Skrevet av Emne: Vikinger  (Lest 3815 ganger)

Avark

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 185
    • Vis profil
Vikinger
« på: 21. mai, 2016, 15:33 »
De var homofober faktisk. Så det ligger i blodet våres å være det også virker det som :P . Dette betyr at abrahamittiske sekter ikke har skyld for alt faktisk . Om du vil diskutere det så er jeg interesert, hørt noen som mener de ikke var det men argumentasjonene virker ikke overbevisendes.

Aka de som praktiserte seid som var magi utøvelse var kvinner, og volve var den høyeste statusen du kunne ha. Menn som praktiserte seid ble sett på som homoseksuell og skammelig, for å si det slik i den norrønne religionen så var Odin allerede en seid, så det ser ikke ut som det stoppet dem ifra å mislike slikt hos menn generelt uansett, kanskje slike fortellinger var mer komedie enn bokstavelig dogma osv. Det er også en fortelling der Harald Hårfagre skal ha latt sønnen sin Ragnvald brenne i et hus fordi han praktisere seid. Så om noen skylder på abrahamittiske religionene for å være homofobiske, hva ville de sagt om forfedrene

Uansett interesert i å høre deres meninger?
Kilder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ergi
http://viltogvakkert.blogspot.no/2014/10/s-for-seid.html
https://books.google.no/books?id=mxuqQRczoFYC&pg=PT128&lpg=PT128&dq=Rognvald+son+of+harald+Sei%C3%B0r&source=bl&ots=zEaTlqbaAD&sig=qJQi8is8b_OcqXId0o7cCwwVYPE&hl=no&sa=X&ved=0ahUKEwjPtqi1nOvMAhUkQZoKHSBZAGYQ6AEIQTAE#v=onepage&q=Rognvald%20son%20of%20harald%20Sei%C3%B0r&f=false

"Åsaguden Odin kan ha vært årsaken til det. Han fralurte nemlig Frøya seid-kunsten ved å kle seg i kvinneklær, og det i en tid hvor slikt var skilsmissegrunn. Det fortelles også at Harald Hårfagre lot sønnen Ragnvald brenne inne da han oppdaga at han drev med seid. "


Sivi Rabbynx

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 419
  • :3
    • Vis profil
Sv: Vikinger
« Svar #1 på: 21. mai, 2016, 15:42 »
Homofob går ikke i arv via blod, men hvordan en blir oppdratt og miljøet en bur i.



Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Vikinger
« Svar #2 på: 21. mai, 2016, 15:47 »
hvis mine besteforeldre var homofobe, rasistiske og sexist, så MÅ jo jeg også være det!

your logic.

Avark

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 185
    • Vis profil
Sv: Vikinger
« Svar #3 på: 21. mai, 2016, 16:14 »
hvis mine besteforeldre var homofobe, rasistiske og sexist, så MÅ jo jeg også være det!

your logic.
Jeg er enig. Men ville du vært enig om det var en undersøkelse som sa at dødeligheten er større hos homofile enn heterofile?

Eller folk røyker jo så kanskje ikke. Men utifra den undersøkelsen så sier den at homofile vil ikke leve opptil 65 år eller noe innenfor AIDS/HIV, kan hende jeg tolker det feil men høres ut som den enten dømmer livsstilen eller sykdommen innenfor undersøkelsen. Til og med pro LGBT har gjort denne undersøkelsen og selv om de har prøvd å underbygget den så står det at homofile har 20 år mindre å leve for enn heterofile.
http://ije.oxfordjournals.org/content/26/3/657.abstract

Og en forum side som stiller spørsmål rundt den undersøkelsen har også en nyoppdatert en som ikke nedbekrefter den?
Så på den måten kan homofili virke litt skadelig egentlig : I

Kilde nederst: http://skeptics.stackexchange.com/questions/28211/do-homosexuals-have-a-shorter-life-expectancy-than-heterosexuals
""Despite recent marked reduction in mortality among gay men, Danish men and women in same-sex marriages still have mortality rates that exceed those of the general population. The excess mortality is restricted to the first few years after a marriage, presumably reflecting preexisting illness at the time of marriage. Although further study is needed, the claims of drastically increased overall mortality in gay men and lesbians appear unjustified." "

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Vikinger
« Svar #4 på: 21. mai, 2016, 17:03 »
Ser ikke helt hvordan levealderen på homofile er relevant her, eller røyking for den del.

Det er mange homofile og/eller røykere som lever lenge og godt, sjøl om de er homofile eller røyker.

Homofili skader ingen andre, så om de er homo så får de bare være det. Røyking skader heller ingen andre, så sant røykerne tar hensyn til omverdenen, dermed skal de få lov til å røyke om det er det de vil. Personlig er jeg i et hetero forhold for øyeblikket, men har vært med folk av mitt eget kjønn før. Så sant jeg vet, så gjorde det ingen andre at jeg og en annen jente klinte. Og som røyker, så kan jeg nevne at jeg alltid tar hensyn til folk som ikke tåler det, ved enten å gå ut, stå et par steg unna folk som ikke takler det, eller sitte ved et vindu og røyke eller eventuelt lufte ut rommet før de kommer på besøk, og heller bruke e-ciggen i deres nærvær.

Back on topic: vikinger var homofober. Også? Mange i gammel tid var homofober, fordi det var det de ble lært til å bli, i tillegg var det ikke ofte man så, møtte på eller hørte om noen som var åpent homo, dermed ble det også en viss xenophobia for det.
« Siste redigering: 21. mai, 2016, 17:06 av Six »

Avark

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 185
    • Vis profil
Sv: Vikinger
« Svar #5 på: 21. mai, 2016, 17:08 »
Ser ikke helt hvordan levealderen på homofile er relevant her, eller røyking for den del.

Det er mange homofile og/eller røykere som lever lenge og godt, sjøl om de er homofile eller røyker.

Homofili skader ingen andre, så om de er homo så får de bare være det. Røyking skader heller ingen andre, så sant røykerne tar hensyn til omverdenen, dermed skal de få lov til å røyke om det er det de vil.

Back on topic: vikinger var homofober. Også? Mange i gammel tid var homofober, fordi det var det de ble lært til å bli, i tillegg var det ikke ofte man så, møtte på eller hørte om noen som var åpent homo, dermed ble det også en viss xenophobia for det.
Hmm du bringer opp noen gode poeng.
Det jeg er imot er at det finnes bokstaveligtalt folk som støtter fysisk vold for slikt. Eller for å bruke et eksempel, jeg vil ikke si jeg er for incest men jeg vil ikke si at det å bruke vold er en akseptabelt oppførsel. Eller litt samme om noen har ulike meninger mot også, men føles reaksjoner på hat ligger mye oppstyr og ikke forståelse for at noen har en annen levestandard enn andre. Eller nå spørs det litt på land og rettigheter her og der, men tror problemet ligger at det er mye unødvendig hysteria i hele opplegget at det blir en emosjonell smørje heller enn noe man kan snakke om på en logisk måte.

Men sånn sett bør folk ha rett til å være folk på en måte utifra et humanistisk syn mer eller mindre.
« Siste redigering: 21. mai, 2016, 17:13 av Avark »

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Vikinger
« Svar #6 på: 21. mai, 2016, 17:13 »
Ser ikke helt hvordan levealderen på homofile er relevant her, eller røyking for den del.

Det er mange homofile og/eller røykere som lever lenge og godt, sjøl om de er homofile eller røyker.

Homofili skader ingen andre, så om de er homo så får de bare være det. Røyking skader heller ingen andre, så sant røykerne tar hensyn til omverdenen, dermed skal de få lov til å røyke om det er det de vil.

Back on topic: vikinger var homofober. Også? Mange i gammel tid var homofober, fordi det var det de ble lært til å bli, i tillegg var det ikke ofte man så, møtte på eller hørte om noen som var åpent homo, dermed ble det også en viss xenophobia for det.
Hmm du bringer opp noen gode poeng.
Det jeg er imot er at det finnes bokstaveligtalt folk som støtter fysisk vold for slikt. Eller for å bruke et eksempel, jeg vil ikke si jeg er for incest men jeg vil ikke si at det å bruke vold er en akseptabelt oppførsel. Eller litt samme om noen har ulike meninger mot også, men føles reaksjoner på hat ligger mye oppstyr og ikke forståelse for at noen har en annen levestandard enn andre. Eller nå spørs det litt på land og rettigheter her og der, men tror problemet ligger at det er mye unødvendig hysteria i hele opplegget at det blir en emosjonell smørje heller enn noe man kan snakke om på en logisk måte.

Men sånn sett bør folk ha rett til å være folk på en måte utifra et hummanistisk syn mer eller mindre.

**jeg endra posten min litt, noen grammarfeil + noen ting jeg ville legge til.

Hvor kommer vold og incest inn i bildet?

Leophan

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2745
  • Rawr!
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Vikinger
« Svar #7 på: 21. mai, 2016, 17:18 »
Dette er fortsatt ikke ett passende forum å forsøke å legitimere homofobi.

Emphy

  • Global Moderator
  • Overaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 320
    • Vis profil
Sv: Vikinger
« Svar #8 på: 21. mai, 2016, 17:27 »
Jeg har ikke lest alt som står her. Men vil gjerne få si at homofili var godtatt under vikingtiden. Det ville du visst om du undersøkte de faktiske forholdene i mer enn ett minutt.
Det var derimot sett ned på hvis én part i et forhold var mer passiv enn den andre. Dette gjaldt for både menn OG kvinner.

Vennligst finn et annet sted hvis du ønsker å spre desinformasjon på denne måten.