Skrevet av Emne: Ekstrem prokrastinasjon  (Lest 1363 ganger)

Woofi

  • Gjest
Ekstrem prokrastinasjon
« på: 07. feb, 2016, 03:51 »
Har hatt et problem med dette lenge, etter jeg har begynt å jobbe freelance som journalist har jeg begynt å innse at noe må fikses, ettersom at deadlines er veldig veldig viktig i en avis.

Uavhengig om det er ting jeg liker/ikke liker ender jeg som regel opp med å utsette det altfor lenge og i mange tilfeller aldri gjøre det.

Det har en god del å si på karakterene mine, siden vær gang jeg faktisk jobber og leverer noe så ender jeg som regel opp med karakteren 5, men greia er at jeg leverer så utrolig lite gjennom året, og viser ekstrem liten arbeidsinnsats i timene, at karakteren dropper en god del (har snitt på 3,4 ellernoe i den dur). Noen ganger jobber jeg også altfor lite og leverer shit, og jeg vet at det er shit og vet jeg kan gjøre mye mye bedre men har rett og slett ikke gjort det fordi jeg kaster bort tiden på bullshit.

Har også lagt merke til at om jeg har noen å jobbe med, så klarer jeg som regel å gjøre ting raskere, men det kommer igjen ann på hvem jeg jobber med, og om de jeg jobber med hører nogenlunde på hva jeg har å si(om jeg har noe å si). Hvis jeg føler meg ignorert etc, så dropper arbeidsinnsatsen ekstremt. Her motsier jeg nesten meg selv på en måte, siden jeg selv noen ganger gir altfor mye negativ kritikk (konstruktiv kritkk, men glemmer å legge inn positive kommentarer, så blir kanskje ikke så konstruktivt likevel), så går det 2 sekunder før jeg realiserer hva jeg nettop sa til den andre personen. Vet selv at negative kommentarer og kritikk gjør det vanskelig å jobbe videre, spesielt når det ikke blir sagt noe positivt. Dette er også en av mange grunner til at jeg ikke snakker så veldig mye, fordi noen ganger ender jeg opp med å være altfor negativ, og har ikke lyst til å spre negativitet.

Har lest om dette før og om hvordan man kan komme seg over det, som feks:
http://waitbutwhy.com/2013/10/why-procrastinators-procrastinate.html
http://waitbutwhy.com/2013/11/how-to-beat-procrastination.html
og også diverse youtubevideoer, men det har som regel bare en immidlertidig virkning.

Dette går også inn på andre ting, som soving, spising, og vel, alt egentlig. Er utrolig irriterende ettersom man vet at man kaster bort tiden sin mens man gjør det, og har et underliggende press og motsigelser oppe i hodet som hele tiden ligger der.

Ett eksempel, på halvårsprøva i engelsk satt jeg bare der de første timene uten å gjøre noe som helst. Det var hovedsaklig de siste 30 minuttene jeg faktisk gjorde noe, og da sier det seg selv at det ikke gikk så veldig bra.

Vet egentlig ikke helt hva jeg prøver å få fram, eller hva som er meningen med å si det her. Er vel for det meste bare en liten "rant", fordi jeg prokrastinerer akuratt nå for å være helt ærlig .-.
« Siste redigering: 07. feb, 2016, 03:59 av Foofi »