Skrevet av Emne: En daglig fur i daglig drakt eller mest til fest og pomp og prakt?  (Lest 8330 ganger)

Vaskebjørn

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 133
  • *krafse snuse krafse* ooh! En chillinøtt! *yum*
    • Vis profil


Dette er min 'drakt' uten 'fur' bestilt fra bunnywarez. Det er ikke en fursuit, men jeg elsker det stiliserte uttrykket på disse draktene og det faktum at de er mulige og bruke i dagligdagse gjøremål. Jeg har enda til gode å prøve en ordentelig fursiut, men drømmen akkurat nå er å finne/lage noe midt i mellom pyjamas og fursuit som er litt mer realistisk og med mer karaktefølelse enn pyjamasen samtidig som den er like bevegelig og praktisk anvendbar og kan brukes til daglig...

Hva definerer en 'fursuit'? Og er det flere der ute som tenker seg design på drakter som kan brukes til daglig? Eller er/bør fursuits være hovedsaklig for furmeets etc?

Kaoskatten

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 503
  • yes.. you may call me Mittens...
    • Vis profil
    • Kaoskåken
Jeg begynte med akkurat samme tankegangen som deg tror jeg. Begynte til og med på et sy-prosjekt. Så utviklet det seg og nå er jeg godt i gang med en mer realistisk suit som blir ganske fluffy og muligens ok.

Dette med når man kan gå med de.. Jeg har forstått at mange her på forumet ikke ville vært så gira på å dra på seg fursuit uten at det var en tilrettelagt setting, og at det kanskje er heller få som synes det ville være helt ok å feks bruke den til fun på byen, eller konserter eller andre events hvor furs ikke er spesielt vanlig.
Selv leker jeg mye med tanken på å gå i fur i offentlige og normale sammenhenger kan du si. Bare fordi jeg mener at samfunnet burde få et ballespark eller to hvis det liksom ikke skal være akseptert å kle seg i fursuit når det tross alt HAR vært trendy med grilldresser og Grorudpalme.
Toleransen for å være leken er alt for liten blandt mange av folk flest, men det betyr ikke at vi trenger å finne oss i det! så det så :)
My personal space, respect it!

Karisma

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 505
    • Vis profil
hehe:-) kult var det alikeveld er ikke så lett med min furie ting en hest

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
en fursuit kan man si er det samme som en maskotkostyme, for å si det ganske enkelt.
IMO er minste kravet for en fursuit er vel hode, hale og poter.

Hvordan en bruker fursuiten er selvfølgelig opp til en selv, dog veit jeg ikke hvor lett det vil være å bruk den til hverdags ved tanke på redusert hørsel, føling og i enkelte situasjoner også syn.  Kommer så klart på hvordan suit en skal lage osv. . For det meste er fursuits brukt til parader, fursuit walks, organiserte by turer og conventions, mest på grunn av det alltid lønner seg å ha en eller flere som kan passe på deg.

Les mer her: http://no.wikifur.com/wiki/Fursuit og http://en.wikifur.com/wiki/Fursuit


Å denne tråden bør vel egentlig flyttes til fursuit forumet?

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
når noen sier fursuit, tenker jeg Mascot, Disney Land, DontHugCacti og Beastcub

xD faktisk.

men altså, en fursuit kan man mer eller mindre kun bruke for fun med noen man kjenner rundt seg på spessielle tider. :I jeg gikk ut med min første, og jeg ble mobba :c så, det tror jeg nok du ikke vill : D

men på halloween derrimot, ble jeg kalt Bamse en gang. og noen sa at jeg var en flott ulv : D da ble jeg glad. xD

og, "Fur"suit, sier jo litt da. xD man kler seg ikke i fake pels med rare farger og markeringer :B

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil


og, "Fur"suit, sier jo litt da. xD man kler seg ikke i fake pels med rare farger og markeringer :B

Og Ekte pels vil gi deg drama i hauge vis.

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
For meg så starter fursuit definisjonen ved partial og oppover.
Kun ører og hale ville jeg ikke kalt en fur suit, men ansett som furry.

Når det gjelder bruk ville jeg fulgt hovedtipset i fra mer erfarne furs.
Adri gjør det alene, og pass på at det også er med noen "handlers" som du/dere kan stole på.


Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Oh nice, do want! [w-happy]

Kaoskatten

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 503
  • yes.. you may call me Mittens...
    • Vis profil
    • Kaoskåken
..og jeg er bare en snartur hjemom nå for å gjøre siste finjusteringer på mitt kattehode for å dra det med meg bort på infernofestivalen... Dette er rett og slett fordi for mange kjenner meg der, og jeg ønsker meg litt fri til å bare være på festival. Vet jeg kommer til å få oppmerksomhet, men jeg blir forhåpentligvis ikke "plaget" på samme måte..

 Har heldigvis sånn halvveis reservert meg en handler, men jeg kan uansett gjemme meg backstage og skifte om det trengs.
 Men asså ja. Om noen er/skal dit i kveld.. så kan det godt hende man kan observere en Metal-mittens..  :o
My personal space, respect it!

Kaoskatten

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 503
  • yes.. you may call me Mittens...
    • Vis profil
    • Kaoskåken
ooog bare for å rapportere var det great success! Det var sykt mange som kom og klødde meg bak ørene og et konstant "naaaaaw!" hang i luften stort sett over alt hvor jeg gikk. YAY! Det var til og med folk som ville fotograferes sammen med meg sånn.. Hele tiden. *glis* til og med folk jeg egentlig kjenner, men som ikke kjente meg igjen i det hele tatt!

Jeg rakk ikke å bli ferdig med alt jeg hadde lyst til, så det ble med poter på hender og føtter og baggy bukser som dekket over og jeg kunne feste halen i. Men jeg tror det funka greit selvom armene mine var bare.

Så don't worry furs! Det finnes anledninger hvor det kan være en hit å bli skuet litt på hårene! Og om vi er i flokk, kan det hvertfall bli fun!
Jeg fikk 98% positive tilbakemeldinger og de få som kom med skeive blikk, synes jeg mest synd på siden de tydeligvis er for trangsynte til å se lenger enn sin egen nese.
My personal space, respect it!

Vaskebjørn

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 133
  • *krafse snuse krafse* ooh! En chillinøtt! *yum*
    • Vis profil

Selv leker jeg mye med tanken på å gå i fur i offentlige og normale sammenhenger kan du si. Bare fordi jeg mener at samfunnet burde få et ballespark eller to hvis det liksom ikke skal være akseptert å kle seg i fursuit når det tross alt HAR vært trendy med grilldresser og Grorudpalme.
Toleransen for å være leken er alt for liten blandt mange av folk flest, men det betyr ikke at vi trenger å finne oss i det! så det så :)

Jeg liker attituden din Mittens! Disse 'reglene' for hvordan man skal kle og te seg er som støpt i betong selv om ingen egentlig har bestemt dem. Kult og høre om opplevelsen din på Inferno, jeg kjenner igjen følelsen du beskriver om å gå ut og 'være i fred' selv om du får mye annen type oppmerksomhet. Det høres ut som at du på inferno-festivalen er i et miljø som du føler deg ganske trygg på, og det gjør det jo lettere å våge seg ut selv med til dels begrensede sanser og bevegelighet som wolftale nevner. Jeg kjenner at bare det å gå ut med min vaskebjørn som IKKE gir begrenset verken bevegelighet eller sanslighet er skummelt og krevende (har ikke enda). Man vet aldri hvordan folk reagerer.

Og det er også en følelsesmessig forskjell om man går ut med ansiktet sitt (og identiteten sin) synlig, eller om man har et helt hode/maske og kan være helt skjult i sin karakter...


Kaoskatten

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 503
  • yes.. you may call me Mittens...
    • Vis profil
    • Kaoskåken
Du har helt rett i at det er et miljø jeg kunne kjenne meg trygg. Jeg hadde rømningsveier takket være "all areas access"-bånd pluss at jeg som sagt kjenner alt for mange metalheads. Så hvis jeg skulle fått panikk eller det hadde blitt for mye, ville det alltid være noen jeg stolte på innen 2 meters radius fra meg som jeg kunne ha stukket snuten oppi øret til med et nødmjau og sagt hvem jeg var så ville jeg fått den eventuelle beskyttelsen jeg kunne trenge.

Og når det kommer til dette med å gå ut med en ny identitet. Det var jo litt av poenget. Så jeg skulle slippe å måtte holde en fasade ovenfor alle de folka jeg egentlig ikke hadde energi til å være så hyggelig mot som de forventer og samtidig prøve å nyte gode konserter uten å måtte tenke på hvor mange som holdt øye med meg og forventet oppmerksomhet fra meg. Og DET funka.

Det virkelig interessante å oppdage var imidlertid reaksjonene til de jeg har sluppet litt nærmere innpå meg personlig enn gjennomsnittet. For de visste det var meg med en gang. Selvom jeg ikke har nevnt min nye furry identitet. Så til syvende og sist endte det med at jeg kunne slappe av og henge med de jeg vanligvis føler er verdt å henge med, og resten som jeg foretrekker å møte på mine egne premisser lot meg være i fred.



oooohohoho! Må bare skryte litt. Det var så sykt mange "celebs" på VIP-en som rett ut sa de forelsket seg i meg. LOL! Inkludert kveldens DJ som jeg egentlig kjenner ganske godt. Jeg ble til og med fridd til. *fnis*
My personal space, respect it!

Darkferal

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 265
  • Who am I? Who wants to know?
    • Vis profil
ja, jeg så jo hvordan folk la merke til deg under festivalen. folk flest tok det jo med ett smil, så det ble jo ikke noen pinlige øyeblikk som jeg så i allefall [w-wink]

men det er fint å høre hvordan du hadde det under inferno, viser jo att du hadde en stilig kveld.

og by the way, det du gikk med var awsome
We all hunger for family, unity and belonging, but those three come at a hell of a cost.

Kaoskatten

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 503
  • yes.. you may call me Mittens...
    • Vis profil
    • Kaoskåken
Yay! Thanks. Følte meg ikke helt ferdig med hodet en gang..  Så kanskje jeg har potensiale som fursuit-maker? ^^
My personal space, respect it!

Darkferal

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 265
  • Who am I? Who wants to know?
    • Vis profil
Mulig. så att det var litt simpelt laget, men du har potensiale, er bare øve og lage så pluteslig står du der med en suit som tatt ut av dine drømmer
We all hunger for family, unity and belonging, but those three come at a hell of a cost.

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Du får poste et bilde av Mittens i Mittens tråden din :)

Honey

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 395
  • Daughter of Twillight
    • Vis profil
Her er et lille uddrag af mit "Fursuit ABZ" som findes på DKFurs forum. Dette er min personlige holdning:


Afsnit 1: Fursuits generelt


Hvad er et fursuit?

Et fursuit er et udklædningskostume som for det meste ligner et dyr. Det behøves ikke være et dyr som kun findes i naturen, det kan også være fantasidyr som drager og hypogriffer eller helt andre fantasifulde blandinger. Kun fantasien sætter grænser. Disse kostumer bliver ofte associeret med furry fandom og kan sammenlignes med profesionelle sports mascotter, men det er stadig ikke helt det samme. Til forskel fra en sports mascot, er en fursuit et unik håndkraftet produkt, som bliver lavet specielt til køberens preferencer. Dog er det ikke ualmindeligt, at der også bliver lavet det der kaldes et premade suit - et fursuit der bliver lavet med henblik på at blive solgt på en auction og altså ikke lavet som en decideret commission.



Hvornår er et fursuit et fursuit?

Et fursuit er et dyre kostume som helt eller delvist dækker din krop. Normalt går grænsen for hvornår det er et fursuit og hvornår det ikke er, ved hovedet – med få undtagelser. Man betegner det normalt ikke et fursuit hvis hovedet er frit. F.eks hvis du har et par øre på men stadig har arme og hænder, hale og fødder vil dette ikke bliver betegnet som et fursuit. Hvis du tilgengæld har en eller anden form for maske på, som helt eller delvist dækker dit eget hoved/ansigt  vil dette blive betegnet som et fursuit.

En af de få undtagelser som stadig diskuteres hvorvidt det er et fursuit eller ej, er ansigts maling. Folk i kropsnære kostumer og  ”CAT'S” lignende kostumer med ansigtsmaling er stadig til diskussuon om hvorvidt de kan betegnes som fursuits eller ej.

Honey

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 395
  • Daughter of Twillight
    • Vis profil
Also, your "pyjamas" thing i would consider what you call a "Kigurumi" which also is well used within the furry fandom but is actually something adopted from japaneese pop culture.

Vaskebjørn

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 133
  • *krafse snuse krafse* ooh! En chillinøtt! *yum*
    • Vis profil
Wow, jeg googlet akkurat Kigurumi og en ny verden åpnet seg! :D

Vaskebjørn

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 133
  • *krafse snuse krafse* ooh! En chillinøtt! *yum*
    • Vis profil
Sol, sommer og jeg har nettopp kommet inn igjen etter å ha testet min lille vaskebjørnkigurumi i offentligheten;) Hehe.. det er ganske fint hvordan noen folk reagerer. Man bør helst være glad i barn.. fikk mye oppmerksomhet fra en barnehage på tur! Men de fleste 'ser' ikke at jeg har den på meg ;) Solskinnshilsner fra vestlandet!

Kaoskatten

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 503
  • yes.. you may call me Mittens...
    • Vis profil
    • Kaoskåken
Man bør helst være glad i barn.. fikk mye oppmerksomhet fra en barnehage på tur! Men de fleste 'ser' ikke at jeg har den på meg ;) Solskinnshilsner fra vestlandet!

Så kult! Jeg har mer eller mindre fått i oppdrag av en barnehage å stille opp der som løve før sommerferien faktisk!
My personal space, respect it!

Alliha

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 613
    • Vis profil
Yay vestlandet^^
Herlegt med sol her, og dagen min hadde vore fantastisk om eg hadde sett nokon gåande med kigurumi midt i byen :D

Vaskebjørn

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 133
  • *krafse snuse krafse* ooh! En chillinøtt! *yum*
    • Vis profil
Mittens: Løve i barnehage, så kult! Har du en løvedrakt også? :D Barn stiller mange spørsmål, gjelder å ha god fantasi;) Det kuleste er når man kan lage en hel historie rundt karakteren sin! Hvor den bor, hva den spiser, hvorfor den er i byen osv. Men barn husker også veldig godt! Så det gjelder å ha tunga beint i munnen.. hehe.

Alliha: Plutselig så ser du en vaskebjørn :) Og kanskje en annen solskinnsdag møter vaskebjørnen noen andre også med kigurumi. Kanskje der sitter en hel masse folk rundomkring som EGENTLIG har en, men som bare ikke har brukt den offentlig før. Og så plutselig en dag kommer alle ut i alle slags merkelige flotte kigurumier og går på jobb som helt vanlig som om ingenting var spesielt. DET vil jeg at skal skje! *se for seg og smile*

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
hadde vært tøfft å gå i barnehagen, med lillesøster da! kjempekoseligt. menneh... hun er redd meg med suit på xD


Kaoskatten

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 503
  • yes.. you may call me Mittens...
    • Vis profil
    • Kaoskåken
Har ikke Løven enda, men den er på tegnebrettet :P
My personal space, respect it!