dem om igjen flere ganger. De er på fransk, men med engelske undertekster:

___

"La rivière aux tortues" (version commentée)
Denne videoen er en gjennomgang av en av hans tegninger, med kommentarspor som forklarer teknikkene han bruker under fargeleggingen, spesiellt med fokus på (og mange digresjoner rundt) vann: refleksjon, refraksjon, farge og gradienter.


Pigments et Gougouttes HD
Veldig god introduksjon til vannfarger, og teknikker rundt det, med digresjon om maling og pigment som sådan.


___

Understanding Digital Colors
Grunnleggende innføring fargeteori, med vekt på fargeharmonier og dynamikk. Veldig nyttig! Den er litt vinklet inn mot digitale media, men teorien er universell og gjelder alle media og teknikker.


___

http://artists.pixelovely.com/practice-tools/
Sist men ikke minst, denne siden har timede slides for krokiøvelser (gesture drawing/speed sketching). Kroki er en veldid god øvelse for å få en intuitiv forståelse for form, tyngde og bevegelse. Jeg bruker denne siden til oppvarming, og den har en utrolig nyttig "class mode", som begynner med 30-sekunders skisser og jobber seg hele veien opp til 2 timer (avhengig av hvor lang økta er). På den måten får man opparbeidet en god vane med å få den grunnleggende formen på plass før man fortaper seg i detaljer. Det er mange gode ressurser på denne sida, men personlig har jeg kun erfaring med krokiverktøyet. To eksempler fra mine sessions her (30 min hver): 1, 2.






Mår ut. d.b