Skrevet av Emne: Avliving av dyr.  (Lest 7340 ganger)

Cyrio

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 146
    • Vis profil
Avliving av dyr.
« på: 19. jul, 2010, 13:56 »
Nå skal vi ta opp et litt kjipt tema, nemlig avliving av dyr.
Så den samme tråden på vg sitt forum, og der var det spredte meninger, så lurer litt på hvordan det blir her. =)

Hva mener du er mest humant av et skudd i hodet/tur til veterinæren når "tiden er inne" for hunden/katten?

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Avliving av dyr.
« Svar #1 på: 19. jul, 2010, 14:10 »
foretrekker tur til veterinæren for da veit jeg 100% at dyret ikke har noen smerter, som kan skje hvis man skyter hunden/katten feil.

Cyrio

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 146
    • Vis profil
Sv: Avliving av dyr.
« Svar #2 på: 19. jul, 2010, 14:17 »
Ja, er det da.
Men veterinærer kan da også gjøre feil mtp dosering osvosv.

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Avliving av dyr.
« Svar #3 på: 19. jul, 2010, 15:14 »
Ja, er det da.
Men veterinærer kan da også gjøre feil mtp dosering osvosv.
Ja, de kan overdosere, og ved avliving har ikke det så mye å si bare at det går fortere.. er mye verre når det kommer til bedøvelse for operasjon (som jeg også har opplevd, hunden kom ikke til seg selv på 2 dager x.x)

Cyrio

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 146
    • Vis profil
Sv: Avliving av dyr.
« Svar #4 på: 20. jul, 2010, 01:37 »
De kan også underdosere, noe som ikke er helt heldig.
Ser forøvrig ikke problemet med og avlive på egenhånd om du vet hva du holder på med. Da er det garantert 0% smerte involvert.

Mikio

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 521
    • Vis profil
Sv: Avliving av dyr.
« Svar #5 på: 20. jul, 2010, 04:14 »
Jeg veit ikke helt hva som egentlig er mest humant. Når et dyr får et skudd i hodet så dør jo den uten å føle noe. Og hos veterinær får dem først sprøyte som får dem til å sovne inn, så en sprøyte som avliver dem. Tror de sprøyta dem får for å sovne ikke er som en narkose.
Husker når jeg og stefaren min tok med hunden min til avliving. Måtte avlives for hun hadde øynesykdom som gjorde henne blind. Og en hund som ikke er vandt til å ikke se kan bli veldig aggressiv, og det begynte hun å bli. Og vi ville huske henne for de gode tingene og ikke at hun hadde bitt oss.
Jeg fikk en følelse av at det ikke var hennes tid til å dø, for jeg så hun kjempet da hun fikk den sprøyten som gjorde at hun skulle sovne. Må si at det er det verste man kan bli med på.  :'(

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Avliving av dyr.
« Svar #6 på: 20. jul, 2010, 05:15 »
De kan også underdosere, noe som ikke er helt heldig.
Underdosering fører til at det tar lengre tid før dyret sovner, å feil skyte den gir den smerter til du skyter et nytt skudd.
Egentlig vet jeg ikke om underdosering er mulig, de avlivingene jeg har vært med på er det blitt brukt flere enn en sprøyte per. hund.

Alyxx

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 244
  • Fat Rat
    • Vis profil
    • Alyxx Game Room
Sv: Avliving av dyr.
« Svar #7 på: 20. jul, 2010, 16:06 »
Tror jeg hadde foretrukket å dra til vet'en. Jeg tviler på at airsoft-pistolen min ville gjort mye skade på katta mi utafor å blinde den, og det ville jo blitt litt feil...

Miyuki

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 29
  • Oh Deer
    • Vis profil
Sv: Avliving av dyr.
« Svar #8 på: 21. jul, 2010, 16:17 »
Jeg foretrekker veterinæren. Tanken på å se blodet til en av kattene mine, eller ett hull i hodet på dem, gjør meg kvalm og dårlig.
Jeg var med på å avlive fiskene til bestevennen min en gang ('steine' dem), siden de hadde fått en sykdom. Det var grusomt... Klarte så vidt å gjøre det... 
All you need is love... and a cat.

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: Avliving av dyr.
« Svar #9 på: 22. jul, 2010, 14:00 »
Uff vanskelig det der, men om en vet hva en driver med som sagt og ikke bommer så er vell det helt akkseptabelt etter min bok.

Alyxx

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 244
  • Fat Rat
    • Vis profil
    • Alyxx Game Room
Sv: Avliving av dyr.
« Svar #10 på: 22. jul, 2010, 15:40 »
Jeg foretrekker veterinæren. Tanken på å se blodet til en av kattene mine, eller ett hull i hodet på dem, gjør meg kvalm og dårlig.
Jeg var med på å avlive fiskene til bestevennen min en gang ('steine' dem), siden de hadde fått en sykdom. Det var grusomt... Klarte så vidt å gjøre det... 
Og jeg som er pasifist... jeg ville ikke klart å leve med mitt eget kjæledyrs blod på hendene...

Sarrukh

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 754
  • transdimensjonal mårpølse
    • Vis profil
    • weasyl
Sv: Avliving av dyr.
« Svar #11 på: 25. jul, 2010, 02:03 »
Jeg tror veldig mye er avgjort med hesyn til de pårørende uansett. Med små dyr er det vel så humant å vri nakken om på dem, om man har tillit til sin egen klype. Det går fort. Men de aller fleste ønsker nok å simulere en "naturlig" død ved innsovning, på den måten kan man skylle sin samvittighet ren. En naturlig død blir for meg et konstruert begrep, ettersom de aller fleste mennesker som dør av alderdom (dvs div sykdom) dør etter timeslange rier med hyling og skriking, kramper og fråde. Når det gjelder skyting, er det veldig lett å bomme om man ikke vil ha gørra over seg. Stiller man som bøddel må man tåle litt griseri.

Når det er sagt, kimer jeg i med opiater/narkose, om man da har et valg.

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: Avliving av dyr.
« Svar #12 på: 26. jul, 2010, 13:18 »
Hvis jeg skulle avlives trur jeg jeg hadde foretrukket enten en kule i hue eller en bunte dynamittkuber i kjeften, gå ut med et skikkelig smell.

Cyrio

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 146
    • Vis profil
Sv: Avliving av dyr.
« Svar #13 på: 29. jul, 2010, 04:04 »
Enig med ziggy her.
Eventuelt ridetur på et missil som flyr mot en fjellvegg. =)

Svinepelz

  • Gjest
Sv: Avliving av dyr.
« Svar #14 på: 30. jul, 2010, 13:45 »
Hvis jeg skulle avlives trur jeg jeg hadde foretrukket enten en kule i hue eller en bunte dynamittkuber i kjeften, gå ut med et skikkelig smell.

Siste der var litt... Brutal. Men det er da smertefritt!

FreesTyler

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
Sv: Avliving av dyr.
« Svar #15 på: 02. sep, 2010, 14:39 »
Jeg har hatt et parr dyr gjennom tidene. To katter når jeg var så liten at jeg ikke husker at
vi hadde den, og en ble påkjørt og en forsvant. En stor hund ble avlivet på grunn av alderdom,
og det samme med hunden jeg var med på å eie. Den ble avlivet fordi den hadde lymfekreft,
og den hadde det ikke noe godt. Begge rottene mine ble syke. Jeg fikk den første til dyrlegen,
og de sa det var best å avlive den fordi den kom til å dø uansett, og den hadde det vondt.
Da satt jeg igjen med en rotte, og den døde på mystisk vis av kveldning mens jeg var på ferie.
Mamma prøvde å hjelpe den, men den overlevde ikke. En annen hund som faren min hadde
ble også avlivet på grunn av alderdom, og jeg må si at jeg vil heller ha dyrene mine avlivet enn at
de skal skytes. Jeg var med på å slakte en sau som skulle bli skutt i hodet, og den ble skutt to ganger. Det var forferdelig,
og jeg vil ikke se noen av dyrene mine ligge der i en dam av blod.

nokiakiller

  • Gjest
Sv: Avliving av dyr.
« Svar #16 på: 21. sep, 2010, 01:34 »
vell.
som en aktiv jeger og med tanke på att jeg har vokst opp i et hjem der og avlive et dyr selv ikke er en stor ting, så må jeg nok si att jeg foretrekker og avlive selv.
har desverre måtte avlive 5 katter og en hund. (gjorde det selv med pistol).  har ikke tall på antallet "mat" dyr jeg har avliva, men det er en annen ting.
1 katt med kniv desverre, men ute på landeveien milevis fra folk midt på natta, trur jeg nokk att det er bedre for katta med 1 sekund med smerter i stedet for og ligge i veikanten med bakenden knust, er ikke no morro men igjen så vill jeg heller gjøre noe "brutalt" i stedet for å la et dyr lide.

har også avlivet et ganske stort nummer av vill katter, med detta ble gjort pga sykdom (skabb), men villkatter er mer skadedyr enn kosedyr.

Jeg bør vell legge ved att jeg er en aktiv skytter/jeger og att jeg ikke snakker om en pinglete liten softgun. men en 45acp.
er litt messy men er det enest "kort våpnet" jeg har. men alle dyr som jeg har avlivet på avstand har blidt avlivet med en skikkelig storvilt rifle med skikkelig ammo.

MEN jeg har også veldigt strenge regler om ka jeg mener er en god grunn til og avlive,
1 jeg kommer ALDRI til og avlive et dyr for noen eller meg selv, bare fordi "jeg ikke kan ha det lenger".
2 jeg trykker aldri på avtrekkeren før jeg er sikker på att det er trygt for meg og att dyret ikke vill lide.
3 jeg kommer aldri til og avlive et dyr som kan bli friskt uten store smerter osv.

Når det kommer til vetrinær VS selv. så er det en veldigt induviduell sak.
Mesteparten av normenn har ikke kunnskap eller utstyr til og gjøre det på en trygg og human måte,
men så har vi folk som meg, som har kunnskapen og utstyret til og gjøre det rigtigt.

selv mener jeg att det er bedre for en hund/katt eller wha nå det er, og bli tatt ned på en tur, få litt godteri og slukne uten og ha noen ide,
VS og bli tatt med i en bil, eieren klart påvirka, sitte på ett venterom og bli stressa, før en tårevåt farvell, dyra skjønner att no er det noe virkeligt gæli på gang og blir stressa.

Men jeg tviler på att jeg kommer til og klare og holde meg "nøytral" når det kommer til min egen hund, men da vet jeg att jeg har familie som kan gjøre jobben for meg, så han ikke blir for stressa.

Når det kommer til "mat dyr" (gris, kvige, ville dyr osv) så har jeg ingen ting i mot og gjøre det selv, foxehh got to eat ya know...

edit:
må vell legge till at mange som ser blod når en slakter matdyr, og "sparking" automatisk tenker dyreplageri og att dyret er i live...
men det er en helt normal ting for et dyr og "sparke" en del etter avlivning, jeg liker ikke det helt selv, men jeg vet att dyret ikke er levende og att det ikke har lidd, og att det er en naturlig del av jobben..
detter kan ogs¨brukes som et argument mot "hjemme avlivning, og er en av grunnene til att når jeg avliver dyr så sørger jeg for att eieren ikke ser dette og ikke ser blod og griseri.
« Siste redigering: 21. sep, 2010, 01:53 av nokiakiller »

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Avliving av dyr.
« Svar #17 på: 21. sep, 2010, 13:10 »
Definitivt til vet. selv om det koster litt, så er det mye bedre.
Er slik foreldra mine har gjort, 1-2 katter og 1 hund (hunden var helt ødelagt psykisk etter at en kødd  kasta snø, is og stein på han >_>)

Har helst ikke lyst til å ta livet av mine egne dyr (helst ingen i det hele tatt...)
Det å måtte hente bøtter med varmt vann, for å smelte bort is og snø rundt den ene katta mi i grøftekanten, er ille nok.

Rayne

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 197
    • Vis profil
Sv: Avliving av dyr.
« Svar #18 på: 22. sep, 2010, 18:37 »
Haddde aldri greid å avlivt et kjæledyr sjøl. Måtte blitt vet. ja :/