Skrevet av Emne: Barbering Likestilling  (Lest 9695 ganger)

Neonbear

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 34
    • Vis profil
Sv: Barbering Likestilling
« Svar #25 på: 22. mai, 2016, 23:14 »
Som jeg kanskje ikke vet er 100% sant, men hatt og skjegg... ser jeg mer som et påheng enn å fungere.
Så du ser på skjegg, som egentlig bare er hår som gror ut av trynet, som et "påheng", mens langt hår er greit og ikke et tegn på latskap?
Jeg prøver virkelig å se hva du skriver ifra alle mulige vinkler, men jeg klarer ikke å forstå tankegangen din i det hele tatt. Foreslår at du skal prøve å tenke gjennom litt mer av hva du sier før du sier det, det pleier å lønne seg.

Jeg har selv nokså stort skjegg fordi jeg liker det, og fordi jeg hater hvordan fjeset mitt ser ut glattbarbert. Jeg vasker det like ofte som jeg vasker håret og tar godt vare på det. Det er ren preferanse, ikke mer komplisert enn det.

Avark

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 185
    • Vis profil
Sv: Barbering Likestilling
« Svar #26 på: 23. mai, 2016, 02:50 »
Som jeg kanskje ikke vet er 100% sant, men hatt og skjegg... ser jeg mer som et påheng enn å fungere.
Så du ser på skjegg, som egentlig bare er hår som gror ut av trynet, som et "påheng", mens langt hår er greit og ikke et tegn på latskap?
Jeg prøver virkelig å se hva du skriver ifra alle mulige vinkler, men jeg klarer ikke å forstå tankegangen din i det hele tatt. Foreslår at du skal prøve å tenke gjennom litt mer av hva du sier før du sier det, det pleier å lønne seg.

Jeg har selv nokså stort skjegg fordi jeg liker det, og fordi jeg hater hvordan fjeset mitt ser ut glattbarbert. Jeg vasker det like ofte som jeg vasker håret og tar godt vare på det. Det er ren preferanse, ikke mer komplisert enn det.
Vel for å sitere de på 50 tallet. De beregnet skjegg som uhygenisk. Noe som jeg mener ser slikt ut for å være ærlig. Eller man kan påstå de med langt hår kan slite ut håret om de ikke tar vare på det, men jeg synes bare det er et bedre alternativ mer eller mindre.

Btw. Ikke klikk denne linken om du ikke vil bli delvis såret. Men fant en som også klager litt på at folk i dag er så skjegg fanatikere  [w-confused]
https://www.reddit.com/r/explainlikeimfive/comments/2wa77i/eli5_why_do_so_many_guys_nowadays_grow_ugly/
http://www.womanandhome.com/forums/threads/86812-Those-long-bushy-beards-are-UGLY!
http://thoughtcatalog.com/anonymous/2014/08/beards-are-disgusting/
PS: Anbefaler å lese kommentarene på den tredje linken nedenfor. Det er som en ren hipster prat der, som er delvis litt underholdenes.
« Siste redigering: 23. mai, 2016, 03:16 av Avark »

CaptWulf

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 40
  • Boop
    • Vis profil
    • FA
Sv: Barbering Likestilling
« Svar #27 på: 23. mai, 2016, 07:41 »

Vel for å sitere de på 50 tallet. De beregnet skjegg som uhygenisk. Noe som jeg mener ser slikt ut for å være ærlig. Eller man kan påstå de med langt hår kan slite ut håret om de ikke tar vare på det, men jeg synes bare det er et bedre alternativ mer eller mindre.

Btw. Ikke klikk denne linken om du ikke vil bli delvis såret. Men fant en som også klager litt på at folk i dag er så skjegg fanatikere  [w-confused]
https://www.reddit.com/r/explainlikeimfive/comments/2wa77i/eli5_why_do_so_many_guys_nowadays_grow_ugly/
http://www.womanandhome.com/forums/threads/86812-Those-long-bushy-beards-are-UGLY!
http://thoughtcatalog.com/anonymous/2014/08/beards-are-disgusting/
PS: Anbefaler å lese kommentarene på den tredje linken nedenfor. Det er som en ren hipster prat der, som er delvis litt underholdenes.

Skjegg har opp igjennom åra blitt sett på som mye rart, men hvis vi går langre bak i tid, i middelalderen så var blei det populært for overklassen å gro skjegg, riddere mente skjegget dems var et tegn på maskulinitet og ære.. Langt skjegg har også blitt sett på som et tegn på visdom.

Ting som dette kan man gå frem og tilbake på til Ragnarok. Som mennesker har vi en rett til å være den VI vil være, ingen andre mennesker har en eneste rett til å bestemme åssen andre skal se ut. Vil man ha langt/kort hår kan man det og ingen kan nekte dem, vil man ha skjegg eller ikke skjegg så er det dems valg og igjen ingen kan nekte dem. Syntes man det er uhygenisk eller stygt så kan man tro det, men du skal ikke tvinge dine meninger på andre.

Så det samme går for alt av kroppshår, klær eller alt annet man kan sette på seg, man bestemmer over seg selv, trend eller ei.
« Siste redigering: 23. mai, 2016, 07:46 av CaptWulf »

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Barbering Likestilling
« Svar #28 på: 23. mai, 2016, 07:53 »
Som jeg kanskje ikke vet er 100% sant, men hatt og skjegg... ser jeg mer som et påheng enn å fungere.
Så du ser på skjegg, som egentlig bare er hår som gror ut av trynet, som et "påheng", mens langt hår er greit og ikke et tegn på latskap?
Jeg prøver virkelig å se hva du skriver ifra alle mulige vinkler, men jeg klarer ikke å forstå tankegangen din i det hele tatt. Foreslår at du skal prøve å tenke gjennom litt mer av hva du sier før du sier det, det pleier å lønne seg.

Jeg har selv nokså stort skjegg fordi jeg liker det, og fordi jeg hater hvordan fjeset mitt ser ut glattbarbert. Jeg vasker det like ofte som jeg vasker håret og tar godt vare på det. Det er ren preferanse, ikke mer komplisert enn det.
Vel for å sitere de på 50 tallet. De beregnet skjegg som uhygenisk. Noe som jeg mener ser slikt ut for å være ærlig. Eller man kan påstå de med langt hår kan slite ut håret om de ikke tar vare på det, men jeg synes bare det er et bedre alternativ mer eller mindre.

Håret som jeg har på hodet hadde også vært uhygienisk hadde jeg ikke stelt med det, greid det, vaska det og passa på at det ikke ble fettete og ekkelt. Hadde jeg fått noe i det, hadde jeg vaska det bort. Men det skal sies at kort hår er mye lettere å vaske og stelle enn langt. I tillegg er det mye lettere for oss i dag å vaske håret vårt enn det var for 66 år siden. SPESIELT siden vi bor i Norge.

Og om jeg forstår rett, så er det akkurat det samme med skjegg, for utenom det faktum at det er rett i trynet isteden for oppå hodet 8D

Pappa har bart, og han har ikke noe problem. Brodern har litt skjegg, og det går helt bra. Kjæresten kunne godt hatt mye mye mer skjegg enn han selv ønsker, og jeg ville fortsatt syns han er en kjekk mann. Han klarer godt å ta vare på hygienen sin som alle andre. Wolverine har verdens kuleste skjegg. Jack black ser snasen ut med skjegg. Hagrid hadde ikke vært Hagrid uten skjegget sitt. Det er også så mye gøy man kan gjøre med skjegget/barten sin for å endre på utseende. Salvador Dali hadde verdens beste bart!

Når en Wookie klarer å holde seg rein, så skal en person med hår på kroppen, skjegg og liknende klare det også.

Arrius

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1161
    • Vis profil
Sv: Barbering Likestilling
« Svar #29 på: 23. mai, 2016, 16:49 »
sliter å skjønne hva du egentlig skal fram til her.. du hinter frem til at skjegg er uhygienisk samt unaturlig?? liker ikke tankesettet ditt, du skriver som om at det du mener er også det alle ande også burde mene. Du liker ikke X, og dermed mener du at andre heller ikke skal like X? slutt, bare slutt å skrive slike innlegg om du ikke klarer å ha en sakelig diskusjon.
The more i learn about people, the more i like my dog.

Avark

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 185
    • Vis profil
Sv: Barbering Likestilling
« Svar #30 på: 23. mai, 2016, 17:03 »
sliter å skjønne hva du egentlig skal fram til her.. du hinter frem til at skjegg er uhygienisk samt unaturlig?? liker ikke tankesettet ditt, du skriver som om at det du mener er også det alle ande også burde mene. Du liker ikke X, og dermed mener du at andre heller ikke skal like X? slutt, bare slutt å skrive slike innlegg om du ikke klarer å ha en sakelig diskusjon.
Jeg mener det er bra at folk har skjegg. Det er det som gjør folk forskjellige, selv om forgudelsen er litt overdrevet litt av samme argument som fedora eller hipster briller. Nei tvert imot, jeg er ikke imot det. Det høres ut som jeg er det, men er det ikke [eek]

Neonbear

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 34
    • Vis profil
Sv: Barbering Likestilling
« Svar #31 på: 23. mai, 2016, 17:46 »
Som jeg kanskje ikke vet er 100% sant, men hatt og skjegg... ser jeg mer som et påheng enn å fungere.
Så du ser på skjegg, som egentlig bare er hår som gror ut av trynet, som et "påheng", mens langt hår er greit og ikke et tegn på latskap?
Jeg prøver virkelig å se hva du skriver ifra alle mulige vinkler, men jeg klarer ikke å forstå tankegangen din i det hele tatt. Foreslår at du skal prøve å tenke gjennom litt mer av hva du sier før du sier det, det pleier å lønne seg.

Jeg har selv nokså stort skjegg fordi jeg liker det, og fordi jeg hater hvordan fjeset mitt ser ut glattbarbert. Jeg vasker det like ofte som jeg vasker håret og tar godt vare på det. Det er ren preferanse, ikke mer komplisert enn det.
Vel for å sitere de på 50 tallet. De beregnet skjegg som uhygenisk. Noe som jeg mener ser slikt ut for å være ærlig. Eller man kan påstå de med langt hår kan slite ut håret om de ikke tar vare på det, men jeg synes bare det er et bedre alternativ mer eller mindre.
Det er 2016 nå, ikke 50 tallet. :^)

Dragon_Pancake

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 636
  • Hurr durr imma dragonurr
    • Vis profil
    • DeviantArt profilen min
Sv: Barbering Likestilling
« Svar #32 på: 23. mai, 2016, 18:44 »
Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan snakke om likestilling når du tydeligvis bare støtter den ene siden. Jeg synes jo det er dumt at det er tilnærmet obligatorisk for kvinner å barbere hele kroppen om de ikke vil gå tildekket.nJeg støtter fult og helt personers frie vilje til å gjøre som de selv ønsker med sitt eget kroppshår. Det betyr også at menn skal kunne barbere kroppen slik de ønsker uten å bli sett ned på. Så lenge du føler deg komfortabel med det, burde det ikke ha noe å si for andre.

Om skjegg synes jeg det er en merkelig ting å diskutere. Personlig synes jeg det ser bra ut, men det må jo tas vare på også. Å vaske, trimme og ellers stelle skjegget er ganske mye arbeid det også, sammenlignet med å barbere det vekk. Hva hver enkelt velger å gjøre er jo demmes valg, på lik linje med hvilken frisyre du vil ha hos frisøren. Du trenger jo heller ikke å vaske, gre og klippe håret på hodet ditt om det bare er et spørsmål om latskap

Wolfheart

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 254
  • AaooOOoooOOoooååh!
    • Vis profil
Sv: Barbering Likestilling
« Svar #33 på: 23. mai, 2016, 19:51 »
Det er noen myter om skjegg, hår under armene eller nedentil som burde avlives; det er ikke uhygienisk. Man vasker seg da vel innimellom? Jeg gjør iallefall det.. Hår under armene og nedentil vil beskutte mot friksjonsskader der hud møter hud, nedentil vil det også beskytte div kroppsåpninger mot uhumskheter. Forøvrig kan det å barbere seg nedentil før til mer problemer; huden kan kan bli irritert, og for jenter spesielt kan bli mer utsatt for infeksjoner i underlivet;hår nedentil vil danne et lite luftrom mellom undertøyet og huden og dermed gjøre det noe luftigere. Ved barbering blir det klammere og kan gi bedre forhold for bakterier som kan gi infeksjon.

Jeg trur man må prøve å ha et naturlig forhold til kroppen sin og hvordan vi er skapt fra naturens side. Jeg ville aldri forlangt at kjæresten, om jeg hadde vært så heldig å hatt ei da (...), å barbere seg her eller der. Vi blir i økende grad utsatt for i mine øyne stupide kroppsidealer, det er på mange måter undertrykkende og nedverdigende (vi er ikke bra nok fra naturens side) krav om hvordan vi skal være.

Om folk vil ha skjegg så lå de gjerne ha det om de trives med det, eller ikke ha skjegg - ingen av delene har jeg noe med. Men skjegg og kroppshår er ikke uhygienisk når man forsøker å ha et normalt forhold til kroppsvask. Vi kan bli sjuke av for lite og for mye vask også. Slapp av, kast barberhøvelen om du ønsker eller behold skjeggeh - det går veldig bra begge deler  :)
« Siste redigering: 23. mai, 2016, 19:59 av Wolfheart »
"Hvis en skapning ikke kan leve i pakt med sin sanne natur, så dør den - det samme gjør mennesket" - Henry David Thoreau