Skrevet av Emne: "Furries mot mennesker"  (Lest 2712 ganger)

Puncia

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 216
  • Av AirRaiser (FA)
    • Vis profil
"Furries mot mennesker"
« på: 13. feb, 2011, 15:16 »
Kjenner dere til misantropiske furs? Jeg har sett mange debatter og krangler der furries argumenterer og forteller hvor mye de hater mennesker, hvor avskyelig de er og hvordan alt de gjør er å torturere dyr og drepe kloden. De forklarer hvorfor de skulle ønske de var et dyr i virkeligheten og at det er grunnen til at de er en fur i det hele tatt.

Jeg på den andre siden setter mennesker og dyr likt. Mennesker er jo en egen dyreart i seg selv, selv om vi er mye mer intelligente og bevisste i forhold til andre dyr. Ja - den smarte livsformen vi vet om.

Og med dette kommer også begjær, masktsyke og grådighet. Ikke minst ondskap. Dette har jo sine følger, det kan jo alle se. Men det betyr ikke at alle mennesker er sånn. Se bare på oss? Tingen er at du ser nesten bare krig og elendighet i media og politikk, og det er onde gjerninger som lett setter dype spor. Det er vanskelig å huske at gode ting skjer hele tiden. Tenk deg bare hvor mange som planlegger å skape det beste øyeblikket i sin partners liv ved å fri til dem. Akkurat nå. Og alle dyrene som blir reddet av organisasjoner, frivillige og personell.

For meg virker det som at enkelte glemmer at de i bunn og grunn, genetisk sett, er et menneske, og at de bruker furdom som en måte å distansere seg fra det. Mange har også vonde oppvekster med ting som uhell, voldelige foreldre og drapsforsøk. Jeg tror jeg snakker for mange når jeg kan si at jeg har opplevet min del av en "hard barndom", men hvordan kan det gi noen retten til å dra alle mennesker på kloden under samme kam?

Så jeg lurer på hva dere synes om disse folkene, deres meninger, ditt synspunkt på debatten og ikke minst hvor du ser deg selv i alt dette.

Bærer du nag mot menneskeheten?
Dessuten, hvor mye menneske og dyr er du? Selv føler jeg at jeg er en vanlig person, derav en del av min personlighet er furry. Nesten på lik linje med metalheads eller SMere.
« Siste redigering: 13. feb, 2011, 18:40 av Puncia »

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Furry mot Menneske
« Svar #1 på: 13. feb, 2011, 16:09 »
IMO - Menneske er dyr. Menneske er ikke no spesielt enn noen annet levende vesen (joa, vi har kanskje brukt hjernen litt mer enn andre dyr og skapt mer faenskap enn de andre rasene)
Og ja, jeg hater mennesker som mishandler og ødelegger dyr og natur med vilje/for moro skyld. Dog igjen, så har vi et behov som dessverre vi ikke ser konsekvensen av før det er for seint. (Biler f.eks, en gang utrolig smart - slapp og slite ut hester, men i dag er det en av de store miljøsvina).
Vi som er smartere, må etter beste evne prøve å ta vare på de svake IMO. Vi gjør det allerede innenfor rasen vår, så hvorfor vi ikke skulle redde arter vi har nesten utryddet er et spørsmåltegn for meg.

"With great power comes great responsibilty"

Hvor mye dyr jeg er? Hvis jeg mener at menneske er et dyr, så sier vel det seg selv.  [wink]
Om jeg bærer nag, noe men ikke mot hele menneskeligheten, bare de som gjør alt de kan for ikke å bedre miljø, natur og dyrevern.
« Siste redigering: 13. feb, 2011, 16:11 av Wolftale »

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Filantropi og misantropi.
« Svar #2 på: 13. feb, 2011, 16:43 »
Too long, didn't read version
Mitt syn er at det ikke representert fandommen som en helthet. Kun en undergruppe som kombinerer livssyn med interesser.
Og så lenge man velger å fronte sitt syn på en ordnet og rolig måte får man lov til det. Ellers holder jeg meg milevis unna debatten. Eksemplet ditt er når diskusjon om dyrevern og menneskevern tar en for radikal vending.


Ze long version:
Jeg følte tittelen var litt misvisende. Tittelen forsterker den veldig forenklende "enten er du med oss eller mot oss" filosofien. Dvs. "Furries versus resten av verden". "Furries med misantropisk bakgrunn" ville passet litt bedre. :)
Du tok for deg også mange forskjellige punkter, men jeg skal selv prøve å svare så mye som mulig.

Jeg kjenner til fenomenet, men anser det ikke direkte som en del av furry miljøet.
Jeg anser det mer som folk som kombinerer sine interesser med sin egen filosofi/livssyn.
Hovedsaklig fordi furry fandommen er så sterkt drevet av filantropi, og fordi misantropi er å finne ellers i samfunnet.
Du har bl.a. folk innenfor fandommen som jobber aktivt med å more/motivere andre. Fur cons er bl.a. utelukket drevet av frivillig arbeid, og det finnes grupper med fursuiters som driver med veldedighetsarbeid. Jeg har selv valgt fursuiting for å more og motivere folk rundt meg.

Jeg prøver heller ikke å gjøre noen antagelser på hvorfor enkelte folk får et misantropisk livssyn. Hovedsaklig fordi både folk og livet generelt er for komplekst.
Hvis jeg skulle basert det på meg selv ville jeg sagt "Enkelte folk er bare født og oppdratt i den retningen".

Dessuten, hvor mye menneske og dyr er du? Selv føler jeg at jeg er en vanlig person, derav en del av min personlighet er furry. Nesten på lik linje med metalheads eller SMere.

Dette regner jeg mer som et livssynsspørsmål, og passer bedre som et eget diskusjonstema :)

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: "Furries mot mennesker"
« Svar #3 på: 14. feb, 2011, 09:38 »
Synes egentlig den diskusjonen blir litt meningsløs, og ender som oftes i flamewars vil jeg tru.
Om man vil fortelle verden hvor mye man hater ditten og datten, så kan man heller lage seg en blogg synes jeg :P

Ja, vi er alle mennesker (uheldigvis), og ikke stort å gjøre med det.. (annet enn å prøve og leve mer i furry livsstilen of course)
Selv om man er menneske, trenger man nødvendigvis å elske det heller, og man har fullt lov til å drømme seg bort og ønske å være noe annet.
Enkelte mennesker, og kanskje en god del, gjør noen grusomme hendelser, og da er det bedre at man slår nedpå de istedenfor.
Kollektiv avstraffelse er vel ikke akkurat den beste løsningen.
De fleste mennesker har mer en laidback holdning til det aller meste, hvor enkelte ting står de mer til hjeret. (ut i fra hva jeg har lagt merke til ihvertfall)
Det er både bra og dumt for så vidt.

Bottomline;
Alle er forskjellige. Alle har forskjellige syn og holdninger, og noen liker verken mennesker eller å være et menneske.
Det for være opp til hver enkel person. Man velger jo selv åssen man vil leve. Vil man leve som noe annet, så er det opp til en selv å gjøre noe ut av det.

Craziux

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2365
  • Mwahahahaha!
    • Vis profil
    • Furaffinity
Sv: "Furries mot mennesker"
« Svar #4 på: 15. feb, 2011, 01:08 »
FURRIES AGAINST HJOUMANS!
« Siste redigering: 15. feb, 2011, 01:10 av Chronowolf »
Furaffinity: Chronowolf - Weasyl: Chronowolf
SoFurry: Chronowolf - Second Life: CrazieHusky

Puncia

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 216
  • Av AirRaiser (FA)
    • Vis profil
Sv: "Furries mot mennesker"
« Svar #5 på: 15. feb, 2011, 04:11 »
Virker som at det er mange forskjellige meninger her også...

Darkferal

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 265
  • Who am I? Who wants to know?
    • Vis profil
Sv: "Furries mot mennesker"
« Svar #6 på: 15. feb, 2011, 09:49 »
Har hørt om furs som har den holdningen og har tenkt på det selv.

Riktig nok så har man lett for å se på mennesket som ett fælt om ikke ondt vesen, men disse holdningene
kommer ofte ifra medier, hvor skandaler og diverse saker blir tatt opp på grunn av lesertall.
Når man får høre om så mye jævelskap, så vil man jo naturlig annse mennesket som ett farlig vesen.

Må bare si det, men i vennegruppa mi så ser vi på mennesket som ett selvdrestuktivt vesen som ikke klarer
å skape mer en det ødelegger, men vi ser på oss selv som mennesker og stiller oss ikke over andre, selv om de fleste av oss(inkludert meg) er misantropiske.

Som dyr, så mener jeg også at mennesket er ett dyr, ett dyr som har glorifisert seg selv riktig nok, men alikevell, ett dyr.

Og jeg tror det er viktig å dømme folk for deres handlinger, isteden for å sette oss alle i samme båt.
We all hunger for family, unity and belonging, but those three come at a hell of a cost.

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: "Furries mot mennesker"
« Svar #7 på: 15. feb, 2011, 10:03 »
Virker som at det er mange forskjellige meninger her også...

Ikke akkurat en overraskelse, eh? :P
Selv om folk her inne virker mer eller mindre normale (for vår standard? x3) så er det alltids noen (sterke) meninger som flyr rundt.

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: "Furries mot mennesker"
« Svar #8 på: 15. feb, 2011, 11:08 »
Virker som at det er mange forskjellige meninger her også...

I min bok et sunnhetstegn. Det betyr at det er toleranse for forskjellige mening, og mindre grobunn for ekstreme holdninger.

Eneste jeg er ekstrem på er min holdning mot eksterme holdninger. Ironisk nok :p

Kixt

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1049
  • Maritime Engineer
    • Vis profil
Sv: "Furries mot mennesker"
« Svar #9 på: 15. feb, 2011, 11:42 »
Hrmm, før jeg skriver noe..Må jeg bare si ifra..Jeg hater ikke mennesket, jeg finner det bare uinteressant og kjedelig.

For det første, tror jeg det er INGEN forskjell mellom dyr og menneske, menneske er så mye dyr som våre firbente venner.
Vi hører om di som hyler og skriker i kirkene hvor forskjellig mennesker er fra dyr..Jeg ser ned på mennesket og ser ikke noe forskjell fra dyr og menneske..INGENTING!
Det eneste som "skiller" oss er at vi tenker konsekvenser, vi klarer og tenke fram i tid, våre firbente venner klarer ikke det så bra..bortsett fra bavianen, som er ett MEGET intelligent dyr som setter opp feller for andre bavianer som den hater.
Vi sier at dyr ikke eier følelser som oss mennesker..At dyr går bare på instinkter..La meg fortelle deg, alle følelsene vi har..ER instinkter. Mange prøver og beskytte mennesket med at "Dyr føler ikke sorg!". Jo, ett dyr føler akkurat det samme som oss, den føler sorg, smerte..Jeg selv jobbet med en hest en gang som var DEPRIMERT..En deprimert hest..Fortell meg hva slags følelser vi har som skiller oss fra dyrene..ingen.
Dyr skjenner hat, sorg, sinne, glede, selv hevnlyst!
Så kommer noen kanskje med.."MEN DI BRYR SEG IKKE NÅR UNGENE DEMS DØR!"...Jo det gjør dem..Men se på ossen mennesket var for 500 år siden..Døden var rundt dem hele tiden..Di fødge 5 barn, to var det som klarte å vokse opp.
Det var sorg der for ett par dager og så gikk livet videre. Sånn er det med dyr også, jeg har hørt at alle dyr som mister ungene sine går bort til dem (om det går) ser på dem og håer på at di er i livet, det er en sorg, men di vet at i naturen kan ingen sørge lenge..Døden lurer rundt vært hjørne. Det er bare mennesket i dag som har skillt seg fra døden, det er ikke så normalt som det var før, derfor blir sorgen så mye tyngere.

Mennesket er bare en arrogant art som tror di kan kontrolere allt. Fra å redde dyrearter til og redde jordkloden..Men i tross av allt dettan, så klarer vi ikke en  gang og ta vare på hverandre! Det jeg ser er vi det eneste dyret som har negative ting med seg..Vi er det eneste dyre som går in for å drepe hverandre på en måte som vi gjør, likevell sitter folk og skriker på at vi må redde jorden..Newflash: Jorden klarer seg kjempe bra..Den vil ikke gå til helvette..-VI- vil!  [w-cool]