Skrevet av Emne: Hur väljer man rätt skyltning för ett lokalt evenemang?  (Lest 37 ganger)

ann55

• Nykommer
    • Vis profil
När man planerar ett evenemang, en butikslansering eller någon annan aktivitet vill man förstås att informationen ska synas tydligt. Men vad bör man egentligen tänka på när man väljer material och utformning? Jag tycker att det är lätt att fastna i själva designen och glömma bort läsbarhet och placering.

Dany5

• Nykommer
    • Vis profil
Jag skulle börja med att fundera på var budskapet ska synas och hur länge materialet ska användas. Storlek, kontrast och korta texter spelar stor roll, särskilt om människor ska kunna uppfatta informationen på avstånd. För lokala aktiviteter kan exempelvis en Banderoll i Göteborg vara ett praktiskt alternativ när budskapet behöver synas från flera håll. Sedan är det klokt att anpassa färger och typsnitt efter miljön, så att helheten känns tydlig utan att bli rörig. Det är ofta de enkla lösningarna som fungerar bäst.

Nikki8

• Nykommer
    • Vis profil
Jag har märkt att skyltning faktiskt påverkar hur lätt det är att hitta rätt på ett område. Det behöver inte vara särskilt avancerat, men informationen bör vara enkel att förstå vid första anblicken. Placeringen är nästan lika viktig som själva utformningen.