Skrevet av Emne: Tsunami(er) treffer Asia og mulig USA  (Lest 9368 ganger)

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Tsunami(er) treffer Asia og mulig USA
« Svar #25 på: 16. mar, 2011, 14:06 »
Fikk med meg at japan hadde flytta seg. Virker kanskje ikke så mye, men å flytte land må det til store krefter :P
fasinerende og interessant på sett og vis.

Så en overskrift om at døgnet var blitt lengre der nede, og når jeg trykka på den ble jeg nesten litt oppgitt x)
Var det virkerlig vits å skrive at det var lengre, når det var snakk om en så mikroskopisk endring at det omtrent ikke merkes en gang xP

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Tsunami(er) treffer Asia og mulig USA
« Svar #26 på: 16. mar, 2011, 14:29 »
leste overskriften angående tidsendring, men tanken på det kunne være en vesentlig stor forskjell tvilte jeg på :P så jeg ente med å scrolle videre x3

Skarpen

  • Global Moderator
  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1958
  • pu5
    • Vis profil
Sv: Tsunami(er) treffer Asia og mulig USA
« Svar #27 på: 16. mar, 2011, 17:56 »
Leste det store Innslaget i VG om atomkrisen i japan idag.. blei nesten litt emo av å få høre om de 50 som er villige til å ofre livene sine for å PRØVE å redde landet fra atomkrise.

og et sitat fra en gammel japaner:
Først måtte vi ut av husene på grunn av jordskjelv,
så ble husene tatt av tsunamien
og nå blir vi bedt av myndighetene om å holde oss innendørs..

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Tsunami(er) treffer Asia og mulig USA
« Svar #28 på: 16. mar, 2011, 19:01 »
Leste det store Innslaget i VG om atomkrisen i japan idag.. blei nesten litt emo av å få høre om de 50 som er villige til å ofre livene sine for å PRØVE å redde landet fra atomkrise.

Det samme skjedde både under og etter Chernobyl ulykken. Mange ofret sin fremtidige helse og sitt liv for å kjøpe mer tid for resten.
Det er en kombinasjon av ansvarsfølelse og empati. Er selv "programmert" på den måten.
Jeg ville blitt mentalt knust av skyldfølelse hvis jeg reddet meg selv på bekostningen av et utallig antall andre personer.
Dette ville blitt et valg mellom onder, hvor det ene alternativet kan redde andre.

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Tsunami(er) treffer Asia og mulig USA
« Svar #29 på: 16. mar, 2011, 19:10 »
Leste det store Innslaget i VG om atomkrisen i japan idag.. blei nesten litt emo av å få høre om de 50 som er villige til å ofre livene sine for å PRØVE å redde landet fra atomkrise.


er helt jævli. håper med hele min sjel at de lykkes - både for dem selv og andre (selv om de 50 antagelig vil dø i etter tid av strålingen)
Atomkraft er ikke noe å spøke med =/

oh, å frivillige er nå 180; http://www.vg.no/nyheter/utenriks/jordskjelv-i-japan/artikkel.php?artid=10082967

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Sv: Tsunami(er) treffer Asia og mulig USA
« Svar #30 på: 16. mar, 2011, 20:42 »
Right, jeg sa at jeg ikke brydde meg?
Jeg trekker det tilbake etter å ha tilbrakt en stund på denne siden: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/jordskjelv-i-japan/kart.php
Det er helt surrealistisk at hele byer bare blir skylt vekk.

Corona

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2294
  • Queen Bitch
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Tsunami(er) treffer Asia og mulig USA
« Svar #31 på: 17. mar, 2011, 00:17 »
.. okay, dette hadde jeg ikke venta meg.
What is this I don't even. o_o

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/jordskjelv-i-japan/artikkel.php?artid=10082949

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Tsunami(er) treffer Asia og mulig USA
« Svar #32 på: 17. mar, 2011, 08:35 »
.. okay, dette hadde jeg ikke venta meg.
What is this I don't even. o_o

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/jordskjelv-i-japan/artikkel.php?artid=10082949
Dæven.. Uventa egentlig.
skjelvet var ganske kraftig, men såpass at det får reaksjoner så langt borte O.o

Bra den traff Japan egentlig, de er en smule noen... Mange ganger mer forbredt på slike ting en andre land. De er også mye bedre økonomisk utrustet enn andre land, så jeg håper og tror TVn ikke blir fyllt av "Betal 100,- og hjelp en unge i Japan" reklamer. Tror derimot arbeidskraft og hjelp med organisering passer mye bedre og det krever ikke reklamer på TV heller, egentlig.

Så nettopp at det ikke er å unngå.
Gikk inn på linken til Puma og så Røde kors sine reklamer for å skaffe inn penger til Japan :P

MouseClick

  • Gjest
Sv: Tsunami(er) treffer Asia og mulig USA
« Svar #33 på: 17. mar, 2011, 10:01 »
.. okay, dette hadde jeg ikke venta meg.
What is this I don't even. o_o

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/jordskjelv-i-japan/artikkel.php?artid=10082949
Skjedde nokk mange flere plasser også. Må tenke på at skjelvet var ganske kraftig. Hver gang et jordskjelv går opp en grad, ganges energien i skjelvet seg med 10. Så om du har et skjelv på 8,9 som i Japan, var det 10 ganger så kraftig som et på 7,9...

Det jorskjelvet som var i Haiti var på 7,0 og det fikk tilogmed hele planeten til å krympe. Så det er ufattelige store energinivåer med i spillet.

Zzephyr

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 104
  • In the rear, with the gear!
    • Vis profil
Sv: Tsunami(er) treffer Asia og mulig USA
« Svar #34 på: 17. mar, 2011, 10:59 »
Merkelig at vi merker noe til skjelvet her. Vi er hvertfall trygge siden Norge ligger midt på en kontinental plate i motsettning til Japan som ligger midt i mellom 4 stykker.
Hei :D

Corona

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2294
  • Queen Bitch
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Tsunami(er) treffer Asia og mulig USA
« Svar #35 på: 17. mar, 2011, 11:18 »
.. okay, dette hadde jeg ikke venta meg.
What is this I don't even. o_o

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/jordskjelv-i-japan/artikkel.php?artid=10082949
Skjedde nokk mange flere plasser også. Må tenke på at skjelvet var ganske kraftig. Hver gang et jordskjelv går opp en grad, ganges energien i skjelvet seg med 10. Så om du har et skjelv på 8,9 som i Japan, var det 10 ganger så kraftig som et på 7,9...

Det jorskjelvet som var i Haiti var på 7,0 og det fikk tilogmed hele planeten til å krympe. Så det er ufattelige store energinivåer med i spillet.
Er klar over de store kreftene til skjelvet og hvordan skalaen fungerer, men jeg hadde ikke venta meg noe sånt, spesielt her i Norge som ligger så langt unna og holder til på midten av en kontinentalplate o_o

Synes det er helt utrolig at kreftene påvirker oss her i Norge også, og på hvilke måter det skjer. Synes det er ganske fascinerende og freaky å tenke på på samme tid x3

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Tsunami(er) treffer Asia og mulig USA
« Svar #36 på: 17. mar, 2011, 11:39 »
Ble enda mer skremt over å lese dette.
Hvis ikke reaktorene holder mål slik det kan høres ut som i den artikkelen så går det åt skogen. Lese også i Aftenposten om at 2 arbeidere var blitt syke og to er savnet.

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Tsunami(er) treffer Asia og mulig USA
« Svar #37 på: 25. mar, 2011, 10:04 »
Må bare legge til denne fordi jeg syns den passa litt;
http://satwcomic.com/art/don-t-panic.jpg