Skrevet av Emne: Dyr begår selvmord?!  (Lest 5413 ganger)

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Dyr begår selvmord?!
« på: 14. mar, 2010, 08:29 »
En venn på LJ linket meg til denne artikkelen.
På en måte er jeg ikke overrasket, men på en annet måte så er jeg det.
Også det kan også betyd at selvmord ikke er så egoistisk, som enkelte mennesker skal ha det til?


Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: Dyr begår selvmord?!
« Svar #1 på: 14. mar, 2010, 11:44 »
Hm, fasinerende. Dyr er nokk likere oss enn mange
vil indrømme.

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Dyr begår selvmord?!
« Svar #2 på: 14. mar, 2010, 12:29 »
En venn på LJ linket meg til denne artikkelen.
På en måte er jeg ikke overrasket, men på en annet måte så er jeg det.
Også det kan også betyd at selvmord ikke er så egoistisk, som enkelte mennesker skal ha det til?

At dyr begår selvmord kjenner jeg til. F.eks. blekkspruter, hvaler og husdyr. Selv dyr og menneskers form blir til ved at spesifikke celler begår selvmord. Våre fingre er et godt eksempel på sistnevnte.

Jeg har selv aldri sett på selvmord som noe egoistisk, men siden det er en ganske bestemt handling vil årsaken bak ha mye å si.
Artikkelen nevner det samme:
Sitat
There are some acts of suicide that do save lives. But most of the millions or so human suicides each year worldwide benefit no one

Noen som setter sitt eget liv på spill for å redde andre kan være et nødvendig onde.
Noen som tar sitt eget liv av andre grunner er derimot et ugjenkallelig tap.

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Dyr begår selvmord?!
« Svar #3 på: 14. mar, 2010, 12:42 »
Akkurat den delen ved at det er så egoistisk er jeg ganske lei av å høre...
Jeg var ganske lei det ihvertfall :P
"Du tenker ikke på familien, venner og bekjente!" osv...

Dette overraska meg ikke akkruat så mye...
Har aldri hørt om det, men at dyr også tar selvmord virka ikke akkurat som om det var så langt ute på jordet.
De blir ihvertfall ikke nekta på lik linje som oss, av sin egen art.

Mikio

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 521
    • Vis profil
Sv: Dyr begår selvmord?!
« Svar #4 på: 14. mar, 2010, 14:40 »
Jeg synes det er litt egoistisk egentlig. For du tenker jo på at du skal ha det bra, men lar venner og familie være igjen med bare sorg og smerte. Så for å gi opp livet pga smerte, gir du smerten til noen andre.
Det er jo på en måte egoistisk det!

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Dyr begår selvmord?!
« Svar #5 på: 14. mar, 2010, 19:23 »
Joda, så klart..
Men skal man da aldri tenke på seg selv da?
og hva skal man gjøre da?
Du har plager/smerter innvendig man aldri kan lege, ting som man aldri glemmer eller lignende..
Man kan så klart gå til saksøksmål hvis det er noen spesifike personer som har bevist gått ut for å utsette en for det, men penger vil da ikke akkurat gjøre en blidere?
Hvis man er positiv og innstilt på at man absolutt ikke vil leve noe mer, så trur jeg ikke akkurat man tenker så veldig mye på om det er egoistisk eller ei..
Det er en del/noen som også legger igjen et notat som sier det og det, svarer på eventuelle spørsmål som man kunne tenke seg til, og det viser jo også at man ikke BARE tenker på seg selv heller.
Men, en smule off-topic, siden dette ikke skulle være primært om menneskets selvmord

Mikio

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 521
    • Vis profil
Sv: Dyr begår selvmord?!
« Svar #6 på: 15. mar, 2010, 01:36 »
Så klart må man tenke på seg selv også. Men tenk at dem som vil ta livet av seg, dem kan liksom bare ta livet av seg enkelt, men tenk på de som sliter med å leve.
Jeg er bare imot selvmord. Siden jeg tror på at man blir født på ny. Og når man tar selvmord kommer man i nesten samme sitvasjon som forrige liv pga selvmord.
Men det er min tro da  :P Hehe.
Det er vel mer at jeg ønsket at man kunne hjelpe dem som vil ta selvmord. For det må jo være noen man kan redde.
Ja, sorry, ble litt off topic det her  :P

Alyxx

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 244
  • Fat Rat
    • Vis profil
    • Alyxx Game Room
Sv: Dyr begår selvmord?!
« Svar #7 på: 15. mar, 2010, 08:36 »
Vi vet jo at dyr har følelsesliv. Burde være selvklart at de kan føle mer eller mindre at livet deres er meningsløst også.

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Dyr begår selvmord?!
« Svar #8 på: 15. mar, 2010, 08:44 »
Nja, at de har følelsesliv er en ting, men trodde kanskje at innstiktet dems var sterkere. Dog som sagt - Kom det ikke akkurat som et sjokk, og det fins jo en del historier om dyr som setter seg fast/holder på  å drukne flere ganger på rad.

lassenissen

  • Gjest
Sv: Dyr begår selvmord?!
« Svar #9 på: 15. mar, 2010, 09:13 »
Vi vet jo at dyr har følelsesliv. Burde være selvklart at de kan føle mer eller mindre at livet deres er meningsløst også.

Dyr har følelsesliv ja, men disse "følelsene" er ofte sterkt knyttet til instinktene. En hund er ikke i stand til å "føle at livet dens er meningsløst" i samme forstand som vi tenker oss. Hunder, og de fleste andre dyr er ikke på langt nær like selvbevisste som vi mennesker er og deres følelser er langt unna å være på samme avanserte nivå som våres er.

En hund kan oppfatte at den lider og ikke har det bra, og den kan også oppleve psykisk stress og lidelse, men den klarer ikke å sette seg og tenke "nå har jeg det helt jævli, kanskje jeg burde ta livet mitt fordi da opphører lidelsen?". Dyr klarer ikke å tenke framover i tid på samme måte som mennesker, altså å se for seg hvordan resultatet av diverse handlinger vil bli, utover det instinktene dems og innøvde vaner forteller dem.

Men allikevel. Dette med selvmord kan jo forsåvidt være en sammensetning av instinker og impulser i et dyr, kombinert med en uutholdelig fysisk eller psykisk lidelse, noe som utvikler seg. Selv om et dyr som tar selvmord ikke vil gjøre det av samme grunner og følelser som et menneske, men det er godt mulig at de gjennomgår en liknende, men mer primitiv tankegang.

(DISCLAIMER: Jeg har ikkeno leksikon her, dette er ut av det jeg kan fra før av blandet med personlige meninger og tanker. Ta hensyn hvis det er ting her som er veldig ukorrekt. >w>)

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Dyr begår selvmord?!
« Svar #10 på: 15. mar, 2010, 09:35 »
Så klart må man tenke på seg selv også. Men tenk at dem som vil ta livet av seg, dem kan liksom bare ta livet av seg enkelt, men tenk på de som sliter med å leve.
Jeg er bare imot selvmord. Siden jeg tror på at man blir født på ny. Og når man tar selvmord kommer man i nesten samme sitvasjon som forrige liv pga selvmord.
Da forsetter jeg med litt off-topic selv;
Hvis man sliter med livet, og ikke tenker på seg selv, og hva man selv mener er best for seg selv, så skal da ingen kunne komme inn å stoppe en...
Hvis man f.eks har pådratt seg en jævlig til sykdom, som man må leve og lide med over lengre tid, gjerne noen år, da burde man få lov til å stoppe lidelsen.
Selv om man trur på karma og det å bli født på ny, så skal man heller ikke nødvendigvis være helt i mot selvmord..
Hvis man trur på å bli født på ny, så vil selvmord være en mulighet for å starte helt på nytt igjen..
Om en har blitt mobba gang på gang over flere år, som igjen har lagt sine dype sår i en, så kan selvmord da være en måte å starte helt på ny igjen.
Da hvis man går ut i fra det å bli født på ny.

Det er vel mer at jeg ønsket at man kunne hjelpe dem som vil ta selvmord. For det må jo være noen man kan redde.
Jeg har vært ganske langt nede, helt nede her hvor topicet delvis er om.
Jeg så ikke mye lyst ved livet, hadde fått livet helt ødelagt ved hjelp av en J**** K** oppe ved meg, slik at livet ble meningløst, og det jeg også..
Jeg hadde liksom ikke verdi, og det var nesten like gyldig om jeg valgte å forsette eller ikke.
Jeg hadde da holdt ut ganske mange år, 5-7 år.. Under den tiden hadde jeg ikke tenkt på meg selv noe særlig, men mot slutten så orka jeg bare ikke mer... Da var det selvmordstanker, tenke ut den mest effektive og smertefriemåten å gjøre det på.
Men jeg søkte meg nå inn her da, han som nå er typen min la meg til på msn, vi ble nå bedre kjent, og han har nå over et år klart å gjort det bedre for meg.
Han har gjort livet noe lysere for meg, og jeg klarer å få meg igjennom hverdagen igjen, men hverdagen sliter fint på psyken min... Når jeg nå kommer meg opp til han hver gang jeg har ferie, så blir psyken min bedre, og jeg får hvilt meg ut slik at jeg kan holde ut mer igjen.

Så ja, man kan forandres, og "reddes"... Men noen må ofre seg, og mye av tida si....

Sitat fra: Lasi
En hund kan oppfatte at den lider og ikke har det bra, og den kan også oppleve psykisk stress og lidelse, men den klarer ikke å sette seg og tenke "nå har jeg det helt jævli, kanskje jeg burde ta livet mitt fordi da opphører lidelsen?". Dyr klarer ikke å tenke framover i tid på samme måte som mennesker, altså å se for seg hvordan resultatet av diverse handlinger vil bli, utover det instinktene dems og innøvde vaner forteller dem.

Bare for å legge igjen en "note" der..
Grunnen til dette, er fordi den ikke trenger det.
Innstinktene forteller hva han/hun skal gjøre til en hver tid, og blir ikke styrt rundt som en robot hele tiden av tanker, timeplaner, jobb/skole etc.
Dyret vil heller ikke oppleve så mye motgang, mobbing, nedturer, og andre belastende saker og ting for psyken...
De bare lever ut livet, og velger selv hva han/hun gjør...

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Dyr begår selvmord?!
« Svar #11 på: 15. mar, 2010, 10:07 »


 De har en annen tankegang og et annet instinkt enn oss.. men igjen såpass lik at vi kan kjenne oss igjen i dem.

Som Animal planet sier: "Animal did it first".

lassenissen

  • Gjest
Sv: Dyr begår selvmord?!
« Svar #12 på: 15. mar, 2010, 14:06 »
Sitat fra: Lasi
En hund kan oppfatte at den lider og ikke har det bra, og den kan også oppleve psykisk stress og lidelse, men den klarer ikke å sette seg og tenke "nå har jeg det helt jævli, kanskje jeg burde ta livet mitt fordi da opphører lidelsen?". Dyr klarer ikke å tenke framover i tid på samme måte som mennesker, altså å se for seg hvordan resultatet av diverse handlinger vil bli, utover det instinktene dems og innøvde vaner forteller dem.

Bare for å legge igjen en "note" der..
Grunnen til dette, er fordi den ikke trenger det.
Innstinktene forteller hva han/hun skal gjøre til en hver tid, og blir ikke styrt rundt som en robot hele tiden av tanker, timeplaner, jobb/skole etc.
Dyret vil heller ikke oppleve så mye motgang, mobbing, nedturer, og andre belastende saker og ting for psyken...
De bare lever ut livet, og velger selv hva han/hun gjør...

Nemlig. En hund kan bli "lei seg" om den blir utstøtt av flokken sin. Men denne følelsen av "tristhet" er kun forårsaket av det faktum at på egenhånd vil den ha mindre sjanser til å overleve. Det samme er det med en hunds "glede". Når en hund blir glad i deg er det fordi den vet at den får mat av deg, noe som sørger for dens overlevelse. Den blir også glad i deg fordi du klapper den, noe som gir den velbehag, og da vet den at hvis den viser positiv atferd, vil den få positiv atferd igjen.

Så alt dyr gjør (for det meste), og "føler", har røtter i de mest grunnleggende overlevelsesinstinktene.

Mikio

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 521
    • Vis profil
Sv: Dyr begår selvmord?!
« Svar #13 på: 16. mar, 2010, 01:24 »
Så klart må man tenke på seg selv også. Men tenk at dem som vil ta livet av seg, dem kan liksom bare ta livet av seg enkelt, men tenk på de som sliter med å leve.
Jeg er bare imot selvmord. Siden jeg tror på at man blir født på ny. Og når man tar selvmord kommer man i nesten samme sitvasjon som forrige liv pga selvmord.
Da forsetter jeg med litt off-topic selv;
Hvis man sliter med livet, og ikke tenker på seg selv, og hva man selv mener er best for seg selv, så skal da ingen kunne komme inn å stoppe en...
Hvis man f.eks har pådratt seg en jævlig til sykdom, som man må leve og lide med over lengre tid, gjerne noen år, da burde man få lov til å stoppe lidelsen.
Selv om man trur på karma og det å bli født på ny, så skal man heller ikke nødvendigvis være helt i mot selvmord..
Hvis man trur på å bli født på ny, så vil selvmord være en mulighet for å starte helt på nytt igjen..
Om en har blitt mobba gang på gang over flere år, som igjen har lagt sine dype sår i en, så kan selvmord da være en måte å starte helt på ny igjen.
Da hvis man går ut i fra det å bli født på ny.

Det er vel mer at jeg ønsket at man kunne hjelpe dem som vil ta selvmord. For det må jo være noen man kan redde.
Jeg har vært ganske langt nede, helt nede her hvor topicet delvis er om.
Jeg så ikke mye lyst ved livet, hadde fått livet helt ødelagt ved hjelp av en J**** K** oppe ved meg, slik at livet ble meningløst, og det jeg også..
Jeg hadde liksom ikke verdi, og det var nesten like gyldig om jeg valgte å forsette eller ikke.
Jeg hadde da holdt ut ganske mange år, 5-7 år.. Under den tiden hadde jeg ikke tenkt på meg selv noe særlig, men mot slutten så orka jeg bare ikke mer... Da var det selvmordstanker, tenke ut den mest effektive og smertefriemåten å gjøre det på.
Men jeg søkte meg nå inn her da, han som nå er typen min la meg til på msn, vi ble nå bedre kjent, og han har nå over et år klart å gjort det bedre for meg.
Han har gjort livet noe lysere for meg, og jeg klarer å få meg igjennom hverdagen igjen, men hverdagen sliter fint på psyken min... Når jeg nå kommer meg opp til han hver gang jeg har ferie, så blir psyken min bedre, og jeg får hvilt meg ut slik at jeg kan holde ut mer igjen.

Så ja, man kan forandres, og "reddes"... Men noen må ofre seg, og mye av tida si....



Det er jo bare bra at noen kan hjelpe andre. Har opplevd det at noen har reddet meg på en måte. Det er jo bra og positivt. Uansett mange forsatt har sine deprisjoner etter at man har fått hjelp.
Jeg kan ikke si noe imot det der at dem som har det helt forjævlig ikke skal ta livet sitt. Dem får det kanskje bedre, men forsatt er det synd på de som sitter igjen. Så jeg er ganske enig med det du sier  :)

Makenshi

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 112
  • denne tigeren sier "mjau baby"
    • Vis profil
Sv: Dyr begår selvmord?!
« Svar #14 på: 20. mar, 2010, 09:36 »
vel dette er egentlig ikke noe jeg har tenkte over bortsett fra med hvaler og spekkhuggere, men en artikel på cracked overasket meg ganske mye med at en bro tydeligvis ga hunder spontant lyst til å ta selvmord.
her er linken hvis noen vil lese om den, den er nr.5 på listen http://www.cracked.com/article/181_the-6-creepiest-places-earth/

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Sv: Dyr begår selvmord?!
« Svar #15 på: 20. mar, 2010, 12:13 »
"The idea that animals could actually be very good models for human suicide started to take root in the 20th century, "

Jeg er bare imot selvmord. Siden jeg tror på at man blir født på ny. Og når man tar selvmord kommer man i nesten samme sitvasjon som forrige liv pga selvmord.
Men det er min tro da  :P Hehe.
Jeg liker å spørre folk om deres tro, ikke for å motbevise dem, men for å sjekke om de har reflektert skikkelig over den.
Hvis folk som har det så ille at de begår selvmord, blir gjenfødt som noen som har det like ille, passer det ikke helt med det sitatet fra artikkelen.
Hvis selvmord begynte å ta form i det 20. århundrede, vil det si at det skjedde mye sjeldnere før. Hvordan kan det da ha seg at det blir mer og mer utbredt? - om kriteriet er at en må ha gjort det i sitt forrige liv? Jeg råder deg til ikke å ta opp denne diskujonen. Når jeg diskuterer religion klarer jeg ikke å stoppe. >:

Other than that.. Lasi har vel sagt det som er verdt å sies i denne diskusjonen. Jeg elsker dyr, men gawd, jeg er lei folk som sier "dyr har følelser!!!11".

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Dyr begår selvmord?!
« Svar #16 på: 20. mar, 2010, 15:59 »
Jeg elsker dyr, men gawd, jeg er lei folk som sier "dyr har følelser!!!11".

Da vil jeg spørre... Hvorfor er du lei det?
Dyr har så klart følelser også, og det er mange (?) mennesker som forsatt trur at dyr ikke har følelser i det hele tatt.

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Sv: Dyr begår selvmord?!
« Svar #17 på: 20. mar, 2010, 19:43 »
Sitat fra: Lasi
Dyr har følelsesliv ja, men disse "følelsene" er ofte sterkt knyttet til instinktene. En hund er ikke i stand til å "føle at livet dens er meningsløst" i samme forstand som vi tenker oss.

Joda, dyr kan være ensomme, glade, etc, men følelsene deres har ikke samme kompleksitet som menneskene. Og noe så enkelt som forskjellige hjernestørrelser kan fastslå det. Når folk derimot påstår at dyr har følelser, er det som oftest med den påstand at de har følelser på lik linje med mennesker.

Mikio

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 521
    • Vis profil
Sv: Dyr begår selvmord?!
« Svar #18 på: 26. mar, 2010, 20:59 »
"The idea that animals could actually be very good models for human suicide started to take root in the 20th century, "

Jeg er bare imot selvmord. Siden jeg tror på at man blir født på ny. Og når man tar selvmord kommer man i nesten samme sitvasjon som forrige liv pga selvmord.
Men det er min tro da  :P Hehe.
Jeg liker å spørre folk om deres tro, ikke for å motbevise dem, men for å sjekke om de har reflektert skikkelig over den.
Hvis folk som har det så ille at de begår selvmord, blir gjenfødt som noen som har det like ille, passer det ikke helt med det sitatet fra artikkelen.
Hvis selvmord begynte å ta form i det 20. århundrede, vil det si at det skjedde mye sjeldnere før. Hvordan kan det da ha seg at det blir mer og mer utbredt? - om kriteriet er at en må ha gjort det i sitt forrige liv? Jeg råder deg til ikke å ta opp denne diskujonen. Når jeg diskuterer religion klarer jeg ikke å stoppe. >:

Other than that.. Lasi har vel sagt det som er verdt å sies i denne diskusjonen. Jeg elsker dyr, men gawd, jeg er lei folk som sier "dyr har følelser!!!11".
Det kan være ganske mye det. Jeg mener ikke bare at dem som har tatt selvmord får et like "dårlig" liv. Det kan være ganske mye. Men før jeg skriver noe mer, jeg er ikke den flinkeste til å skrive det jeg mener. For jeg har et par problemer med å ordlegge meg  [laugh]
Ja, saken er at hvis man ikke har gjort noe med drittlivet sitt eller ikke kommet seg videre på noe måte fra sammen drittlivet fra forje liv, så får man ikke det bedre i det neste. På en måte må man bygge seg oppover til det "perfekte" liv. Hvis du skjønner hva jeg mener. Som sakt, jeg er ikke den beste til å forklare noe som helst. Hehe