Skrevet av Emne: Livssynstråden  (Lest 7120 ganger)

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Livssynstråden
« på: 31. mai, 2010, 12:25 »
Jeg vet at dette er et touchy tema for mange
og kam lede til heftige diskusjoner, alikevell
fasinerer dette temaet meg.  Det hadde vært
interesant å vite hva slags andre livssyn andre har,
så forsøk å holde tunga rett i munnen, så skal jeg
forsøke det samme.
Velk for min del, trudde jeg på Tor og Odin (åsatru) når
jeg var liten og noen ellementer av dette henger fortsatt igjenn.
Bestemoren min lærte meg alt om kristendommen.
Og i en stund trudde jeg på gud.
Etterhvert fant jeg så mange selvmotsigelser
og ble irritert over konseptet at gud skulle være
alt elskende og tilgivende, men fortsatt straffe folk og
la de brenne i helvete. Dette fikk meg til å snu helt
over til  den filosofisiske satanismen til Anton Lavey.
Som fornekter all gudom og ser hvert enkelt menneske
som sin egen gud, med endeløst potensial.
Jeg brøt med dette siden church of Satan mente
de sterke burde komme fremst og de svake skyves til side.
Jeg mener de svake fortjener vår hjelp og beskyttelse.
Det som er svakt kan trenes og forbedres og vokse seg sterkt.
Jeg gikk så over til paganisme, praktiserte Wicca i en del år.
Her plukket jeg opp noen levesett jeg tokk med meg:
do what ye will, an' it hurt none. Fra dette gikk jeg innom
budisme, til filosofien til Alister Crowley over til khaosmagi og shamanisme.
Nå annser jeg hva som kalkes Gud for en  kreativ energi
som får alt til å gro, den kraften vi kanaliserer når vi skaper noe.
Jeg heller mot en slags shamanisme/ paganisme
hvor jeg hedrer Gaia, eller moder natur. Bruker dyretotemer,
feirer solverv, Yule og månesyklusen.  Og hedrer forfedrene
Jeg driver fortsatt med det alternative som: tarot, runer, pendel,
 healing, og magi. Så jeg vill vell annse megselv som paganist/shamanist.
 

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Sv: Livssynstråden
« Svar #1 på: 31. mai, 2010, 13:05 »
Som liten trodde jeg på Gud og Jesus, men etterhvert som vi begynte å ha om religion på skolen, fant jeg selvmotsigelser og logiske brister, ikke bare med kristendom, men med flere religioner. Så jeg forlot tanken om alt jeg kjente til, og trodde på noe jeg selv hadde utviklet. Min tro gikk ut på at alle mennesker hadde sin skjebne, og om du vek fra denne skjebnen, f.eks. begynte på en annen utdannelse enn den som var ment for deg, ble du straffet, og straffet hardt, i form av sykdom/vold/mobbing/etc. Her fantes det en slags "gud" som kun ledet deg på rett vei ved å straffe deg når du gikk en feil vei.

Dette trodde jeg på en stund, 4-5 år kanskje. Så en uke skulle jeg på en felttur med biologiklassen min. I den klassen gikk en gutt som ikke hadde noen religion, og han forklarte hvorfor så bra at min tro forsvant over natten.

Jeg var blitt en agnostikker, dem som bare sier "vet ikke". Men etter enda flere år med diskusjon, refleksjon og ny viten, føltes det ikke nok. Jeg syntes det var mer fornuftig det som ateistene mente. Så per dags dato kaller jeg meg en agnostisk ateist. Jeg er åpen for muligheten for at det er en Gud, men jeg tror ikke at Gud finnes. Egentlig har jeg lyst å kutte bort agnostikker-delen og bare kalle meg en ateist og si: "Gud finnes ikke. Punktum. Ferdig." Men jeg gjør det ikke helt enda fordi jeg er feig.. Og jeg har dårlige opplevelser med å fortelle hva mitt livssyn er, og jeg har dårlige erfaringer generelt om folks meninger om ateister.

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Livssynstråden
« Svar #2 på: 31. mai, 2010, 16:47 »
Offisielt så er jeg fortsatt meldt inn i statskirken. Går ikke i kirke, men forblir offisielt kristen grunnet respekt av enkelte familiemedlemmer.

Uoffisielt så er jeg nok ganske lik Atrox.
Det å vite hvem som har rett er like enkelt å finne ut som "hvilken farge en ball har på utsiden, når man sitter på innsiden".
Jeg er nok nærmest ateist, men har også respekt for andres livssyn. Eneste kravet mitt er at man respekterer andre, og ikke utnytter livssyn til egen vinning.

Litt basert på hacker filosofi, så anser jeg religion verken som ondt eller godt. Det er avhengig av personene som bruker den.

Ellers så følger jeg bare kroppen min, så lenge jeg har levde har jeg alltid vært gavmild, beskyttende, bestemt og snill.
Men jeg har et egent syn på skjebne, og er en av grunnen til at jeg nekter å bli u spådd eller spille lotto.
Den er vanskelig å forklare fordi den er veldig lik "si hvilken farge en ball har påtsiden, når man sitter på innsiden".
Som liten pleide jeg å kalle det et "alarmanlegg". Følelsen er veldig likt når du lar to magneter komme nær hverandre, men ligger mer i hodet og varierer i hvor godt jeg merker det. Det skumle med den er at enkelte ganger virker valg mer gjennomtenkt enn de er, og at enkelte valg blir gjort for at jeg skal ha nytte av det senere.
Dette tanken/filosofien anser jeg som et livssyn, siden det er umulig å bevise og fungerer som en veileder.

Trash

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1773
  • Remigus Varg
    • Vis profil
    • Remigus Varg
Sv: Livssynstråden
« Svar #3 på: 31. mai, 2010, 17:03 »
To be honest, så sier jeg bare "I don't know". Jeg vet bare hva jeg føler, samme hva grunnen til at jeg føler det er.

Jeg er therian.
« Siste redigering: 31. mai, 2010, 17:18 av TrashWolf »

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: Livssynstråden
« Svar #4 på: 31. mai, 2010, 20:43 »
lycantrope

MouseClick

  • Gjest
Sv: Livssynstråden
« Svar #5 på: 31. mai, 2010, 21:02 »
Personlig syns jeg dette er et vanskelig tema og som oftest kommer innpå når jeg snakker med religiøse.
Jeg er egentlig litt usikker på hva jeg er. En blanding mellom atheist og agnostiker tenker jeg :/ Tror ikke på noen overnaturlig gud, men er åpen for muligheten at det finnes. Må bare ha bevis for det, that's all.

Alliha

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 613
    • Vis profil
Sv: Livssynstråden
« Svar #6 på: 31. mai, 2010, 23:15 »
Sjølv har eg vokst opp der eg gjekk på søndagsskule osv... Var aktiv og alt, men hadde eigentleg aldri trua, og har aldri fått trua på den kristne guden. (sjølv om eg er konfirmert og alt)
Er fortsatt medlem i statskirka, men vurdere å melda meg ut, sidan eg ikkje er kristen. I det heila.

Det eg derimot er interressert i, er hinduismen. Karma har eg trudd på ei god stund, og så likar eg veldigt godt filosofien til hinduismar^^
Er ikkje fullt truande, bare interressert^^

MouseClick

  • Gjest
Sv: Livssynstråden
« Svar #7 på: 31. mai, 2010, 23:20 »
Sjølv har eg vokst opp der eg gjekk på søndagsskule osv... Var aktiv og alt, men hadde eigentleg aldri trua, og har aldri fått trua på den kristne guden. (sjølv om eg er konfirmert og alt)
Er fortsatt medlem i statskirka, men vurdere å melda meg ut, sidan eg ikkje er kristen. I det heila.

Det eg derimot er interressert i, er hinduismen. Karma har eg trudd på ei god stund, og så likar eg veldigt godt filosofien til hinduismar^^
Er ikkje fullt truande, bare interressert^^
Det er budskapet som teller ;P

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Livssynstråden
« Svar #8 på: 01. jun, 2010, 00:27 »
Alliha: Enig. Karma skal aldri undervurderes :)
Eller som engelskmennen sier "What goes around, comes around".

SpiceyFeline

  • Gjest
Sv: Livssynstråden
« Svar #9 på: 01. jun, 2010, 01:26 »
Hng, religion og greier er vanligvis ikke jeg uttaler meg så mye om, med fare for å fornærme noen, med mindre det er store diskusjoner i timene. Det er jo faktisk gøy.
Uansett, da jeg var liten... err.. mindre, gikk jeg på Frelsesarmeen hver helg med bestemoren min og var den kristne personen de ville jeg skulle være. Gikk noen ganger i kirken også. Lærte at Gud var snill med mennesker som var snille. Da jeg ble eldre og vi begynte å ha om forskjellige religioner på barneskolen, begynte det jeg trodde på som liten tatt mer og mer avstand.
Nå har jeg gjort opp mine egne meninger om religion og hele kristendommen.

Jeg er født kristen og er i statskirka, men ingenting av det presten står og leser på en søndags morgen er noe jeg tror har skjedd. "Gud " er for meg bare en illusjon. En illusjon om et godt liv og en fredfull død. Religioner som sier at du ikke skal stjele, slå ihjel og misbruke guds navn. Du skal heller ikke være redd for å dø, for du blir født på nytt i en annen kropp.
Kall meg negativ, avvisende og nærsynt, men ingenting av det noen av religionene sier er noe jeg kommer til å tro på.
Så ja, tipper jeg er en slags ateist.

lassenissen

  • Gjest
Sv: Livssynstråden
« Svar #10 på: 01. jun, 2010, 10:36 »
- Åpent og tolerant sinn i forhold til religioner.

- Tviler på at døden er absolutt slutten, men spekulerer ikke mye i hva som er etterpå.

- Tror at virkeligheten er "myk" dvs. at det er mulig å "bøye" den. Eksempel: magi, parapsykologi, osv.

- Tror på at spøkelser og gjenferd er et reelt fenomen, men usikker på om det faktisk er menneskesjeler/bevisstheter, eller andre fenomener/entiteter.

Ja.. det er vel strengt tatt mitt livssyn i grove trekk. Også tror jeg også litt på karma. Kanskje ikke som en faktisk universell kraft, men som noe å forholde seg etter i form av leveregel. Altså, vær snill og positiv så får du det bra.

Logen Felxon

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 505
  • Philosophy and self discovery, are the same thing.
    • Vis profil
    • Deviantart profil
Sv: Livssynstråden
« Svar #11 på: 02. jun, 2010, 07:40 »
Har vel ikke noe forhold til religion, ja det er et fasinerende fenomen at masse folk skal gå å tro på at en abstrakt tanke kan være sann. Jaja, jeg er litt ekkel når jeg sier sånt men jeg mener at hvis du kan gjøre masserart i dette livet for så å distansiere dine tanker fra dine handlinger for så å påstå at du vil bli "judga" i ett annet liv for det. vil jeg påstå at er en av de mest arrogante påfunnene våre til dags dato. Jeg er enig i at der er mye bra i religion, at en kan få massevis av folk til å ikke bite av hverandre hodet for at en ble offenda er definitivt positivt. Men alikavel, tar jeg avstand fra religion og trosretninger i grunn.
Clever thoughts come from clever minds, though the most clever thoughts comes from the worst situations. How come?

VVolfsong

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 398
  • Rawr
    • Vis profil
Sv: Livssynstråden
« Svar #12 på: 06. jun, 2010, 11:18 »
Tja... Jeg er fortsatt meldt inn i statskirken fordi jeg enkelt og greit ikke har giddet å ta meg bryet med å melde meg ut. Jeg er dog ikke kristen eller tilhenger av noen annen religion heller. Det er rett og slett ikke spesielt viktig for meg.

Jeg er åpen for at det kan finnes noe der ute, men jeg tror ikke noen av religionene her på jorden har rett. Jeg skulle og gjerne ønske at det fantes magi, spøkelser og alt det andre overnaturlige da verden hadde vært ett mye kulere sted å bo, men jeg kan ikke si at jeg tror det finnes slik vi har definert det.

Corona

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2294
  • Queen Bitch
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Livssynstråden
« Svar #13 på: 06. jun, 2010, 13:05 »
Jeg kan si meg selv ganske enig med det Atrox sier. Jeg var født og oppvåkst kristen i og med at familien min er kristen, og trodde på Gud og sånn når jeg var en 4-5 år gammel. Når jeg ble eldre, type.. 4-5 klasse, gikk dette over og jeg hadde ikke noe jeg gikk og trodde sånn fast på. Jeg svarte alltid "vet ikke" om jeg fikk spørsmålet; "tror du det finnes en Gud?". Jeg er fullt åpen for at det finnes noe der ute, eller lignende, men jeg tror likevel ikke på det. Jeg må bli overbevist først, få faktaene på bordet-ish. x3 Vanskelig å forklare.

Selv tror jeg også på et liv etter døden, jeg tror ikke alt blir bare svart etter man dør. Fenomenet med at hver person som dør, blir 13 eller 19 gram lettere, er facinerende synes jeg. (Husker ikke om det var 13 eller 19, men noe i den duren) Det får meg eventuelt til å tenke på at sjelen din går over til en annen livsform som eventuelt blir født i samme øyeblikk. Dyr, mennesker, whatever. Jeg har også snoket litt rundt på nett, snakket med forskjellige "medier" og lignende, og jeg har blitt overbevist, eller er ganske åpen for at det finnes spirituelle ting som gjenferd, energier, chackra'er, healing, demoner og lignende. Jeg finner dette svært interessant egentlig. xD

Karma er også ganske genialt, synes jeg. |D
Men jeg velger å se på meg selv som en slags.. spirituell-n00b/ateist-ish blanding.

Chen

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 606
    • Vis profil
Sv: Livssynstråden
« Svar #14 på: 06. jun, 2010, 14:03 »
Livssynet mitt er nok at organisert religion stort sett er noe dritt...
Ingen av dem er - om man ser på religionen som det hele - noe bedre enn de andre.

Religion har i de fleste former blitt brukt til å rettferdiggjøre alskens ting som best oppsumeres med å sitere Adam Savage "Man's inhumanity towards man".

Derimot er det det som går igjen hos de fleste religioner som er greie saker. De fleste har en lære om å respektere levende vesner og kloden - og "ære vår far og mor" for å gjøre det litt nasjonalromantisk.
Men når noe blir stort nok, er det alltid mulig å korrumpere det. Det har skjedd i de fleste religioner nå til dags.

Så lever nok etter ideen fra X antall religioner - som banalt nok kan bli summert opp som Kardemommeloven.

Bare for å klargjøre så er det religioner jeg har issues med, ikke utøvere - så lenge de holder seg innenfor de rammene de selv tror på. Jehovas vitner og andre tredjepersons-opplevelser kan bare forvente å bli møtt av en gretten panliger klokka altfortidlig på en helgedag, men om man ikke preker til meg så gir jeg den samme respekten jeg får - tilbake.
Why wasn't I informed?

Narm

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 344
  • Det er relativt realistisk.
    • Vis profil
Sv: Livssynstråden
« Svar #15 på: 07. jun, 2010, 18:02 »
livssyn ja.... jeg er egentlig ganske spirituell av meg (som bruker navnet refererer til). tror ikke på noen av de 5 store verdens religionene. driver med tarot og pendler og tror at healing og annen alternativ medisin fungerer (selvfølgelig til en viss grense)... tror også at det finnes "ånder" som ikke har klart å komme helt "til den andre siden". tror på gjenfødelse og tror ikke på noen dømmende gud.
Men jeg synes også at folk må få tro hva de vill og det eneste jeg ikke tolererer er fanatikere.
-Sett inn morsom signatur her-
http://www.furaffinity.net/user/narmenia/

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: Livssynstråden
« Svar #16 på: 07. jun, 2010, 20:40 »
Oh pendel og tarot, driver jeg med og. Vi burde så absolutt stikke på alternativ messa en gang