Skrevet av Emne: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?  (Lest 28905 ganger)

Kalamu

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 167
  • Helt og holdent fantastisk
    • Vis profil
    • LiveJournal
Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« på: 16. jan, 2008, 21:24 »
- La oss si at du er atten år (igjen) og at begge kjønn har verneplikt. Du blit innkalt til militæret, hva gjør du?

- Om du velger den letteste utveien og sniker deg unna på et vis. Hvordan vil du gjøre dette?

-Jeg lurer også på om du synes jenter skulle hatt verneplikt. Hvorfor? Hvorfor ikke?


Mine svar ville ha vært at, jeg hadde aldri kommet til å havnet i militæret uansett hvordan reglene for verneplikt var. Krig er i mot alt det jeg står for og du kan nok kalle meg en slags pasifist på det området. Samfunnstjeneste, takk!

Personlig synes jeg begge kjønn skulle ha hatt verneplikt. Hvorfor skal likestilling bare gå en vei - til fordel for damene?
Man må selvsagt ta hensyn til visse biologiske faktorer som dog er der og man intet kan gjøre med, men jeg synes også man burde skaffe en bedre permisjonsløsning for foreldre og aleneforeldre av begge kjønn


Sarovak

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 66
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« Svar #1 på: 16. jan, 2008, 21:38 »
Vel, jeg er også imot krig og alt det der, men av prinsipielt vis så gikk jeg med på å gå på førstegangstjeneste.

…Og jeg må si at året jeg var der (Bardufoss, skjold 2.bn) var ganske erfarings rikt. Det handlet rett og slett om å... bli voksen, lære å drive seg skjøl, klare seg selv… Det føltes som om krig og alt det der, våpen var bare noe som var i bakgrunnen… Selvsagt har jeg hatt noen jævlige øyeblikk der :P men i etterkant må jeg innrømme at det var… morsomt og kult, å si at jeg klarte det.

Og vi hadde to jenter der, og de rocket balle for å si det sånn. Staute (og utrolig nokk pene) kvinner, klarte seg langt bedre en de fleste menn der. Vi ble nære knytt med hverandre, der vi satt ute i bushen alene i teltet med bare en liten primus til varme når det var 38 minus…

Nå skal jeg ikke si at folk burde gå førstegangstjenesten, kommer jo mye an på hvor man havner, men jeg sier bare at jeg! hadde en… fin og minneverdig stund der…

Jeg fikk jo 23.000 kroner eller noe, er fornøyd, men 120 dagen er… ja, litt lite. Og ja, jeg syntes jenter burde ha verneplikt.  ^^
« Siste redigering: 17. jan, 2008, 02:19 av Sarovak »

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« Svar #2 på: 16. jan, 2008, 21:46 »
Jeg hadde nektet :p men uansett hadde jeg nok ikke bestått prøvene (enten med vilje eller bare fordi jeg ikke hadde klart det  [laugh])
 Er ikke for krig, så jeg ville heller tatt sivil verneplikt..

Alyxx

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 244
  • Fat Rat
    • Vis profil
    • Alyxx Game Room
Sv: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« Svar #3 på: 16. jan, 2008, 21:52 »
Jeg hadde gått med på det for å unngå bøtelegging, men hadde nektet å ta i et våpen.

Av prinsipp mener jeg jenter burde ha verneplikt i like høy grad som menn, siden det er den eneste virkelige formen for likestilling. Dette maset om at jenter er svakere er urgammelt svada som jeg tror de fleste har sluttet å tro på.

Faktisk ser jeg på de fleste jenter som tøffere enn meg(men så er jo jeg en homofil mann da og muligens litt myk).
« Siste redigering: 16. jan, 2008, 21:54 av Xonic the Fox »

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« Svar #4 på: 16. jan, 2008, 22:16 »

Av prinsipp mener jeg jenter burde ha verneplikt i like høy grad som menn, siden det er den eneste virkelige formen for likestilling. Dette maset om at jenter er svakere er urgammelt svada som jeg tror de fleste har sluttet å tro på.

Faktisk ser jeg på de fleste jenter som tøffere enn meg(men så er jo jeg en homofil mann da og muligens litt myk).
Tror ikke at homofile menn/kvinner er sterkere eller svakere enn hetrofile.. Kommer mer an på personligheter, oppvekst og kroppsbygging... og jeg liker ikke alt ved likestilling, bare så det er sagt.. syns mye av det er tull

Kalamu

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 167
  • Helt og holdent fantastisk
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« Svar #5 på: 16. jan, 2008, 22:33 »

Av prinsipp mener jeg jenter burde ha verneplikt i like høy grad som menn, siden det er den eneste virkelige formen for likestilling. Dette maset om at jenter er svakere er urgammelt svada som jeg tror de fleste har sluttet å tro på.

Faktisk ser jeg på de fleste jenter som tøffere enn meg(men så er jo jeg en homofil mann da og muligens litt myk).
Tror ikke at homofile menn/kvinner er sterkere eller svakere enn hetrofile.. Kommer mer an på personligheter, oppvekst og kroppsbygging... og jeg liker ikke alt ved likestilling, bare så det er sagt.. syns mye av det er tull

Må si meg enig imed Wolftale. Legning har ikke noe med personligheten din å gjøre, selv om miljøet du vanker i kan ha det

Uansett, svakere/sterkere kjønn debatten er bare bull i mine øyne óg. Styrken og viljen sitter i hodet og ikke bestandig i musklene. Du kan ha verdens sterkeste type, men om han simpelthen ikke gidder å gjøre noe så betyr de musklene lite. Krig generellt drives ikke på samme måten som for fem hundre år siden og den fysiske styrken som ble verdsatt sånn da brukes ikke på samme måte i dag. Militæret er ikke, slik jeg har forstått det, kun løping og stålhardt fysisk arbeide heller
« Siste redigering: 16. jan, 2008, 22:35 av Kalamu »

Aikho

  • It's me...
  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1395
  • It's me...
    • Vis profil
    • It's me...
Sv: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« Svar #6 på: 16. jan, 2008, 22:44 »
jeg skal på sesjon på tirsdag...
siviltjeneste, ja takk... jeg nekter plent å ta førstegangstjeneste.. av diverse årsaker jeg kan skrive om i morra på skola når jeg prøver å unngå og sovne..

Gray Fang

  • Gjest
Sv: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« Svar #7 på: 16. jan, 2008, 22:51 »
har vert på sesjon og fikk untatt delvis pga av  delevis fargeblind men sikekrt mest pga veldig dårlige test resultater hehe [laugh]

Kalamu

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 167
  • Helt og holdent fantastisk
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« Svar #8 på: 16. jan, 2008, 23:21 »
jeg skal på sesjon på tirsdag...
siviltjeneste, ja takk... jeg nekter plent å ta førstegangstjeneste.. av diverse årsaker jeg kan skrive om i morra på skola når jeg prøver å unngå og sovne..

Care to share eller er det hemmelig?

Tirga

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 665
  • Not used
    • Vis profil
Sv: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« Svar #9 på: 17. jan, 2008, 00:32 »
Snufs, jeg formindel savner militæret, det var liksom noe med alle de "guttene"  [blush]
Men de ville ikke ha meg, snufs, så jeg ble kasta ut, så vis jeg kunne vært 18 igjen,.. hadde vell blitt kasta ut på nytt,  [laugh]

(for dere som lurte på hvorfor jeg ble kasta ut,. så er svaret, at jeg ble stempla som "gunNutt" )
 
« Siste redigering: 17. jan, 2008, 00:34 av Tirga »
"Counting down. All functions nominal. All functions optimal. Counting down. The center holds. The falcon hears the falconer. Infrastructure, check. Wetware, check. Everyone hang on to the life bar, please."

 Characters:   Tirga(Fox-cat) || Snowspott(Cat-cyborg-human) || Drak(Pony)

Kodiac

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 22
  • Ravn-svart Ulve hann
    • Vis profil
Sv: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« Svar #10 på: 17. jan, 2008, 01:52 »
Snufs, jeg formindel savner militæret, det var liksom noe med alle de "guttene"  [blush]
Men de ville ikke ha meg, snufs, så jeg ble kasta ut, så vis jeg kunne vært 18 igjen,.. hadde vell blitt kasta ut på nytt,  [laugh]

(for dere som lurte på hvorfor jeg ble kasta ut,. så er svaret, at jeg ble stempla som "gunNutt" )
 

*føler med Tirga...* vsr på ssjon i dag, er nok litt GunNutt jeg også ja, men har drevet litt med jakt, og er dessuten medlem i den norske skytterforening
"When hell breakes loose, your orders are to kill. To kill is your only job, your reason for beeing there. Retreat is no option for you, so when the others run or gives up, your orders are to fight and survive."

Sarovak

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 66
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« Svar #11 på: 17. jan, 2008, 02:19 »
Snufs, jeg formindel savner militæret, det var liksom noe med alle de "guttene"  [blush]
Men de ville ikke ha meg, snufs, så jeg ble kasta ut, så vis jeg kunne vært 18 igjen,.. hadde vell blitt kasta ut på nytt,  [laugh]

(for dere som lurte på hvorfor jeg ble kasta ut,. så er svaret, at jeg ble stempla som "gunNutt" )
 

*føler med Tirga...* vsr på ssjon i dag, er nok litt GunNutt jeg også ja, men har drevet litt med jakt, og er dessuten medlem i den norske skytterforening


Rambo på boks...  det vi kaller dem ^^   

Jhansi

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 197
    • Vis profil
Sv: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« Svar #12 på: 17. jan, 2008, 02:49 »
When i was there, i didn't complete it. I won't say why, but i was only there for about a month.

If i could go back now and get in again, i would do so in a sec! I'm really saddened about not finishing the millitary, so yea, i'm not even doubting it, i would go back in there now and finish it with pride^^,

About if girls should have to take this too, i don't see why not. But i'm more of the kind that thinks that the whole thing should be something you volenteer to, unless we are in, or on the brink of, a real war. I don't like the fact that you are /forced/ to be in the army against your will. That doesn't make a good soldier at all. That only makes you hate the millitary even more. A /lot/ of people /wants/ to be in the army, so even if all those people who don't want to join, doesn't, there will still be people there, people who /wants/ to be soldiers, people who are willing to give /everything/ to succeed in there...

But well, ok, maybe i am a bit biased about the whole millitary thing:p It's not my fault that people in uniforms are hot:p

Kodiac

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 22
  • Ravn-svart Ulve hann
    • Vis profil
Sv: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« Svar #13 på: 17. jan, 2008, 03:32 »
When i was there, i didn't complete it. I won't say why, but i was only there for about a month.

If i could go back now and get in again, i would do so in a sec! I'm really saddened about not finishing the millitary, so yea, i'm not even doubting it, i would go back in there now and finish it with pride^^,

About if girls should have to take this too, i don't see why not. But i'm more of the kind that thinks that the whole thing should be something you volenteer to, unless we are in, or on the brink of, a real war. I don't like the fact that you are /forced/ to be in the army against your will. That doesn't make a good soldier at all. That only makes you hate the millitary even more. A /lot/ of people /wants/ to be in the army, so even if all those people who don't want to join, doesn't, there will still be people there, people who /wants/ to be soldiers, people who are willing to give /everything/ to succeed in there...

But well, ok, maybe i am a bit biased about the whole millitary thing:p It's not my fault that people in uniforms are hot:p

Lol, du har et poeng der... [ureshii]
"When hell breakes loose, your orders are to kill. To kill is your only job, your reason for beeing there. Retreat is no option for you, so when the others run or gives up, your orders are to fight and survive."

Kodiac

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 22
  • Ravn-svart Ulve hann
    • Vis profil
Sv: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« Svar #14 på: 17. jan, 2008, 03:49 »
Hehe, mens vi er inne på militæret,
 jeg er medlem i en Battlefield 2 - klan som heter Rebels of Norway (www.rebelsofnorway.com/forum)
Med oss der har vi en kjekk kar som heter paul, og han fortalte sin unike måte å slippe unna militærtjenesten på.

Da han var inne til førstegangstjeneste var han så uheldig å miste en veninne i en ulykke. Han fikk etter mye om og men lov til å reise i begravelsen (mye diskusjon siden det ikke var familie). Da han kom tilbake bar det rett på utmarsj.
I løpet av øvelsen ble han satt i vakthold over en maskingeverpost ved en vei. Her skulle han stå så og så lenge, men han som skulle avløse han kom aldri. I stedet kom det etter en stund et befal som var kjent for å være passe stor i kjeften, og hadde også vert på nippe til å miste jobben pga. det.
Vel, paul hadde jo ikke lov å dra fra posten sin, maskingeværet skulle ikke flyttest, og uten noen andre til å passe på det så kunne han jo ikke bare dra ifra det. Befalet som kom derimot hadde en helt annen mening, men paul ville ikke lystre siden det var snakk om en uforsvarlig handling.
Befalet ble bare mer og mer forbannet, og til slutt tydde han til det dummeste han kunn ha sagt: "Du er en passe stor idiot du, ikke bedre en den h*** du hadde til veninne!"
Det er det siste paul husker før han våknet på brakken. I et voldsomt raseri skal han ha tatt springskalle på befalet, holdt han nede og skallet han ned i veien. Befalet mistet stillingen sin på grunn av oppførsel og anmeldelse fra paul, og paul ble nektet videre militærtjeneste fordi det var grunn til å tro t han led av en alvorlig sinnsykdom som følger av hensdelsen [laugh].
Ironisk nok går nå paul under kallenavnet "Mentally Ill" i klanen vår.
"When hell breakes loose, your orders are to kill. To kill is your only job, your reason for beeing there. Retreat is no option for you, so when the others run or gives up, your orders are to fight and survive."

Alyxx

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 244
  • Fat Rat
    • Vis profil
    • Alyxx Game Room
Sv: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« Svar #15 på: 17. jan, 2008, 06:35 »
Okei, har vel mye med personligheten min å gjøre da. Alltid vært en rolig og snill rev.

Kunne sikkert fått en tjeneste som ikke inkluderte å drepe noen dog.

Aikho

  • It's me...
  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1395
  • It's me...
    • Vis profil
    • It's me...
Sv: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« Svar #16 på: 17. jan, 2008, 09:49 »
Care to share eller er det hemmelig?

Som jeg sa, Jeg skal ta det på skolen.... Nå er jeg da på skolen og jeg kan snakke :)

Det strider i mot hvem jeg er, desuten, jeg nekter å bære et våpen (kniv teller ikke, jeg liker smør på brødskiva og vil helst ha julesylta eller biffen i skiver...). Og jeg vil forme meg som person på mine villkår, ikke på det norske forsvaret's villkår.. Jeg har heller ikke et tankesett som gjør at jeg passer inn i militæret.

Desuten, den Har/Har hatt lista man fyller ut før sessjon får meg ikke til å se mest attraktiv ut..

Chen

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 606
    • Vis profil
Sv: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« Svar #17 på: 17. jan, 2008, 13:26 »
- La oss si at du er atten år (igjen) og at begge kjønn har verneplikt. Du blit innkalt til militæret, hva gjør du?

- Om du velger den letteste utveien og sniker deg unna på et vis. Hvordan vil du gjøre dette?

-Jeg lurer også på om du synes jenter skulle hatt verneplikt. Hvorfor? Hvorfor ikke?

Oooh - den som kunne vært ung og dum igjen :P
(Istedenfor bare eldre og fremdeles dum :( )

Man går på sesjon, og tar det derfra.. Det andre spørsmålet er jo delvis knytta opp mot det første. Sånn som jeg forstod det på de som "sneik seg unna" når jeg var på sesjon så var det ikke verdens vanskeligste oppgave å gjøre. Og nå som forsvaret har enda færre penger å leke seg meg så blir det jo bare lettere og lettere å komme seg unna.
Mente det hadde blitt sånn at de bare ville ha de som var interessert i å gjennomføre verneplikten uansett, uten at jeg har noe stor og nymotens erfaring på sånt :P Her kan vel kanskje hardkjernebjørnen komme med mer.

Verneplikt for jenter? Ja. Enten så får dem ha full likestilling, eller så får dem holde kjeft. (Der "dem" er de som maser om urettferdighet og likestilling og er sure og brenner BH'er og sånt.. ikke hunkjønn generellt :) )

Dessuten.. verneplikten er ikke nødvendigvis å lære seg å gå ut å drepe folk.. "Bare" søk deg inn i en støttegren så har du fælt lite med sånt å gjøre. Jeg skøyt vel knapt 20 skudd tror jeg. Og etter rekrutten så tok jeg i våpenet mitt 4 ganger. En gang for å levere det inn(stabstroppen bruker sjelden våpnene sine), en gang for å ta det ut av der det var og inn i skapet mitt, en gang for å pusse det før innlevering, og til slutt for å levere det inn.
Ellers brukte jeg resten av tida mi på å sitte på ett kontor.. og å sitte i helgene å spille PlayStation på rommet :P

Verneplikten er mye hva du gjør den til selv, trur eg. Men sånn som militutten er blitt nå så er det vel ikke så mye å snike seg unna lenger som å "bli fritatt" :P Ettersom da får de bruke pengene på de som faktisk har lyst på å gjennomføre den.
Why wasn't I informed?

Felix

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 598
  • I'm a nomnivore. If it's nom, i'll eat it!
    • Vis profil
Sv: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« Svar #18 på: 17. jan, 2008, 22:02 »
Hmm.. Jeg veit faktisk ikke om jeg ville ha tatt militærtjenesten om igjen eller ikke dersom jeg ble spola tilbake til 18 års alderen..

Erfaringsmessig så var det et år med mer hating enn jeg noen sinne har gjort, samt 6 måneder med beinhinnebetennelse i begge beina (men øvelser og utmarsj måtte man være med på).. Men i ettertid så er jeg faktisk glad jeg gjennomførte førstegangstjenesten (selv om jeg skulle vært sendt hjem etter første uka pga hørselsproblemer, men noen dreit seg ut og jeg ble værende).

Jeg tror førstegangstjenesten min kan kategoriseres som "det beste av det værste"; Sambandet. Over 50 utedøgn.. Telt. Legge kabler gjennom skauen i meterhøy snø. Natoplank på fjellet, og telt og primus når gradestokken ble lagt inn på sykestua pga forfrysninger (under -50). Men det kunne også vært mye værre...

Når det gjelder det å havne i krig og eventuellt måtte skyte på andre.. Kommer ikke til å skje.
For det første. Hvis noen bestemmer seg for å angripe Norge, så er vi så underbemannet at vi vil være overkjørt før man får samlet troppene... Norske soldater er kun ment å holde stand til Nato tropper opp iallefall.. Så jeg vil ikke rekke å få et våpen før militærleierene er grushauger.
For det andre så har jeg stående "ordre" fra seksjonssjefen min i militæret at "hvis Norge kommer i krig, så møter dere all meg på [sted], og så drar vi til Sverige." XD (Ja, sersjanten/fenriken vår var skikkelig kul.. Tekniker, ikke en wannabe boss).
For det tredje.. Ved første tegn til bråk på den nordlige halvkule så vender jeg snuta mot kenguruland.

Når det gjelder likestilling, så vil jeg si meg enig i tidligere kommentarer; Likestilling. In for a penny, in for a pound. Skal kvinnfolk ha likestilling (noe jeg selvsagt er for), så får de ta full pakke.. Ikke bare fordelene.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Chen

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 606
    • Vis profil
Sv: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« Svar #19 på: 17. jan, 2008, 23:54 »
Oooh - flere rakett-lyn folk :)
Jeg tror sambandet er ett riktig pusested :P

Selv var jeg og i sambandet.. 1 utedøgn, betennelse i akillessenen, halvparten av verneplikten utført i Forsvarets Joggesko ^.^
Det med at vi ikke skal forsvare landet er jo og en artig detalj som jeg glemte.. Vi hadde mye morsomt med den setningen fra Soldathånboka.

I ettertid er jeg forresten litt lei meg for at jeg ikke tok med meg den.. jeg mener det var sånn at den egentlig skulle være utdelt til hver eneste. Men det sier jo litt om status til forsvaret at det bare var 2 eksemplarer på ett firemannsrom. I og for seg så ble den jo bare lest dersom man hadde det UTROLIG kjedelig.(Les: vakt i påska da det var ett par håndfuller i leiren.) Men i ettertid så hadde det vært litt stas.

Og sånn for dere som har igjen å glede dere til slike ting, så fins det jo en gulrot:
Man får jo ett diplom! ;P
Why wasn't I informed?

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« Svar #20 på: 18. jan, 2008, 13:45 »
Det virker ikke som det er så vanskelig å slippe unna militæret, men det varierer vel ut i fra flere faktorer. En venn av meg var i militæret en uke eller to, og fikk dra hjem igjen fordi han var "for lat" og ikke ville være der, om jeg husker riktig. Men kan jo være det var en dekkhistorie for noe annet.

Selv slapp jeg grunnet astma. Ellers kan man kanskje slippe grunnet depresjoner eller andre mentale plager, kanskje også sengevæting og/eller homofili, dersom man har påbegynt en utdannelse, pluss en hel del fysiske ting. Mye å ta av.

Og ja til verneplikt for enten begge eller ingen kjønn.

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« Svar #21 på: 19. jan, 2008, 14:44 »
Mk detta er det som skjedde.
Jeble innkallt fant et nokså slibrig blad i vente værelset.
Og når jeg skulle inn å testes, hadde jeg høygt blødtrykk.
Hm undres hvorfor?

roo_fan

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 819
  • Species: Tundra Wolf - Canis lupus albus
    • Vis profil
    • Hjelp meg å oppfylle min drøm.
Sv: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« Svar #22 på: 19. jan, 2008, 20:13 »
Jeg har det valget å tjene i det rusisske militæret, eller i det norske. Så jeg får tjene Norge med ære, har sett verre ting. Bare en runde rundt blokken min i Moskva tilsvarer en felttjeneste i den norske hæren XD

Når jeg kommer inn, blir det enten skarpskytter, eller NASAMS-operatør
Actually, one of the most important themes in the World is that we can all, as individuals, make a choice, and that making the right choice is very important. No matter if our political ideologies are communism, socialism, liberalism, conservatism or other. And that choice does not only affect us.

Chen

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 606
    • Vis profil
Sv: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« Svar #23 på: 20. jan, 2008, 22:23 »
Jeg har det valget å tjene i det rusisske militæret, eller i det norske. Så jeg får tjene Norge med ære, har sett verre ting. Bare en runde rundt blokken min i Moskva tilsvarer en felttjeneste i den norske hæren XD

Når jeg kommer inn, blir det enten skarpskytter, eller NASAMS-operatør

NASAMS?

[svadaedit]
« Siste redigering: 21. jan, 2008, 18:24 av Chen »
Why wasn't I informed?

Aikho

  • It's me...
  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1395
  • It's me...
    • Vis profil
    • It's me...
Sv: Du blir innkalt til militæret - hva gjør du?
« Svar #24 på: 22. jan, 2008, 07:54 »
ja, da skal jeg opp av senga, til togstasjonen og til trondheim på sesjon...
ønsk meg lykke til :-\