Skrevet av Emne: Mat: Uvanlig, spennende og mystisk  (Lest 9099 ganger)

Felix

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 598
  • I'm a nomnivore. If it's nom, i'll eat it!
    • Vis profil
Mat: Uvanlig, spennende og mystisk
« på: 13. jul, 2009, 11:01 »
Jeg elsker å prøve nye ting når det kommer til mat. Og med bakgrunn i gårsdagens shopping (og restaurantbesøk på reiser jeg har vært på) så tenkte jeg det kunne vært morsomt med en ny mat-tråd, og denne gang en for ting som ikke finner veien til norske kjøkkenbord alt for ofte.

Så hva slags "uvanlig" mat har dere spist? Og ennå bedre, hva slags uvanlig mat kan dere anbefale?

Etter å ha vært i Australia så har jeg blitt stor fan av kenguru og krokodille, så jeg snappet med meg 3 kenguru biffer og en krokodillebiff fra frysedisken i går.. Fersk er best selvsagt, men ikke så lett å få tak i her oppe i nord :P
Men krokodille og kenguru anbefales på det stekeste!

Jeg fant også pytonslangekjøtt, som jeg gleder meg veldig til å prøve.. mmm.. pyton med pommfri XD
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Mat: Uvanlig, spennende og mystisk
« Svar #1 på: 13. jul, 2009, 11:48 »
Nå spiser ikke jeg no mer uvanlig en sushi så XP (etter hva som vanlige norsk tradisjonsmat).
Kenguru kunne vært interessant, samme med hval som jeg heller aldri har spist =o

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Tigerbiff
« Svar #2 på: 13. jul, 2009, 14:16 »
Det mest "uvanlige" jeg har spist er vel kanskje barnemat... men det er kanskje ikke så spennende ei heller mystisk. [blush]

Fikk endelig prøvd sushi for en liten stund siden, og prøvde en form for haggis (rett fra boksen, tror jeg) når jeg var i Skottland. Kanskje ikke like spennende som kenguru, krokodille eller pyton.

RefleXio

  • Gjest
Sv: Mat: Uvanlig, spennende og mystisk
« Svar #3 på: 13. jul, 2009, 18:19 »
Det mest eksotiske æ har smakt på må vel vær nigiri scampi (sushi) og en eller anna form for kråkebolle.
Kan også ramse opp nordnorsk havsnegle  :P  Smaksopplevelsa for sæ sjøll   :D

Chen

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 606
    • Vis profil
Sv: Mat: Uvanlig, spennende og mystisk
« Svar #4 på: 13. jul, 2009, 18:42 »
Jeg har spist kengubiff engang. På en halv-sedelig restaurant i utenlandsken. Anna enn det så holder jeg meg mest til de kjente og kjære.. Noe som for all del ikke inkluderer denne reptil-vore-fetisjen til Felixen der oppe :P
Why wasn't I informed?

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Tigerbiff
« Svar #5 på: 13. jul, 2009, 19:07 »
Det mest "uvanlige" jeg har spist er vel kanskje barnemat... men det er kanskje ikke så spennende ei heller mystisk. [blush]


Barnemat er mer eller mindre most vanlig voksen mat bare med mindre salt.. [w-sniff]

Regandor

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 884
  • Kittyfox =3
    • Vis profil
Sv: Mat: Uvanlig, spennende og mystisk
« Svar #6 på: 14. jul, 2009, 12:25 »
vel, har du prøvd fangz og min tikka masala lasagne? :P

Vi liker også å prøve nye ting, bare vi har ingredienser. ^^

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Mat: Uvanlig, spennende og mystisk
« Svar #7 på: 14. jul, 2009, 13:52 »
vel, har du prøvd fangz og min tikka masala lasagne? :P

Vi liker også å prøve nye ting, bare vi har ingredienser. ^^
Tikka masala lasagne? =o Liker tikka masala som man får på så boks hvor man bare trenger å kjøpe kjøtt.. Men som lasagne. det kunne vært interessant

Tirga

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 665
  • Not used
    • Vis profil
Sv: Mat: Uvanlig, spennende og mystisk
« Svar #8 på: 15. jul, 2009, 03:49 »
Det mest merkeligste jeg kan tenke på at jeg har smagt er:
Rå kråkebolle.
De ekleste må nok være bie-larver.
^^ heldiggrisen, har også lyst til å prøve slange xD "smaker det ikke som en form for kylling ?"
"Counting down. All functions nominal. All functions optimal. Counting down. The center holds. The falcon hears the falconer. Infrastructure, check. Wetware, check. Everyone hang on to the life bar, please."

 Characters:   Tirga(Fox-cat) || Snowspott(Cat-cyborg-human) || Drak(Pony)

Corona

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2294
  • Queen Bitch
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Mat: Uvanlig, spennende og mystisk
« Svar #9 på: 16. jul, 2009, 23:32 »
Hva har jeg spist da. Hmm..

Jeg har spist en del rart, sånn egentlig. o.0 Fikk bever og bjørnekjøtt eller noe på en resturant i Trondheim, ved Nidarrosdommen eller noe, tror jeg. Var en slags form for buffet tror jeg. Smakte egentlig ganske godt, men bjørnen var ganske tørr, mener jeg å huske. Lengelenge siden, men.
Jeg er virkelig ikke sikker på om det var bjørn eller moskus, men noe sånn stort norskt dyr. Jeg var trossalt bare 9 eller noe når jeg spiste, så jeg husker ikke. XD

Så har jeg spist en slags hai, jeg også kjøpte på et fiskerri i Trondheim, hai er egentlig ganske godt. ^^ Sverdfisk er også godt, fikk jeg servert i utlandet et sted. Så hm.
I Usa når jeg var der, var jeg i Arizona på en resturant kallt Rawhide eller noe, en koselig western-resturant som solgte klappeslanger. Frityrstekte. Det var rimelig godt, ble servert med rømmedressing eller noe. Kjempegodt. <3 Vil jeg smake igjen engang.

Noe mer kommer jeg ikke på for øyeblikket. o:

Issah

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 123
  • Rat. Ratface.
    • Vis profil
Sv: Mat: Uvanlig, spennende og mystisk
« Svar #10 på: 20. jul, 2009, 18:34 »
Veeeel. Når jeg var i USA. Så var vi på en restaurant hvor vi fikk mat til oss etter tur. En av rettene var Kyllinghjerter. Tro det eller ei. Men det var skikkelig digg! Smakte som... vel Kylling xD Bortifra det smakte jeg på Tentakler fra en blekksprut. Sprellende og greier. Smakte ingenting, men en skikkelig ubehagelig konsistens... xD

RefleXio

  • Gjest
Sv: Mat: Uvanlig, spennende og mystisk
« Svar #11 på: 21. jul, 2009, 01:31 »
Fikk smake på tofu og diverse anna vegan-mat i dag, sia dama tell en kamerat av mæ e veganer og tilberedte maten.
Må si det va en merkelig konsistens og smak, men på en forunderlig måte godt  [puzzled]

Logen Felxon

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 505
  • Philosophy and self discovery, are the same thing.
    • Vis profil
    • Deviantart profil
Sv: Mat: Uvanlig, spennende og mystisk
« Svar #12 på: 23. jul, 2009, 12:47 »
Hva for noe eksotisk har jeg spist? Neeeh, Jeg Har ikke kommet meg lengre i matsmakingsprosessen enn Taco og diverse former for taco, Jeg er ganske sær når det gjelder mat i grunn men det er noe jeg har hatt lyst til å prøve i en god stund, og det er faktisk bare en blanding av ting, du har pannekaker og kjøttdeig du bruker pannekaken som en slags wraps for kjøttdeigen og heller i bernaise saus... Syntes det hørtes godt ut jeg men har ikke fått meg til å prøve det enda -.-
Clever thoughts come from clever minds, though the most clever thoughts comes from the worst situations. How come?

Felix

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 598
  • I'm a nomnivore. If it's nom, i'll eat it!
    • Vis profil
Sv: Mat: Uvanlig, spennende og mystisk
« Svar #13 på: 23. jul, 2009, 15:03 »
Glemte å nevne.. Sist jeg var i USA prøvde jeg "Hawaii´s nasjonalrett".. Laulau ( http://en.wikipedia.org/wiki/Lau_lau ).. Det var ganske spesiellt..
Det var 50% nom og 50% eww, og bladene det var pakket inn i så ut som en frukt som hadde liggi på bakken i jungelen i en uke :P

Men svinedelen av det var skikkelig godt!
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Trash

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1773
  • Remigus Varg
    • Vis profil
    • Remigus Varg
Sv: Mat: Uvanlig, spennende og mystisk
« Svar #14 på: 28. jul, 2009, 00:47 »
vel, har du prøvd fangz og min tikka masala lasagne? :P

Vi liker også å prøve nye ting, bare vi har ingredienser. ^^

Du lager god mat da, hehe. ^^

Mikio

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 521
    • Vis profil
Sv: Mat: Uvanlig, spennende og mystisk
« Svar #15 på: 01. aug, 2009, 12:59 »
Jeg elsker rå kjøttdeig med grillkrydder eller fryst rå hamburger med grillkrydder XD Men det er ikke noe man spiser til vanlig da. [laugh]
Hørt at Råtten hai skal være godt, men har ikke smakt det. Det er noe dem fra island spiser mye av. :P

Farejobaldo

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 12
  • Svensksak
    • Vis profil
Sv: Mat: Uvanlig, spennende og mystisk
« Svar #16 på: 06. aug, 2009, 14:07 »
En god kandidat är köttbullar gjorda av bläckfisk.
"Måhända vet jag inte vad jag talar om, men jag vet i alla fall att jag har rätt!"

Felix

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 598
  • I'm a nomnivore. If it's nom, i'll eat it!
    • Vis profil
Sv: Mat: Uvanlig, spennende og mystisk
« Svar #17 på: 08. aug, 2009, 20:22 »
Dagens middag: Stekt python filet med pommes frites og soppsaus (slage og sopp.. mangla bare grevling jo!)..

Ingen stor suksess.. :\
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."