Skrevet av Emne: Erstatte bokmål med nynorsk skriftmål  (Lest 5730 ganger)

Trina

  • Gjest
Erstatte bokmål med nynorsk skriftmål
« på: 25. okt, 2015, 19:24 »
Er det noen som vil argumentere for eller imot. Grunner til at noen kanskje ville vært for det er at nynorsk er mer norsk en bokmål. Bokmål som er et skriftmål av Knud Knudsen, som er en fornorskning av Danske ord. Mens Nynorsk som skriftmål er tatt ifra dialekter fra bygda da Ivar Aasen besøkte forskjellige deler i landet.

På en måte så har Norge også vært i union i lang tid med Danmark historisk sett, og den norske kongen var en dansk person som tok navnet Haakon den sjuende.

Så historisk kan det kanskje virke dumt å erstatte, og heller greit å ha de sidesatt. Men så høres nynorsk også litt kulere ut om alle har skrevet det.

Hva synes dere?
« Siste redigering: 25. okt, 2015, 19:26 av Trina »

S.Z.

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 200
    • Vis profil
    • FA
Sv: Erstatte bokmål med nynorsk skriftmål
« Svar #1 på: 25. okt, 2015, 20:05 »
Syns at det er på tide at samisk blir det offisielle skriftmålet i Norge, finsk er også noe som hadde passet meg helt fint.

Click anywhere above to view szgoesbananas's stream.

Woofi

  • Gjest
Sv: Erstatte bokmål med nynorsk skriftmål
« Svar #2 på: 25. okt, 2015, 20:33 »
Syns at det er på tide at samisk blir det offisielle skriftmålet i Norge, finsk er også noe som hadde passet meg helt fint.

^^^^^^

Sivi Rabbynx

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 419
  • :3
    • Vis profil
Sv: Erstatte bokmål med nynorsk skriftmål
« Svar #3 på: 25. okt, 2015, 21:36 »
Er fra ei bygd med godt blandet med nynorsk og bokmål, bare hør å han som kommer fra bygda mi snakke rein Høyangersk nynorsk: https://www.youtube.com/watch?v=pid7jVOkmK0
Er så glad vi ikke snakker slikt på full tid, trur bygda hadde klikka.



vinde

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 386
  • kinda hard to learn how to drwa :P
    • Vis profil
Sv: Erstatte bokmål med nynorsk skriftmål
« Svar #4 på: 26. okt, 2015, 21:36 »
hadde det vert opp til meg så hadde vi lakt norsken på hylla og bytta ut med engelsk  [w-happy]

UsagiKun

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 828
  • PLUR <3
    • Vis profil
    • tumblr
Sv: Erstatte bokmål med nynorsk skriftmål
« Svar #5 på: 26. okt, 2015, 21:44 »
Jeg er ikke noe tilhenger av nynorsk, men synes det er helt greit å ha to skriftspråk. Men hvis det derimot er slik at man skal bli tvunget til å lære seg det og samtidig bli vurdert med karakter, så synes jeg det kan brenne. Blir som å pushe religion i ansiktet til folk som virkelig ikke er interessert å høre om det :l Valgfrihet ftw.

Så med andre ord, nei, det hadde ikke vært greit å erstatte bokmål med nynorsk.

Trina

  • Gjest
Sv: Erstatte bokmål med nynorsk skriftmål
« Svar #6 på: 26. okt, 2015, 21:59 »
hadde det vert opp til meg så hadde vi lakt norsken på hylla og bytta ut med engelsk  [w-happy]

Vel jeg er ganske glad i viktoriansk engelsk ^^. Så elegant talemåte.
Men av en eller annen grunn fikk det meg til å tenke på denne.
https://youtu.be/s7olTWEIwAI
Ikkje røyr dykk gutar.
God klassiker.

Leophan

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2745
  • Rawr!
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Erstatte bokmål med nynorsk skriftmål
« Svar #7 på: 26. okt, 2015, 22:26 »
hadde det vert opp til meg så hadde vi lakt norsken på hylla og bytta ut med engelsk  [w-happy]

I support this!


Sånn forøvrig så er jeg ingen fan av att vi har flere språk, synes vi kunne holdt oss til ett. Ikke så farlig om det ville blitt nynorsk eller bokmål. Er vant til bokmål men hadde nok vendt meg til nynorsk fort.

Micael

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 46
  • m3m3s
    • Vis profil
Sv: Erstatte bokmål med nynorsk skriftmål
« Svar #8 på: 26. okt, 2015, 22:58 »
huff nei er altfor dårlig i nynorsk :I

JA TIL ENGELSK

Smiling

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 443
  • Jeg er også kjent som VCR Thunder og Jayce
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Erstatte bokmål med nynorsk skriftmål
« Svar #9 på: 26. okt, 2015, 23:09 »
hadde det vert opp til meg så hadde vi lakt norsken på hylla og bytta ut med engelsk  [w-happy]

Helt enig, det er ikke noen god grunn til å ha et eget språk for hvert indeviduelt land. er ganske tullete at selv bare i skandinavia så har vi mange forskjellige versjoner av det som basically er samme språk.

NamelessCoyote

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 266
    • Vis profil
    • SweetWolf1
Sv: Erstatte bokmål med nynorsk skriftmål
« Svar #10 på: 27. okt, 2015, 07:51 »
Jeg syntes Nynorsk skulle vært frivilig, så kunne vi heller brukt mer tid på å lære språk vi vil lære oss enn de vi ikke trenger.

Trina

  • Gjest
Sv: Erstatte bokmål med nynorsk skriftmål
« Svar #11 på: 27. okt, 2015, 10:32 »
Jeg syntes Nynorsk skulle vært frivilig, så kunne vi heller brukt mer tid på å lære språk vi vil lære oss enn de vi ikke trenger.
Er da ikke vanskelig å bli distrahert bare fordi Norge har to skriftmål. De ligger uansett innenfor norsk timene. Føles litt mer ut som latskap om man velger å si at det tar for mye tid :P

NamelessCoyote

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 266
    • Vis profil
    • SweetWolf1
Sv: Erstatte bokmål med nynorsk skriftmål
« Svar #12 på: 27. okt, 2015, 12:02 »
Jeg syntes Nynorsk skulle vært frivilig, så kunne vi heller brukt mer tid på å lære språk vi vil lære oss enn de vi ikke trenger.
Er da ikke vanskelig å bli distrahert bare fordi Norge har to skriftmål. De ligger uansett innenfor norsk timene. Føles litt mer ut som latskap om man velger å si at det tar for mye tid :P

Hadde hatt mere nytte av å lære viktigere språk mener jeg. Som Engelsk. Eller bedre Norsk, alt for mange i dag som har kjempe dårlig grammatikk fordi det blir lagt lite vekt på i timene etter ungdomsskolen.
Nynorsk for vi lite bruk for etter skolen.

Trina

  • Gjest
Sv: Erstatte bokmål med nynorsk skriftmål
« Svar #13 på: 28. okt, 2015, 11:21 »
Vil påstå at jeg er bedre på bokmål skriftlig enn nynorsk :).
Men sikkert noen skoler i landet som fokuserer mer på skriftlig nynorsk enn bokmål tror jeg ^^

Dragon_Pancake

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 636
  • Hurr durr imma dragonurr
    • Vis profil
    • DeviantArt profilen min
Sv: Erstatte bokmål med nynorsk skriftmål
« Svar #14 på: 28. okt, 2015, 18:09 »
Men sikkert noen skoler i landet som fokuserer mer på skriftlig nynorsk enn bokmål tror jeg ^^
Mener å huske at det er deler av landet hvor nynorsk er hovedmål, og bokmål er sidemål. Tror det hadde vært lettere å lære seg nynorsk om man begynte tidligere, og hadde lærere som kunne undervise ordentlig i det. Synes egentlig nynorsk er litt fint, men jeg fikk aldri helt til å lære meg det på ungdomskolen. Sant nok at man ikke egentlig har bruk for det etter skolen, men i mitt tilfelle ville det faktisk vært mer naturlig å skrive nynorsk. Dialekten min ligger mye nærmere nynorsk enn bokmål. Så det er bare fordi jeg lærte bokmål først, at jeg skriver det.

Firnen_Olavsson

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 135
  • Rawr rawr
    • Vis profil
Sv: Erstatte bokmål med nynorsk skriftmål
« Svar #15 på: 15. nov, 2015, 19:57 »
hadde det vert opp til meg så hadde vi lakt norsken på hylla og bytta ut med engelsk  [w-happy]

Enig med dette.

Jeg har aldri likt nynorsk. For annerledes for min smak, og som sørlending nekter jeg å bytte til noe som høres feil ut med den klassiske Kristiansand-dialekten.
At folk liker å skrive og snakke nynorsk er jo helt greit, alle burde få lov til å bruke det de foretrekker. Men det burde ikke tvinges, eller endres til det "offisielle" norske språket.
Planning in the shadows


Pilosus Crinitius

  • Moderator
  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 694
    • Vis profil
Sv: Erstatte bokmål med nynorsk skriftmål
« Svar #16 på: 18. nov, 2015, 04:37 »
https://www.youtube.com/watch?v=DKJY3t9pHDk

Eg seie'kje meir.

Og forsåvidt e Nynorsken på papiret like offisielt som Bokmål!
« Siste redigering: 18. nov, 2015, 04:45 av Pilosus Crinitius »