Skrevet av Emne: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?  (Lest 10672 ganger)

lassenissen

  • Gjest
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #25 på: 05. feb, 2010, 19:53 »
Jeg har kommet meg inn på NITH i Oslo. Jeg skal gå linja spilldesign.
Skal også flytte til Oslo nærmere våren, finne meg leilighet sammen med 2-3 venner. Blir awesome.

Har lyst til å jobbe med spillhistorie, leveldesign, concept art osv. 8D

Spennende. Hvor mange semestre er det?

Seks.

Og det som er digg er at hvert år har de noe som de kaller "yrkedag" eller noe. Da kommer representanter for diverse spillfirmaer, blant annet de største i verden, og ser etter talent. Så allerede første året man går der har man sjansen til å bli sikret jobb når man går ferdig. 8D

Siba

  • Gjest
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #26 på: 05. feb, 2010, 20:04 »
Hmmm... ja, går første året mtt på vgs på gjøvik nå ^^
Linja er dersign og håndverk, har planer om å gå frisør neste år, og utdanne meg som frisør ^^
Også etter skolen skal jeg begynne å gå kurs å finne en tatoo/piercing studio jeg kan være lærling i : D Det er mitt største ønske for fremtiden iværtfall ^^

Kinjara

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 306
  • jervling
    • Vis profil
    • FA
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #27 på: 09. feb, 2010, 10:12 »
Jeg har planer om å bli taksidermist (nå blir jeg sikkert populær her). Må gå lærling hos en proff da. Skal egentlig ha 1 år design&håndverk, men har heller gått allmenn m/ kunst (steinerskole ftw), er på 3. året nå.
Sånne skoleveiledere og sånt er nisser. De vet ikke en tøddel om det de skal veilede deg om.
Det er vel heller drepingen av dyr som forårsaker en del misnøye, snarere enn å bevare dyrene til ettertid. ;) Slikt sett tror jeg ikke så mange har moralsk grunnlag for å skulle bedrive fordømmelse av det du vil gjøre. Likevel er det vel fort at mennesker dreper disse dyrene med denne praksisen til formål. Har selv vært hos en jägermeister i Tyskland, og likte ikke helt det morbide palasset av dyrehoder som det gikk to vegger til. Skulle en gaupe først bli påkjørt, mener jeg fullt ut at det er i dyrevelferdens interesse at dette blir stoppet ut og plassert et sted. For det første kan det tjene til utdanningens formål (mange barn vil sikkert finne dyret fint) - samtidig fyller det opp etterspørselen for flere slike.

Har en først dyrevelferd som hjertesak, er det beste å utdanne seg innenfor viltforvaltning. Litt som om man virkelig brenner for miljø, bør bli politiker eller sjef i Aker. I dag har jaktpraksisen grunn i en populær kvoteordning, som man kan føre oppsyn med og - med et snev av akademisk tyngde - begrense.

Skal til NTNU nå i høst, men er usikker på studier. Statsvitenskap? Det, og antropologi, historie og de tingene der gir ikke annen jobb enn lærer og det som er av denne typen (bibliotekar osv), så det kommer an på hvor ens interesser ligger. Partikkelfysikk er vel en hårsbredd for langt unna for mitt vidd... Uansett, skal noen på høyskole eller annet, gjør det dere liker. Det er ingen ved sine fulle seks som utdanner seg for en stilling i et firma eller institusjon - men dette betyr ikke at dere ikke kan tenke fremover. Det går nok av lys opp for dere ila utdanningen, og det skal godt gjøres at ikke ett av dem pendler dere inn på en komfortabel jobb. Kort fortalt er utdanningen bare én komponent, det er veiledende, men ikke avgjørende.

Alliha

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 613
    • Vis profil
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #28 på: 09. feb, 2010, 19:45 »
Går nå første året på vgs, studiespesialiserande, og neste år satsar eg på realfag ^^
Vidare etter dette, lurar eg på om eg enten skal ta utdanning i forsvaret og bli pilot eller studera astrofysikk :P

Kinjara

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 306
  • jervling
    • Vis profil
    • FA
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #29 på: 09. feb, 2010, 21:40 »
Går nå første året på vgs, studiespesialiserande, og neste år satsar eg på realfag ^^
Vidare etter dette, lurar eg på om eg enten skal ta utdanning i forsvaret og bli pilot eller studera astrofysikk :P
Forsvaret er fantastisk sted for alle typer læring, men pilot er det forsvinnende få som blir. Litt astronaut-nåløye på de der greiene. Seff, om du kan slå deg til ro med Orion eller helikopter, da er det jo litt flere åpninger. Har du skikkelig flydilla sånn sivilt også, eller går det mer på de militære delene? Kanhende ville du elsket Falcon 4: Allied Force. Har det selv, og det er speisa fantastisk. ;)

Uansett, militæret er karakterbyggende og selvrealiserende som få, og den opplevelsen bør du ikke gå glipp av, særlig med tanke på en drøss ultra-digge kurs, sertifikater og utdanning du kan ta ila verneplikten.

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #30 på: 09. feb, 2010, 22:27 »
Kommer nok ikke til å gå i militæret x3

Regner med at etter egenerklæringa, så vil jeg heller ikke være kvalifisert til førstegangstjenesten... og hvis jeg må inn på sesjon del 2, så får jeg bare snakke meg ut av det, eller stryke med glans..
Har planer, som jeg helst ikke vil forflytte noe særlig på, i og med noe av det tar flere år..

Sure, digg med gratis cash for å gå på skole der inne... og kunne vel ha vært bra for meg på fysiskt sett... men vil forsatt ikke forflytte på no som tar flere år i utgangspunktet xP

for tiden går jeg forsatt på medier og kommunikasjon (VGS2), og satser på samme skole til neste år også..
Er skole lei, og synes skolen der er helt grei, i og med det er en mer praktisk skole enn teoretisk ^^
« Siste redigering: 09. feb, 2010, 22:29 av Fenris »

Dakota Zaraki

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 95
    • Vis profil
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #31 på: 10. feb, 2010, 12:55 »
Skal vi se. Forrige skoleår var det vg1 TIP.
 Så begynte jeg egentlig på vg1 Elektro dette skoleåret, men flyttet over til APO-linjen i oktober pga. fysiske problemer som gjorde det umulig for meg å kunne fullføre året.

Planlegger å søke på Elektro igjen, med endelig mål å bli dataelektroniker. Og med flaks så kan jeg kansje grabbe til meg lærlingplass i Kristiansand. Hvis ikke så flytter jeg rett etter at lærlingtiden er over.
They say that women are from Venus, and men from Mars. Well, I'm from Mercury.

Furaffinity   DeviantArt

Alliha

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 613
    • Vis profil
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #32 på: 10. feb, 2010, 17:52 »
Går nå første året på vgs, studiespesialiserande, og neste år satsar eg på realfag ^^
Vidare etter dette, lurar eg på om eg enten skal ta utdanning i forsvaret og bli pilot eller studera astrofysikk :P
Forsvaret er fantastisk sted for alle typer læring, men pilot er det forsvinnende få som blir. Litt astronaut-nåløye på de der greiene. Seff, om du kan slå deg til ro med Orion eller helikopter, da er det jo litt flere åpninger. Har du skikkelig flydilla sånn sivilt også, eller går det mer på de militære delene? Kanhende ville du elsket Falcon 4: Allied Force. Har det selv, og det er speisa fantastisk. ;)

Uansett, militæret er karakterbyggende og selvrealiserende som få, og den opplevelsen bør du ikke gå glipp av, særlig med tanke på en drøss ultra-digge kurs, sertifikater og utdanning du kan ta ila verneplikten.
Eg tenkar bare på militæret sidan der er det gratis fly-utdanning :P Etter eg er ferdig med bindingstida vil eg i tilfelle fly det som er drømmen min: Heilt vanlege rutefly

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #33 på: 10. feb, 2010, 18:55 »
Eg tenkar bare på militæret sidan der er det gratis fly-utdanning :P Etter eg er ferdig med bindingstida vil eg i tilfelle fly det som er drømmen min: Heilt vanlege rutefly

Trur nå også at det var en nokså lang utdanningstid, og veldig krevende..
Har også noen krav rundt det, slik som syn og helse....


Gangen i utdanningen som flyger eller navigatør
1.året: Luftforsvarets befalsskole 1/2 år+uttaksflyging og teoriprøver 1/2 år
2.året: Luftkrigsskolen 1 år
3. - 4. året: Utdanning i USA 1-2 år
Plikttjeneste: 12 år praksis (flyger) 8 år praksis (navigatør) (inkl. 2 år på Luftkrigsskolen)


Så håper at du har ganske mange år som du kan bruke opp  [laugh]