Skrevet av Emne: Programmering  (Lest 2714 ganger)

Trina

  • Gjest
Programmering
« på: 12. feb, 2016, 13:17 »
Noen som har glede av programmeringsspråk eller å lære det?.

Det finnes noen programmeringsspråk laget for brukere som ønsker å designe sitt eget program eller spill, som gjør de som bruker det lettere å lage programmer utifra muligheter man kan bruke det til, istedet for å skrive inn binær koder over og over igjen. Den mest kjente er C++. Finnes også andre som Python som jeg ikke har satt meg helt inn i enda. Jeg lærer om C++, de fleste tutorials på netter er ganske vanskelig å forstå ved tanke på å forklare hva enkelte funksjoner gjør. Men TheNewBoston tutorials på nettet er ganske effektiv om noen ønsker å lære å programmere C++ iallfall, siden de går nøye igjennom hva den og den funksjonen gjør osv. Det som er bra med det er at du nesten kan lage hva som helst om du kan programmeringsspråk. Program eller et spill. Er ganske utrolig om man mestrer det.
« Siste redigering: 12. feb, 2016, 13:19 av Trina »

UsagiKun

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 828
  • PLUR <3
    • Vis profil
    • tumblr
Sv: Programmering
« Svar #1 på: 12. feb, 2016, 13:54 »
Jeg har holdt på en del med Java og C. Ser litt på Python, Swift og lærer Lisp/Scheme nå. Programmering er ganske gøy når man kommer i gang med det, og det finnes uendelig med muligheter c:

Space

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 40
  • Mow!
    • Vis profil
    • northpaw.space
Sv: Programmering
« Svar #2 på: 12. feb, 2016, 15:03 »
Noen som har glede av programmeringsspråk eller å lære det?.
Yup, svært! :3 Programmerer selv i Python, C, C++ og JavaScript etter anledning; går mest i de to sistnevnte nå til dags, i og med at jeg har et fag med C++ til våren nå og en del webprosjekter å jobbe på i JavaScript.

PS: Kan anbefale Python om man ikke er helt sikker på nøyaktig hva man vil programmere ennå, men allikevel vil komme i gang; det er langt, langt mer brukervennlig og lettere å lage større prosjekter i som nybegynner enn f.eks. C/C++, og har veldig mange gode og store standardbibliotek inkludert (det vil si, sett med større funksjoner som du slipper å skrive selv). Det mest overraskende jeg har sett så langt er vel at Python har en innebygd webtjener (http.server i Python 3) som er oppe og går etter en hel linje kode (eks. py -h http.server i kommandolinjen til Windows); svært praktisk til testing eller om man ellers vil ha noe kjapt ut av Python og inn i en nettleser.
« Siste redigering: 12. feb, 2016, 20:33 av Space »

FoxInABox

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 64
  • merf~
    • Vis profil
Sv: Programmering
« Svar #3 på: 12. feb, 2016, 17:08 »
Jeg prøvde å lære C++, men ble frustrert over å ikke klare å finne ut hvordan jeg fikk noe visuelt (uten å bruke et totalt ukjent bildeformat :/ ) .. har ellers holdt på i et ti-år med GameMaker Language som jeg egentlig føler holder meg tilbake og titta litt på AS3, så jeg er veldig interessert i å ta en titt på TheNewBoston tutorials som du nevnte.

SnowHug

  • Gjest
Sv: Programmering
« Svar #4 på: 13. feb, 2016, 16:28 »
Pleide å lære en del Java av å sitte sammen med storebror og få hjelp. Da ble det litt artigere å lage kalkulatorer og space invaders. Fikk det ikke inn i hodet på skolen av gamle forelesere xD

Er vel et år siden jeg holdt på med programmering. Har andre ting jeg heller vil gjøre nå, men om jeg får tid igjen så kunne jeg tenkt å ha det som en liten hobby :3

archalla

  • Gjest
Sv: Programmering
« Svar #5 på: 21. feb, 2016, 01:46 »
Atm programerer jeg en god del i C#, som er ganske brukerannvennelig til sitt brukerområde, som for mange er Unity. For meg er det sånnsett perfekt for programmering av 2D spill. Jeg kan også GM språket sånn noglunde, og bruker det i hovedsak til prototyping av konsepter og under gamejams:"3

Lapu

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 44
  • I'll find a way!!
    • Vis profil
    • Furaffinity
Sv: Programmering
« Svar #6 på: 09. mar, 2016, 21:44 »
Skulle gjerne ha lært lit C++, men trenger man noe spesielt av programmer eller andre data-relaterte ting for og starte opp?
Skal huske og sjekke ut TheNewBoston tutorials.

I will look for you, i will find you .... and i will hug you <3