Skrevet av Emne: "Anthro vs Furry"  (Lest 6833 ganger)

Wolftale

• Über Fur
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
"Anthro vs Furry"
« på: 10. nov, 2011, 21:11 »
Jeg kom over denne journalen på dA, og har leste en del svar på spørsmålet
"Do you feel there is a difference between "Anthro" & "Furry"? Or are they one in the same?"
Jeg finner noen interessante, mens andre litt fjerne.
Så hva mener dere? Nå er dette i kunst forumet, fordi jeg ser det på som mest et kunst spørsmål.

For meg er det en form for forskjell, noe ala det Goldenwolf lagde; http://goldenwolf.deviantart.com/art/My-Definitions-192114717
Hvor anthro er mer dyreaktig i kroppsbygning (hvis man går å sjekker werewolf calendar ser man hva jeg tenker på), mens Furry er mer menneske kropper med dyreansikt, pels og hale.
 For noen år siden var dette en del debatt, å det er vel fortsatt noen som klarer å lage drama av dette temaet, så vennligst hvis det er ulike meninger så ikke skap drama eller si en annen er feil. Siden det er basert på hva en føler og syns.

Zoxeb

• Gjest
Sv: "Anthro vs Furry"
« Svar #1 på: 10. nov, 2011, 21:48 »
Glem det jeg har skrevet.

Alt  furry er anthro, men ikke alt anthro er furry.
En anthro bil er ikke en furry, men en anthro hund er.

Så furry=anthro dyr, det er ikke noe forskjell.
Og furry er et slangord for anthro.

Det med at anthro dyr er mer dyr og ''spiritulell'' synes jeg er en masse bs. Det betyr det samme.

« Siste redigering: 10. nov, 2011, 23:07 av Zoxeb »

Glennikit

• Fur
  • *
  • Like rawr, and stuff!
    • Vis profil
« Svar #2 på: 10. nov, 2011, 21:51 »
Det er vel egentlig' feral' og 'anhtro' som er den største forskjellen...
Hvor feral altså er villdyr/firbeint ,men kan også være tamdyr slikt som hunder eller katter, som som regel er som de fleste dyr er, det vil si med ingen, eller få menneskelige trekk.
« Siste redigering: 10. nov, 2011, 21:54 av Glennikit »
Bare en rev, som rever rundt... :3
Fa Profil:
http://www.furaffinity.net/user/vikingfops/

Cyber Sheppie

• Senior Fur
  • May the music of my soul never fade
    • Vis profil
    • Furaffinity
« Svar #3 på: 10. nov, 2011, 23:14 »
Furry er en underkatori under Anthro hvis du spør meg.
In Soviet Russia, table flips you.
┬─┬ ︵ /(.□. \)

Sarrukh

• Senior Fur
  • transdimensjonal mårpølse
    • Vis profil
    • weasyl
« Svar #4 på: 11. nov, 2011, 13:11 »
Anthro er vel et mye videre begrep enn furry, og de to er vel begreper som ikke nødvendigvis overlapper helt.

Anthro kan vel være helt feral i form, men allikevel tillegges menneskelige kvaliteter (og lyter), som i en del fabler, hvor det er stort sett er adferden som blir vektlagt. Med andre ord er det (for meg) situasjonene i et bilde som defienerer hvorvidt noe er anthro eller ikke. Som Zoxeb sier kan det aller meste antropomorfes. Det kan kanskje sies at furry er mer tilnærmet fra andre enden, å tillegge mennesker dyriske egenskaper, fysisk sett i form av hode, hale og pels? Eller så kan det vel óg være anthro dratt så langt fra sitt dyriske utgangspunkt at kun enkelte favoriserte trekk står igjen? En del furry kunst har ikke engang hale. For å bli enig med meg selv blir athro furry idet det rører ved andre deler av fandomen, og definerer heller da kunstneren i første omgang.

Selv ser jeg graden av dyriske trekk stort sett som noe tegneren selv finner ut som sitt eget særtrekk, og ikke som noen slags sjangerinndeling. Juan Guarnido vil nok definere det han tegner som antropomorfisk, selv om Blacksad tegnes veldig tett opp mot den stilen som dominerer i furry fandomen.
Rent praktisk er athro det jeg ville påberope tegningene mine til utenomverdenen, siden antropomorfisme er et noe mer etablert fenomen, og vekker litt færre spørsmål enn om jeg skulle definere det som furry kunst.

Ziggy Wolf

• Über Fur
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
« Svar #5 på: 22. nov, 2011, 22:05 »
Yawn [w-happy] spade, graveredskap. To ord samma saken.

Cyber Sheppie

• Senior Fur
    • Vis profil
    • Furaffinity
« Svar #6 på: 22. nov, 2011, 22:52 »
Yawn [w-happy] spade, graveredskap. To ord samma saken.

ikkje helt. et graveredskp omfatter også andre ting som man graver med, som en gravemaskin. men du har rett da, hvis vi setter det i perskpektiv. Furry er som en spade, or Anthro er som graveredskap.
┬─┬ ︵ /(.□. \)

FreesTyler

• Über Fur
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
« Svar #7 på: 26. nov, 2011, 18:20 »
Anthro er dyr med menneskelige egenskaper, det er vel det jeg tenker. Men når
det kommer til furry, tenker jeg egentlig at du kan velge selv om du vil bruke det
ordet på anthroene dine eller ikke. Jeg kaller teknisk sett ingen av de anthro karakterene
jeg har som også kan gå med klær osv for furry liksom. Jeg vet ikke jeg, men jeg føler det
er ganske valgfritt hva du vil si.

Zoxeb

• Gjest
« Svar #8 på: 26. nov, 2011, 20:10 »
Anthro er dyr med menneskelige egenskaper

Ikke alltid. Transformers er også anthro. Antropomorphic= å mennesliggjøre et objekt.
« Siste redigering: 26. nov, 2011, 20:20 av Zoxeb »

Cyber Sheppie

• Senior Fur
    • Vis profil
    • Furaffinity
« Svar #9 på: 27. nov, 2011, 00:59 »
Anthro er dyr med menneskelige egenskaper

Ikke alltid. Transformers er også anthro. Antropomorphic= å mennesliggjøre et objekt.

mhm. anthro er alt med mennskelige egenskaper, fra kanner som snakker til saker og ting som ser ut som en blanding av et menske og et objekt, som en furry.
Furry er kun den Dyriske delen av Anthro.
┬─┬ ︵ /(.□. \)

Mally Azure

• Senior Fur
  • Energydrink Connoisseur
    • Vis profil
    • DeviantArt
« Svar #10 på: 27. nov, 2011, 01:08 »
Hmm e ikkje "furry" betegnelsen for en subkultur av personer som har interesse for anthromorfiske dyr? Anthro er jo bare en forkortelse av anthromorpic som er som sagt på postene over: ting med menneskelige egenskaper, ordet stammer fra greske "ánthrōpos" som betyr menneske og "morphē" som betyr form eller fasong. (kilde: wikipedia)
just my 2 cents

Wolftale

• Über Fur
    • Vis profil
« Svar #11 på: 27. nov, 2011, 09:31 »
Vel for min del, ja anthro og furry betyr med ord det samme, men ikke i tegneverden. Kanskje letter å se det slik, at furry tar jeg mer some toony style, men anthro tar for seg semirealistisk style.

Zoxeb

• Gjest
« Svar #12 på: 28. nov, 2011, 17:07 »
Vel for min del, ja anthro og furry betyr med ord det samme, men ikke i tegneverden. Kanskje letter å se det slik, at furry tar jeg mer some toony style, men anthro tar for seg semirealistisk style.

Nei ,det betyr det samme. Tegna som fortalt, akkurat likt.
Alt fra matrices sine tegninger til darknatasha går under furry. Furry=Antropomorfiske dyr.
Realistiske anthro dyr= furry
Semirealistiske anthro dyr= furry
Toony furry= anthro dyr

Anthro= gjenstander/vesner med mennesklige egenskaper.
Toony dyr=dyr med mennesklige egenskaper

Tegneverdenen spiller ingen rolle.
« Siste redigering: 28. nov, 2011, 17:10 av Zoxeb »

Wolftale

• Über Fur
    • Vis profil
« Svar #13 på: 28. nov, 2011, 18:09 »
Jeg sa for min del :)