Skrevet av Emne: Furrysak i Dagbladet FREDAG?  (Lest 86769 ganger)

krushdbug

  • Gjest
Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« på: 04. feb, 2010, 23:04 »
[Hallo, alle furs! Jeg er frilansjournalist for Dagbladet FREDAG og har lenge hatt veldig lyst til å skrive en større featuresak om furry-kulturen i Norge (sånn cirka siden jeg fant dette forumet og så at kulturen eksisterer også her til lands).]

[Jeg vet at det har vært en del negative opplevelser for furries i forbindelse med tidligere medieoppslag (Vanity Fair og alle greiene på Something Awful, f.eks), men jeg kan love her og nå at det ikke er en mobbesak om furpiles og yiffing jeg er ute etter. Heller er det at jeg vil vise helheten i hvem dere er, hva dere faktisk står for og hvordan det fungerer å være furry i Norge. Om mulig kunne jeg også tenkt meg å fulgt et par av dere på et treff ala EuroFurence (vet det er et stykke frem i tid, men saker blir jo gjerne bedre når man har god tid på seg).]

[Hvis noen av dere kan tenke dere å stille opp, enten med navn & ansikt eller anonymisert, kan dere ta kontakt på mail martin.bergesen@gmail.com, telefon 976 52 679 eller her på forumet. Det samme gjelder om dere har tips & tanker generelt om saken.]

[Med vennlig hilsen Martin Bergesen]
« Siste redigering: 04. feb, 2010, 23:07 av krushdbug »

krushdbug

  • Gjest
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #1 på: 04. feb, 2010, 23:09 »
[Hvis noen her kan tenke seg å stille opp, enten det er med navn og ansikt eller anonymisert, kan dere ta kontakt på mail martin.bergesen at gmail.com, telefon 976 52 679 eller her på forumet. Det samme gjelder om dere har tips og tanker generelt om saken.]

[vennlig hilsen Martin Bergesen]

krushdbug

  • Gjest
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #2 på: 04. feb, 2010, 23:10 »
[Beklager forøvrig klammene, forumet ville av en eller annen grunn ikke la meg poste tekst uten dem. Hjelp, noen?]

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #3 på: 04. feb, 2010, 23:35 »
Hei Martin. Du har kommet til riktig sted.
Bare en liten forespørsel. Kunne du vist oss noen av dine tidligere artikler?
Hvis du kunne gjort det burde vi kunne få skrapt i sammen noe gode/passende representanter for deg :)


Raskt tillegg:
Her har du litt offisielt startstoff.
http://www.mediastorm.org/workshops_0007.htm
http://www.hartfordadvocate.com/article.cfm?aid=3873
http://www.anthrocon.org/about-furry
« Siste redigering: 04. feb, 2010, 23:40 av Dax »

krushdbug

  • Gjest
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #4 på: 04. feb, 2010, 23:39 »
[Artikler skal bli. Noen tips til åssen jeg får posta her uten klammene?]

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #5 på: 04. feb, 2010, 23:41 »
Hva slags nettleser bruker du? Tekst pleier kun å forsvinne når/hvis du prøver å bruke <at> i teksten.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #6 på: 04. feb, 2010, 23:53 »
83 Awesome!

den skal jeg seriøst lese!
kommer til å få mange til å kjøpe FREDAG :D

og, furpiles, er ikke det bare koselig? o.o


Trash

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1773
  • Remigus Varg
    • Vis profil
    • Remigus Varg
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #7 på: 04. feb, 2010, 23:56 »
Stiller meg i skeptisk lys til dette her med henhold til at de fleste som har lagd dårlige og ukorrekte artikler om furries har lokket med ærlighet og åpenhet men til slutt bare var ute etter å selge en sjokkerende historie.

krushdbug

  • Gjest
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #8 på: 04. feb, 2010, 23:58 »
[Her er en om Lego-byggere.]

http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/artikkel.php?id=5001080095395&tag=item

[Her er en jeg gjorde for Universitas om vordende forfattere]

http://universitas.no/magasin/50219/udebutert/

[Her er en om opptøyene på Karl Johan]

http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/artikkel.php?id=5001090034961&tag=item

[Og her er en om nettegneserier]

http://www.dagbladet.no/kultur/2008/05/30/536753.html

[Dessverre er det en del nyere featuresaker som ikke ligger online, ser ut som Dagbladet har slutta å legge ut Fredag-stoffet i det søkbare arkivet sitt.]

krushdbug

  • Gjest
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #9 på: 05. feb, 2010, 00:17 »
[TrashWolf: Skjønner godt at tilliten er tynnslitt, men jeg håper dere kan gi meg en sjanse likevel. Jeg har litt erfaring med å skrive om "sjokkerende" subkulturer fra tidligere, og mener jeg er i stand til å unngå fallgruvene du snakker om. I sommer dro jeg f.eks. til Danmark for å gjøre en sak om unge naturister som jeg synes ble godt balansert (faktisk en av de sakene jeg er mest fornøyd med noensinne), hvor de involverte i ettertid også var svært godt fornøyd med bildet jeg ga av en kultur det tradisjonelt knytter seg mye fordommer til. Kan evt. sende den på mail til de av dere som ønsker å lese den.]

[Dax: Jeg har testa dette i både Firefox og Opera nå, uten hell. Når jeg bare skriver vanlig tekst uten klammer får jeg beskjed om at jeg ikke har lagt inn tekst i feltet her. Mucho merkelig.]

Raywolf

  • Gjest
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #10 på: 05. feb, 2010, 00:18 »
--slettet--

krushdbug

  • Gjest
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #11 på: 05. feb, 2010, 00:21 »
[Dax: Takk for linkene! Har lest den Hartford Advocate-saken tidligere, likte den godt. Skal sjekke ut de andre greiene i morra.]

Aikho

  • It's me...
  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1395
  • It's me...
    • Vis profil
    • It's me...
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #12 på: 05. feb, 2010, 04:15 »
Jeg stiller meg som flere her meget skeptisk til dette. Det har vært veldig mye negativt lys på "fandomen" grunnet CSI, MTV og andre TV programmer og stasjoner. Sverige har også prøvd å fått tak i noen her til lands for å fylle en episode i den sikkert mest populære dokusåpen der. Dog det har vert mer enn en artikkel i blogger og nett "aviser" som har skrevet noen gode ord. Hva det da kanskje viser er at aviser har større mulighet til å komme med rett side av saken. Intrykket mitt er nå at det skriftligere ofte er litt mer korrekt enn det på film, så lenge det er VG/Dagblad og ikke Se & Hør/Her og Nå.

Dette sagt, jeg kan gjerne svare på spørsmål, men jeg vil lese artikkelen før du sender den videre til Dagbladet.

(Det er forøvring ingenting som tilsier at forumet ikke skal godta meldingene dine uten klammene)
« Siste redigering: 05. feb, 2010, 09:43 av Aikho »

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #13 på: 05. feb, 2010, 05:17 »

og, furpiles, er ikke det bare koselig? o.o

Definer koselig. :P

Uansett, er skeptisk til dette selv. Spesielt ved tanke på at vi har hatt kontakt før av en journalist fra Sverige - som ga ganske dårlige viber samt at de svenske furries anbefalte oss på de sterkeste og ikke snakke mer med henne.
 Men nå igjen behøver jo ikke du være en slik en, håper jeg.

Men da igjen, vi/2 av oss har deltatt i intervju før..
La oss snakke om det og heller komme tilbake til deg.

Pluss ekstra sider til info:
http://no.wikipedia.org/wiki/Furry
http://en.wikifur.com/wiki/Furry

« Siste redigering: 05. feb, 2010, 07:02 av Wolftale »

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #14 på: 05. feb, 2010, 07:55 »

og, furpiles, er ikke det bare koselig? o.o

Definer koselig. :P

som i en haug kosebamser?
jeg vet ikke jeg er ny i fandommet xD

krushdbug

  • Gjest
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #15 på: 05. feb, 2010, 11:04 »
Aikho: Kjører alltid sitatsjekk på sånne saker, dvs. at jeg vanligvis sender hele artikkelen for gjennomlesing til alle de involverte så evt. feilsitater (sjeldne, jeg bruker opptaker) og faktafeil kan skvises ut.

Tellos

  • Administrator
  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 993
  • Rev.. as if anyone was wondering..
    • Vis profil
    • Tellos.us (under construction)
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #16 på: 05. feb, 2010, 12:06 »
Jeg ser for meg at det burde ikke være umulig å få lagd en sak her, men må bare si fra om at de fleste store konvensjonene har enten journalistforbud eller journalist frie soner. Dette fordi mange ikke føler seg komfortable med å potensielt havne i nyheter, reportasjer og liknende, noe som i den tur ville forringe deres helhetsintrykk av konvensjonen. I tillegg tror jeg det kan bli vanskelig å få faktiske navn å skrive rundt. Folk flest er redde for å bli eksponert, uansett hvor uskyldig deres grunn er til å være i communityet. Ut over dette syns jeg det er bra at noen tar initiativ til å skrive en "nøytral" sak da medieverden har overvekt på det ekstreme og negative. Spent på å se resultatet. Har heller ikkeno i mot å svare på noen spørsmål, gitt jeg ønsker ikke at nick, navn eller bilde skal være med.

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #17 på: 05. feb, 2010, 12:55 »
Hei Martin! Fint å se at du har fått løst (ser det ut til) problemet med klammene. [razz]

Som du ser så er det en del skepsis i rufsemiljøet hva gjelder media grunnet tidligere negative erfaringer. Men det har jo også vært bedre og mer nyanserte reportasjer, som f.eks. den i fra Hartford Advocate som det ble lenket til, samt denne i fra BBC. Så lenge de involverte partene får se over teksten før den trykkes, så burde det gå greit.

Og jeg kan jo advare om at furry kulturen kanskje ikke er så spennende som man skulle tro, og med mindre man klarer å få et par fursuitere til å la seg bli intervjuet og avbildet så er det kanskje ikke så mange spennende bilder man får tatt heller. Er nok også flere som helst ikke vil bli navngitt eller bli tatt bilde av overhode, som foretrekker å la pelsen henge i skapet for å si det slik. De fleste furs har derimot ikke noe i mot å la seg bli tegnet som sin fursona.

Som det har blitt nevnt, Eurofurence og flere andre av de store furry festivalene pleier ikke å la media slippe inn. Vi har mindre sporadiske treff av varierende størrelse oss i mellom - akkurat som vanlige mennesker! - men jeg tror ikke noen ville vært begeistret over å hatt med en journalist på disse.

Hvis du ikke har gjort det alt så vil jeg anbefale deg å lese forumets furry FAQ her, og det ble også gjort et tidligere intervju over mail med meg selv og Joon, en annen fur, som du kan finne her.

krushdbug

  • Gjest
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #18 på: 05. feb, 2010, 14:09 »
Miles: Ja, plutselig funka det greit, uten at jeg egentlig vet hvorfor.

Tror ikke furries er så mye mer spennende enn andre, men dere gjør noe som er annerledes, og sånt liker jeg å skrive om. Åssen man løser saken kommer litt an på hvem av dere som tør å være med på den. Det jeg ser for meg ideelt sett er en lengre feature på 7-8000 tegn (dvs. 5-6 sider) hvor vi følger to eller tre av dere hjemme nå først og senere i år på en konvensjon. Håper det kan gå å få med en fursuiter, i billedsammenheng hadde det vært et stort pluss.

I forhold til at folk er redde for å bli eksponert kan vi godt løse det f.eks. med kontrakter i forhold til hvem som tillater å bli fotografert (og i hvilken grad), samt at vi holder artikkelen unna nettpublisering. Det gjorde vi i tilfellet jeg nevnte med naturistene, og det fungerte fint. Evt. kunne man kanskje laget masker i papp fra fursonaene deres og skjult ansiktene på den måten, det kunne antagelig også fungert bildemessig. Anonymisering er også mulig i teksten, f.eks. ved å skrive at noen bor "et sted i Nordland" fremfor "på Sortland", og at man bare bruker fornavn, evt. fursona-navn. Vet at dette kan være sårbart, og vi skal ikke være de som outer noen.

Når det gjelder konvensjoner er jeg klar over at de kan være rimelig lukka, men jeg håper likevel vi kan få til noe der. Som sagt kan vi operere med bildekontrakter som krever samtykke fra hver enkelt avbildet person, og jeg kan godt diskutere rammer for hva jeg kan og ikke kan delta på med arrangørene. Evt. kan man ha en mellomløsning hvor journalist men ikke fotograf får delta på enkelte ting, om det er mulig.

Leste saken om Miles og Joon nå, skal grave videre i de andre tekstene når jeg kommer meg hjem fra den andre jobben min hvor jeg sitter nå.

Dakota Zaraki

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 95
    • Vis profil
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #19 på: 05. feb, 2010, 15:43 »
Her er noen artikler du bør lese:

Furry fandom
Fursona
Furry lifestyle

Og der finner du også linker til andre artikler.
They say that women are from Venus, and men from Mars. Well, I'm from Mercury.

Furaffinity   DeviantArt

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #20 på: 05. feb, 2010, 19:21 »
som i en haug kosebamser?
jeg vet ikke jeg er ny i fandommet xD

Ehm... Langt i fra wolfglow..
Et stikkord;
Haug med furries

Så koselig... ehm... Trur ikke de fleste ville definere det som koselig (nå snakker jeg om allmenheten og ikke fandomet)

over til topic;

Skeptisk jeg også.. Ikke akkurat noe overraskelse  [laugh]
I så fall, la flere av oss lese igjennom det, og godta det.
Men som allerede har blitt sakt, vet ikke helt om dette har så veldig stor interesse hos folkflest..
Det er norske innblanda, ja..
Det kan vel sees på som unormalt, ja..
men tviler forsatt på at det er så mange som har interesse av å lese om det..

Hadde så klart vært fint å fått et positivt lys mot oss i media, ihvertfall her i Norge, slik at det blir enklere å være Furry her i Norge.

Foresten, Frilans i Dagbladet...
Veit du om de har noe lyst til å ha dette på trykk da?
Nå har jeg ikke akkurat lest så mye i Dagbladet FREDAG men..

Må nok vente litt mer før et mer konkret svar kommer fra en av oss...
En av oss kan jo tross alt ikke svare for et helt miljø/samfunn/community/fandom/you name it.

krushdbug

  • Gjest
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #21 på: 05. feb, 2010, 19:50 »
Ja, Fredag vil ha saken. Er fast frilanser, dvs. har to faste spalter (Tekno og Gullrekka) og gjør jevnlig saker for Fredag ellers. Snakket med redaktøren om furry-sak i dag og har diskutert dette med henne tidligere også. Så fremt noen av dere er med, gir hun grønt lys.

Det dekkes forøvrig et veldig bredt spekter av emner i Fredag sine featuresaker, fellesnevneren er mest at de omhandler folk som er i det alderssegmentet de retter seg mot, dvs. unge folk mellom 18-30 og deromkring. At dere ikke er interessante nok trenger dere ikke bekymre dere over. Det skrives og leses tusenvis av artikler om intetsigende kjendiser a la Tone Damli Aaberge og Linni Meister hver dag, og det er nitriste greier i forhold til fandomen deres.

Om folk leser saken om dere kommer nok derfor mer an på at jeg klarer å skrive en god nok tekst.

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #22 på: 05. feb, 2010, 20:06 »
ok..Men så spørs det også om teksten/saken blir god nok for trykk også da  [wink]
Regner med at du har erfaring nok i det området til at du klarer å skrive godt nok, og i tillegg får til et positivt syn/lys over på oss, og ikke at det ender med en sak slik som programmene CSI, MTV, og andre saker og serier fra media..

Dette er nytt for folk, så kan hende at det vekker opp litt interesse hos folk, ihvertfall nok til at de forsetter å lese..
Men, dette kan vel også føre til at en god del kan komme hit for å spamme, "trolle" og/eller mobbe/plage oss som er en del av fandomet..
Samt nye medlemmer så klart.. men hvorvidt mye de har interesse innenfor fandomet kan man ikke si på forhånd..

men ihvertfall, regner med at vi trenger mer tid for å diskutere og snakke om dette oss i mellom  [wink]

Åssen kom du innpå dette med Furry Fandom uansett?
Erfaringer i fandomet før?
eller bare Pure interesse om å "hjelpe" oss inn i media med et mer positivt lys?

krushdbug

  • Gjest
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #23 på: 05. feb, 2010, 21:17 »
Helt ærlig, så hørte jeg først om furries via Something Awful og de greiene der da jeg var yngre. :-\ Men etter at jeg ble eldre og begynte å jobbe som journalist begynte jeg å researche furries nærmere med tanke på en artikkel og fikk et atskillig mer nyansert bilde av fandommen - det hadde vel litt med modenhet og respekt for andre mennesker å gjøre også. Jeg har etter hvert funnet ut at det er gøy å kutte gjennom mine og andres fordommer og vise at folk stort sett er folk, uansett hva de driver med.

Den gode, ærlige furry-saken tror jeg ennå ikke er skrevet, så jeg har hatt lyst til å gjøre dette ganske lenge - kall det gjerne journalistisk ærgjerrighet. Hun Hartford Advocate-dama gjorde det rimelig bra, men hun måtte jo walraffe (altså gå undercover) for å få det til. Jeg forsøker å spille med åpne kort, så får vi se hvordan det fungerer.

Jeg er ikke noen furry selv, men jeg har en feiende flott krokodille som heter Mr. Mushkile som er ganske levende for meg (han har vært med på mange av konsertene jeg har gjort) så jeg har kanskje en liten idé om hvordan man kan bli fenget av denne fandommen.

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #24 på: 05. feb, 2010, 21:31 »
Ihvertfall fint at du vil bryte opp all form for fordommer, og vise at det ikke er noe fælt, galt eller negativt ved oss, det skal du ha pluss for  [wink]
Regner med at Something Awful har noe stor innflytelse hos folk... Men bra at du har tatt researchen din, og ikke bare ha stolt på hva de har sagt  [wink]
Nå vet jeg heller ikke hva de Something Awful folka har skrevet og/eller sagt om oss heller..

Fint at du er ærlig.. Men, regner med at de fleste er skeptiske selv om du er ærlig..
Men vi får se åssen dette utvilker seg.. Dette kommer nok til å ta tid ja..

Krokodille.. Spennende ^^
Hva slags konserter er det snakk om foresten? litt nysgjerrig :P
Spiller du selv? Var du der for nytelse, interesse, eller en anmeldelse? ^^