Skrevet av Emne: Noen gang spilt noe som hjelper depresjon?  (Lest 2384 ganger)

Avark

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 185
    • Vis profil
Noen gang spilt noe som hjelper depresjon?
« på: 12. apr, 2016, 00:46 »
Husker jeg hadde det for noen år siden. Jeg pleide å spille "WiiWare" spill kalt "Strong bad" et slags point and click spill som jeg synes er ganske koselig å spille noen ganger.

Er det noen episoder der slikt har hjulpet deg når noe kjipt har skjedd?

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Noen gang spilt noe som hjelper depresjon?
« Svar #1 på: 12. apr, 2016, 01:53 »
For min del, når jeg var veldig deprimert, så sleit jeg med å ha interesse for noen ting som helst. Alt var bare vondt, og alt som inneholdt å faktisk gjøre en innsats, var veldig vanskelig.

Til og med spill var vanskelig å i det hele tatt åpne. Og mange spill folk mente jeg burde prøve, ble enda værre av helt irrasjonelle grunner fordi jeg var moody af, og takla ikke når andre prøvde å dele sine interesser med meg (kunne være alt mulig, musikk, spill, film, youtube, fandoms, etc)

for det meste brukte jeg min tid på å tegne mens jeg var så kjempe deprimert, fordi for meg så føltes det som no effort, iallefall om jeg bare tegna noe lett. Pluss at det føltes godt å få følelser ut på papir, og også det å fokusere på noe slik at mye smerte forsvinner for en stund.

---

Nå skal det sies at dette er ikke en daglig nedtur som absolutt alle kan få. Dette er en faktisk diagnose, faktisk DEPRESJON hvor jeg ville sittet å gråte og ha vondt i brystet, nummen i armer og bein, selvmordstanker, generelle smerter, sår og andre problemer med kroppen som kom av ingenting (somatiske smerter og plager), + i tilleg traume, angst, disassosiasjon, tvangstanker etc.

Jeg sliter enda med det samme, men i mindre grad i og med at jeg prøver å jobbe med å bli mer positiv og glad selv om alt ramler sammen rundt meg. Men om jeg skal fortelle deg noe helt sikkert, når du er i en slik situasjon, så er det absolutt ikke så lett å ta frem et spill, og det er egentlig ganske vanskelig å gjøre noe annet enn å ligge i senga og se på youtube om man i det hele tatt finner noe som interesserer en der (alt blir sykt uinteresant og gir ingen glede om du er faktisk deprimert). Det var mange dager jeg ble hjemme i fra skolen og ble sengeliggende, sovende hele dagen eller gråtende i sengen min, fordi alt var så veldig vondt.

Noen delte denne i dag i facebook feeden min, og syns den er litt relevant, i og med at depresjon er en faktisk lidelse, og ikke bare en liten episode i ens liv. Om du er lei deg, så er du ikke deprimert, da er du lei deg. Er du deprimert, så sliter du.
http://www.aftenposten.no/meninger/Vi-kan-alle-prove-a-vare-litt-mindre-drittsekk-mot-dem-som-er-psykisk-syke--Tegnehanne-8421614.html
Jeg skal ikke fortelle deg at du skal slutte å bruke det ordet om det så er det du vil haha, men in case du ikke viste forskjellen.

Kosedragen

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 145
  • Pink and fluffy
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Noen gang spilt noe som hjelper depresjon?
« Svar #2 på: 12. apr, 2016, 04:24 »
Hmm, jeg er sjelden deprimert, men en periode da jeg hadde det vanskelig i tenårene satt jeg hele dagen og spilte Robot Unicorn Attack. Not joking. Det muntret meg opp.

Ellers har jeg alltid blitt i godt humør av Minecraft. Helst med venner.

Ulvi Yuitza

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 133
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Noen gang spilt noe som hjelper depresjon?
« Svar #3 på: 24. apr, 2016, 19:27 »
Tja... jeg kan nevne om et spill som gir meg litt mer lyst på livet. The Cat Lady. Et dypt historie, med en character som er veldig deprimert og sucidal. Selv når jeg var ynger, slet jeg veldig mye med deprivasjoner. Men etter å ha fullført spillet, så gir det meg mye annet og tenke på det gode i livet.

Det har vært flere ganger at jeg har følt deprimert og spille video spill sammen med venner hjelper meg ganske mye. Som: Dark Souls 1,2,3, Minecraft, og annet. Så jeg trenger litten dose sosial samtale mens jeg spiller eller spiller med noen uten mic og skriver fungerer like greit for meg. Mens jeg setter fokus til og gjøre det godt for begge enn bare meg selv.
Life is too short. Enjoy it to the fullest. Keep doing what makes you happy~